Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpa... - Interpretacja - ŁUS-III-2-443/146/05/MJS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.09.2005, sygn. ŁUS-III-2-443/146/05/MJS, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania premii pieniężnych podatkiem od towarów i usług określonym w ustawie z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wynika, iż Spółka dokonuje eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Spółka zawarła umowy z nabywcami towarów z krajów UE oraz z krajów trzecich, na podstawie których przyznaje premie pieniężne (bonusy). Powyższą premię Spółka traktuje jako dodatkowe wynagrodzenie za osiągnięcie uzgodnionego poziomu zakupów w ciągu danego roku. Wysokość premii pieniężnej jest określana jako procent od wartości dokonanych od Spółki zakupów. Wartość procentowa premii rośnie wraz z przekroczeniem określonych progów wartości sprzedaży, zgodnie z zawartymi umowami.

Zdaniem Podatnika przedmiotowe premie pieniężne są dodatkowym wynagrodzeniem za osiągnięcie uzgodnionego poziomu zakupów za dany okres rozliczeniowy (również po spełnieniu warunku terminowej zapłaty) i są wypłacane po dokonaniu zakupu towarów o określonej wartości i w określonym czasie (ich procentowa wartość rośnie wraz ze wzrostem wartości zakupów), dlatego też nie można ich przyporządkować do konkretnych transakcji.
W związku z powyższym stanem faktycznym, Podatnik pyta, czy wypłacona premia pieniężna powoduje po stronie Podatnika powstanie obowiązku podatkowego i jak należy ją udokumentować.
Podatnik powołując się również w tym zakresie na pismo Ministra Finansów z dnia 30.12.2004r. w sprawie stosowania przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, znak pisma: PP3-812-1222/2004/AP/4026 (Dz. Urz. Ministra Finansów z 2005 r. Nr 2, poz. 22) uważa, że wypłacenie premii pieniężnej kontrahentowi z kraju UE lub z kraju trzeciego nie powoduje powstania obowiązku podatkowego po jego stronie. Transakcja ta może być udokumentowana notą uznaniową wystawioną przez wypłacającego premię pieniężną, tj. Podatnika.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast zgodnie z art. art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. W stanie faktycznym mamy do czynienia z usługą świadczoną przez odbiorcę towarów na rzecz Podatnika polegającą na dokonaniu zakupów w określonym czasie i w określonej wysokości za którą przysługuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej (bonusa). Wyżej wymieniona premia ma charakter motywacyjny do dalszej współpracy i nie odnosi się do konkretnej transakcji. Zatem należy uznać, że w tym przypadku mamy do czynienia z określonym zachowaniem się nabywcy, tzn. świadczeniem usług przez nabywcę towarów otrzymującego taką premię.

Stanowisko takie zostało również wyrażone w wydanej w trybie art. 14 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacji Ministra Finansów z dnia 30.12.2004 r. w sprawie stosowania przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, znak pisma: PP3-812-1222/2004/AP/4026 (Dz. Urz. Ministra Finansów z 2005 r. Nr 2, poz. 22).

Należy jednak podkreślić, że w przedstawionym wyżej przez Podatnika stanie faktycznym zastosowanie będzie miał również art. 27 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Zatem ogólną zasadą jest uznanie za miejsce świadczenia usług, miejsce, w którym świadczący ma siedzibę. Zgodnie z omawianym przepisem, w przedstawionym przez Podatnika stanie faktycznym usługi te, będą podlegały opodatkowaniu na terytorium państwa w którym świadczący usługę (otrzymujący premię) ma siedzibę.

Reasumując, wypłata przez Podatnika (kontrahenta z państw UE i trzecich) premii pieniężnych nie powoduje po jego stronie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Co do zasady Podatnik powinien od świadczącego usługę otrzymać fakturę (co jednak zależy od przepisów obowiązujących na terytorium państwa siedziby świadczącego usługę). W przypadku nieotrzymania faktury Podatnik może udokumentować wypłatę premii notą uznaniową.

Na koniec należy zastrzec, iż powyższe uwagi mają zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy rzeczywista treść transakcji będzie dokładnie odzwierciedlała cechy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

W konsekwencji, stanowisko wyrażone w tym zakresie przez Podatnika we wniosku trzeba uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Łódzki Urząd Skarbowy