Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo ... - Interpretacja - 1438/443/292-205/2005/MK

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.10.2005, sygn. 1438/443/292-205/2005/MK, Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 01.08.2005r. (wpływ do tut. organu podatkowego w dniu 03.08.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej obowiązku opodatkowania importu towarów z terytorium kraju trzeciego objętych procedurą celną na terytorium Niemiec jako wewnątrzwspólnotowej dostawy i ujęcia tej wartości w informacji kwartalnej VAT-UE, stosownie do swojej właściwości, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawiauznać stanowisko zawarte we wniosku za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym piśmie wynika, iż Strona importuje obuwie zakupione w Chinach. Przedstawiciel fiskalny podatnika dokonał zgłoszenia towarów do odprawy celnej w Hamburgu. Po dokonaniu ostatecznej odprawy celnej towar został przetransportowany z Hamburga do Warszawy i jako import towarów rozliczony w Polsce. Zdaniem wnioskodawcy, ze względu na to, iż import przedmiotowych towarów nastąpił w Polsce, nie miała miejsca wewnątrzwspólnotowa dostawa i dlatego też powyższa transakcja nie została ujęta w informacji podsumowującej VAT-UE oraz w deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) import towarów to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Natomiast art 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Ponadto na podstawie art. 11 ust. 1 w/w ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż odprawiono zaimportowane towary w Hamburgu, zaś dalsze ich przemieszczenie na terytorium innego państwa członkowskiego nabiera charakteru wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie art. 11 ust. 1 w/w ustawy.

W oparciu o powyższe przepisy stwierdzić należy, że przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski będzie stanowić wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w kraju z zastosowaniem właściwych stawek podatkowych.

Skoro zaś kontrahent z Chin nie ma statusu podatnika podatku od wartości dodanej, transakcja będzie zatem dokonana przez przedstawiciela fiskalnego wnioskodawcy i jako taka stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Zgodnie zaś z przepisem art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowiącym, iż podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9 - 12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów.

W świetle powyższych przepisów i przedstawionego stanu faktycznego przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy, lecz jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów i należy przedmiotową czynność ująć w informacji podsumowującej VAT-UE.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów