Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej możliwości zastosowania ulgi rehabilitacyjnej do wydatków na zajęcia terapeutyczne i zabiegi rehabilitacyjne w Przedszkolu Terapeutycznym oraz (...) wyszczególnionych kwotowo na dokumencie stwierdzającym ich poniesienie;
  • nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 20 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła Pani wniosek – na wezwania telefoniczne – pismem z 3 września 2025 r. (data wpływu 5 września 2025 r.) oraz pismem z 13 października 2025 r. (data wpływu 16 października 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani mamą dziecka z autyzmem – ma 7 lat i posiada Pani orzeczenie o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia.

Pani dziecko uczęszcza do przedszkola terapeutycznego (…). Dodatkowo Pani syn uczęszcza na indywidualne zajęcia logopedyczne i terapię sensoryczną w ośrodku „(…)”, a raz w tygodniu bierze udział w indywidualnych zajęciach na basenie dla dzieci z niepełnosprawnościami – również na to posiada Pani faktury.

Uzupełnienie opisu sprawy

Dokładny okres podatkowy, którego dotyczy wniosek, to lata 2024 i 2025.

Wydatki zostały poniesione od stycznia 2024 r. do grudnia 2024 r. oraz w roku 2025 (wydatki nadal są ponoszone). Chciałaby Pani je odliczyć w zeznaniach podatkowych za rok 2024 (PIT składany na początku 2025 r.) oraz za rok 2025 (PIT, który Pani złoży w 2026 r.) w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

W latach podatkowych, które dotyczy wniosek zarówno Pani jak i Pani dziecko mieliście stałe miejsce zamieszkania w Polsce. Pani syn jest obywatelem Polski, a Pani jest rezydentką stałą w Polsce od 20 lat.

Decyzja potwierdzająca niepełnosprawność Pani dziecka została wydana w dniu 26 marca 2024 r., jednak obejmuje również okres od stycznia 2024 r. do marca 2024 r. Decyzja została wydana przez Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności (…).

Decyzja o niepełnosprawności została wydana na okres 2 lat do dnia 26 marca 2026 r.

W decyzji zaznaczono, że komisja lekarska dysponowała dokumentacją medyczną dostarczoną przez rodzinę. Wśród dokumentów znajdowało się zaświadczenie psychiatry z 22 września 2020 r. stwierdzające, że Pani syn jest autystą – jest to data, w której lekarz po raz pierwszy stwierdził niepełnosprawność, a dokument został przedłożony specjalnie na potrzeby komisji orzekającej (komisja odbyła się więc 4 lata później). Istnieje również drugie, nowsze zaświadczenie, wystawione przez innego psychiatrę z 24 stycznia 2024 r., które ponownie potwierdza, że Pani syn jest autystą i dodatkowo ma niepełnosprawność intelektualną.

Decyzja została uzasadniona zaświadczeniami lekarzy, wskazującymi na konieczność uczestnictwa w zajęciach z: psychologiem, logopedą, fizjoterapeutą, terapii integracji sensorycznej oraz z pedagogiem specjalnym.

  • Wśród dokumentów przedłożonych komisji i niezbędnych do wydania decyzji znajdują się: „Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego” z 6 października 2020 r. oraz Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka” również z 2020 roku. Oba dokumenty zostały sporządzone przez lekarzy psychiatrów, psychologów, pedagogów, logopedów oraz przewodniczącego zespołu orzekającego. Dokumenty te wskazują, że Pani syn potrzebuje wsparcia pedagogicznego, psychologicznego, zajęć logopedycznych, terapii integracji sensorycznej oraz aktywności ruchowych, które stymulują jego rozwój ruchowy – ze względu na opóźnienia motoryczne. Wskazano, że te aktywności mogą być prowadzone przez fizjoterapeutę (choć nie jest to warunek konieczny).
  • W dokumentach podkreślono również konieczność zapewnienia Pani synowi indywidualnego wsparcia oraz że szanse na uzyskanie takiego wsparcia są większe w placówkach specjalnych. Jeden z dokumentów zawiera zapis: „Rozpoczęcie przez dziecko kształcenia przedszkolnego w placówce specjalnej może wzmocnić jego możliwości funkcjonowania w grupie”.
  • W żadnym z tych dokumentów nie określono dokładnie, jakie konkretnie aktywności ruchowe powinien wykonywać Pani syn. Każdy dokument wskazuje jednak, że potrzebuje on aktywności ruchowych, najlepiej pod nadzorem fizjoterapeuty. Zajęcia na basenie, w których uczestniczy Pani syn, są organizowane wyłącznie dla dzieci z niepełnosprawnościami i prowadzone przez wykwalifikowanych specjalistów. Instruktorka Pani syna jest fizjoterapeutką. Dzięki tym zajęciom poprawiła się jego postawa ciała, zwiększyła synchronizacja ruchów, wzmocniły się mięśnie oraz zauważalna jest większa równowaga i spokój. Jest to aktywność szczególnie polecana dzieciom ze spektrum autyzmu.
  • W decyzji wskazano również konieczność zaopatrzenia Pani syna w sprzęt ortopedyczny, pomoce techniczne oraz urządzenia wspomagającego jego codzienne funkcjonowanie i samodzielność.

Opłaty za przedszkole terapeutyczne obejmują koszty zajęć terapeutycznych oraz opieki świetlicowej. Wyżywienie nie jest wliczone w czesne (Pani syn spożywa posiłki, które przygotowuje mu Pani samodzielnie).

Faktury, którymi Pani dysponuje – wystawione przez przedszkole terapeutyczne „(…)”, „(…)” oraz firmę (…) – zawierają wszystkie wymagane dane:

  • kwotę zapłaty,
  • rodzaj świadczonej usługi,
  • Pani dane osobowe,
  • imię i nazwisko Pani dziecka, dane kontaktowe usługodawcy.

Faktury dotyczące opłat za przedszkole są przedstawione w następujący sposób:

  • Czesne obejmuje opiekę nad Pani synem w godzinach od 7.30 do 16.00 i zawiera 5 godzin terapii dziennie (od 8.00 do 13.00), poranną opiekę w godzinach 7.30 do 8.00 oraz świetlicę popołudniową od 13.00 do 16.00. Dyrektorka przedszkola poinformowała Panią, że miesięczny koszt świetlicy wynosi 300 zł. Oznacza to, że koszt terapii odpowiada kwocie wskazanej na fakturze jako „czesne” pomniejszonej o 300 zł kosztów świetlicy.
  • Nie ponosi Pani kosztów wyżywienia, ponieważ przedszkole nie organizuje cateringu – dzieci przynoszą posiłki z domu.
  • Dodatkowo opłaca Pani osobno godziny terapii dodatkowej (często organizowanej w czasie świetlicy), które są wyraźnie wskazane na fakturach (logopedia/SI).

Zajęcia Pani dziecka w przedszkolu są prowadzone przez wykwalifikowanych specjalistów: logopedę, psychologa, nauczyciela specjalnego oraz terapeutę integracji sensorycznej.

Zajęcia logopedyczne i terapia SI prowadzone w (...) również odbywają się pod opieką wykwalifikowanych specjalistów: logopedy i terapeuty SI.

Zajęcia z logopedii i terapii SI zostały zlecone przez lekarzy specjalistów. Lekarze nie zalecili konkretnie „zajęć wodnych”, lecz ogólnie – aktywności wspierających rozwój motoryczny. Aktywność wodna prowadzona jest przez fizjoterapeutkę, zgodnie z rekomendacjami lekarzy psychiatrów.

Zajęcia, w których uczestniczy Pani syn w przedszkolu, a także sesje logopedii, terapii SI w (...) oraz zajęcia na basenie stanowią formę leczenia rehabilitacyjnego. Zajęcia, w których uczestniczy Pani syn stanowią zabieg rehabilitacyjny.

W okresie podatkowym, za którym chce Pani skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, osiągała Pani dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, które uprawniają Panią do skorzystania z tej ulgi. Dochody osiąga Pani na podstawie umowy o pracę i co roku składa Pani zeznanie PIT-37.

Pani dziecko nie uzyskało żadnych dochodów (opodatkowanych ani zwolnionych z opodatkowania) w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek o ulgę.

Wydatki, które Pani chce odliczyć nie były i nie będą:

  • sfinansowane (ani współfinansowane) przez: Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Fundusz działalności socjalnej zakładu pracy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), Narodowego Funduszu Zdrowia, ani fundusz socjalny zakładu pracy,
  • zwrócone w jakiejkolwiek formie,
  • ujęte jako koszty uzyskania przychodów przy obliczaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu,
  • odliczone od dochodu opodatkowanego na podstawie art. 30c ustawy,
  • odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych,
  • uwzględnione przez Państwo w ramach korzystania z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Faktury z przedszkola nie wyszczególniają osobno kwoty przeznaczonej na terapię Pani syna oraz tej dotyczącej opieki nad dzieckiem (rano od 7:30 do 9:00, a następnie od 13:00 do 16:00). Posiada Pani informację mailową od dyrekcji, że koszty opieki wynoszą 300 zł miesięcznie. Faktury z poprzednich miesięcy nie mogą zostać zmienione i zmierzają jedynie ogólną opłatę za pobyt Pani syna w przedszkolu („czesne”), a osobno godziny dodatkowych terapii, za które płaci Pani (logopeda i terapia sensoryczna, komercyjne zajęcia dodatkowe).

Od października 2025 r., dyrekcja poinformowała Panią, że faktury będą zawierać wyraźne rozróżnienie:

  • koszt codziennej terapii,
  • koszt godzin opieki (świetlica i poranne przyjęcie),
  • koszt godzin dodatkowych terapii.

Pytanie

Czy może Pani odliczyć za 2024 r. i 2025 r. w ramach ulgi rehabilitacyjnej faktury za terapię Pani syna, a konkretnie koszty:

  • z przedszkola terapeutycznego „(…).”
  • z (...)
  • z zajęć na basenie (firma (…))?

Pani stanowisko w sprawie

W świetle przedstawionych informacji uważa Pani, że faktury wystawione przez (...) oraz firmę (…) mogą zostać odliczone w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Uważa Pani również, że może Pani odliczyć zajęcia dodatkowe (logopedię i terapię SI), które są wyszczególnione na fakturach z przedszkola. Chciałaby Pani jednak uzyskać doprecyzowanie w zakresie faktur z przedszkola i dowiedzieć się, czy może Pani odliczyć „czesne” za przedszkole, w którego skład wchodzą również koszty świetlicy (300 zł miesięcznie, czyli łącznie 3600 zł rocznie). Sądzi Pani, że może Pani odjąć te 300 zł miesięcznie jako szkoty świetlicy i odliczyć pozostałą kwotę jako wydatki na rehabilitację).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7b – 7g tego artykułu.

Przepis art. 26 ust. 7a pkt 6b ww. ustawy stanowi, że:

Wydatkami, które uprawniają do skorzystania z przedmiotowej ulgi są wydatki poniesione na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.

Należy zaznaczyć, że katalog ulg wymienionych w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że odliczeniu podlegają jedynie wydatki enumeratywnie w nim wymienione. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 26 ust. 7a cyt. ustawy jest niedozwolona.

Zgodnie z art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1) orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2) decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3) orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

W świetle art. 26 ust. 7e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 7a-7d i 7g stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu w roku podatkowym pozostają następujące osoby niepełnosprawne: osoba będąca w stosunku do podatnika lub jego małżonka osobą zaliczoną do I grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn lub dziecko obce przyjęte na wychowanie przez podatnika lub jego małżonka, pod warunkiem że uzyskane w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Do dochodów, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się alimentów na rzecz dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e, świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 100a, dodatku energetycznego, o którym mowa w art. 5c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, dodatku osłonowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 759 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 123), dodatku węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1630), dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła i dodatku dla niektórych podmiotów niebędących gospodarstwami domowymi z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła, o których mowa w art. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1772, 1693 i 2760), dodatku elektrycznego, o którym mowa w art. 27 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1704, 1785 i 2760), refundacji kwoty odpowiadającej podatkowi VAT, o której mowa w art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz.U. z 2024 r. poz. 303), bonu energetycznego, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz.U. poz. 859), oraz przyznanych na podstawie odrębnych przepisów zasiłku pielęgnacyjnego, dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów oraz kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów.

W myśl art. 26 ust. 7 pkt 4 przywołanej ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

W myśl art. 26 ust. 7f ww. ustawy:

Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

1) I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo

aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo

b) znaczny stopień niepełnosprawności;

2) II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy albo

b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Zauważyć należy, że odliczeniu od dochodu podlegają co do zasady wydatki poniesione od daty uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, chyba że w orzeczeniu tym wskazano, że niepełnosprawność datowana jest wcześniej niż data wydania orzeczenia. W takiej sytuacji podatnik może odliczyć wydatki poniesione po dniu wskazanym w orzeczeniu jako data ustalenia niepełnosprawności.

Na podstawie art. 26 ust. 7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 26 ust. 13a ww. ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Należy zaznaczyć, że wszelkiego rodzaju ulgi i zwolnienia są wyjątkiem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, dlatego winny być interpretowane ściśle z literą prawa. Niedopuszczalna jest zatem ich interpretacja rozszerzająca. Zatem wydatki poniesione na inne cele – nawet wówczas gdy zostały poniesione w związku z niepełnosprawnością – nie korzystają z odliczeń w ramach omawianej ulgi.

Wątpliwości Pani budzi kwestia związana z możliwością odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków poniesionych w latach 2024, 2025 na terapie niepełnosprawnego dziecka.

Odliczenie wydatków związanych z niepełnosprawnością w ramach ulgi rehabilitacyjnej przysługuje osobie niepełnosprawnej lub podatnikowi, na którego utrzymaniu pozostają osoby niepełnosprawne.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Pani dziecko otrzymało orzeczenie o niepełnosprawności 26 marca 2024 r., jednak obejmuje również okres od stycznia 2024 r. do marca 2024 r. Decyzja została wydana na okres 2 lat, tj. do dnia 26 marca 2026 r.

Chciałaby Pani odliczyć poniesione wydatki w latach 2024 – 2025 w ramach ulgi rehabilitacyjnej, tj. czesne za przedszkole terapeutyczne, terapię logopedyczną oraz terapię sensoryczną prowadzoną w tym przedszkolu, terapię logopedyczną, terapię integracji sensorycznej prowadzoną w (...) oraz zajęcia na basenie.

Odnosząc się do możliwości odliczenia przez Panią w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków poniesionych na zajęcia terapeutyczne, terapię logopedyczną i terapię Integracji Sensorycznej dziecka prowadzoną przez przedszkole terapeutyczne a także wydatków poniesionych na terapię logopedyczną i terapię Integracji Sensorycznej prowadzoną przez (...), wskazać należy, że przepis art. 26 ust. 7a pkt 6b ww. ustawy stanowi, że wydatkami, które uprawniają do skorzystania z przedmiotowej ulgi, są wydatki poniesione na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „zabieg” i „rehabilitacja”. Zgodnie z definicją tych pojęć zawartą w „Słowniku wyrazów obcych” (PWN, Warszawa 1991 r.) oraz „Encyklopedii” PWN, zabieg stanowi interwencję mającą na celu wywołanie określonego skutku, zwykle będącą środkiem zaradczym przeciwdziałającym czemuś (np. skutkom choroby); rehabilitacja jest to przywrócenie choremu sprawności fizycznej i psychicznej poprzez stosowanie odpowiednich zabiegów leczniczych.

W konsekwencji, skoro terapie, na które uczęszcza Pani dziecko (zarówno w przedszkolu jak i wyspecjalizowanym podmiocie), służą poprawie jego zdrowia lub przywróceniu mu sprawności w związku ze zdiagnozowanym zespołem autyzmu – stwierdzić należy, że wydatki za ww. terapie stanowią tytuł do odliczenia tychże wydatków od dochodu w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej.

Terapie, które są prowadzone w przedszkolu terapeutycznym oraz w (...) w ramach ponoszonego przez Panią czesnego z pewnością służą poprawie zdrowia Pani syna i mogą zostać odliczone w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Jednakże jak już wcześniej wskazałem, odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej podlegają między innymi wydatki poniesione na zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne (terapie). Wysokość tych wydatków stosownie do art. 26 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty.

Przy czym, odliczenie od dochodu wydatków poniesionych na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne, przysługuje wyłącznie na faktycznie poniesione wydatki na te zabiegi.

Jak stanowi przepis art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tylko w przypadku wydatków, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 7, 8 i 14, nie jest wymagane posiadanie dokumentów stwierdzających ich wysokość, a jedynie na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej podatnik jest obowiązany przedstawić dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia.

Jeżeli faktura/faktury stanowiąca/e dokument/y potwierdzająca/e poniesienie przez Panią wydatków stanowi jedną ogólną kwotę, nie sposób ustalić kwoty faktycznie poniesionego przez Panią wydatku na zabiegi rehabilitacje. Jedna ogólna kwota nie stanowi podstawy do odliczenia wydatków w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Nie ma możliwości, aby podatnik samodzielnie ustalał wysokość poniesionych wydatków poprzez pomniejszenie ogólnej kwoty wynikającej z faktury

Odliczeniu będą podlegały jedynie wydatki na zabiegi rehabilitacyjne dziecka, których kwota będzie jednoznacznie wyszczególniona na dokumencie stwierdzającym ich poniesienie. Dokument potwierdzający poniesienie wydatku to taki dokument na podstawie którego można ustalić jaka kwota została wydatkowana na zabiegi rehabilitacyjne, a jaka na inne wydatki. W Pani przypadku innymi wydatkami będą wydatki na opiekę poranną od 7:30 do 8:00 oraz wydatki na opiekę popołudniową od 13:00 do 16:00 (świetlicę). Tych wydatków nie może i nie będzie Pani mogła odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

W związku z powyższym, wydatki na terapie Pani syna w Przedszkolu Terapeutycznym, tj. na zabiegi rehabilitacyjne bez opieki porannej i świetlicy, a także terapię logopedyczną i terapię integracji sensorycznej, które będą wyodrębnione na dokumencie stwierdzającym ich poniesienie będą podlegały odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej będzie Pani mogła dokonać w odniesieniu do wydatków na terapie Pani syna w (...), tj. na zabiegi rehabilitacyjne – terapię logopedyczną i terapię integracji sensorycznej, które będą wyodrębnione na dokumencie stwierdzającym ich poniesienie.

W tym zakresie Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.

Gdy na dokumencie widnieje jedna ogólna kwota wraz z wydatkami za dodatkowe świadczenia nie ma możliwości stwierdzenia jaka kwota została faktycznie przez Panią wydatkowana na zabiegi rehabilitacyjne. W tym przypadku nie będzie Pani mogła odliczyć wydatków w ramach ulgi rehabilitacyjnej na terapie Pani syna.

Pani stanowisko w tej części jest nieprawidłowe.

Z treści Pani wniosku wynika także, że dodatkowo Pani syn korzysta z zajęć terapeutycznych na basenie.

Wyjaśniam, że zajęcia na basenie niewątpliwie wpływają na polepszenie ogólnego stanu zdrowia, jednakże nie można czynności tych zakwalifikować do kategorii zabiegów rehabilitacyjnych, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 6 ww. ustawy, gdyż ww. usługi są przeznaczone do ogólnej rekreacji – cechuje je ogólnodostępność co oznacza, że są przeznaczone dla wszystkich chętnych do korzystania z nich, a więc, nie tylko dla osób niepełnosprawnych.

Na ogół podmioty świadczące usługi w powyższym zakresie nie zatrudniają wykwalifikowanego personelu do wykonywania zabiegów rehabilitacyjnych czy leczniczo-rehabilitacyjnych. Ponadto dla placówek tych stan zdrowia, rodzaj i stopień niepełnosprawności korzystających z nich osób nie jest przedmiotem zainteresowania, tak jak ma to miejsce w przypadku placówek specjalizujących się w rehabilitacji.

Zatem zajęcia wspierające rozwój Pani syna realizowane na basenie, nie są zabiegami rehabilitacyjnymi, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego, brak jest podstaw do uznania, że ponosi Pani wydatki na niezbędne zabiegi rehabilitacyjne.

W konsekwencji nie przysługuje Pani oraz nie będzie przysługiwało Pani prawo do odliczenia od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków poniesionych przez Panią na zajęcia syna realizowane na basenie.

Pani stanowisko w tym zakresie również jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Rolą organu interpretacyjnego nie jest ustalanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (Organ nie ma uprawnień do przeprowadzania postępowania dowodowego), a informacje niezbędne do wydania interpretacji może przyjmować wyłącznie z przedstawionego przez wnioskodawcę opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje nie ocenia jakie dokumenty będą wymagane do zastosowania ulgi rehabilitacyjnej, opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Nie prowadzi postępowania dowodowego. Może jedynie zastosować przepis prawa podatkowego.

Analiza posiadanych przez Panią dokumentów stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pani stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.