w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania w ramach grantu organizacja wieczoru kinowego - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.593.2018.1.KT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.10.2018, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.593.2018.1.KT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania w ramach grantu organizacja wieczoru kinowego

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2018 r. (data wpływu 10 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2018 r. (data wpływu 4 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania w ramach grantu organizacja wieczoru kinowego pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania w ramach grantu organizacja wieczoru kinowego pn. . Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 września 2018 r. poprzez przesłanie wniosku w wersji papierowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.). Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym w , posiada numer NIP . i nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik od podatku od towarów i usług. Jest stowarzyszeniem, które działa w sferze pożytku publicznego, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie i uzyskane dotacje. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odliczyć i odzyskać podatku VAT. Stowarzyszenie nie składa deklaracji VAT.

Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenia wniosek o powierzenie grantu organizacja wieczoru kinowego pn. w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego.

Na posiedzeniu Rady Stowarzyszenia w dniu 26.04.2018r. w wyniku oceny według lokalnych kryteriów wyboru dla grantów wniosek Stowarzyszenia pn. został pozytywnie rozpatrzony i wybrany do finansowania przez LGD.

Realizacja grantu w postaci organizacji wydarzenia kulturalno-edukacyjnego tj. wieczoru kinowego pn. to w głównej mierze i przede wszystkim działanie ukierunkowane na wzmocnienie kapitału społecznego poprzez zintegrowanie i aktywizowanie lokalnej społeczności prowadzone w ramach włączenia w życie społeczne, pobudzanie zaangażowania mieszkańców dla oddolnych inicjatyw lokalnych, a także rozwój tożsamości lokalnej. to jednodniowe wydarzenie, które zostanie zorganizowane na terenie Gminy . Wg założeń Wnioskodawcy uczestnikami projektu będzie 100 osób z różnych grup wiekowych z terenu Gminy . Spotkanie będzie miało formułę otwartą, a o udziale będzie decydować kolejność zgłoszeń, natomiast sam udział będzie bezpłatny. Głównym punktem wydarzenia będzie projekcja jednej z produkcji filmowych zrealizowanych na terenie naszej samorządowej jednostki administracyjnej. Projekcja zostanie opatrzona prezentacją multimedialną o wszystkich produkcjach filmowych zrealizowanych na terenie Gminy , w tym ciekawostkami z pleneru filmowego materiały te zostaną przygotowane i zaprezentowane w formie wolontariatu przez członków Stowarzyszenia . Po zakończonej projekcji filmu odbędzie się dyskusja uczestników wieczoru kinowego związana z wyświetloną produkcją filmową, a także potencjałem Gminy i możliwościami dla jej mieszkańców w zakresie rozwoju promocji, turystyki filmowej oraz dalszego budowania tożsamości lokalnej społeczności wokół bogatego dziedzictwa filmowego. Jest to element promocji grantu, wymiany doświadczeń i dobrych praktyk. Dyskusja zostanie poprowadzona przez członków i przedstawicieli Grantobiorcy Stowarzyszenie . Usługa obejmująca: wynajem sprzętu projekcyjnego i nagłośnienia, zapewnienie siedzisk dla uczestników, realizację i obsługę techniczną wydarzenia zostanie zrealizowana z zachowaniem zasady konkurencyjności tj. wyboru najkorzystniejszej oferty na rynku w oparciu o kryterium najniższej ceny. Pozostałe usługi (opłaty) zostaną poniesione zgodnie z obowiązującymi uwarunkowaniami prawnymi w zakresie dysponowania licencjami i prawami autorskimi w zakresie publicznego wyświetlenia produkcji filmowej. Poprzez realizację grantu jego uczestnicy zyskają możliwość udziału w aktywizującym wydarzeniu, pozwalającym na włączenie się w życie społeczne, które będzie swoistą platformą szerokiej integracji społecznej w oparciu o wartości związane z tożsamością regionalną tj. wspólnym dziedzictwem filmowej historii regionu.

Zadanie realizowane w ramach grantu będzie świadczone dla uczestników przez Stowarzyszenie nieodpłatnie nie będą pobierane od uczestników żadne opłaty. Stowarzyszenie w ramach realizacji grantu nie osiągnie żadnych dochodów. W związku z realizacją grantu nie powstanie żadna sytuacja, która zobliguje Stowarzyszenie do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury, rachunki dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawiane na Stowarzyszenie .

Refundacja poniesionego w związku z realizacją operacji podatku VAT wymaga załączenia do umowy o powierzenie grantu indywidualnej interpretacji w sprawie ewentualnej możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją grantu organizacja wieczoru kinowego pn. w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją grantu organizacja wieczoru kinowego pn. w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego z uwagi na fakt, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT od faktur wynikający z zakupów dokonywanych w ramach realizowanego grantu, w związku z czym uznaje go za kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania w ramach grantu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania w ramach grantu. Tym samym Zainteresowanemu z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania w ramach grantu organizacja wieczoru kinowego pn. , ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy nabywane towary i usługi w ramach ww. grantu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej