Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług. - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.280.2023.4.MW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.280.2023.4.MW

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 24 sierpnia 2023 r. (wpływ 24 sierpnia 2023 r.) i z 19 września 2023 r. (wpływ 19 i 21 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca rozpoczął działalność (…), celem świadczenia usług jako Architekt Korporacyjny (Enterprise Architect) dla brytyjskiej firmy z rynku finansowego (poprzez firmę A). Na tym stanowisku Wnioskodawca: organizuje i wykonuje projekty biznesowe zgodnie z wymaganiami klienta, przygotowuje analizy, prognozy i prezentacje, planuje i nadzoruje wdrażanie procesów, strategii, planów, budżetów, ulepszeń, planów działania, studiów wykonalności, standardów kontroli jakości, ocenia wymagania projektu i zasoby, szacuje, negocjuje i uzgadnia budżety i harmonogramy projektów z klientami i menadżerami, opracowuje szczegółowe plany biznesowe w celu wprowadzenia drobnych lub radykalnych zmian, podejmuje krótkoterminowe lub długoterminowe projekty w celu rozwiązywania różnych problemów i potrzeb, opracowuje i prezentuje informacje ustnie, wizualnie lub na piśmie, prowadzi konsultacje ustne, przygotowuje pisemne, niewiążące oświadczenia, wskazówki i zalecenia, przedstawia wnioski z zaleceniami i praktycznymi poradami, pomaga we wdrożeniu planów i rozwiązywaniu wszelkich sporadycznych rozbieżności, zapewnia wskazówki dotyczące wszelkich występujących problemów, prowadzi badania, ankiety i wywiady, analizuje statystyki, wykrywa problemy i bada sposoby ich rozwiązania, ocenia zalety i wady możliwych strategii, wydaje zalecenia dotyczące ulepszeń przy użyciu odpowiednich modelów i metodologii, spotyka się z wyznaczonymi klientami, jeśli jest to potrzebne i prowadzi wstępną ocenę problematycznej sytuacji, zbiera informacje o biznesie klienta za pomocą różnych metod (wywiady, ankiety, czytanie raportów itp.), formułuje zalecenia i rozwiązania z uwzględnieniem życzeń, możliwości i ograniczeń klienta, spotyka się z kierownictwem i personelem w celu zrozumienia ich wymagań, prowadzi analizę sytuacyjną i analizę danych w celu zidentyfikowania i zrozumienia problemu, przedstawia i wyjaśnia wyniki kierownictwu, udziela porad lub sugestii dotyczących poprawy zgodnie z celami, formułuje plany wdrożenia zaleceń i przezwyciężania zastrzeżeń, okresowo ocenia sytuację i dokonuje zmian w razie potrzeby.

Ścieżka rozwoju architekta, a zwłaszcza architekta korporacyjnego jeśli już obejmuje tworzenie oprogramowania, to tylko i wyłącznie na początkach kariery. W obecnej roli Wnioskodawcy, popartej 17-letnim doświadczeniem i rozwojem, nie ma już absolutnie nic wspólnego z wytwarzaniem oprogramowania. Świadczone usługi w ramach działalności gospodarczej są kwalifikowane jako 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz 62.09.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych. Nie oznacza to jednak że w aktualnej roli Wnioskodawca wykonuje pracę programisty, lub bierze jakikolwiek udział w wytwarzaniu oprogramowania. Wręcz przeciwnie przez ostatnie 6 lat Wnioskodawca zajmuje się architekturą korporacyjną, czyli doradztwem w zakresie strategii dla firmy. Dobrą analogią jest porównanie pracy Architekta korporacyjnego do pracy Planisty Miasta, a pracy Architekta Oprogramowania/Programisty do architekta i budowniczego pojedynczego domu. Planista miasta, nie ma wpływu lub wglądu na szczegółową architekturę pojedynczego budynku.

Oprócz wskazanej działalności Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytułu najmu mieszkania.

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3).

Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Przychód Wnioskodawcy w 2022 r. nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca rozlicza się tylko na terytorium Polski. W związku z powyższym zwraca się z uprzejmą prośbą o weryfikację możliwości zmiany wysokości ryczałtu do 8,5%.

W piśmie z 24 sierpnia 2023 r. (wpływ 24 sierpnia 2023 r.) Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane w wezwaniu tut. organu pytania:

1)czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2)przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy przyszłego stanu i przychodów począwszy od roku 2024.

3)czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania) do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej miały/mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?

Odpowiedź: W roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania) do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie miały/mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

4)czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania) w odniesieniu do Pana zachowane zostały/zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania) w odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane zostały/zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5)na jakich zasadach (forma opodatkowania i wysokość stawki podatku) dokonywał/dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej?

Odpowiedź: W dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonywał rozliczeń podatkowych na zasadach Ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stawka 12%.

6)czy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a jeśli tak, to kiedy (należy wskazać dokładną datę)?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca złożył wniosek o wpis do CEIDG 14.04.2022.

7)czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza była/jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza była/jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

8)czy oprócz dochodów z tytułu najmu mieszkania oraz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź: Oprócz dochodów z tytułu najmu mieszkania oraz opisanej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

9)Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności, które są przedmiotem wniosku (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla każdej z wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania).

Odpowiedź: Na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wykonywane przez Wnioskodawcę czynności są sklasyfikowane jako:

62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego

62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego

62.09.20.0 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane

Ponadto w piśmie z 19 września 2023 r. (uzupełnionym o podpis w dniu 21 września 2023 r.) Wnioskodawca odpowiedział na następujące wątpliwości i pytania zawarte w kolejnym wezwaniu do uzupełnienia wniosku:

1)   Wobec wskazania w opisie sprawy:

Nie uzyskuje przychody ze świadczenia usług związanych (…), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0). (…)

A następnie w jego uzupełnieniu:

Na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wykonywane przeze mnie czynności są sklasyfikowane jako:

62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego

(…).

W związku z ww. nieścisłością informacji przedstawionych w opisie sprawy i jej uzupełnieniu prosimy o doprecyzowanie, czy począwszy od 2024 r. Wnioskodawca będzie świadczył usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0)? Jeżeli tak należy wskazać jakie dokładnie czynności/zadania będzie Pan realizował w ramach wykonywanych usług – proszę szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one będą polegały, czego dotyczyły, jaki będzie ich zakres oraz co będzie ich efektem?

Odpowiedź: Od początku działalności Wnioskodawca świadczy, (również będzie w 2024) usługi sklasyfikowane jako: 62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, według poniższej interpretacji.

Przez takie doradztwo Wnioskodawca rozumie dobieranie rozwiązań technologicznych do wymagań biznesowych na poziomie korporacyjnym. Przykładowy scenariusz:

Problem: Wysokie koszty infrastruktury IT. Klient jako cel długofalowy stawia sobie obniżenie kosztów infrastruktury IT (serwery w siedzibie firmy).

Analiza i rozwiązanie: Jako architekt korporacyjny Wnioskodawca dokonuje analizy i porównuje wymagania mocy obliczeniowej istniejących serwerów i szuka tańszych rozwiązań na rynku np. (…).

Przykład analizy: W takich rozwiązaniach płaci się tylko za czas użycia chmury, a nie za serwerownie, prąd i utrzymanie personelu do obsługi serwerów. Dodatkowa docelowe rozwiązanie jest analizowane pod kątem wymagań bezpieczeństwa danych, wymagań rezydencji danych oraz innych wymagań biznesowych. Wraz z częścią infrastruktury (tutaj rozumianej jako sprzęt), rozwiązania chmurowe dostarczają oprogramowanie, służące do zarządzania infrastrukturą (zatem usługa również klasyfikowana jako 62.02.20.0).

Rozwiązanie może również wskazać na wymianę serwerów w serwerowni na inne (tańsze), nie zawsze będzie dotyczyło rozwiązań chmurowych.

Nie jest to zatem doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego w kontekście np. wybór lub przygotowanie konfiguracji komputera dla użytkownika końcowego. Wnioskodawca nie wykonuje również żadnych czynności związanych z konfiguracją lub instalacją zaproponowanego rozwiązania, poza ewentualnym sprawdzeniem czy problem rozwiązano zgodnie z zaleceniami Wnioskodawcy.

2)   Jednocześnie wobec wskazania w opisie sprawy:

Na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wykonywane przeze mnie czynności są sklasyfikowane jako:

62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego

62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego

62.09.20.0 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane

Proszę wskazać, które z wykonywanych przez Pana usług opisanych we wniosku przyporządkowuje Pan do grupowania PKWiU 62.02.10.0, które do grupowania PKWiU 62.02.20.0, a które do grupowania PKWiU 62.09.20.0?

Ponadto, w odniesieniu do każdej z wyżej przyporządkowanych usług należy przedstawić jakie dokładnie czynności/zadania realizuje Pan w ich ramach – proszę szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem?

W odniesieniu do powyższego proszę o wyczerpujące odniesienie się do wszystkich wymienionych przez Pana usług objętych złożonym wnioskiem.

Odpowiedź: W opisie wniosku ORD-IN, usługi są rozumiane w następujący sposób:

-„Organizuje i wykonuje projekty biznesowe zgodnie z wymaganiami klienta” -

„Projekty biznesowe” dotyczą zaprojektowania rozwiązania, które może wymagać dopasowania odpowiedniego zestawu oprogramowania (62.02.20.0) jak i sprzętu (62.02.10.0), w kontekście korporacyjnym i wysoko poziomowym (jak w przykładzie z pkt. 1);

-„przygotowuje analizy, prognozy i prezentacje, planuję i nadzoruję wdrażanie procesów, strategii, planów, budżetów, ulepszeń, planów działania, studiów wykonalności, standardów kontroli jakości” –

Projektowanie rozwiązania może również wymagać doradztwa w zakresie technologii informatycznych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (62.09.20.0).

Dobrym przykładem są wymienione czynności, które są bardziej związane z biznesem i procesami biznesowymi, w tym kontroli jakości np. ISO, które dzięki technologiom informatycznym stają się bardziej efektywne. Planowanie, strategia i budżety mogą być związane z długoterminowym doradztwem w zakresie sprzętu, oprogramowania i procesów, zatem usług klasyfikowanych jako 62.02.10.0, 62.02.20.0, 62.09.20.0, lecz nadal w kontekście nakreślonym w przykładzie w pkt.1;

-„oceniam wymagania projektu i zasoby, szacuję, negocjuję i uzgadniam budżety i harmonogramy projektów z klientami i menadżerami, opracowuje szczegółowe plany biznesowe w celu wprowadzenia drobnych lub radykalnych zmian, podejmuję krótkoterminowe lub długoterminowe projekty w celu rozwiązywania różnych problemów i potrzeb” –

Jak w przykładzie w pkt. 1, analiza problemu wymaga rozmów z klientami i menadżerami. Często nie jest na tym etapie związana z konkretnym oprogramowaniem lub sprzętem. Szczegółowe plany biznesowe dotyczą wdrożenia konkretnego rozwiązania problemu, które może dotyczyć dowolnej kombinacji sprzętu (…), oprogramowania (systemy sprzedaży) i procesów (proces łańcucha dostaw). Drobne lub radykalne zmiany zależą od tego jak bardzo proponowane rozwiązanie zmienia aktualny zakres technologii i procesów;

-„opracowuje i prezentuje informacje ustnie, wizualnie lub na piśmie, prowadzę konsultacje ustne, przygotowuję pisemne, niewiążące oświadczenia, wskazówki i zalecenia, przedstawiam wnioski z zaleceniami i praktycznymi poradami” –

Rola architekta nie jest rolą decyzyjną tylko doradczą. Wnioskodawca musi zatem przedstawić rozwiązanie problemu w sposób jasny i dopasowany do odbiorcy, żeby osoby decyzyjne świadomie podjęły decyzję o implementacji rozwiązania lub nie. W zależności czy odbiorcą jest osoba techniczna lub nie, Wnioskodawca swoje usługi klasyfikuję jako doradztwo związane z proponowanymi technologiami (62.02.10.0, 62.02.20.0), lub bardziej ogólnie na poziomie koncepcyjnym (62.09.20.0).

-„pomagam we wdrożeniu planów i rozwiązywaniu wszelkich sporadycznych rozbieżności, zapewniam wskazówki dotyczące wszelkich występujących problemów, prowadzę badania, ankiety i wywiady, analizuję statystyki, wykrywam problemy i badam sposoby ich rozwiązania, oceniam zalety i wady możliwych strategii, wydaję zalecenia dotyczące ulepszeń przy użyciu odpowiednich modelów i metodologii” –

Gdy rozwiązanie i plan na wdrożenie danego rozwiązania jest zaakceptowany, Wnioskodawca pełni rolę doradczą w zakresie postępów w realizacji proponowanego rozwiązania.

Np. Wnioskodawca otrzymuje informację, że szef działu nie jest zadowolony z jakości czy postępów dot. wdrażanego rozwiązania – rolą Wnioskodawcy jest zorganizowanie spotkania, na którym zostanie znaleziony powód problemów i zaproponowany plan naprawy, co ma bardziej związek z doradztwem dot. procesu i planu wdrożenia (62.09.20.0), a nie stricte sprzętu czy oprogramowania;

-„spotykam się z wyznaczonymi klientami, jeśli jest to potrzebne i prowadzę wstępną ocenę problematycznej sytuacji, zbieram informacje o biznesie klienta za pomocą różnych metod (wywiady, ankiety, czytanie raportów itp.), formułuje zalecenia i rozwiązania z uwzględnieniem życzeń, możliwości i ograniczeń klienta, spotykam się z kierownictwem i personelem w celu zrozumienia ich wymagań, prowadzę analizę sytuacyjną i analizę danych w celu zidentyfikowania i zrozumienia problemu” –

Częścią analizy są rozmowy z klientami i zrozumienie jego biznesu, czyli czym się dana firma zajmuje i jakie jest jej główne źródło dochodu.

Taka analiza pozwala na poznanie działów biznesowych firmy, (np. sprzedaż lub kadry) oraz zrozumienie głównych problemów w tych działach (np. długi proces rejestracji nowego pracownika, niskie wyniki sprzedaży).

Nie ma to nic wspólnego ze sprzętem lub oprogramowaniem. Zalecenia i rozwiązania mogą dotyczyć zarówno oprogramowania, sprzętu i procesów w kontekście wysokopoziomowym, korporacyjnym;

- „Przedstawiam i wyjaśniam wyniki kierownictwu, udzielam porad lub sugestii dotyczących poprawy zgodnie z celami, formułuję plany wdrożenia zaleceń i przezwyciężania zastrzeżeń, okresowo oceniam sytuację i dokonuję zmian w razie potrzeby.” –

Wyniki, które są przedstawiane klientowi mogą dot. problemów z procesami, sprzętem lub oprogramowaniem, mogą również dotykać bardziej fundamentalnych rzeczy np. niechęci użytkowników do nowego oprogramowania lub procesu. Sugestie, które przedstawia Wnioskodawca mogą w równej mierze dotyczyć sprzętu, oprogramowania, procesu, ale także szkoleń, ułatwienia dostępu lub lepszego promowania rozwiązań w firmie.

3)   Czy świadczone usługi (a jeżeli tak to które) są:

- usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0)?

Odpowiedź: Żadne ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług nie są usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).

4)   Czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów, tj. umożliwia przyporządkowanie konkretnych czynności do konkretnego PKWiU?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji, która umożliwia mu identyfikację rodzajów przychodów i przyporządkowanie konkretnych czynności do konkretnego PKWiU.

5)   Czy w związku ze wskazaniem w uzupełnieniu wniosku, że „Mój wniosek dotyczy przyszłego stanu i przychodów począwszy od roku 2024” zmienia Pan przedmiot wniosku z pierwotnie zaznaczonego zaistniałego stanu faktycznego na zdarzenie przyszłe?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie zmienia przedmiotu wniosku. Pytanie Wnioskodawcy:

„Podczas zakładania działalności, aż do dnia dzisiejszego rozliczam się w formie ryczałtu 12%. Proszę o potwierdzenie, czy biorąc pod uwagę wykonywane usługi o charakterze jak w załączonym opisie, mogę rozliczać się ryczałtem 8,5%?”

dotyczy wspomnianego okresu (od rozpoczęcia działalności aż do dnia dzisiejszego). W zależności od rozstrzygnięcia sprawy od 2024 (lub wcześniej, jeśli będzie istniała taka możliwość) Wnioskodawca może zacząć rozliczać się według innej stawki.

Pytanie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 24 sierpnia 2023 r.)

Podczas zakładania działalności, aż do dnia dzisiejszego Wnioskodawca rozlicza się w formie ryczałtu 12%. Wnioskodawca prosi o potwierdzenie, czy biorąc pod uwagę wykonywane usługi o charakterze jak w załączonym opisie, może rozliczać się ryczałtem 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zważywszy na aktualny opis roli Wnioskodawcy w niniejszym wniosku, oraz ze względu na fakt, iż spełnia wszystkie obowiązki opisane pismem z dnia 20 września 2021r, Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0112-KDWL.4011.121.2021.2.WS) oraz Pismo z dnia 3 grudnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.694.2021.1.JG (Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - usługi IT), Wnioskodawca uważa, że wysokość ryczałtu w jego przypadku powinna wynosić 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1–1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

• 12 % przychodów ze świadczenia usług:

a) związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Z kolei, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Wyjaśnić też należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy świadczy Pan jako Architekt Korporacyjny (Enterprise Architect) usługi skalsyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolami PKWiU:

-62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;

-62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;

-62.09.20.0 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) wprost objęte zostały dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy, a zatem przychód uzyskany ze świadczenia tych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika również, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

W klasie PKWiU 62.02 znajdują się następujące pozycje:

-62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”,

-62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”,

-62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Przy czym usługi zaklasyfikowane do PKWiU 62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego obejmują:

-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

-systemy zabezpieczające.

Odnosząc się do zatem sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach prowadzonej działalności w ramach grupowania PKWiU 62.02.20.0, które Pan wykonuje, zasadne jest przyjęcie, zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU oraz informacjami jakie wskazał Pan w opisie sprawy, że część świadczonych przez Pana usług jest związana z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Dlatego też uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych pod kodem 62.02.20.0, powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan również usługi z grupowania PKWiU 62.09.20.0 Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane – przy czym wskazał Pan, że żadne ze świadczonych przez Pana usług nie są usługami w zakresie instalowania oprogramowania. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług objętych PKWiU 62.09.20.0, które nie są usługami w zakresie instalowania oprogramowania, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynosi 8,5%.

Jednocześnie wskazał Pan, że nie prowadzi ewidencji, która umożliwiałaby Panu identyfikację rodzajów przychodów i przyporządkowanie konkretnych czynności do konkretnego PKWiU.

Skoro osiąga Pan przychody zarówno ze świadczenia usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy, jak i przychody ze świadczenia usług podlegających opodatkowaniu stawką określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, i nie prowadzi Pan ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności – całość osiąganego przez Pana przychodu z przedstawionej działalności gospodarczej powinna być opodatkowana 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 3 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).