Transakcja sprzedaży nieruchomości gruntowej, dla której obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na dzień sprzedaży przewiduje prz... - Interpretacja - IPPP1-443-910/10-3/AS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.11.2010, sygn. IPPP1-443-910/10-3/AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Transakcja sprzedaży nieruchomości gruntowej, dla której obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na dzień sprzedaży przewiduje przeznaczenie pod publiczną zieleń urządzoną parkową, będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.09.2010 r. (data wpływu 06.09.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 05.10.2010 r. (data wpływu 11.10.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.09.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży Gminie Miejskiej R. niezabudowanej działki gruntu oznaczonej nr 20, o łącznej powierzchni ok. 5233,00m2, położonej w R. w obrębie ewidencyjnym 209 miasta R. Dla terenu, na którym znajduje się przedmiotowa nieruchomość uchwalony został Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego (uchwała Rady Miasta R. Nr z dnia ... w sprawie uchwalenia Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego nr, dalej zwana mpzp. Zgodnie z ww. mpzp przedmiotowa działka gruntu oznaczona jako nr 20 i należąca do Wnioskodawcy położona jest w obszarze, dla którego miejscowy plan przewiduje następujące przeznaczenie:

Publiczna zieleń urządzona parkowa (oznaczony na rysunku planu symbolem 1 ZPp).

Mpzp, co potwierdza także zaświadczenie wydane przez Wydział Architektury Urzędu Miasta R. z dnia 26 lipca 2010 r. przewidują następujące przeznaczenie, zasady zabudowy i zagospodarowania przedmiotowego terenu:

  1. Teren oznaczony na rysunku planu symbolem 1ZPp, o powierzchni ok. 16,96 ha, przeznacza się pod publiczną zieleń urządzoną parkową;
  2. W ramach terenu dopuszcza się lokalizację:
    1. Zieleni parkowej niskiej, średniowysokiej i wysokiej,
    2. Obiektów małej architektury,
    3. Ciągów pieszych,
    4. Ścieżek rowerowych,
    5. Placów, w tym placów zabaw dla dzieci,
    6. Boisk trawiastych,
    7. Zbiorników i cieków wodnych,
    8. Urządzeń rekreacyjnych i wypoczynkowych,
    9. Słupów i tablic ogłoszeniowych,
    10. Zadaszonej sceny;
  3. Zakazuje się sytuowania budynków i budowli innych niż wymienione w pkt 2;
  4. Dopuszcza się lokalizację sieci i urządzeń uzbrojenia terenu;
  5. Zakazuje się lokalizacji obiektów wymienionych w pkt 2 lit. b, c, d, e, f, g i h, w obszarze oddziaływania linii wysokiego napięcia 110 kV, przy czym dopuszcza się skrzyżowania przebiegu linii z ciągami pieszymi i rowerowymi;
  6. Zakazuje się umieszczania wolnostojących nośników reklamowych;
  7. Przebieg ciągów pieszych, ścieżek rowerowych i lokalizacja placów zgodnie z rysunkami planu;
  8. Wszystkie ciągi piesze, ścieżki rowerowe i place powinny posiadać sztuczne oświetlenie;
  9. Zakazuje się lokalizacji obiektów wymienionych w pkt 2, w obszarze występowania ziemowita jesiennego oznaczonym na rysunku planu; teren ten pozostawia się jako łąkę;
  10. Słupy lub tablice ogłoszeniowe w liczbie nie większej niż cztery, zlokalizowane według stron świata, przy wejściach pieszych do parku;
  11. Zadaszona scena, zlokalizowana w miejscu oznaczonym na rysunku planu, przodem zwrócona w stronę północną lub północno-wschodnią; szerokość całości konstrukcji nie większa niż 20 m; wysokość w najwyższym miejscu konstrukcji nie większa niż 10 m;
  12. Pas terenu o szerokości około 5 m w każdą stronę od osi widokowej określonej na rysunku planu należy pozostawić nie zadrzewiony i nie zakrzewiony oraz nie należy lokalizować w nim żadnych obiektów uniemożliwiających widoczność wzdłuż całej długości osi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z faktem, że planowana jest przez Wnioskodawcę transakcja sprzedaży Gminie Miejskiej R. nieruchomości gruntowej, dla której obowiązujący w dniu wniesienia niniejszego wniosku miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod publiczną zieleń urządzoną parkową, to dostawa taka korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)...

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniem ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

Za dostawę towarów na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Z kolei według art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są m.in. grunty. Zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, objęta jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. O charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu.

W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, będą mogły skorzystać tereny, które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego posiadają status inny niż budowlane i przeznaczone pod zabudowę, czyli np. tereny rolnicze, tereny leśne, tereny przeznaczone pod zieleń publiczną - urządzoną. Każdy grunt (teren) należy oceniać indywidualnie pod kątem, czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje zabudowę.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 9 ustawy nie precyzuje, o jaką zabudowę chodzi, z tego względu można przyjąć, jak zauważył Dyrektor IS w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 15.05.2006 r., nr ILPP2/443-172/08-2/EWW, opublikowanej na stronie Ministerstwa Finansów (...) że pojęcie tereny przeznaczone pod zabudowę obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, dostawa nieruchomości gruntowej działki nr 20 przeznaczonej w mzp w całości jako publiczna zieleń urządzona-parkowa korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Działka ta leży w obszarze, który zdaniem Wnioskodawcy stanowi teren niezabudowany inny niż teren budowlany oraz inny niż przeznaczony pod zabudowę wg ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru w myśl ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Należy zauważyć, że ustawa posługuje się w art. 43 ust. 1 pkt 9 kryterium przeznaczenia terenu. Jednakże ustawodawca zwalniając od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przeznaczenie danego gruntu.

O przeznaczeniu gruntu rozstrzyga bowiem odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu.

W związku z tym, że ustawa nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć należy, że pojęcie tereny przeznaczone pod zabudowę obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, przez tereny zabudowy techniczno-produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie.

Z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem dostawy będzie niezabudowana działka gruntu. Dla przedmiotowej nieruchomości obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym położona jest w obszarze o przeznaczeniu: publiczna zieleń urządzona parkowa.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Tereny zieleni parkowej nie stanowią gruntów, na których dopuszczone są wymienione powyżej formy zabudowy, takie jak zabudowa mieszkaniowa, techniczno-produkcyjna czy zagrodowa, a miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z nielicznymi wyjątkami, zakazuje sytuowania na tych terenach budynków i budowli. Nie są one zatem gruntami budowlanymi lub przeznaczonymi pod zabudowę, o których mowa w ustawie o podatku VAT.

Mając powyższe na względzie, transakcja sprzedaży nieruchomości gruntowej, dla której obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na dzień sprzedaży przewiduje przeznaczenie pod publiczną zieleń urządzoną parkową, będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Referencje

ILPP2/443-172/08-2/EWW, interpretacja indywidualna

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie