Pan zwrócił się do tutejszego Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkoweg... - Interpretacja - PP 443/23/2005/KLŁ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.03.2005, sygn. PP 443/23/2005/KLŁ, Urząd Skarbowy w Żywcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pan zwrócił się do tutejszego Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego przedstawiając następujący stan faktyczny:

Podatnik otrzymał dotację 11.000 zł z Powiatowego Urzędu Pracy na uruchomienie działalności gospodarczej przez osobę bezrobotną. Zgodnie z umową podpisaną przez Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy z upoważnienia Starosty kwota powyższa miała być w całości przeznaczona na adaptację pomieszczenia oraz zakup towarów do produkcji.

Pytanie Podatnika brzmi:

Czy dotacja udzielona przez Powiatowy Urząd Pracy w Żywcu na uruchomienie działalności gospodarczej wchodzi do kwoty limitu obligującego do zarejestrowania się jako podatnik VAT ?

Zdaniem Podatnika otrzymana dotacja nie wchodzi do obrotu obligującego do zarejestrowania się jako podatnik podatku VAT.

Stanowisko organu podatkowego w przedmiotowej sprawie jest następujące:

W myśl art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, na który składa się kwota należna z tytułu sprzedaży obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest również otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W przypadku, gdy podatnik przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru, pobrał zaliczkę, zadatek, przedpłatę lub ratę, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotację, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Jak wynika z powyższego ustawa o VAT objęła obowiązkiem również dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. Z literalnego brzmienia art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż dotacje (dopłaty) zwiększają podstawę opodatkowania, wyłącznie w przypadku, gdy mają charakter przedmiotowy, tj. gdy dotyczą "dofinansowania" konkretnego towaru lub usługi. Do podstawy opodatkowania wlicza się zatem tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest więc stwierdzenie, czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze nie mająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w przypadku gdy podmiot uzyskuje dotację nie do konkretnego produktu, lecz na cele całego przedsiębiorstwa, tzn. dotację podmiotową, to w świetle ustawy VAT nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie natomiast z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Art. 113 ust. 2 mówi natomiast, iż "do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie odrębnych przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.".

Zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy o VAT "jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę". W 2004 r. kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1, przyjmuje się w wysokości określonej przepisem wykonawczym wydanym na podstawie art. 14 ust. 11 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 175 tj. ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 ze. zm.) co normuje przepis art. 168 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT. Natomiast zgodnie z art. 168 ust. 3 do obliczenia wartości sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 113, za rok 2003 oraz za okres od 1 stycznia do 30 kwietnia stycznia 2004 r. przyjmuje się wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. W związku z powyższym od 1 stycznia 2004 r. do dnia 30 kwietnia 2004 r. jako kwotę obrotu przyjmuje się całość wartość sprzedaży, której przedmiotem są towary i usługi wymienione w ustawie o VAT - zarówno opodatkowane jak i zwolnione z VAT. Po 1 maja 2004 r. do wartości tej sprzedaży nie będzie się wliczać odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie odrębnych przepisów są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Pamiętać zatem należy o różnicach w wyliczaniu kwoty obrotu uprawniającej do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT w okresach od stycznia do kwietnia 2004 r. i od maja do grudnia 2004 r.

Urząd Skarbowy w Żywcu