
Temat interpretacji
Zgodnie z przepisem art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. cyt. wcześniej, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Z ust. 2 tego artykułu wynika, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką
część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać tym czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Jak wynika z przepisu art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
W myśl przepisu art. 90 ust. 7 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r., do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29. ust. 1 tej ustawy.
Stosownie do
regulacji zawartej w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z powyższego zapisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia.
Natomiast otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w związku z poniesionymi kosztami ubezpieczeń społecznych pracowników niepełnosprawnych nie jest bezpośrednio związane z określoną dostawą towarów lub świadczeniem usług - zatem dopłata taka nie jest obrotem w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze powyżej przytoczony stan prawny stwierdzić należy, iż stanowisko Jednostki jest
prawidłowe; dofinansowanie z tytułu kosztów ubezpieczeń społecznych pracowników niepełnosprawnych nie wlicza się do obrotu określonego w przepisie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
