Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 14 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 18 sierpnia 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 października 2025 r. (wpływ 9 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mającym siedzibę działalności na terytorium Polski oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż detaliczna urządzeń do waporyzacji oraz części zapasowych do tych urządzeń.

Najczęściej sprzedawanym urządzeniem do waporyzacji jest wielorazowy papieros elektroniczny, który składa się najczęściej z następujących części tj. układu sterującego z akumulatorem, grzałki, zbiornika na liquid (kartridż ) z ustnikiem. Produkt zawierający wszystkie ww. elementy będzie stanowił wyrób akcyzowy i będzie opodatkowany podatkiem akcyzowym.

Klienci Spółki z czasem kupują części papierosów wielorazowych, które ulegają zużyciu wraz z typową eksploatacją, a więc przede wszystkim grzałki, zbiorniki na liquid (kartridże).

W związku z wprowadzeniem od 1 lipca 2025 r. nowej kategorii wyrobów akcyzowych, tj. zestawu części do urządzenia do waporyzacji, Spółka nabrała wątpliwości, czy poszczególne części eksploatacyjne, tj. grzałki lub zbiorniki na liquid (kartridże) nabywane osobno, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w świetle art. 2 ust. 1 pkt 34f, art. 8 ust. 5a, art. 99cb ustawy o podatku akcyzowym.

Grzałka sprzedawana odrębnie nie będzie wyrobem akcyzowym.

Zbiornik na liquid (kartridż) z ustnikiem sprzedawany odrębnie nie będzie wyrobem akcyzowym.

Dla objętych wnioskiem elementów Spółka nie występowała o wydanie WIA.

Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy nie jest potwierdzenie statusu akcyzowego wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyrobów.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, sprzedaż grzałki do Klienta, który tydzień wcześniej nabył od Wnioskodawcy zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, pusty zbiornik na liquid (kartridż) z ustnikiem oraz grzałka (która uległa zużyciu jako część eksploatacyjna) - będzie skutkować u Wnioskodawcy obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną?

2)Czy zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, sprzedaż pustego zbiornika na liquid (kartridż) z ustnikiem do Klienta, który miesiąc wcześniej nabył od Wnioskodawcy zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, grzałka oraz pusty zbiornik na liquid (kartridż) z ustnikiem (który uległ zużyciu jako część eksploatacyjna) - będzie skutkować u Wnioskodawcy obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad 1.

Sprzedaż grzałki do Klienta, który tydzień wcześniej nabył od Wnioskodawcy zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, pusty zbiornik na liquid (kartridż) z ustnikiem oraz grzałka (która uległa zużyciu jako część eksploatacyjna) - nie będzie skutkować u Wnioskodawcy obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną.

Ad 2

Sprzedaż pustego zbiornika na liquid (kartridż) z ustnikiem do Klienta, który miesiąc wcześniej nabył od Wnioskodawcy zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, grzałka oraz pusty zbiornik na liquid (kartridż) z ustnikiem (który uległ zużyciu jako część eksploatacyjna) nie będzie skutkować u Wnioskodawcy obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy jest zbieżne ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2025 r., nr 0111-KDIB3-3.4013.132.2025.2.AM, w której uznano, że:

1)Sprzedaż grzałki jako części eksploatacyjnej nie będzie skutkować obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na tę część zamienną.

2)Sprzedaż zbiornika z ustnikiem jako części eksploatacyjnej również nie będzie skutkować obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na tę część zamienną.

W świetle powyższego, Wnioskodawca wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem zadanych we wniosku pytań, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 34e ustawy:

Urządzenia do waporyzacji to wielorazowe papierosy elektroniczne, podgrzewacze i urządzenia wielofunkcyjne, z wyłączeniem urządzeń przeznaczonych wyłącznie do celów medycznych.

Jak wynika z art. 2 ust. 1 pkt 34f ustawy:

Zestaw części do urządzenia do waporyzacji to komplet części, który może służyć do wytworzenia urządzenia do waporyzacji poprzez złożenie lub połączenie części wchodzących w skład tego kompletu.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W świetle do art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Stosownie do art. 8 ust. 5a ustawy:

W przypadku zestawu części do urządzenia do waporyzacji przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)sprzedaż zestawu części do urządzenia do waporyzacji na terytorium kraju osobie fizycznej nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;

2)nabycie wewnątrzwspólnotowe zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej;

3)import zestawu części do urządzenia do waporyzacji przez osobę fizyczną nie na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 8 ust 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 10 ust. 8 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 3, ust. 5 i ust. 5a pkt 1, powstaje z dniem wydania ich nabywcy.

Jak stanowi z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

Stosownie do art. 13 ust. 4 ustawy:

Jeżeli obowiązek podatkowy ciąży na kilku podatnikach z tytułu dokonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2, 3, 5 i 5a, których przedmiotem są te same wyroby akcyzowe, zapłata akcyzy związanej z tymi wyrobami przez jednego z tych podatników powoduje wygaśnięcie zobowiązania podatkowego pozostałych podatników.

W świetle art. 99cb ustawy:

1.Podstawą opodatkowania zestawów części do urządzeń do waporyzacji jest liczba sztuk tych zestawów.

2.Stawka akcyzy na zestawy części do urządzeń do waporyzacji wynosi 40,00 zł za sztukę.

Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności sprzedają Państwo urządzenie do waporyzacji będące wielorazowym papierosem elektronicznym, który składa się najczęściej z układu sterującego z akumulatorem, grzałki, zbiornika na liquid (kartridż) z ustnikiem. Produkt zawierający wszystkie powyższe elementy będzie wyrobem akcyzowym i będzie opodatkowany podatkiem akcyzowym.

Państwa klienci z czasem kupują części papierosów wielorazowych, które ulegają zużyciu wraz z typową eksploatacją, a więc przede wszystkim grzałki, zbiorniki na liquid (kartridże).

W sposób jednoznaczny wskazali Państwo w opisie sprawy, że grzałka sprzedawana odrębnie nie będzie wyrobem akcyzowym. Również zbiornik na liquid (kartridż) z ustnikiem sprzedawany odrębnie nie będzie wyrobem akcyzowym.

Jednocześnie podkreślili Państwo, że przedmiotem Państwa wątpliwości nie jest potwierdzenie statusu akcyzowego wskazanych we wniosku wyrobów, ale określenie:

czy sprzedaż grzałki do klienta, który tydzień wcześniej nabył od Państwa zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, pusty zbiornik na liquid (kartridż) z ustnikiem oraz grzałka (która uległa zużyciu jako część eksploatacyjna) - będzie skutkować u Państwa obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną;

czy sprzedaż pustego zbiornika na liquid (kartridż) z ustnikiem do klienta, który miesiąc wcześniej nabył od Państwa zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, grzałka oraz pusty zbiornik na liquid (kartridż) z ustnikiem (który uległ zużyciu jako część eksploatacyjna) - będzie skutkować u Państwa obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną.

Mając na uwadze powyższe zdaniem Organu skoro wskazali Państwo, że opisane we wniosku grzałka sprzedawana odrębnie oraz pusty zbiornik na liquid (kartridż) z ustnikiem również sprzedawany odrębnie, nie są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i nie oczekują Państwo określenia statusu akcyzowego opisanych we wniosku produktów, a Organ, w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej, jest związany z opisem zdarzenia przyszłego, to stwierdzić należy, że w świetle przedstawionych przez Państwa okoliczności w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1 odrębna sprzedaż grzałki do klienta, który tydzień wcześniej nabył od Państwa zestaw części, na który składał się układ sterujący z akumulatorem, pusty zbiornik z ustnikiem oraz grzałka (która uległa zużyciu jako część eksploatacyjna), nie będzie skutkowała u Państwa obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną (wyrób nieakcyzowy).

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należy uznać za prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do pytania oznaczonego nr 2 wskazać należy, że w świetle wskazanych przez Państwa we wniosku okoliczności odrębna sprzedaż pustego zbiornika na liquid (kartridża) z ustnikiem do klienta który miesiąc wcześniej nabył od Państwa zestaw części na który składał się układ sterujący z akumulatorem, grzałka oraz pusty zbiornik z ustnikiem (który uległ zużyciu jako część eksploatacyjna), nie będzie skutkowała u Państwa obowiązkiem naliczenia akcyzy w kwocie 40 zł na powyższą część zamienną (wyrób nieakcyzowy).

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 również należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie odnośnie przedstawionych we wniosku pytań Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanych produktów: grzałki oraz pustego zbiornika na liquid (kartridż) z ustnikiem sprzedawanych odrębnie, który nie są wyrobami akcyzowymi. Przy czym, kwestia ta (stwierdzenie, że przedmiotowe produkty nie są wyrobami akcyzowymi) stanowiła element opisu stanu faktycznego przedstawionego jednoznacznie przez Wnioskodawcę - i nie podlegała ona ocenie w ramach wydawania interpretacji.

Organ nadmienia, że w trybie wydawania interpretacji indywidualnej opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku jest wyłączną podstawą do wydania rozstrzygnięcia. Podkreślić należy tym samym, że przedmiotem analizy i oceny nie były kwestie związane z klasyfikacją prawną objętych wnioskiem wyrobów i produktów, które to kwestie stanowiły element opisu stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.