POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP I 443/1/188/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.09.2005, sygn. PP I 443/1/188/05, Dolnośląski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2005 r., który wpłynął do tut. organu podatkowego w dniu 20 czerwca 2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanej z funduszu Equal dotacji przeznaczonej na pokrycie kosztów poniesionych przez Spółkę jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2005 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność z zakresu usług edukacyjnych, polegających na świadczeniu usług szkoleniowych i organizowaniu różnego rodzaju warsztatów i konferencji.

W 2005 r. Spółka otrzymała wsparcie (dotację) z Ministerstwa Gospodarki i Pracy jako Instytucji Zarządzającej Programem Inicjatywy Wspólnotowej Equal. Program Inicjatywy Wspólnotowej Equal jest częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu tworzenie nowych i lepszych miejsc pracy. Jest to instrument służący wypracowywaniu nowych sposobów zwalczania dyskryminacji i nierówności na rynku pracy poprzez m. in. aktywizację grup najbardziej zagrożonych wykluczeniem społecznym. W tym celu wykorzystuje się ideę Partnerstwa na Rzecz Rozwoju.

Partnerstwa tworzone są przez rożnego typu instytucje lub organizacje, które zdecydują się razem współpracować w celu rozwiązania danego problemu związanego z nierównością lub dyskryminacją na rynku pracy. Partnerstwa na Rzecz Rozwoju mogą być tworzone przez każdy działający podmiot, m. in. przez samorządy gminne, powiatowe, wojewódzkie, czy też podległe im jednostki. Partnerstwo nie ma odrębnej formy prawnej - beneficjenci współpracują na podstawie Umów o Partnerstwie, które określają zakres praw i obowiązków poszczególnych partnerów. W takiej formie Spółka realizuje działania w ramach Programu Equal. Spółka wraz z innymi podmiotami tj. Euroregionalną Izbą Przemysłowo Handlową, Urzędem Miejskim w Zawidowie oraz Uniwersytetem Wrocławskim, realizuje działania w ramach Programu Equal. Działania te są ściśle związane z przedmiotowym charakterem środków (tj. wspieranie zdolności przystosowawczych przedsiębiorstw i pracowników do zmian strukturalnych w gospodarce). Wspólnie realizując określone zadania, Spółka przekazuje środki otrzymane z funduszu na rzecz pozostałych podmiotów w ramach umowy Partnerstwo na Rzecz Rozwoju. Umowa określa sposób realizacji zadania, zakres odpowiedzialności stron, organizację wewnętrzną, podział środków, przy czym Partnerstwo ustanawiane jest dla realizacji generalnych celów, idei Programu Equal, a nie świadczenia skonkretyzowanych usług.

Jak wynika z treści złożonego wniosku, dotacje przyznawane w ramach Programu Equal nie są przyznawane jako dopłata do ceny usługi, lecz są przeznaczone na pokrycie kosztów poniesionych przez beneficjentów w ramach tego Programu. Zasadniczym celem funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, nie jest dofinansowanie towarów lub usług danego beneficjenta lecz wsparcie określonych działań ważnych z uwagi na realizację określonych celów wspieranych z budżetów Unii Europejskiej, w związku z tym, nie spełniają kryteriów określonych w powołanym wyżej przepisie.

W związku z tym, Podatnik zwraca się z prośbą o wyjaśnienie, czy otrzymana przez Spółkę dotacja z Funduszu EQUAL podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy, by dana dotacja podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

1.dotacja musi być faktycznie otrzymana,

2.dotacja związana jest z dostawą lub świadczeniem usług.

Dotacje są zatem opodatkowane podatkiem od towarów i usług tylko wówczas, jeżeli są wypłacane jako należność z tytułu dostawy towarów bądź usług i są związane z ceną świadczenia usługi bądź sprzedaży towaru danego podmiotu.

Wysokość dopłaty ma być zatem zależna od wysokości ceny za świadczone usługi bądź sprzedawane towary oraz dodatkowo powinna przekładać się na ilość świadczonych usług, bądź dostarczanych towarów.

Dotacje przyznawane w ramach Programu Equal nie spełniają powyżej przedstawionych kryteriów, a zatem - w ocenie pytających- nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu zaprezentowane przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe.

W oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika w zapytaniu, Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wyjaśnia, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż w sytuacji gdy Podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru bądź usługi, to tego rodzaju dofinansowanie jest obok ceny uzupełniającym ją elementem podstawy opodatkowania. Opodatkowaniu będzie podlegała zatem taka dotacja, czy dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę wykonania świadczenia po obniżonej cenie. Wobec powyższego dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze wówczas zostaną opodatkowane podatkiem od towarów i usług, kiedy będą związane z przedmiotem opodatkowania, czyli odpłatną dostawą towarów lub odpłatnym świadczeniem usług. Na tej podstawie dotacje nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług ani dokonywanych dostaw nie podlegają opodatkowaniu.

Jak twierdzi Podatnik otrzymane przez niego dotacje nie obniżają ceny, oraz nie mają charakteru wynagrodzenia za sprzedany towar lub świadczoną usługę. Dotacja jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług, jeżeli istnieje związek pomiędzy kwotą dopłaty, a ilością sprzedanych towarów (usług) i wysokością ceny świadczenia. Tylko w tym przypadku można jedynie ustalić stawkę podatku od towarów i usług, jaka powinna zostać opodatkowana dotacja. Natomiast w przypadku, gdy dotacja nie wpływa bezpośrednio na cenę konkretnego towaru lub usługi, niemożliwym jest ustalenie stawki podatku, właściwej dla dotacji.

W przypadku dotacji udzielonych w ramach Programu Equal nie można ich powiązać ze świadczeniem konkretnych usług przez Spółkę, w związku z tym, otrzymane dotacje nie powinny być wykazywane jako obrót w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku dotacji, przepis ten kładzie szczególny nacisk na jej związek z dostawa towarów lub świadczeniem usług. Ponadto zgodnie z art. 11A (1a) VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej wynika, że podstawa opodatkowania objęte są subwencje bezpośrednio związane z ceną towarów lub usług. Regulacja VI Dyrektywy wyraźnie zatem wskazuje, że chodzi tylko o takie subwencje, które są bezpośrednio związane z dostawami towarów lub usług.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz fakt, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym iż otrzymywana dotacja z Ministerstwa Gospodarki i Pracy jako Instytucji Zarządzającej Programem Inicjatywy Wspólnotowej Equal nie jest bezpośrednio związana z określoną dostawą towaru lub świadczeniem usług, dotacja z Funduszu Equal nie stanowi obrotu, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub jej uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Dolnośląski Urząd Skarbowy