
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 29.06.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów sfinansowanych z dotacji, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia:
uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Ze stanu przedstawionego we wniosku z dnia 29.06.2007 r. wynika, iż Strona przystąpiła w 2006 r. do projektu, który był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Podsumowaniem projektu było przeprowadzenie oceny stworzonych przez mikro przedsiębiorców biznesplanów, spośród których, wg ścisłych kryteriów, wyłoniono 10 najlepszych pomysłów na inwestycję. Każda inwestycja była dofinansowana jednorazową bezzwrotną dotacją w kwocie do 20 000,00 zł, co nie mogło stanowić więcej jak 75% kosztów zaplanowanej inwestycji. Dodatkowo, każdy mikro przedsiębiorca dostał wsparcie pomostowe (bez względu na koszt jego inwestycji) w wysokości 4 200,00 zł (wypłacone w 6 miesięcznych ratach po 700,00 zł) mające pokrywać koszty stałe prowadzenia firmy w początkowym stadium jej rozwoju (opłaty ZUS, koszty księgowości itp.).
Strona zwraca się z pytaniem czy przysługuje jej prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów sfinansowanych z dotacji?
Zdaniem Strony takie prawo jej przysługuje.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a w/w ustawy).
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, obniżenia kwoty zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Wyjątkiem od tego są przypadki, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodu pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego (np. w przypadku podatników zwolnionych podmiotowo lub przedmiotowo od podatku dochodowego) oraz przypadków określonych w art. 88 ust. 3 ustawy o VAT. Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku należnego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem jeżeli zakupy zostały sfinansowane z dotacji i będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, to podatek naliczony od tych zakupów podlega odliczeniu od podatku należnego na ogólnych zasadach. Zdaniem tutejszego organu podatkowego, fakt otrzymania dotacji przez podatnika pozostaje bez wpływu na rozliczenie podatku naliczonego, o ile dokonane zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a o możliwości odliczenia podatku decydować będzie wyłącznie spełnienie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT tj. związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
Podkreślić należy, iż dla skutecznej możliwości odliczania podatku naliczonego z tytułu dokonywanych zakupów, bez znaczenia pozostanie fakt, iż są one finansowane m.in. z dotacji inwestycyjnej Urzędu Marszałkowskiego. Otrzymanie dotacji, subwencji czy innej dopłaty o podobnym charakterze może skutkować obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku VAT wyłącznie w trybie przewidzianym w ramach art. 29 ust. 1, tj. wówczas, gdy dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
