Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 25 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 27 września 2025 r. (wpływ 27 września 2025 r.) oraz z 1 października 2025 r. (wpływ 1 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 5 maja 2025 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce z przeważającym kodem działalności gospodarczej PKD 70.20.Z (doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania) opodatkowaną ryczałtem przychodów ewidencjonowanych, świadczy Pan usługi kontroli jakości elementów (…).

Usługi wykonuje Pan na podstawie umowy z polską firmą, której wystawia Pan faktury. Na fakturach wskazuje Pan jedynie dane kontrahenta i adnotację o zgodności z zawartą umową. Faktyczny charakter usług obejmuje:

-kontrolę wizualną,

-pomiary zgodności z dokumentacją,

-raportowanie niezgodności i potwierdzanie spełnienia wymagań jakościowych.

W ramach ww. zakresu nie prowadzi Pan działalności doradczej w zakresie zarządzania, a jedynie pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Oprócz działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od początku działalności usługi mają identyczny charakter.

W uzupełnieniu wniosku odpowiedział Pan na zadane w wezwaniu pytania w następujący sposób:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

2.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)?

Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843).

3.Czy świadczone przez Pana usługi są wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie, świadczone przez Pana usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

4.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług kontroli jakości elementów (…), których dotyczy złożony wniosek?

We wniosku wskazał Pan, że:

Faktyczny charakter usług obejmuję:

-kontrolę wizualną

-pomiary zgodności z dokumentacją

-raportowanie niezgodności i potwierdzanie spełnienia wymagań jakościowych

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z trzech wyżej wymienionych przez Pana czynności, tj. wskazać:

1)na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana czynności?

2)czego dotyczą?

3)jaki jest ich zakres?

4)co jest ich efektem?

Odpowiedź: W ramach świadczonych usług kontroli jakości elementów (…) wykonuje Pan następujące czynności:

1)Kontrola wizualna

Na czym polega: oględziny elementów (…) pod kątem wad widocznych gołym okiem, takich jak zarysowania, pęknięcia, uszkodzenia powłoki, nierówności powierzchni, brak kompletności.

Czego dotyczy: powierzchni, wyglądu i kompletności elementu.

Zakres: wszystkie dostarczone sztuki (100% partii).

Efekt: odrzucenie elementów wadliwych, dopuszczenie elementów zgodnych, sporządzenie raportu niezgodności.

2)Pomiary zgodności z dokumentacją

Na czym polega: wizualne sprawdzenie elementów (…) pod kątem prawidłowego rozmieszczenia wszystkich części, kompletności oraz ogólnego dopasowania do wymagań wynikających z dokumentacji technicznej; w przypadku stwierdzenia niezgodności elementy są odpowiednio oznaczane.

Czego dotyczą: zgodności wizualnej i montażowej względem dokumentacji technicznej, w tym obecności wszystkich elementów, prawidłowego ich ułożenia i braków w montażu.

Zakres: obejmuje wszystkie dostarczone (…) – każda sztuka jest weryfikowana.

Efekt: Odnotowanie niezgodności i wskazanie elementów wymagających korekty; potwierdzenie, które (…) są prawidłowo wykonane i dopasowane.

3)Raportowanie niezgodności i potwierdzanie spełnienia wymagań jakościowych

Na czym polega: sporządzanie dokumentacji z przeprowadzonych kontroli (raporty, protokoły, listy niezgodności); oznaczanie elementów zgodnych i niezgodnych.

Czego dotyczy: całej partii kontrolowanych elementów.

Zakres: obejmuje wszystkie wyniki kontroli wizualnej i dopasowania.

Efekt: sporządzenie raportu jakościowego dla klienta; decyzja o przyjęciu lub odrzuceniu partii; potwierdzenie spełnienia wymagań jakościowych.

5.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – faktycznie wykonywane przez Pana usługi kontroli jakości elementów (…), których dotyczy wniosek? Proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych usług będących przedmiotem wniosku.

Odpowiedź: Klasyfikacja PKWiU Świadczone przez Pana usługi kontroli jakości elementów (…) klasyfikuje Pan według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako: PKWiU 71.20.19.0 – Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych. Usługi te mieszczą się w definicji działalności usługowej w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i nie należą do działalności wykonywanej w ramach wolnego zawodu. Pytanie Czy świadczone usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu usług kontroli jakości elementów (…) podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%? Pana stanowisko w sprawie Pana zdaniem, właściwe jest zastosowanie stawki 8,5% ponieważ faktyczny charakter Pana działalności polega na wykonaniu czynności technicznych i kontrolnych, a nie doradczych czy zarządczych. Usługi nie znajdują się w katalogu objętym wyższą stawką, dlatego należy stosować stawkę 8,5%. Ocena stanowiska Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe. Uzasadnienie interpretacji indywidualnej Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843): Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.): Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową: a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych -prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy: Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: 1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności; 2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności; 3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a. W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli: 1)w roku poprzedzającym rok podatkowy: a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro, 2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów. Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Według ww. przepisu: 1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: 1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3; 2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; 3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: a)prowadzenia aptek, b)(uchylona) c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, d)(uchylona) e)(uchylona) f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; 4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; 5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka -jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. 6)(uchylony) 2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: 1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub 2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym -w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. 3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71). W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Z informacji przedstawionych we wniosku oraz w uzupełnieniu wynika, że od 5 maja 2025 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, świadczy Pan usługi kontroli jakości elementów (…). W ramach ww. zakresu nie prowadzi Pan działalności doradczej w zakresie zarządzania, a jedynie pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. W ramach świadczonych usług kontroli jakości elementów (…) wykonuje Pan następujące czynności: 1)Kontrola wizualna – polega na: oględzinach elementów (…) pod kątem wad widocznych gołym okiem, takich jak zarysowania, pęknięcia, uszkodzenia powłoki, nierówności powierzchni, brak kompletności. Dotyczy: powierzchni, wyglądu i kompletności elementu. Zakres: wszystkie dostarczone sztuki (100% partii). Efekt: odrzucenie elementów wadliwych, dopuszczenie elementów zgodnych, sporządzenie raportu niezgodności. 2)Pomiary zgodności z dokumentacją – polega na: wizualnym sprawdzeniu elementów (…) pod kątem prawidłowego rozmieszczenia wszystkich części, kompletności oraz ogólnego dopasowania do wymagań wynikających z dokumentacji technicznej; w przypadku stwierdzenia niezgodności elementy są odpowiednio oznaczane. Dotyczy: zgodności wizualnej i montażowej względem dokumentacji technicznej, w tym obecności wszystkich elementów, prawidłowego ich ułożenia i braków w montażu. Zakres: obejmuje wszystkie dostarczone (…) – każda sztuka jest weryfikowana. Efekt: Odnotowanie niezgodności i wskazanie elementów wymagających korekty; potwierdzenie, które (…) są prawidłowo wykonane i dopasowane. 3)Raportowanie niezgodności i potwierdzanie spełnienia wymagań jakościowych – polega na: sporządzaniu dokumentacji z przeprowadzonych kontroli (raporty, protokoły, listy niezgodności); oznaczaniu elementów zgodnych i niezgodnych. Dotyczy: całej partii kontrolowanych elementów. Zakres: obejmuje wszystkie wyniki kontroli wizualnej i dopasowania. Efekt: sporządzenie raportu jakościowego dla klienta; decyzja o przyjęciu lub odrzuceniu partii; potwierdzenie spełnienia wymagań jakościowych. Świadczone przez Pana usługi kontroli jakości elementów (…) klasyfikuje Pan według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako PKWiU 71.20.19.0 – Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczone przez Pana usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. W tym miejscu wskazuję, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w dziale 71 „USŁUGI ARCHITEKTONICZNE I INŻYNIERSKIE; USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH” mieści się m.in. wskazana przez Pana, jako właściwa dla świadczonych usług, pozycja 71.20.19.0 „Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych”. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzam, że w zakresie przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu świadczenia usług kontroli jakości elementów (…), dla których wskazał Pan grupowanie PKWiU 71.20.19.0, a więc usług objętych działem PKWiU 71, właściwa stawka ryczałtu wynosi 14%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – 8,5%. Treść tego przepisu jednoznacznie bowiem wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów ze świadczenia usług objętych działem PKWiU 71 wynosi 14%. W związku z tym, Pana stanowisko jest nieprawidłowe. Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dodatkowe informacje Informacja o zakresie rozstrzygnięcia Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji ·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego zastosuje się Pan do interpretacji. ·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej: 1)z zastosowaniem art. 119a; 2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; 3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści. ·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA): ·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo ·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA). Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA). Podstawa prawna dla wydania interpretacji Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.