
Temat interpretacji
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2014 r. (data wpływu 20 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca będzie realizował projekt pt. i w związku z tym ubiega się o dofinansowanie ze środków poakcesyjnych w ramach III osi priorytetowej: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Głównym celem przedmiotowego projektu, który realizowany będzie w okresie lipiec 2013 - czerwiec 2015, jest wzbogacanie tożsamości regionu poprzez rozwijanie Marki.
W ramach realizacji projektu przewiduje się dalszą promocję marki (etap II) regionalnej, które odbędzie się poprzez szereg działań:
- Stworzenie Systemu Identyfikacji Wizualnej znaku Marki.
System identyfikacji wizualnej (SIW) zostanie przygotowany w formie księgi identyfikacji wizualnej. Księga zawierać będzie opracowanie najważniejszych elementów tożsamości wizualnej miasta oraz elementy graficzne towarzyszące logo, które dadzą się zastosować do wszelkich typów nośników.
- Stworzenie strony internetowej Marki.
Moduł zakłada utworzenie portalu internetowego poświęconego kategorii promocyjnej Marka. Portal jest niezbędnym warunkiem do prawidłowej realizacji całego produktu. Powinien on być po części interaktywną platformą informacyjno-społecznościową prezentującą idee działalności Marki.
- Stworzenie Galerii
Galeria będzie miejscem prezentującym dorobek twórców ludowych. Galeria pełnić będzie funkcję swoistej ambasady marki poprzez organizowanie warsztatów, ekspozycji, pokazów multimedialnych dotyczących szeroko pojętego folkloru i samego Księstwa. Odbywać się to będzie podczas wyjazdowych sesji Jarmarku oraz w trakcie festiwali folklorystycznych organizowanych w różnych częściach kraju.
- Promocję Folkloru podczas świąt i uroczystości regionalnych
Festiwal, impreza promująca tradycyjne jedzenie oraz produkty wytwarzane na bazie tradycyjnych składników i receptur. Impreza połączona z występami zespołów grających muzykę biesiadną, prelekcjami.
Festiwal. Wyjątkowy festiwal historyczno-folklorystyczny, kompleksowo prezentujący zasoby historii i folkloru: muzyki, sztuki, poezji, języka oraz obrzędów i zwyczajów, dzięki któremu każdy zainteresowany ma szanse choć na chwilę stać się obywatelem Księstwa. Festiwal ma być głównym narzędziem promowania miasta za pomocą kategorii Marki, która łączy się z kolei, z szerszą kategorią turystyka historyczna.
Jarmark (wyjazdowy). Wyjazdy do turystycznych regionów Polski. Organizowanie warsztatów rękodzieła ludowego, wycinarek, bibułkarek, kowalstwa, rzeźbiarstwa itp. Zorganizowanie warsztatów i kursów gwary oraz konkursów recytatorskich, warsztaty tańca i śpiewu, pokazy tradycyjnych obrzędów i wierzeń ludowych, koncert zespołu ludowego. Składał się będzie z następujących modułów:
- Zakup i montaż tzw. CITY LIGHT (w centrum miasta, służącego do informowania o wydarzeniach związanych z Marką);
- Zakup gadżetów (maskotki, zegary, serwetki reklamowe itp.). Gadżety będą służyć utrwalaniu w świadomości grup docelowych konceptu i tożsamości produktu;
- Marketing i promocję marki - działania reklamowe (ogłoszenia prasowe, artykuły sponsorowane, ogłoszenia w Internecie, tablice reklamowe, ulotki, plakaty, filmy instruktażowe dotyczące rękodzieła);
- Reklama w ogólnopolskim radio.
Miasto i cały region jest miejscem szczególnym na mapie województwa. Jest to miejsce bogate w historię, tradycję, kulturę. Na terenie Ziemi znajduje się 10 gmin, w których wciąż żywa jest kultura ludowa, wykonywane są mało popularne, tradycyjne zawody. Charakterystyczne, unikatowe w skali kraju produkty, rękodzieła, święta, sztuka wymagają jednej spójnej koncepcji, dzięki której możliwe będzie jak najpełniejsze korzystanie z ich dobrodziejstw.
Rozwinięcie marki przyczyni się do pielęgnacji sztuki ludowej, kultywowania tradycji oraz obyczajów, pozwoli również na odtworzenie zawodów dziś już niewykonywanych. Przenikanie przeszłości w teraźniejszość, czyli elementów sztuki ludowej, wplatanej w różnego rodzaje przedmioty codziennego użytku stają się prawdziwym, oryginalnym produktem. Marka ta nie tylko scharakteryzuje walory ziemi, ale co więcej wpłynie na poprawę wizerunku województwa na tle Polski i Europy.
Po zakończeniu realizacji projektu pt. , projekt służyć będzie społeczności lokalnej i nie będzie przedmiotem zawieranych przez Miasto umów cywilnoprawnych, jak i również nie będzie związany z wykonywanymi przez Miasto innymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, ani czynnościami zwolnionymi z podatku VAT, ani czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Beneficjentem realizowanego projektu jest Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną (art. 2 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591). Miasto jest samorządową osobą prawną, jednostką podziału terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek.
Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, posiada NIP, nie prowadzi działalności gospodarczej jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym określonej wyżej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawione na Miasto.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Miasto ma możliwość prawną odzyskania podatku od towarów i usług, zapłaconego przy nabyciu towarów i usług, w związku z realizacją przedmiotowego zadania...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących zadanie pod nazwą , ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Jest to zgodne z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towar i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie działań publicznych prowadzi działalność zwolnioną z podatku od towarów i usług. Realizując ww. projekt Wnioskodawca będzie wykonywał zadania własne o charakterze gminnym wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pt. i w związku z tym ubiega się o dofinansowanie ze środków poakcesyjnych w ramach III osi priorytetowej: Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Głównym celem przedmiotowego projektu, który realizowany będzie w okresie lipiec 2013 - czerwiec 2015, jest wzbogacanie tożsamości regionu poprzez rozwijanie Marki. Po zakończeniu realizacji projekt służyć będzie społeczności lokalnej i nie będzie przedmiotem zawieranych przez Miasto umów cywilnoprawnych, jak i również nie będzie związany z wykonywanymi przez Miasto innymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, ani czynnościami zwolnionymi z podatku VAT, ani czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Beneficjentem realizowanego projektu jest Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawna (art. 2 ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym). Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, posiada NIP, nie prowadzi działalności gospodarczej jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym określonej wyżej. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu będą wystawione na Miasto.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z opisu sprawy po zakończeniu realizacji nie będzie związany z wykonywanymi przez Miasto czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 110 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
