Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.645.2025.1.OS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Do zakresu działania gminy, w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządnie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, 1572, 1907, 1940), należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządnie gminnym zadania własne gminy obejmują miedzy innymi sprawy edukacji. Gmina … w 2025 roku aplikuje o udzielenie dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach konkursu pn.: „…" na realizację projektu pod nazwą „…”. Planowany termin realizacji zadania przypada na lata 2025 - 2026.

Przedmiotem projektu pod nazwą „…” są kompleksowe działania edukacyjne i infrastrukturalne, które zwiększą świadomość ekologiczną mieszkańców Gminy …. Główne inicjatywy obejmują zarówno stworzenie nowej przestrzeni edukacyjnej ...., jak i programy angażujące społeczność lokalną:

-Park ...„…” -  … powstanie park edukacyjny. Obejmuje on budowę (...)

-Rodzinne warsztaty i gry terenowe - W ramach parku ... zorganizowane zostaną cykliczne wydarzenia dla mieszkańców. (...)

-Kampania informacyjno-edukacyjna „…" - (...)

Ponadto kampania „…” obejmuje przygotowanie materiałów edukacyjnych i  informacyjnych dla społeczności. Zostanie wydana kolorowa broszura ekologiczna prezentująca lokalne inicjatywy pro środowiskowe oraz praktyczne porady dla mieszkańców. W broszurze znajdą się krótkie artykuły i infografiki dotyczące m.in. zasad prawidłowej segregacji odpadów, sposobów oszczędzania energii i wody w domu, a także promowania zrównoważonego stylu życia. Osobna sekcja poświęcona będzie lokalnym akcjom w Gminie … - takim jak planowane zbiórki elektrośmieci, wymiany używanych ubrań, sprzątanie terenów zielonych czy wspólne sadzenie drzew - aby zachęcić czytelników do przyłączenia się. Broszura zostanie dystrybuowana bezpłatnie w  miejscach publicznych o dużym zasięgu: trafi do szkół (dla uczniów i rodziców), do Urzędu Miejskiego i bibliotek, do ośrodka kultury, a także będzie dostępna podczas wydarzeń projektowych. Dodatkowo jej wersja elektroniczna zostanie udostępniona na stronie internetowej gminy i  w  mediach społecznościowych, by dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców.

Innowacyjne warsztaty i zajęcia edukacyjne - uzupełnieniem działań terenowych i konkursów będzie cykl edukacyjnych spotkań podnoszących wiedzę ekologiczną różnych grup wiekowych. Planują Państwo warsztaty plenerowe o odnawialnych źródłach energii, które odbędą się w … Park. Będzie to interaktywne spotkanie dla ok. 50 osób. Podczas warsztatu uczestnicy poznają praktyczne zastosowania odnawialnej energii - zobaczą działanie przenośnych paneli słonecznych, małych turbin wiatrowych czy piecyków solarnych, a eksperci wyjaśnią, jak takie technologie można wykorzystać we własnym domu.

Równie ważnym elementem są zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży w szkołach. We współpracy z lokalnymi szkołami zorganizowany zostanie cykl lekcji tematycznych. Zajęcia będą prowadzone przez specjalistów lub animatorów ekologicznych i dostosowane do grup wiekowych. Przykładowe tematy planowanych lekcji to: „…”, „… „…” oraz "....”. Lekcje będą miały interaktywną formę - krótkie prezentacje multimedialne, eksperymenty, gry edukacyjne - tak aby uczniowie aktywnie przyswajali wiedzę i dobrze się bawili. Poprzez szkoły chcą Państwo dotrzeć do młodego pokolenia, kształtując ich postawy proekologiczne od najmłodszych lat. Działania projektowe będą szeroko promowane w lokalnych mediach. Przewidują Państwo publikację informacji o projekcie i edukacyjnych artykułów w prasie lokalnej o zasięgu powiatu …. W okresie trwania projektu pojawią się co najmniej trzy artykuły sponsorowane w  lokalnej gazecie lub biuletynie: pierwszy zapowie start projektu i ogłosi nabór na warsztaty oraz konkursy, kolejne przedstawią postępy realizacji i zaproszą na finałowe wydarzenia. Dzięki mediom tradycyjnym oraz kampanii w Internecie chcą Państwo dotrzeć również do tych mieszkańców, którzy nie zawsze uczestniczą w zajęciach, tak aby idea zielonej transformacji stała się widoczna i  zrozumiała dla całej społeczności.

Projekt pod nazwą „…” Gmina … będzie wykorzystywała do celów edukacji ekologicznej skierowanej dla mieszkańców Gminy …. Dzięki różnorodnym metodom rekrutacji oraz szerokiemu gronu odbiorców projekt zapewni aktywny udział społeczności lokalnej w działaniach ekologicznych. Zastosowanie strategii wielokanałowej (media, szkoły, instytucje publiczne, wydarzenia terenowe) sprawi, że inicjatywa dotrze do szerokiego grona mieszkańców, angażując zarówno dzieci, młodzież, dorosłych, jak i seniorów. Nowo powstała przestrzeń edukacyjna w … Park nie będzie wykorzystywana do celów komercyjnych (umów cywilnoprawnych) przez Gminę … jak również wstępy do parku edukacyjnego, na warsztaty, zajęcia edukacyjne, uczestnictwo w konkursach, kampaniach informacyjno-edukacyjnych, plenerach fotograficznych itp. będą nieodpłatne i ogólnodostępne. Tym  samym Gmina … nie będzie wykazywała podatku należnego od towarów i usług (VAT). W przypadku realizacji opisanego projektu pod nazwą „… wybrany przez Gminę … dostawca towarów i usług wystawi faktury, w których zawarty będzie podatek od towarów i usług(VAT). Gmina nie będzie wykorzystywać zakupionych towarów i usług dla celów wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). Nabyte towary i usługi zostaną wykorzystane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

Pytanie

Czy Gminie … będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług z realizacji projektu pod nazwą „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi między innymi suma kwot podatku wynikających przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w przypadku, gdy dokonane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, a brak takiego związku eliminuje to uprawnienie. Wobec powyższego, z uwagi na okoliczność, że nabywane w związku z planowanym projektem towary i  usługi nie będą służyć czynnościom opodatkowanym, Gminie … nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „…„.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – nowo powstała przestrzeń edukacyjna w  … Park nie będzie wykorzystywana do celów komercyjnych (umów cywilnoprawnych) przez Gminę …, jak również wstępy do parku edukacyjnego, na warsztaty, zajęcia edukacyjne, uczestnictwo w konkursach, kampaniach informacyjno-edukacyjnych, plenerach fotograficznych, będą nieodpłatne i ogólnodostępne. Gmina nie będzie wykorzystywać zakupionych towarów i usług dla celów wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). Nabyte towary i usługi zostaną wykorzystane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie będzie przysługiwało Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.