Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 30 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 września 2025 r. (data wpływu 18 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A.A. (dalej także jako: „Wnioskodawca”) jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą X, polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług czynnym.

W okresie od 2 grudnia 2019 r. do 2 lipca 2025 r. Wnioskodawca był zatrudniony w ramach stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, jako lekarz rezydent odbywający specjalizację z zakresu chorób wewnętrznych w szpitalu specjalistycznym (dalej jako: „Szpital”). Umowa o pracę (rezydentura) została zawarta na czas określony, zaś Wnioskodawca był zatrudniony w wymiarze pełnego etatu w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy. Praca etatowa była wykonywana w określonych godzinach tj.: 8:00–15:35. Wynagrodzenie Wnioskodawcy w trakcie trwania rezydentury było opłacane przez Ministerstwo Zdrowia.

Celem rezydentury było zdobycie wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w dziedzinie medycyny obejmującej diagnostykę i leczenie chorób wewnętrznych w warunkach szpitalnych. Bezpośrednim przełożonym Wnioskodawcy był kierownik oddziału Szpitala, w którym Wnioskodawca odbywał rezydenturę. W trakcie rezydentury do obowiązków Wnioskodawcy jako lekarza szkolącego się należało wykonywanie pod nadzorem kierownika specjalizacji zabiegów diagnostycznych i leczniczych objętych programem specjalizacji oraz przedstawianie kierownikowi specjalizacji do zatwierdzenia propozycji badań diagnostycznych i ich interpretacji, rozpoznawanie chorób oraz sposobu leczenia, rokowań i zaleceń dla pacjenta, a także inne czynności bezpośrednio wiążące się z zakresem pracy, jeśli zostały zlecone przez zwierzchnika.

Rezydentura została zakończona w lipcu 2025 r. Z zakończeniem rezydentury wiązało się rozwiązanie stosunku pracy. Wnioskodawca, w związku z jej zakończeniem, planuje przystąpić do egzaminu specjalizacyjnego w październiku 2025 roku. Jednocześnie po ukończeniu rezydentury Wnioskodawca pracuje w oddziale jako samodzielny lekarz.

Wnioskodawca od 1 marca 2020 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi medyczne, zgodnie z wpisem do CEiDG przeważającą działalnością gospodarczą jest działalność oznaczona kodem PKD 86.21.Z. – Praktyka lekarska ogólna. Działalność Wnioskodawcy jest opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (dalej jako: „Ryczałt”).

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca udziela świadczeń zdrowotnych w ramach hospicjów domowych (obecnie pracuje w trzech), polegających na prowadzeniu działań z zakresu opieki paliatywnej podczas wizyt domowych oraz udzielaniu porad telefonicznych.

Jednocześnie Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz byłego pracodawcy - Szpitala. Umowa cywilnoprawna o udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach dyżurów medycznych przez lekarza została zawarta 7 lipca 2025 r. i obowiązuje do 30 września 2026 r.

Współpraca polega na odbywaniu dyżurów na oddziale wewnętrznym w Szpitalu jako samodzielny lekarz specjalizujący się w zakresie chorób wewnętrznych. Świadczone usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz Szpitala mają odmienny charakter w stosunku do wcześniej opisanej umowy rezydenckiej. Usługi określone w umowie cywilnoprawnej obejmują sprawowanie opieki medycznej nad pacjentem, przeprowadzanie obchodów lekarskich, wydawanie zleceń lekarskich, podejmowanie interwencji lekarskiej w przypadku pogorszenia stanu zdrowia pacjenta, czy też nadzorowanie bezpieczeństwa pacjentów przebywających na oddziale.

W zakresie obowiązków nie ma zatem wykonywania czynności pod nadzorem kierownika specjalizacji – Wnioskodawca obecnie działa jako samodzielny lekarz, podejmujący decyzje dotyczące metod leczenia pacjentów czy też wykonywanych zabiegów. Godziny pracy również są inne w ramach odbywanych dyżurów – w dniach powszednich Wnioskodawca wykonuje pracę w godzinach 15:30-08:00, w weekend – 08:00-08:00 dnia następnego. Wnioskodawca nie świadczy usług na pełen etat – dyżury będą odbywać się kilka razy w miesiącu.

Innymi słowy, obecnie świadczone usługi na rzecz Szpitala wykonywane są w ramach innego stanowiska niż obowiązki uprzednio realizowane w ramach umowy o pracę jako rezydent.

Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej nie przekroczą kwoty 2 mln euro w skali roku podatkowego. Wnioskodawca nie uzyskuje i nie planuje uzyskiwać przychodów z działalności określonej w art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „ustawa o ryczałcie”). Brak będzie również spełnienia innych przesłanek wyłączających zastosowanie podatku zryczałtowanego wskazanych w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego zostało złożone osobiście przez Wnioskodawcę we właściwym urzędzie skarbowym w dniu 12 lutego 2024 roku.

Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód z działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku, w lipcu 2020 r. Natomiast pierwszy przychód z tytułu usług świadczonych na rzecz Szpitala został uzyskany w lipcu 2025 r.

Wnioskodawca oprócz przychodów ze świadczenia usług medycznych w ramach działalności gospodarczej nie uzyskuje ani nie zamierza uzyskać innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są i będą sklasyfikowane w dziale 86 PKWiU – usługi w zakresie opieki zdrowotnej, pod symbolem PKWiU 86.2 – Usługi w zakresie praktyki lekarskiej.

Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadzić ewidencję przychodów, na podstawie której, jeżeli zaistnieje taka sytuacja, będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług medycznych na rzecz Szpitala jako lekarz po zakończeniu rezydentury, mogą zostać opodatkowane Ryczałtem na podstawie ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy opisane w stanie faktycznym przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług medycznych na rzecz Szpitala jako lekarz po zakończeniu rezydentury, będą opodatkowane Ryczałtem na podstawie ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Natomiast zgodnie z pkt 1 powyższego artykułu, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 (działalność gastronomiczna) i 3 (działalność usługowa w zakresie handlu).

Dalsze przepisy analizowanej ustawy określają przedmiot opodatkowania Ryczałtem. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Przesłanki umożliwiające skorzystanie z formy opodatkowania Ryczałtem zostały określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie. W myśl tego przepisu podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli: 1) w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub uzyskali przychody wyłącznie z działalność prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 00 0 euro, 2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Innymi słowy, z opodatkowania Ryczałtem mogą skorzystać osoby fizyczne osiągające przychody z samodzielnie prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym z działalności usługowej, gdy przychody z tytułu tej działalności nie przekroczą 2 000 00 0 euro w roku poprzedzającym rok, w którym podatnik zdecyduje się na opodatkowanie Ryczałtem.

Ustawa o ryczałcie przewiduje także wyłączenia z tej formy opodatkowania. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o Ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Ustawodawca zdecydował się wprowadzić katalog okoliczności wyłączających możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu. Oznacza to, że podatnik, mimo spełnienia przesłanek wskazanych w art. 6 ustawy o ryczałcie, nie może wybrać Ryczałtu, jeśli osiąga przychody z określonych rodzajów działalności. Jest to katalog zamknięty, w związku z czym nie jest możliwe poszerzenie go o inne kategorie rodzajów czynności, które nie zostały wskazane wprost przepisami prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wyłączenie określone w art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie stosuje się, jeśli czynności były wykonywane w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Innymi słowy, ustawodawca przewidział brak możliwości skorzystania z Ryczałtu przez osoby fizyczne, które zawarły z byłym pracodawcą umowę, na podstawie której dochodzi do nawiązania stosunku pracy – umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Należy jednakże podkreślić, że powyższe wyłączenie z opodatkowania w formie Ryczałtu ma zastosowanie jedynie w sytuacji, w której wykonywane na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy czynności odpowiadają zakresowi tych, które dotychczas były wykonywane w ramach stosunku pracy.

W celu właściwej wykładni pojęcia „odpowiadających czynności” można powołać się na jednolite stanowisko sądów administracyjnych, które w swoich orzeczeniach dokonywały interpretacji powyższego sformułowania użytego w ustawie o ryczałcie.

W ślad za wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 września 2018 r., sygn. II FSK 2416/16, zwrot „odpowiadający czynnościom” należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Natomiast zgodnie z definicją słowa „tożsamy” Słownika Języka Polskiego PWN, pojęcie to oznacza „niczym się nieróżniący, taki sam lub ten sam”.

Oznacza to, że stwierdzenie, że zakres czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej odpowiada czynnościom dokonywanym na podstawie stosunku pracy z byłym pracodawcą, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy ich zakres jest identyczny i pokrywa się w pełni. Zatem jedynie w przypadku, w którym zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę będzie tożsamy – taki sam – z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej, można mówić o pozbawieniu podatnika prawa do skorzystania z opodatkowania Ryczałtem.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy wskazać, że stosunek pracy łączący Wnioskodawcę i Szpital został rozwiązany w momencie zakończenia rezydentury w lipcu 2025 r. Od momentu ukończenia rezydencji Wnioskodawca współpracuje ze Szpitalem na podstawie umowy cywilnoprawnej W odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego, należy w pierwszej kolejności wskazać, że planowany zakres działań, które Wnioskodawca wykonuje jako lekarz po ukończeniu rezydentury w ramach własnej jednoosobowej działalności gospodarczej, zasadniczo różni się od obowiązków pełnionych przez Wnioskodawcę wcześniej podczas zatrudnienia na stanowisku rezydenta w trakcie odbywania specjalizacji w Szpitalu.

Na brak tożsamości pomiędzy usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę na rzecz Szpitala w ramach prowadzonej działalności gospodarczej a obowiązkami wykonywanymi w czasie stosunku pracy jako rezydent wpływa kilka istotnych okoliczności, w tym m.in.:

  • wykonywanie zadań w sposób niezależny i na własną odpowiedzialność – Wnioskodawca odbywa samodzielne dyżury, bez nadzoru kierownika oddziału. Wnioskodawca jest uprawniony do wyboru sposobu leczenia pacjentów czy stawiania diagnoz bez uprzedniej konsultacji z przełożonym,
  • zakres oraz częstotliwość wykonywania obowiązków – współpraca ze Szpitalem nie obejmuje codziennej, rutynowej pracy na oddziale, jak miało to miejsce podczas obywania rezydentury; Wnioskodawca doświadcza większej elastyczności w kontekście świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług medycznych,
  • cel i charakter świadczenia usług – w czasie rezydentury głównym celem Wnioskodawcy było zdobywanie kwalifikacji i doświadczenia niezbędnego do świadczenia usług medycznych. Obecnie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę są nakierunkowane na samodzielne wykonywanie zawodu lekarza,
  • źródło wynagrodzenia – w trakcie odbywania specjalizacji Wnioskodawca otrzymywał wynagrodzenie ze środków publicznych, w ramach programu specjalizacyjnego opłacanego przez Ministerstwo Zdrowia.

Zdaniem Wnioskodawcy opisane w przedstawionym stanie faktycznym przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług medycznych na rzecz Szpitala jako lekarz od momentu zakończenia rezydencji będą opodatkowane Ryczałtem na podstawie ustawy o ryczałcie.

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy objęcie przychodów Ryczałtem nie jest uzależnione od przystąpienia do egzaminu specjalizacyjnego. Już od momentu zawarcia umowy cywilnoprawnej ze Szpitalem zakres jego obowiązków nie pokrywa się z czynnościami wykonywanymi w trakcie rezydentury. Świadczenie usług określonych w umowie wymaga od Wnioskodawcy samodzielności oraz podejmowania decyzji we własnym zakresie.

Biorąc powyższe pod uwagę, opisane w stanie faktycznym przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług medycznych na rzecz Szpitala jako lekarz po zakończeniu rezydentury, będą opodatkowane Ryczałtem na podstawie ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

  • w brzmieniu obowiązującym do końca 2024 r.:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

  • w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f)  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a przedmiotowej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14 % przychodów ze świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w okresie od 2 grudnia 2019 r. do 2 lipca 2025 r. był Pan zatrudniony w ramach stosunku pracy jako lekarz rezydent odbywający specjalizację z zakresu chorób wewnętrznych w szpitalu specjalistycznym. W trakcie rezydentury do Pana obowiązków jako lekarza szkolącego się należało wykonywanie pod nadzorem kierownika specjalizacji zabiegów diagnostycznych i leczniczych objętych programem specjalizacji oraz przedstawianie kierownikowi specjalizacji do zatwierdzenia propozycji badań diagnostycznych i ich interpretacji, rozpoznawanie chorób oraz sposobu leczenia, rokowań i zaleceń dla pacjenta, a także inne czynności bezpośrednio wiążące się z zakresem pracy, jeśli zostały zlecone przez zwierzchnika. Rezydentura została zakończona w lipcu 2025 r. Z zakończeniem rezydentury wiązało się rozwiązanie stosunku pracy. W związku z zakończeniem rezydentury, planuje Pan przystąpić do egzaminu specjalizacyjnego w październiku 2025 roku. Od 1 marca 2020 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi medyczne. Usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są i będą sklasyfikowane w dziale 86 PKWiU – usługi w zakresie opieki zdrowotnej, pod symbolem PKWiU 86.2 – Usługi w zakresie praktyki lekarskiej. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą udziela Pan świadczeń zdrowotnych w ramach hospicjów domowych (obecnie pracuje w trzech), polegających na prowadzeniu działań z zakresu opieki paliatywnej podczas wizyt domowych oraz udzielaniu porad telefonicznych. Jednocześnie świadczy Pan usługi na rzecz byłego pracodawcy - Szpitala. Umowa cywilnoprawna o udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach dyżurów medycznych została zawarta 7 lipca 2025 r. i obowiązuje do 30 września 2026 r. Świadczone usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz Szpitala mają odmienny charakter w stosunku do wcześniej opisanej umowy rezydenckiej. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku, osiągnął Pan w lipcu 2020 r. Natomiast pierwszy przychód z tytułu usług świadczonych na rzecz Szpitala został uzyskany w lipcu 2025 r.

Możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy. Zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).

Skoro w istocie czynności wykonywane przez Pana w ramach stosunku pracy nie są tożsame z czynnościami, które wykonuje Pan w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, to nie będą zachodzić okoliczności o których mowa w art. 8 ust. 2 ww. ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem przychody uzyskane przez Pana w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług medycznych na rzecz Szpitala po zakończeniu rezydentury, mogą zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.