POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV-PP/443-29/O/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.03.2005, sygn. PV-PP/443-29/O/05, Urząd Skarbowy w Malborku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 19.01.2005r. uzupełnionego dnia 07.02.2005r. ( data stempla pocztowego ) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania po 1 maja 2004r. podatkiem od towarów i usług opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości wnoszonych przez osoby fizyczne lub prawne będące kontynuatorami prawa użytkowania wieczystego.

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

W złożonym w tutejszym organie podatkowym piśmie z dnia 19.01.2005r oraz w uzupełnieniu z dnia 07.02.2005r. podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Nieruchomości będące w użytkowaniu wieczystym osób fizycznych i prawnych są przedmiotem obrotu na mocy aktów notarialnych. Wówczas przenoszone są opłaty roczne w wysokości niezmienionej na następców prawnych tych nieruchomości. Opłaty za nieruchomości gruntowe Skarbu Państwa oddane w użytkowanie wieczyste dotyczą gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie na cele inne niż cele rolnicze, a więc tych które są wymienione w art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami ( Dz. U. Nr 261 z 2004, poz. 2603 )

W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem czy osobom, które stały się kontynuatorami prawa użytkowania wieczystego po 1 maja 2004r. należy doliczyć podatek VAT w wysokości 22%?

Zdaniem podatnika osoby, które stały się na mocy aktu notarialnego po 1 maja 2004r. kontynuatorami prawa użytkowania wieczystego powinni być obciążani opłatami zwiększonymi o 22% podatku VAT.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

W myśl art. 5 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004r. ) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004r. ) przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, należy uznać że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004r. ), a tym samym od 01.05.2004r. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż wnoszone są opłaty z tytułu wieczystego użytkowania. Opłaty te uiszczają osoby fizyczne lub prawne, na które zostały przeniesione opłaty roczne z uwagi na obrót nieruchomościami będącymi w użytkowaniu wieczystym.

W związku z tym, iż oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste stanowi usługę w myśl art. 8 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy, opłaty wnoszone przez użytkowników tych gruntów podlegają opodatkowaniu 22% podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Natomiast w myśl art. 29 ust. 4 wyżej wymienionej ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów ( bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont ) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Wobec powyższego w przypadku użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej podstawę opodatkowania stanowią zatem opłaty pobierane z tego tytułu, pomniejszone o kwotę podatku, co oznacza, że kwota ustalonej opłaty za wieczyste użytkowanie jest kwotą brutto ( tzn. z podatkiem VAT ), bez względu na sposób jej skalkulowania. Ponadto, odnosząc się do kwestii czy podatek od towarów i usług należy doliczyć do opłat za wieczyste użytkowanie nieruchomości, czy też jest on już zawarty w opłatach, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż tej kwestii nie regulują przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak i przepisy wykonawcze do ustawy. Stanowiącą podstawę opodatkowania kwotę należną z tytułu sprzedaży ustalają strony zawartych umów.

Jeżeli ustalenie wysokości kwoty należnej z tytułu sprzedaży regulują przepisy niepodatkowe to możliwość dokonywania przekalkulowania i zmiany tej kwoty, również po wprowadzeniu opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług powinno się realizować jedynie na podstawie tych przepisów.

Zatem w przypadku, gdy określone w umowach opłaty roczne obejmują całość należności, należny podatek od towarów i usług, pomniejsza ustaloną kwotę opłaty rocznej.

Urząd Skarbowy w Malborku