POSTANOWIENIE - Interpretacja - 443/82-69/2005/AP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.05.2005, sygn. 443/82-69/2005/AP, Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 28.02.2005r., (uzupełnione o stan faktyczny 11.03.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży towarów ze składu celnego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów postanawiauznać stanowisko zawarte we wniosku za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego w przedmiotowym piśmie wynika, iż Strona sprowadza z Tajwanu do składu celnego towary, które potem są bezpośrednio sprzedawane kontrahentom mającym siedzibę na terytorium Unii Europejskiej oraz kontrahentom spoza Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

2. eksport towarów

3. import towarów

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 13 w/w ustawy przez wewnatrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. Przez terytorium kraju zgodnie z art. 2 pkt 1 w/w ustawy rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Należy zauważyć, że towar pomimo, iż jest składowany w składzie celnym i nie jest dopuszczony do swobodnego obrotu, to znajduje się na polskim obszarze celnym. Sprzedaż tego towaru, jako znajdującego się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlega więc ustawie o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego sprzedaż towaru ze składu celnego znajdującego się w kraju do innego kraju Unii Europejskiej należy uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Ponadto ze stanu faktycznego wynika, iż Strona część towaru odprawia ze składu celnego do swojego magazynu w kraju (czyli dopuszcza do obrotu w kraju), a następnie sprzedaje do Francji. Taką sprzedaż, zgodnie z powyższymi przepisami należy również uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 41 ust. 3 i 42 ust. 1 wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że:

1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnowtowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2. podatnik przez złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, ze towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Z kolei sprzedaż towarów ze składu celnego do państw nie będących członkami Unii Europejskiej należy uznać za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub w jego imieniu, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub w jego imieniu.

Należy zauważyć, że również sprzedaż towaru ze składu celnego do kraju trzeciego z dostawą do wskazanego składu celnego traktować należy jako eksport towarów. Warunek, zawarty w w/w przepisie, dotyczący wykonania czynności opodatkowanej zostaje spełniony, choć jego realizacja zostaje przesunięta w czasie.

Odnośnie natomiast właściwej stawki podatku od towarów i usług należy zauważyć, że w myśl art. 41 ust.4 w/w ustawy w dokonywanym bezpośrednio eksporcie towarów stawka podatku wynosi 0 %, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Zatem samo wywiezienie towaru poza granice Wspólnoty nie wywołuje u podatnika żadnych konsekwencji podatkowych po stronie podatku należnego. Dopiero w momencie dokonania sprzedaży wywiezionych towarów można uznać, iż dokonano sprzedaży eksportowej, do której ma zastosowanie preferencyjna stawka podatku od towarów i usług i rozliczyć ją w deklaracji za okres, w którym dokonano potwierdzenia wywozu towarów.

Wobec powyższego sprzedaż towaru dokonywana przez Stronę stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towaru, w przypadku gdy towar sprzedawany jest kontrahentom z Unii Europejskiej albo eksport towarów, o ile towary te dostarczane są kontrahentom spoza Wspólnoty.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w piśmie z dnia 28 lutego 2005 r. oraz wydawane jest według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia przedmiotowego zdarzenia.

Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów