
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wystawionych faktur dokumentujących planowane nakłady na realizację inwestycji pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną i będącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.
Gmina wykonuje szereg zadań z zakresu spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych na rzecz innych podmiotów. W szczególności, Gmina wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi podmiotami.
W dniu (...) roku Gmina podpisała umowę nr (…) z Zarządem Województwa (…) na dofinansowanie projektu pt. „…” w kwocie nieprzekraczającej (…) zł, przy czym dofinansowanie w formie finansowania UE nie może stanowić więcej, niż 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. Całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych wynosi (…) zł. Gmina zobowiązuje się zapewnić wkład własny w wysokości nie mniejszej, niż (…) zł.
Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa i dostępności transportu publicznego oraz rozwój zrównoważonej mobilności na terenie gminy poprzez rozbudowę infrastruktury pieszo- rowerowej, uspokojenie ruchu oraz modernizację przystanków komunikacji zbiorowej. Realizacja inwestycji przyczyni się do ograniczenia indywidualnego transportu samochodowego, zwiększenia udziału ruchu niezmotoryzowanego oraz poprawy jakości podróży mieszkańców, sprzyjając jednocześnie transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej.
Zakres projektu obejmuje następujące zadania:
1. Rozbudowa drogi gminnej nr (…) (...) - planowany ciąg pieszy jednostronny wraz z oświetleniem.
2. Rozbudowa drogi gminnej (…) ul. (...) - ciąg pieszy jednostronny wraz z oświetleniem.
3. Rozbudowa drogi gminnej Nr (…) (...) (ul. …) - ciąg pieszo- rowerowy wraz z oświetleniem.
4. Rozbudowa drogi gminnej Nr (…) (...) (ul. …) - ciąg pieszy wraz z oświetleniem.
5. Budowa chodnika w miejscowości (...) ul. (…).
6. Przebudowa drogi dojazdowej (tzw. grobli) w miejscowości (...) - chodnik.
7. Budowa ciągu pieszego z odwodnieniem w miejscowości (…).
8. Budowa chodników wraz z oświetleniem w miejscowości (…) wzdłuż ulic (…).
9. Budowa ciągu pieszego przy drodze gminnej Nr (…) przy ul. (…) w (...).
10. Rozbudowa drogi gminnej nr (…) w miejscowości (...) poprzez budowę pętli nawrotowej wraz z oświetleniem i monitoringiem.
11. Budowa chodnika przy drodze gminnej nr (…) w miejscowości (...).
12. Poprawa bezpieczeństwa pasażerów komunikacji publicznej poprzez zakup lub wymianę wiat przystankowych i rowerowych.
13. Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników dróg poprzez wykonanie monitoringu na pętli w miejscowości (...) oraz zakup samoobsługowych stacji naprawy rowerów w Bike & Ride w miejscowości (...) i (...).
14. Budowa miejsc uspokojenia ruchu na terenie gminy - poprzez ustawienie w wybranych lokalizacjach radarowych wyświetlaczy prędkości jako urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wykonaniu progów zwalniających.
15. Organizacja działań edukacyjnych, promujących korzystanie z niskoemisyjnego transportu zbiorowego, rowerowego i niezmotoryzowanego m.in. poprzez nagranie spotu promocyjnego oraz organizacji pikników edukacyjnych w szkołach podstawowych na terenie gminy.
Grupę docelową projektu stanowią przede wszystkim mieszkańcy gminy, mieszkańcy (…) Obszaru Metropolitalnego, osoby przyjeżdżające z sąsiednich gmin oraz turyści.
Efektem realizacji projektu będzie powstanie (...) km ścieżek rowerowych, roczna liczba użytkowników infrastruktury rowerowej wzrośnie do 77 tys. osób rocznie, a spadek emisji gazów cieplarnianych spadnie o 90 CO2 w skali roku. Natomiast dzięki (...) kampaniom informacyjno- edukacyjnym wzrośnie świadomość ekologiczna mieszkańców gminy.
Wartość projektu: (…) zł
Gmina w ramach realizacji projektu planuje podział robót na następujące zadania:
Zadanie 1. Rozbudowa drogi gminnej nr (…) (...) poprzez budowę chodnika wraz z oświetleniem
Przedmiotem inwestycji jest budowa chodnika wraz z oświetleniem drogowym wzdłuż drogi gminnej nr (…), gdzie jej początek jest od drogi powiatowej na odcinku około (...) mb. Zakres robót obejmuje następujące roboty: budowę chodnika o długości (...) mb po lewej stronie drogi gminnej, budowę zjazdów indywidualnych na przyległe działki i budowę oświetlenia drogowego, w ramach którego zostaną zamontowane (...) sztuki opraw energooszczędnych na (...) nowych słupach stalowych, ocynkowanych.
Zadanie 2. Rozbudowa drogi gminnej nr (…) w miejscowości (...).
Prywatne poprzez budowę chodnika z oświetleniem
Przedmiotem inwestycji jest budowa chodnika wraz z oświetleniem drogowym wzdłuż drogi gminnej nr (…) ul. (…) w (...). Prywatnych od drogi powiatowej na odcinku około (...) mb. Zakres robót obejmuje następujące roboty: budowę chodnika po prawej stronie drogi, budowę zjazdów indywidualnych i publicznych na przyległe działki i budowę oświetlenia drogowego.
Zadanie 3. Rozbudowa drogi gminnej nr (…) ul. (...) poprzez ciąg pieszo-rowerowy z oświetleniem
Przedmiotem inwestycji jest budowa jednostronnego chodnika z dopuszczeniem ruchu rowerowego (ciągu pieszo-rowerowego) o długości około (...) km, zlokalizowanym po stronie prawej drogi wraz z obramowaniem krawężnikiem i obrzeżem betonowym. W ramach inwestycji, po stronie chodnika zaprojektowane zostały zjazdy indywidualne z kostki brukowej oraz zjazdy publiczne o nawierzchni bitumicznej z obustronnymi poboczami, do pól ornych, po przeciwnej stronie chodnika zostały zaprojektowane zjazdy z kruszywa drogowego. Dodatkowo, wzdłuż projektowanego ciągu pieszo - rowerowego zostało zaprojektowane oświetlenie energooszczędne ledowe. W ramach przedmiotowej inwestycji zostanie wykonane nowe oświetlenie drogowe, w ramach którego powstanie 36 sztuk punktów świetlnych.
Zadanie 4. Rozbudowa drogi gminnej nr (…) - ul. (…) poprzez budowę chodnika z oświetleniem
Przedmiotem inwestycji jest budowa jednostronnego chodnika o nawierzchni bitumicznej zlokalizowanego przy krawędzi jezdni. Inwestycja ma na celu poprawienie dostępności komunikacyjnej pomiędzy miejscowościami z zachowaniem bezpieczeństwa ruchu kołowego i pieszego. W ramach inwestycji, po stronie chodnika zaprojektowane zostały zjazdy indywidualne z kostki brukowej oraz zjazdy publiczne o nawierzchni bitumicznej z obustronnymi poboczami, do pól ornych, po przeciwnej stronie chodnika zostały zaprojektowane zjazdy z kruszywa drogowego. Dodatkowo, wzdłuż projektowanego ciągu pieszo - rowerowego zostało zaprojektowane oświetlenie energooszczędne ledowe w ilości 48 sztuk opraw na nowych słupach stalowych.
Zadanie 5. Budowa chodnika w miejscowości (…) ul. (...).
Przedmiotem niniejszego zamierzenia budowlanego jest budowa ciągu pieszego z kostki brukowej betonowej o szerokości (...) m w m. (…). W ramach przedmiotowego zamierzenia budowlanego zaprojektowano budowę chodnika z wyniesionym przejściem dla pieszych w ciągu drogi ul. (...). Projektowany jednostronny ciąg pieszy zapewni poprawę dostępności komunikacyjnej pomiędzy miejscowości (…) i (…) poprzez umożliwienie dojścia użytkowników pieszych do istniejącego ciągu pieszego i rowerowego zlokalizowanego w pasie drogi wojewódzkiej nr (…), a tym samym do pętli nawrotowej komunikacji zbiorowej zlokalizowanej przy ww. drodze wojewódzkiej.
Zadanie 6. Przebudowa drogi dojazdowej (tz. ...) w miejscowości (…)
Przedmiotem inwestycji jest budowa ciągu pieszego z odwodnieniem w miejscowości (…). Zakres opracowania obejmuje budowę rowu otwartego i krytego oraz budowę ciągu pieszego.
Zadanie 7. Budowa ciągu pieszego z odwodnieniem w miejscowości (…)
Przedmiotem inwestycji jest budowa ciągu pieszego z odwodnieniem w miejscowości (…). Zakres opracowania obejmuje budowę rowu otwartego i krytego oraz budowę ciągu pieszego.
Zadanie 8. Budowa chodników wraz z oświetleniem w miejscowości (...) wzdłuż ulic (…)
Przedmiotem inwestycji jest budowa chodnika wraz z oświetleniem drogowym w miejscowości (...). W ramach inwestycji planuje się wybudowanie (...) mb chodnika oraz montaż (...) szt. nowych opraw oświetleniowych na nowych słupach.
Zadanie 9. Budowa chodnika z oświetleniem przy (…) ul. (…) w miejscowości (...).
Przedmiotem inwestycji jest budowa jednostronnego ciągu pieszego o długości około (...) m, zlokalizowanym przy drodze gminnej nr (…). Inwestycja ma na celu poprawienie dostępności komunikacyjnej pomiędzy miejscowościami z zachowaniem bezpieczeństwa ruchu kołowego i pieszego. Dodatkowo, wzdłuż projektowanego ciągu pieszego zostało zaprojektowane oświetlenie energooszczędne ledowe. W ramach inwestycji planuje się montaż (...) szt. nowych opraw oświetleniowych na nowych słupach z wysięgnikami.
Zadanie 10. Rozbudowa drogi gminnej nr (…) w miejscowości (...) poprzez budowę pętli nawrotnej wraz z oświetleniem i monitoringiem
Przedmiotem inwestycji jest budowa pętli nawrotowej przy drodze gminnej nr (…). Inwestycja umożliwi uruchomienie transportu zbiorowego do miejscowości (...). Zaprojektowano pętlę nawrotową o nawierzchni bitumicznej po wschodniej stronie ww. drogi gminnej. Po prawej stronie pętli zaprojektowano chodnik z kostki brukowej. Przewidziano miejsce na wiatę przystankową i wiatę na rowery o wymiarach 12x2m. W ramach inwestycji zostanie również wykonane przebudowa i zabezpieczenie sieci elektroenergetycznej oraz zostanie wykonane oświetlenie energooszczędne wraz z monitoringiem w celu poprawy bezpieczeństwa jej użytkowników. W ramach inwestycji planuje się wybudowanie chodnika na długości (...) mb oraz montaż (...) szt. nowych opraw oświetleniowych na nowych słupach z wysięgnikami oraz montaż (...) nowych kamer.
Zadanie 11. Budowa chodnika przy drodze gminnej nr (…) w (...).
Przedmiotem inwestycji jest budowa chodnika lewostronnego na odcinku od km (...) przy drodze gminnej nr (…). W zakresie przedmiotowego chodnika zostaną wykonane zjazdy indywidualne i publiczne z kostki brukowej betonowej.
Zadanie 12. Poprawa bezpieczeństwa pasażerów komunikacji publicznej poprzez zakup lub wymianę wiat przystankowych i rowerowych
Zadanie polega na wymianie istniejących wiat przystankowych na nowe oraz montaż nowych wiat przystankowych i rowerowej wraz ze stojakami na rowery, o konstrukcji stalowej malowanej proszkowo z zadaszeniem z poliwęglanu. Łącznie planuje się do realizacji (...) szt. wiat przystankowych. Dodatkowo w ramach przedsięwzięcia zostanie zamontowana jedna wiata rowerowa wraz ze stojakami na rowery.
Zadanie 13. Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników dróg poprzez wykonanie monitoringu na pętli w miejscowości (…) oraz zakup samoobsługowych stacji naprawy rowerów w Bike & Ride w miejscowościach (...) i (...).
Do realizacji planowane jest wykonanie montażu dwóch stacji samoobsługowej naprawy rowerów oraz montaż dwóch kamer monitoringu w m. (…) na istniejącej pętli nawrotowej, na której są zlokalizowane dwie wiaty: przystankowa i rowerowa oraz w m. (…) na planowanej do realizacji pętli nawrotowej wraz z dwiema wiatami: rowerową i przystankową. Liczba planowanych miejsc postojowych dla rowerów: 10 sztuk.
Zadanie 14 Budowa miejsc uspokojenia ruchu na terenie gminy
W ramach inwestycji wybudowane zostaną progi wyspowe, progi liniowe, a także radarowe wyświetlacze prędkości.
Zadanie 15. Działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne promujące korzystanie z niskoemisyjnego transportu zbiorowego, rowerowego i niezmotoryzowanego
W projekcie przewidziano działania informacyjno-promocyjne i edukacyjne promujące korzystanie z niskoemisyjnego transportu zbiorowego, rowerowego i niezmotoryzowanego (spot promocyjny i pikniki edukacyjne w szkołach podstawowych na terenie gminy).
Zadanie 16. Dokumentacja techniczna
Na potrzeby projektu wykonana została dokumentacja techniczna która jest niezbędnym i wymaganym dokumentem w procesie inwestycyjnym i stanowi podstawę wydania wymaganych decyzji architektoniczno-budowlanych.
Zadanie 17. Odszkodowania
W ramach zadania przewidziano wypłatę odszkodowań zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Zadanie 18. Studium wykonalności
Na potrzeby projektu wykonane zostało studium wykonalności, które jest niezbędnym i wymaganym dokumentem do ubiegania się o otrzymanie dotacji oraz pozwala na zweryfikowanie wykonalności i zasadności realizacji przedsięwzięcia
Zadanie 19. Koszty pośrednie
W ramach zadania realizowane będą działania z zakresu zarządzania projektem oraz promocji projektu. Wnioskodawca będzie wypełniał obowiązki informacyjne i promocyjne, w tym informowania społeczeństwa o dofinansowaniu projektu przez Unię Europejską, zgodnie z rozporządzeniem ogólnym 11 (w szczególności z załącznikiem (...) -…..), w szczególności: umieszczania w widoczny sposób znaku Funduszy Europejskich, znaku barw Rzeczypospolitej Polskiej i znaku Unii Europejskiej, umieszczenia w sposób wyraźnie widoczny dla społeczeństwa trwałej tablicy informacyjnej lub pamiątkowej podkreślającej fakt otrzymania dofinansowania z Unii Europejskiej, umieszczenia w miejscu realizacji Projektu przynajmniej jednego trwałego plakatu o minimalnym formacie A3, umieszczenia krótkiego opisu Projektu na oficjalnej stronie internetowej Beneficjenta, zorganizowania wydarzenia informacyjno-promocyjnego, dokumentowania działań informacyjnych i promocyjnych prowadzonych w ramach Projektu.
Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i będzie ona dostępna dla wszystkich. Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat, ani też nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnych dochodów. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę jako nabywcę.
Pytanie
Czy Gminie, w związku z planowaną realizacją zadania „…”, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości z wystawionych faktur dokumentujących planowane nakłady na realizację powyżej wymienionej inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przyszłe wydatki na realizację inwestycji „…”, ponieważ planowane wydatki na realizację tej inwestycji nie będą związane z czynnościami Gminy opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Uzasadnienie:
Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą o VAT”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust.2 pkt 1 lit a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Wyklucza się zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 z późn. zm) o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego jak również lokalnego transportu zbiorowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy o samorządzie gminnym).
Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż Gmina nabywając towary oraz usługi celem realizacji Inwestycji, nie nabędzie ich w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na Inwestycję będą bowiem ponoszone w związku z realizacją zadań własnych Gminy z zakresu spraw ulic gminnych oraz nieodpłatnych usług lokalnego transportu zbiorowego.
Jak zostało wskazane, Gmina nie będzie wykorzystywała nabytych w ramach realizacji Inwestycji towarów/usług do świadczenia odpłatnych usług bądź dostawy towarów, które podlegałyby opodatkowaniu VAT po stronie Gminy i stanowiłyby działalność gospodarczą Gminy w rozumieniu ustawy o VAT.
Infrastruktura w ramach planowanej przedmiotowej inwestycji stanowić będzie własność Gminy i będzie wykorzystywana do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, Gmina nie będzie wykorzystywała zagospodarowanego terenu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W rezultacie przedmiotowe obiekty służą Gminie wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Wydatki na Inwestycję zostaną poniesione przez Gminę celem realizacji zadań własnych Gminy wykonywanych poza działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie zostanie spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia VAT, stanowiąca o ponoszeniu wydatków przez podatnika tego podatku w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących przyszłe wydatki poniesione na realizację inwestycji „…”, z tego względu, iż Gmina planując inwestycję i nabywając niezbędne towary i usługi nie występowała w charakterze podatnika VAT, a wydatki poniesione na realizację inwestycji nie będą związane z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT. Infrastruktura, która zostanie wytworzona/nabyta w ramach opisanego projektu - objęta zdarzeniem przyszłym - nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny opisanego projektu, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.
„Zgodnie z regulaminem naboru (Załącznik nr 2 do uchwały nr (...) Zarządu Województwa (...) z dnia (... r.)) podatek VAT może stanowić wydatek kwalifikowalny wyłącznie w przypadku, gdy - niezależnie od wartości (łącznego kosztu) projektu - brak jest prawnej możliwości jego odzyskania.”
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w podobnych sprawach wydał interpretacje indywidualne o stwierdzając, że brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego:
- z dnia 5 luty 2025 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.72.2025.1.KF
- z dnia 25 luty 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.53.2025.1.AJB
- z dnia 25 marca 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.108.2025.1.KS
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizują Państwo projekt pn. „…”. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa i dostępności transportu publicznego oraz rozwój zrównoważonej mobilności na terenie gminy poprzez rozbudowę infrastruktury pieszo- rowerowej, uspokojenie ruchu oraz modernizację przystanków komunikacji zbiorowej. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę jako nabywcę.
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wystawionych faktur dokumentujących planowane nakłady na realizację ww. inwestycji.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak Państwo wskazali - Infrastruktura powstała w ramach projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i będzie ona dostępna dla wszystkich. Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat, ani też nie będzie uzyskiwać z tego tytułu żadnych dochodów.
W konsekwencji, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wystawionych faktur dokumentujących planowane nakłady na realizację inwestycji pn. „…”.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zatem zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
