
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.-Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych i regularnych specjalnych w krajowym transporcie osób,
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Gmina będąc podatnikiem podatku od towarów i usług pobiera opłaty za zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych i regularnych specjalnych w krajowym transporcie osób określone ustawą z dnia 06.09.2001r. o transporcie drogowym (Dz.U z 2004r. nr 204 poz. 2088) oraz rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 05.07.2004r. w sprawie wysokości opłat za czynności związane z wykonywaniem transportu drogowego oraz za egzaminowanie i wydanie certyfikatu kompetencji zawodowych (Dz.U. Nr 159 poz. 1664). Przedmiotową usługę podatnik traktuje jako ujętą w grupie PKWiU ex 75 "usługi w zakresie administracji publicznej", która na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie podlega opodatkowaniu.
Na podstawie art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 w/w ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 7 ust. 1 w/wym. ustawy z dnia 08.03.1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują między innymi sprawy lokalnego transportu drogowego. Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 lit.b ustawy z dnia 06.09.2001r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2004r. Nr 204, poz. 2088) wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych wymaga zezwolenia w krajowym transporcie drogowym-wydanego, w zależności od zasięgu tych przewozów odpowiednio - na wykonywanie przewozów na liniach komunikacyjnych w komunikacji miejskiej przez burmistrza albo prezydenta miasta. Art. 40 pkt 1 w/w ustawy stanowi, iż przedsiębiorca podejmujący i wykonujący transport drogowy jest obowiązany do ponoszenia opłat za czynności administracyjne określone w ustawie. Opłaty za czynności administracyjne pobiera się między innymi z tytułu wydania zezwolenia lub zmiany zezwolenia, wydania wypisu z zezwolenia na wykonywanie przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego, przewozu wahadłowego lub przewozu okazjonalnego, o czym stanowi art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy opłaty, o których mowa w ust. 1, pobierają organy dokonujące tych czynności.
Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Uznając, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnieniu od podatku poddał jedynie te usługi, które polegają na władczym realizowaniu zadań tych jednostek, co wynika wprost z § 8 ust. 1 pkt 13 w/w rozporządzenia.
W świetle powyższego, Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje czynności zwolnione od podatku w myśl w/cyt. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, jeżeli mieszczą się one w ramach realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami. Zatem wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez Gminę czynności wynikające z zadań ustawowych, w tym przypadku ustawy o transporcie drogowym, polegające na pobieraniu opłaty za zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych i regularnych specjalnych w krajowym transporcie osób podlegają zwolnieniu od podatku.
Błędne zatem jest stanowisko Strony, iż usługa pobierania w/w opłat w myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ponadto tut. Organ informuje, iż czynność zwolniona od podatku winna być dokumentowana fakturą w myśl art. 106 ust. 1 ustawy stanowiącego, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Jednocześnie zauważa się, iż podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób są obowiązani do wystawienia faktury, o czym stanowi art. 106 ust. 4 ustawy.
