Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137,... - Interpretacja - PP-II/443/26/2004/RB

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 30.12.2004, sygn. PP-II/443/26/2004/RB, Małopolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze zmianami), w odpowiedzi na zapytanie z zakresu podatku od towarów i usług z dnia 2 listopada 2004 r., które wpłynęło do tut. Urzędu w dniu 8 listopada 2004 r., wyjaśnia co następuje:

Podatnik porusza w treści zapytania dwa problemy. Pierwszy dotyczy sposobu obliczania podatku należnego od dostawy będącej przedmiotem transakcji wewnątrzwspólnotowej względnie eksportu w sytuacji, gdy Podatnik nie dysponuje przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy dokumentami, z których wynikałoby, że dokonano ww. czynności. Podatnik wówczas opodatkowuje tę dostawę według stawek krajowych. Istotą problemu dla Wnioskodawcy jest podstawa opodatkowania od której należałoby naliczyć podatek, tj. czy podstawę tą winna stanowić wartość sprzedaży eksportowej (dostawy w handlu wewnątrzwspólnotowym), czy też tą wartość sprzedaży możnaby potraktować jako należność zawierającą podatek, wówczas kwota podatku byłaby niższa. Podatnik oblicza podatek od towarów i usług od wartości kwoty wykazanej na fakturze.

Odpowiadając na powyższe zapytanie należy stwierdzić, że stosowany przez Wnioskodawcę sposób obliczenia podatku nie narusza przepisów podatkowych. Ta metoda nie powoduje zmian w wysokości obrotu, w sytuacji gdy Podatnik będzie dysponował stosownymi dokumentami dającymi podstawę do zastosowania stawki 0%. Analizując jednakże unormowanie wynikające z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwaną dalej "ustawą o VAT", można wywnioskować, że obliczenie podatku według tam określonej zasady, choć skutkowałoby obliczeniem podatku w mniejszej kwocie aniżeli w przypadku metody wyżej opisanej, nie będzie stanowiło naruszenia przepisów. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jeżeli zatem Wnioskodawca za podstawę opodatkowania przyjmie kwotę mniejszą o wartość podatku od kwoty wykazanej w fakturze dostawy, nie naruszy tym przepisów podatkowych.

Drugie z zapytań dotyczy dokumentu, jakim winien dysponować eksporter w celu zastosowania obniżonej do 0% stawki podatku od towarów i usług. Podatnik podnosi, iż zdarzają się przypadki niedostarczenia mu stosownych dokumentów potwierdzających dokonanie eksportu towarów.Przewoźnicy dostarczają mu kopię dokumentów celnych. Podatnik uważa, że kopia dokumentu celnego jest dowodem wystarczającym do spełnienia warunków uprawniających do zastosowania ww. stawki podatku.

Odpowiadając na to pytanie należy wskazać, że zasadą (wynikającą z przepisów celnych) jest, że dla celów potwierdzenia eksportu towarów podatnik winien dysponować dokumentem 3 SAD, opatrzonym stosowną pieczęcią urzędu celnego wyjścia. Ponieważ zachodzą okoliczności (w tym ta wymieniona w piśmie), że podatnik nie ma możliwości otrzymania takiego dokumentu z urzędu celnego wyjścia (urzędu odpowiedzialnego za potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty), wówczas może posłużyć się innymi dokumentami. Winny to jednak być dokumenty sporządzone przez urząd celny, który potwierdził opuszczenie przez towary terenu Wspólnoty. Dokumentem tym może być np. zaświadczenie organu celnego. Przepisy ustawy o VAT, zawarte w art. 41 ust. 6 nie precyzują, jakie dokumenty są wymagalne dla potwierdzenia procedury eksportu. Kopia dokumentu doręczona przez przewoźnika nie spełnia wymogu, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, stąd Urząd nie potwierdza stanowiska Strony w tym zakresie.

Małopolski Urząd Skarbowy