Zastosowanie 3% stawki podatku dla transakcji sprzedaży ryb w Polsce. - Interpretacja - ITPP2/443-808c/10/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.11.2010, sygn. ITPP2/443-808c/10/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zastosowanie 3% stawki podatku dla transakcji sprzedaży ryb w Polsce.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2010 r. (data wpływu 4 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 3% stawki podatku dla transakcji sprzedaży ryb w Polsce jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 3% stawki podatku dla transakcji sprzedaży ryb w Polsce.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na terenie kraju i poza krajem, współpracując z kontrahentami z Unii Europejskiej i z państw trzecich. W przeważającej części skoncentrowana jest ona na działalności handlowej (sprzedaż ryb firmom jako artykułu spożywczego na wagę w formie zmrożonej przechowywanej w lodzie). Z uwagi na szlak jaki pokonuje towar od sprzedawcy, do Pana a później do nabywcy, powziął Pan wątpliwości co do prawidłowości dokumentowania i wykazywania transakcji w deklaracjach VAT-7K i VAT UE, przedstawiając najczęściej występującą sytuację gospodarczą i sposób jej dokumentowania.

Nabywa Pan ryby od firmy norweskiej, na terenie Norwegii. Następnie agencja celna, zgodnie z fakturą zakupową z norweskiej firmy, na granicy norwesko-szwedzkiej dokonuje odprawy.

Agencja przesyła pocztą elektroniczną SAD zawierający szczegóły transakcji, m.in. wagę netto/brutto, nazwę firmy sprzedawcy (firmy norweskiej) i nabywcy (Pana). SADy docierające do Pana znacznie różnią się do tych, które wystawia np. polski urząd celny, m.in. nie ma na nich żadnych pieczątek, ponieważ wystarczająca jest wersja elektroniczna.

Po wielu monitach nie udało się wyegzekwować potwierdzeń w postaci opieczętowania dokumentów SAD.

Z uwagi na odprawę w Szwecji próbował Pan zarejestrować się jako podatnik VAT w Szwecji ale tamtejszy urząd stanowczo odmawia.

Tak nabyty towar sprzedaje Pan w kraju ze stawką 3%. Poza SAD wystawionym przez szwedzką agencję celną do faktury dołączany jest także CMR podpisany przez stronę norweską (ładunek) i polską (rozładunek).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowo wykazuje Pan opisane powyżej transakcje sprzedaży w deklaracji VAT-7K...

  • Czy prawidłowo wystawia Pan faktury sprzedaży VAT w opisanych transakcjach handlowych sprzedaży ryb w kraju...
  • Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo wykazuje w deklaracji VAT-7K sprzedaż ryb w kraju ze stawką 3% w poz. 25 i 26 deklaracji VAT-7K i prawidłowo wystawia faktury dla odbiorcy krajowego z właściwą dla asortymentu, 3% stawką podatku.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

    Identyfikacja towarów i usług dla potrzeb stosowania stawek i zwolnień podatkowych następuje poprzez odwołanie się do klasyfikacji statystycznej.

    Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

    Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Dał także podatnikom możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

    Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 74, poz. 444 ze zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, których przedmiotem są towary wymienione w załączniku do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów. W przedmiotowym załączniku, w pozycji 10 wymieniono ryby i inne produkty rybołówstwa i rybactwa, z wyłączeniem produktów połowów pozostałych (PKWiU 05.00.3) i pereł (PKWiU 05.00.4) - PKWiU 05.

    Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

    Rozporządzeniem z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 211, poz. 1333 ze zm.), Minister Finansów określił m.in. wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-7K), stanowiący załącznik nr 2 do tego rozporządzenia. Z ww. wzoru wynika, iż podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych 3% stawką podatku jest obowiązany do wykazania ich wartości w deklaracji VAT-7K w poz. 25 podstawa opodatkowania i w poz. 26 podatek należny.

    Należy wskazać, iż wzór deklaracji określony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 222, poz. 1763) nie przewiduje innego trybu wykazywania przedmiotowych dostaw.

    Z treści wniosku wynika, że sprzedaje Pan na terytorium kraju ryby jako artykuł spożywczy na wagę w formie zmrożonej przechowywanej w lodzie, uprzednio nabyte na terytorium Norwegii

    Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż przedmiotowych ryb, o ile sklasyfikowane są one pod symbolem PKWiU 05 i nie są to produkty połowów pozostałe (PKWiU 05.00.3), korzysta z preferencyjnej, 3% stawki podatku, na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Czynność tą powinien Pan dokumentować fakturą VAT i wykazywać w deklaracji VAT-7K w poz. 25 i 26.

    Jednocześnie należy wskazać, że elementem pozwalającym jednoznacznie rozstrzygnąć, czy sprzedaż ryb korzysta z preferencyjnej, 3% stawki podatku od towarów i usług jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług, a w razie wątpliwości podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

    Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

    Końcowo wskazać należy, iż kwestie dotyczące miejsca świadczenia dostawy ryb dla kontrahenta łotewskiego, wcześniej zaimportowanych z Norwegii i dopuszczonych do obrotu na terytorium Szwecji, w sytuacji gdy towar nigdy nie znajdował się na terytorium Polski, dokumentowania tej transakcji, sposobu wykazania jej w deklaracji VAT-7K oraz uznania za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przywozu do Polski ryb zaimportowanych z Norwegii i dopuszczonych do obrotu na terytorium Szwecji, sposobu wykazania tego nabycia w deklaracji VAT-7K i deklaracji podsumowującej, rozstrzygnięte zostały w interpretacjach odpowiednio nr ITPP2/443-808a/10/AK i ITPP2/443-808b/10/AK.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

    Referencje

    ITPP2/443-808a/10/AK, interpretacja indywidualna
    ITPP2/443-808b/10/AK, interpretacja indywidualna

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy