Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina T. posiada udziały w spółce prawa handlowego Ł. Sp. z o.o.

Przedmiotem działalności podstawowej spółki jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb odbiorców usług w zakresie gospodarki odpadami. Uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia (…). Spółka postanowiła przeznaczyć część zysku netto za rok obrotowy (…) na wypłatę dywidendy. Ustalono, że dywidenda zostanie wypłacona wspólnikom spółki proporcjonalnie do posiadanych udziałów, najpóźniej do (…).

Gmina jako podatnik korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2025 poz. 278 ze zm.). Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Pytanie

Czy dochód gminy z tytułu dywidendy korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina T. stoi na stanowisku, że powinna otrzymać dywidendę od spółki w kwocie brutto (niepomniejszonej o podatek dochodowy od osób prawnych), z uwagi na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Natomiast zgodnie z art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2024, poz. 1572 ze zm.) źródłami dochodów własnych gminy są dochody z majątku gminy.

Gmina T. uważa, że skoro udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością są majątkiem gminy, to uzyskane dochody z tytułu dywidendy będą stanowić dochód z majątku gminy, który będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania), tj. ustalenia, czy dochód gminy z tytułu dywidendy korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Tym samym przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena, czy Gmina powinna otrzymać dywidendę od spółki w kwocie brutto (niepomniejszonej o podatek dochodowy od osób prawnych), z uwagi na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego. Wskazanie Państwa w tym zakresie, potraktowano, jako niepodlegający ocenie element Państwa stanowiska.

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się: przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym: dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina posiada udziały w spółce (…) Ł. Sp. z o.o. (...) Uchwałą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników (…) Spółka postanowiła przeznaczyć część zysku netto za rok obrotowy (…) na wypłatę dywidendy. Ustalono, że dywidenda zostanie wypłacona wspólnikom spółki proporcjonalnie do posiadanych udziałów (...).

Państwa wątpliwość budzi kwestia, czy dochód gminy z tytułu dywidendy korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Natomiast zgodnie z art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1572 ze zm.):

Źródłami dochodów własnych gminy są dochody z majątku gminy.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że ponieważ majątkiem Gminy (jednostki samorządu terytorialnego) są udziały w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, uzyskane przez Gminę dochody z tytułu dywidendy będą stanowić dochód z majątku Gminy, który będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.