prawo do odzyskania podatku VAT czyli do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. budowa sied... - Interpretacja - IBPP4/443-1477/10/JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.12.2010, sygn. IBPP4/443-1477/10/JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odzyskania podatku VAT czyli do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. budowa siedziby zespołu placówek opiekuńczo - wychowawczych

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2010r. (data wpływu 7 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT czyli do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT czyli do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto w dniu 12 lipca 2010r. podpisało umowę z Zarządem Województwa o dofinansowanie projektu pn. współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 6. Spójność wewnątrzregionalna, działania 6.3 Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, w tym socjalnego i zdrowotnego, Schemat B Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 2013.

Dofinansowanie projektu jest przekazywane w formie refundacji poniesionych wcześniej przez beneficjenta tj. Miasto wydatków niekwalifikowanych na realizację tego projektu.

Projekt dotyczy budowy i wyposażenia nowej siedziby Zespołu Placówek Opiekuńczo Wychowawczych (ZPOW), a jego celem bezpośrednim jest spełnienie przez ZPOW standardów opiekuńczo wychowawczych i zagwarantowanie dalszego funkcjonowania placówki. Od I kwartału 2009r. trwają prace budowlano-montażowe obejmujące budowę:

  1. segmentu A parter: część mieszkalna dla chłopców (15 osób pobyt stały + 1 miejsce hotelowe),
  2. segmentu A piętro: część mieszkalna dla dziewcząt (15 osób pobyt stały + 1 miejsce hotelowe),
  3. segmentu B parter: zaplecze techniczno administracyjne,
  4. segmentu B piętro: sale dydaktyczne oraz terapeutyczna,
  5. segmentu C parter: sala wychowania fizycznego z zapleczem.

Celem ogólnym projektu jest zmniejszenie infrastrukturalnych barier w dostępie do usług społecznych poprzez inwestycje w obiekty placówki opiekuńczo-wychowawczej.

Cele główne projektu to:

  1. zapewnienie dzieciom i młodzieży w placówce odpowiedniego standardu bytowo-socjalnego, edukacyjnego oraz rekreacyjnego,
  2. zapewnienie dzieciom i młodzieży bezpiecznego, prawidłowego rozwoju w środowisku poza rodzinnym.

Produktem niniejszego projektu będzie wybudowany obiekt opiekuńczo wychowawczy. Źródłem informacji o wskaźniku będzie protokół odbioru podpisany przez stronę zamawiającą (Urząd Miasta) oraz wykonawcę robót budowlanych oraz dokumentacja powykonawczo inwentaryzacyjna.

Rezultatem realizacji projektu będzie możliwość korzystania z wybudowanego obiektu opiekuńczo wychowawczego przez 79 osób. Źródłem informacji o wskaźniku będą postanowienia sądu, raporty, dziennik zajęć.

Całkowita wartość inwestycji wynosi 4.163.645,61 zł brutto, składają się na nią następujące koszty kwalifikowane: dokumentacja techniczna (2007r.), studium wykonalności inwestycji (2009r.), roboty budowlano montażowe (2009 2010), zakup wyposażenia (2010), nadzór inwestorski + autorski (2009 2010), działania informacyjno promocyjne (2010r.).

Zespół Placówek Opiekuńczo Wychowawczych jest jednostką organizacyjną Miasta. Podmiotem realizującym projekt jest Urząd Miasta aparat pomocniczy jednostki samorządu terytorialnego jaką jest Miasto miasto na prawach powiatu.

Ww. projekt realizowany jest jako zadanie własne powiatu.

Zarówno Gmina jak i Urząd Miasta posiadają jeden numer identyfikacji podatkowej; jako podatnik dla celów VAT zarejestrowana jest Gmina.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 9 grudnia 2010r. po zrealizowaniu zadania obiekty będące jego przedmiotem zostaną przekazane w trwały zarząd Zespołowi Placówek Opiekuńczo Wychowawczych.

Wszystkie faktury związane z realizacją projektu wystawiane były na Wnioskodawcę.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto jako beneficjent projektu ma możliwość odzyskania podatku VAT, czyli dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. ...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 grudnia 2010r.), nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, czyli dokonania obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

W świetle powyższego miasto na prawach powiatu jest gminą, której ustawodawca dodatkowo przypisał wykonywanie zadań powiatu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina podpisała umowę z Zarządem Województwa o dofinansowanie projektu pn. współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 6. Spójność wewnątrzregionalna, działania 6.3 Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, w tym socjalnego i zdrowotnego, Schemat B Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Projekt dotyczy budowy i wyposażenia nowej siedziby Zespołu Placówek Opiekuńczo Wychowawczych (ZPOW).

Po zrealizowaniu zadania obiekty będące jego przedmiotem zostaną przekazane w trwały zarząd Zespołowi Placówek Opiekuńczo Wychowawczych.

Wszystkie faktury związane z realizacją projektu wystawiane były na Wnioskodawcę.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest niewątpliwy i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, czyli dokonania obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach