
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina A (dalej: Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną, zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług VAT jako czynny podatnik VAT. Gmina rozlicza się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (jednostki budżetowe i zakłady budżetowe) jako jeden podatnik. W ramach swojej działalności Gmina dokonuje szeregu czynności, do wykonywania których zobowiązana jest na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.). Zgodnie z art. 7 ww. ustawy Gmina wykonuje zadania własne, służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, które nie wchodzą w zakres czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina wykonuje także czynności na podstawie umów cywilnoprawnych działając jako podatnik VAT.
Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia nr (…) w ramach programu „(…)”.
W dniu (…) 2025 roku została zawarta umowa o dofinansowanie przedsięwzięcia pod nazwą: „…” (dalej: projekt) z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą w (…).
Głównym celem projektu jest poprawa efektywności energetycznej trzech (…) placówek:
1.Zespołu Szkół (…) (dalej: ZS1);
2.Zespołu Szkół (…) (dalej: ZS2);
3.Zespołu Szkół (…) (dalej: ZS3).
ZS1, ZS2 i ZS3 są jednostkami organizacyjnymi Gminy. Cele statutowe szkół obejmują zadania określone w ustawie Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.) i ustawie o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 881) oraz w przepisach wydanych na ich podstawie.
Projekt obejmuje realizację trzech zadań polegających na wykonaniu kompleksowej termomodernizacji budynków:
1.Budynku szkoły ZS1 – zadanie 1.
Zakres robót termomodernizacyjnych: (…)
2.Budynku szkoły ZS2 – zadanie 2.
Zakres robót termomodernizacyjnych: (…)
3.Budynku szkoły i hali sportowej ZS3 – zadanie 3.
Zakres robót termomodernizacyjnych szkoły: (…)
Zakres robót termomodernizacyjnych hali sportowej: (…)
Gmina rozważa też wykonanie w ramach zadania 3 instalacji fotowoltaicznej na budynku szkoły ZS3 realizowanej w ramach opcji przewidzianej w postępowaniu przetargowym, w przypadku posiadania przez Gminę dodatkowych środków finansowych na ten cel.
W ramach projektu będą realizowane także działania edukacyjne i promocyjne.
Dla ZS1, ZS2, ZS3 w ramach tych działań zostaną zakupione (…)
Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z (…).
W ramach działań promocyjnych zostaną zakupione 3 tablice informacyjno-promocyjne. Tablice umiejscowione zostaną przy każdej z jednostek objętych niniejszym projektem. Dodatkowo informacja o projekcie publikowana będzie na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych Gminy. Na zakończenie realizacji projektu zostanie zorganizowana konferencja prasowa, na której przekazana zostanie informacja o zrealizowanych pracach oraz źródłach finansowania inwestycji.
Gmina realizując projekt, wykonuje zadania własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym z zakresu edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
W budynkach ZS1, ZS2, ZS3 objętych ww. projektem prowadzona jest działalność gospodarcza (odpłatny najem sal, najem powierzchni budynku).
Wyniki projektu będą wykorzystywane przez Gminę zarówno do realizacji zadań własnych, jak i do działalności gospodarczej w zakresie zawieranych umów cywilnoprawnych.
Montaż instalacji fotowoltaicznych zgodnie z Programem Funkcjonalno-Użytkowym (dalej: PFU) wykonany będzie w „trybie zaprojektuj i zbuduj”, gdzie wykonawca odpowiada zarówno za projekt, jak i realizację robót budowlanych.
Planowany termin zakończenia montażu instalacji fotowoltaicznej - do (…) 2026 r. Termin ten może ulec przedłużeniu.
PFU zawiera wytyczne w zakresie mocy paneli fotowoltaicznych w zakresie instalacji:
-ZS1 – (…) kWp (mała instalacja),
-opcjonalnie w zależności od posiadanych środków ZS3 – do (…) kWp (mikroinstalacja).
Z uwagi na powyższe, będą to instalacje spełniające definicje małej instalacji (ZS1) i mikroinstalacji (ZS3), o których mowa w art. 2 pkt 18 i 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361, dalej: ustawa o OZE).
Gmina, w drodze przetargu, zawrze stosowne umowy na bilansowanie handlowe i obrót energią elektryczną obejmujące:
1)zakup usługi bilansowania handlowego,
2)zakup energii elektrycznej,
3)sprzedaż wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej i wprowadzonej do sieci energii elektrycznej.
Gmina będzie zatem:
-wytwórcą energii odnawialnej w przypadku instalacji ZS1 w rozumieniu o art. 2 pkt 39 ustawy o OZE;
-prosumentem energii odnawialnej w przypadku instalacji ZS3 w rozumieniu z art. 2 pkt 27a ustawy o OZE.
Gmina będzie odbiorcą końcowym, tj. odbiorcą dokonującym zakupu paliw lub energii na własny użytek w rozumieniu art. 3 pkt 13a ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 266 z późn. zm., dalej: ustawa Prawo energetyczne).
Wytworzona przez Gminę w instalacji fotowoltaicznej oraz wprowadzona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej energia, będzie stanowiła dostawę towaru, za którą będzie Gminie przysługiwało wynagrodzenie.
Gmina będzie wystawiała faktury za sprzedaż energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej przedsiębiorstwu zajmującemu się obrotem energii elektrycznej.
Rozliczenie w zakresie obrotu energią z przedsiębiorstwem energetycznym będzie odbywać się na zasadzie wzajemnego kompensowania zobowiązania Gminy wobec przedsiębiorstwa energetycznego i tego przedsiębiorstwa wobec Gminy.
Na chwilę obecną Gmina nie ustaliła postanowień umownych w zakresie rozliczania dostaw, terminu płatności oraz modelu rozliczeń energii elektrycznej wytworzonej z udziałem instalacji fotowoltaicznej.
Gmina zakłada, że rozliczenie pomiędzy Gminą a sprzedawcą (przedsiębiorstwem energetycznym) będzie odbywać się w oparciu o model rozliczeń polegający na określeniu danych niezbędnych do rozliczenia wartości energii wprowadzonej do sieci przez Gminę na fakturze dokumentującej dostawę energii elektrycznej przez sprzedawcę (przedsiębiorstwo energetyczne) na rzecz Gminy.
Przedmiotowe budynki stanowią własność Gminy, a szkoły władają nimi na zasadach trwałego zarządu.
Budynki, które zostaną zmodernizowane w ramach projektu, będą wykorzystywane przez ZS1 (…), ZS2 (…), ZS3 (…) zarówno do czynności opodatkowanych VAT oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Faktury za towary i usługi związane z projektem będą wystawiane na Gminę A.
Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania wydatków związanych z działaniami edukacyjnymi i promocyjnymi oddzielnie dla każdej szkoły.
Gmina będzie miała możliwość przyporządkowania zakupów do każdego zadania, a tym samym do konkretnej jednostki organizacyjnej wykorzystującej wyniki projektu.
Projekt wdrażany będzie bezpośrednio przez Gminę oraz wydziały Urzędu Miasta A (…) zaangażowane w wypełnienie procedury dofinansowania przedmiotowego projektu wraz z koordynacją prac projektowo-kosztowych oraz etapu wykonawstwa i rozliczenia inwestycji (…).
Gmina nie będzie miała możliwości bezpośredniej alokacji wszystkich wydatków do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775, dalej: ustawy o VAT).
Rezultaty projektu określone we wniosku jako zadanie 1, będą wykorzystywane przez ZS1 do prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej (odpłatny najem sal i powierzchni, sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej), jak i do prowadzenia działalności nieopodatkowanej (zadania własne Gminy - edukacja publiczna).
Rezultaty projektu określone we wniosku jako zadanie 2, będą wykorzystywane przez ZS2 do prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej (odpłatny najem sal), jak i do prowadzenia działalności nieopodatkowanej (zadania własne Gminy – edukacja publiczna).
Rezultaty projektu określone we wniosku jako zadanie 3, będą wykorzystywane przez ZS3 do prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej (odpłatny najem sal, najem hali sportowej, sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej – w przypadku wystąpienia finansowych możliwości Gminy jej zainstalowania), jak i do prowadzenia działalności nieopodatkowanej (zadania własne Gminy – edukacja publiczna).
Gmina zamierza dokonać częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z projektem:
1.Dla zadania 1 - przy użyciu proporcji (dalej: prewspółczynnika VAT) ZS1, tj. jednostki organizacyjnej wykorzystującej efekty projektu, wyliczonej wg metodyki określonej w § 3 ust. 3 Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17.12.2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999, dalej: rozporządzenie).
2.Dla zadania 2 - przy użyciu prewspółczynnika ZS2, tj. jednostki organizacyjnej wykorzystującej efekty projektu, wyliczonej wg metodyki określonej w § 3 ust. 3 rozporządzenia.
3.Dla zadania 3 - przy użyciu prewspółczynnika ZS3, tj. jednostki organizacyjnej wykorzystującej efekty projektu, wyliczonej wg metodyki określonej w § 3 ust. 3 rozporządzenia.
Wstępna wartość prewspółczynnika VAT dla ZS1 na rok 2025 wynosi: 3%.
Wstępna wartość prewspółczynnika VAT dla ZS2 na rok 2025 wynosi: 1%.
Wstępna wartość prewspółczynnika VAT dla ZS3 na rok 2025 wynosi: 1%.
Wstępna wartość współczynnika VAT dla ZS1 na rok 2025 wynosi: 89%.
Wstępna wartość współczynnika VAT dla ZS2 na rok 2025 wynosi: 100%.
Wstępna wartość współczynnika VAT dla ZS3 na rok 2025 wynosi: 100%.
Gmina A nie zamierza korzystać z możliwości uznania za 0% wartości proporcji VAT, o której mowa w art. 90 ust. 10 pkt 2 w związku z art. 86 ust. 2g ustawy o VAT.
Gmina nie ma możliwości przyporządkowania działań edukacyjnych i promocyjnych związanych z projektem do działalności gospodarczej.
ZS2 i ZS3 nie wykonują czynności zwolnionych z opodatkowania VAT.
ZS1 wykonuje czynności zwolnione z opodatkowania VAT w budynku nieobjętym przedmiotowym projektem (najem na cele mieszkaniowe).
Data rozpoczęcia realizacji projektu: (…).2025 r.
Data finansowego zakończenia projektu: (…) 2030 r.
Całkowita wartość projektu: (…) zł.
Wydatki kwalifikowalne: (…) zł.
Dofinansowanie: (…) (100% wydatków kwalifikowalnych).
Pytanie
Czy Gminie A przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „…” zgodnie ze stanowiskiem określonym we wniosku?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Gminy, w związku z realizacją projektu pn. „…”, przysługuje jej prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w ramach tego projektu na zadania 1-3.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 z późn. zm., dalej: ustawy o VAT) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 6 ustawy o VAT mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.) natomiast mówi, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny.
Tylko w zakresie czynności wykonywanych przez Gminę A (dalej: Gmina) w sferze aktywności cywilnoprawnej np. sprzedaż, najem, itp. umowy prawa cywilnego, które mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT Gmina występuje jako podatnik VAT.
Zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym Gmina wykonuje zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, które nie wchodzą w zakres czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: podatkiem VAT), podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 2 pkt 22 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Według art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, bezwzględnym warunkiem dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest „odpłatność” za daną czynność.
Zgodnie z art. 2 pkt 18 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361, dalej: ustawa o OZE) stwierdzenie mała instalacja definiuje instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej większej niż 50 kW i nie większej niż 1 MW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu większej niż 150 kW i mniejszej niż 3 MW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest większa niż 50 kW i nie większa niż 1 MW.
Jak stanowi art. 2 pkt 19 ustawy o OZE określenie mikroinstalacja oznacza instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.
Według art. 2 pkt 27a ustawy o OZE określenie prosument energii odnawialnej oznacza odbiorcę końcowego wytwarzającego energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1799).
Zgodnie z art. 2 pkt 39 ustawy o OZE określenie wytwórca oznacza podmiot, który ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, wytwarzający energię elektryczną lub ciepło z odnawialnych źródeł energii lub wytwarzający biogaz lub biogaz rolniczy, lub biometan, lub wodór odnawialny w instalacjach odnawialnego źródła energii znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w wyłącznej strefie ekonomicznej.
Na gruncie ustawy o VAT sprzedaż energii elektrycznej (stanowiącej towar), w tym energii wyprodukowanej z odnawialnych źródeł energii za wynagrodzeniem, co do zasady wpisuje się w definicję działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, na zasadach dla niej określonych.
Gmina będzie zatem:
-wytwórcą energii odnawialnej w przypadku instalacji ZS1 w rozumieniu o art. 2 pkt 39 ustawy o OZE;
-prosumentem energii odnawialnej w przypadku instalacji ZS3 w rozumieniu z art. 2 pkt 27a ustawy o OZE.
Gmina będzie dokonywać dostawy energii elektrycznej nie jako organ władzy publicznej, lecz na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym na bilansowanie handlowe i obrót energią elektryczną.
Gmina jako zarejestrowany, czynny podatnik VAT, poprzez wprowadzanie wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej energii do sieci energetycznej, będzie dokonywała dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, za które będzie Gminie przysługiwało wynagrodzenie.
Wzajemne kompensowanie zobowiązania Gminy wobec przedsiębiorstwa energetycznego i tego przedsiębiorstwa wobec Gminy pozostaje bez wpływu na określenie odpłatnego charakteru dokonywanej przez Gminę dostawy energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach fotowoltaicznych.
W związku z powyższym, wprowadzenie do sieci przez Gminę prądu, który zostanie wyprodukowany w instalacjach fotowoltaicznych (zadanie 1 i zadanie 3) będzie stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
ZS1, ZS2 i ZS3 jako jednostki organizacyjne Gminy wykorzystują i będą wykorzystywać budynki objęte projektem do realizacji jej zadań własnych (edukacja publiczna) oraz do wykonywania czynności w zakresie działalności gospodarczej (odpłatny najem sal, najem hali sportowej, najem powierzchni, sprzedaż energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej).
Gmina przystępując do realizacji projektu pn. „…” będzie występować zarówno jako organ władzy publicznej wykonując zadania własne oraz jako podatnik VAT w zakresie zawieranych umów cywilnoprawnych.
Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT.
W sytuacji, gdy towary i usługi są wykorzystywane zarówno do celów działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych), jak i do celów innych niż gospodarcza (zadania własne Gminy), a przyporządkowanie wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, stosuje się częściowe odliczenie VAT na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Kwotę podatku naliczonego VAT do odliczenia oblicza się zgodnie ze „sposobem określenia proporcji” określonym w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Równocześnie ustawodawca w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT przewidział możliwość określenia, w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, sposobu ustalania proporcji w odniesieniu do wybranych podatników, który w największym stopniu odpowiada charakterowi prowadzonej przez nich działalności oraz dokonywanych przez nich zakupów.
Na mocy ww. artykułu zostało wydane Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999, dalej: rozporządzenie).
Rozporządzenie zawiera wzory służące do ustalania metody określania proporcji (dalej: prewspółczynnika VAT) dla takich podmiotów jak urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, instytucje kultury oraz publiczne uczelnie.
Metody ustalania prewspółczynnika VAT z rozporządzenia są określone w taki sposób, aby umożliwić odliczenie podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadań przez konkretne jednostki organizacyjne Gminy, aby spełnić wymagania określone w art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Równocześnie ust. 2 ww. artykułu stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W związku z tym, do różnych grup wydatków ponoszonych przez Gminę, zarówno w ramach działalności wykonywanej bezpośrednio, jak i za pośrednictwem jednostek organizacyjnych, należy stosować metodę ustalania proporcji właściwą dla danej jednostki organizacyjnej Gminy, która faktycznie wykorzystuje nabyte towary i usługi do prowadzenia działalności na rzecz i w imieniu Gminy.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Gmina będzie realizować przedsięwzięcie polegające na termomodernizacji budynków.
Budynki, które zostaną zmodernizowane w ramach projektu, będą wykorzystywane przez ZS1 (…), ZS2 (…), ZS3 (…) zarówno do czynności opodatkowanych VAT (odpłatny najem sal i powierzchni, wprowadzanie (sprzedaż) wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej energii do sieci energetycznej) oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT (wykonywanie zadań własnych – edukacja publiczna).
Gmina nie będzie w stanie przypisać ponoszonych wydatków do konkretnych rodzajów prowadzonej działalności. Tym samym, w ocenie Gminy, w celu odliczenia VAT naliczonego od tych wydatków będzie mogła zastosować proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Z uwagi na powyższe, w celu dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z projektem, Gmina planuje stosować:
1.Prewspółczynnik VAT ustalony dla ZS1 w zakresie realizacji zadania 1,
2.Prewspółczynnik VAT ustalony dla ZS2 w zakresie realizacji zadania 2,
3.Prewspółczynnik VAT ustalony dla ZS3 w zakresie realizacji zadania 3.
Jak wskazano w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Zdaniem Gminy, ze względu na brak możliwości przyporządkowania do czynności opodatkowanych wydatków projektowych z zakresu edukacji i promocji, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur zakupu dokumentujących wydatki na edukację (zakup rowerów) i promocję.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji ww. projektu w takim zakresie, w jakim wydatki te są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT oraz rozporządzenia.
Reasumując, Gminie A będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu „…”, określonych we wniosku jako zadanie 1, zadanie 2 i zadanie 3, z odpowiednim zastosowaniem proporcji ustalonych dla jednostek wykorzystujących efekty projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Rolą Organu jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń, zatem w niniejszej interpretacji nie dokonywałem oceny poprawności wyliczenia prewspółczynnika, o którym mowa w opisie sprawy.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
