
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów :
- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ),
- art. 2 pkt 8 lit. a i b, art. 5 ust. 1, art. 13 ust. 1, art. 41 ust. 4, ust. 6, ust. 7, ust. 9 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm. ),
po rozpatrzeniu wniosku, dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku w części dotyczącej uznania wskazanej przez Podatnika transakcji za eksport towarów oraz możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskująca podpisała kontrakt, na podstawie którego, dokona przeniesienia praw do rozporządzania towarem jak właściciel na kontrahenta z Danii. Przedmiotem kontraktu będą urządzenia piekarnicze ( linia chleba chrupkiego ). Kontrahent z siedzibą w Danii, zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, odebrał partię części z linii piekarniczej, organizując przewóz bezpośrednio z terenu Polski drogą morską - port Gdynia, na teren Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Kontrahent duński dokonał całości wpłaty, bez podatku VAT na podstawie faktury pro forma w miesiącu marcu.
W związku z powyższym, Podatnik zwrócił się z prośbą o udzielenie odpowiedzi czy w przedstawionym przypadku Spółka ma do czynienia z dostawą wewnątrzwspólnotową, eksportem czy odpłatną dostawą towarów na terytorium kraju i jaką należy zastosować do tej transakcji stawę podatku VAT?
Wnioskująca, w oparciu o przepisy art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz.535, ze zm. ), formułuje stanowisko, iż ma do czynienia z eksportem towarów (tzw. eksport pośredni) i zgodnie z art. 41 ust. 4 - 9 i ust. 11 w/w ustawy, transakcja ta powinna być rozliczona z uwzględnieniem stawki podatku w wysokości 0 %, pod warunkiem otrzymania kopii dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdzi wywóz tych towarów oraz gdy będzie wynikała z niego tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. W przypadku, gdy brak jest takiego dokumentu należy potraktować w/w transakcję jako sprzedaż krajową z właściwą dla kraju stawką podatku w wysokości 22%.
Zdaniem Spółki, w powyższym przypadku nie występuje dostawa wewnątrzwspólnotowa, ponieważ towar fizycznie nie przekroczył granicy Polski i nie trafił na teren innego państwa wchodzącego w skład Unii Europejskiej.
Ustosunkowując się do powyżej przedstawionej kwestii, stwierdza się co następuje ;
Zgodnie z przepisami art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm. ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ,,podatkiem", podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów,
Stosownie do przepisów art. 2 pkt 8 lit. a) i lit. b) w/w ustawy podatkowej, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 - 4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez :
a ) dostawcę lub w jego imieniu, lub
b ) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu.
W myśl natomiast art. 13 ust. 1 w/w ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Z w/w definicji eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej wynika, iż eksport dotyczy przemieszczania towarów poza Wspólnotę zaś wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów stanowi przemieszczanie towarów pomiędzy terytoriami różnych państw członkowskich Wspólnoty.
Aby jednak uznać daną czynność za eksport towarów, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki :
- ma miejsce czynność określona w przepisach art. 7 ust. 1 pkt 1 - 4 w/w ustawy podatkowej,
- następnie, w konsekwencji tej czynności, dochodzi do wywozu towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty przez dostawcę lub w jego imieniu ( eksport bezpośredni ), lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu ( eksport pośredni ),
- wywóz musi być potwierdzony przez urząd celny wyjścia tego wywozu towaru.
Brak którejkolwiek z wymienionych przesłanek powoduje, iż nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów przywoływanej ustawy podatkowej.
Zgodnie z przepisami art. 41 ust. 4 przywoływanej ustawy podatkowej, w eksporcie towarów o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0 %. Stawkę podatku 0 % stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty (art. 41 ust. 6 w/w ustawy ).
W myśl natomiast art. 41 ust. 7 wskazywanej ustawy podatkowej, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0 %, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres. W razie nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
Z regulacji zawartej w ust. 9 w/w art. 41 wynika ponadto, iż otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazał dostawę towarów.
Stosownie zaś do przepisów art. 41 ust. 11 w/w ustawy, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny wyjścia potwierdził wywóz tych towarów. Z dokumentu o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio.
Zatem jeżeli towar, który został nabyty w Polsce od Wnioskującej przez podmiot zagraniczny ( mający siedzibę poza terytorium kraju ) jest wywożony przez nabywcę poza Unię Europejską, to mamy do czynienia z eksportem pośrednim. Polski dostawca towaru, mimo, że nie odpowiada za wywóz samego towaru poza Wspólnotę, ma prawo do zastosowania zerowej stawki podatku VAT jako eksporter pośredni, o ile tylko otrzyma od zagranicznego kontrahenta kopię dokumentów potwierdzających wywóz przedmiotowych części z linii piekarniczej poza wspólnotowy obszar celny. Warunkiem zastosowania przez Spółkę ( eksportera pośredniego ) stawki podatku 0 % jest posiadanie kopii ww. dokumentu, przed złożeniem deklaracji za okres, w którym dokonał przedmiotowej dostawy towaru. Z dokumentu tego musi wynikać tożsamość towaru będącego zarówno przedmiotem dostawy w kraju jak i jego wywozu poza granice Wspólnoty.
W przypadku nie otrzymania tego dokumentu w terminach określonych w art. 41 ust. 7 w/w ustawy, zastosowanie mają stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
Reasumując, w myśl powołanych powyżej przepisów, w przypadku przedstawionym przez Podatnika mamy do czynienia z eksportem pośrednim, w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 8 lit. b, co daje Wnioskującej prawo do wykazania w deklaracji podatkowej VAT - 7 za dany miesiąc, sprzedaży eksportowej ze stawką 0 % ( pod warunkiem, iż Spółka, przed złożeniem deklaracji podatkowej za w/w okres, otrzymała dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty ).
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
