Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 oraz art. 216-218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Or... - Interpretacja - OG/005/138/PP1/443-34/34/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.07.2006, sygn. OG/005/138/PP1/443-34/34/06, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 oraz art. 216-218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - tekst jednolity (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 20.06.2006 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 20.06.2006 r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach z zapytaniem, czy w przypadku obciążania pracowników za prywatne rozmowy telefoniczne, prowadzone z aparatów służbowych, należy naliczyć i odprowadzić podatek VAT.
Podatnik stoi na stanowisku, iż czynność ta jest zwolniona z podatku VAT, ponieważ jest on zwolniony przedmiotowo z podatku VAT i nie odlicza podatku naliczonego przy zakupie usług telekomunikacyjnych.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 1 oraz poz. 9 załącznika Nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Podatnik świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKW i U 85) i z tego tytułu podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług.
Dodatkową czynnością wykonywaną przez Podatnika jest odpłatne udostępnianie pracownikom telefonów służbowych do celów prywatnych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Definicja usług zawarta jest zaś w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi, iż przez odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem w świetle obecnie obowiązujących przepisów ustawy o VAT należy uznać, iż rozliczanie przez pracodawcę kosztów prywatnych rozmów telefonicznych przeprowadzonych przez pracowników z aparatów służbowych stanowi świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na ogólnych zasadach, niezależnie od tego czy Podatnik korzysta z przysługującego prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w obciążającej ją fakturach VAT. Przychody z tego tytułu mogą jedynie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 Euro.
Zgodnie natomiast z art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, Podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT poszczególnym pracownikom, natomiast obrót osiągnięty z przedmiotowych wpłat winien być traktowany jako obrót bezrachunkowy i ewidencjonowany na bieżąco w dokumentacji podatkowo - księgowej na podstawie wystawionych dowodów wpłat (druk ścisłego zarachowania-kwitariusz).
W związku z powyższym stanowisko podane we wniosku uznano za nieprawidłowe.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach