
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 22.11.2005r. - data stempla pocztowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia czy wystawienie faktury VAT na Ochotniczą Straż Pożarną oraz wskazanie jako płatnika Gminę ... jest prawidłowe.
stwierdzam, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
U Z A S A D N I E N I E
W złożonym w tut. organie podatkowym piśmie z dnia 22.11.2005r. podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:
Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej /Dz. U. Nr 81 z późn. zm./ gmina zobowiązana jest do pokrywania kosztów wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczych straży pożarnych.
Jednostki ochotniczej straży pożarnej w gminie są zarejestrowane jako stowarzyszenia, posiadają osobowość prawną i prowadzą swoją księgowość.
Gmina ... zakupuje paliwo i wyposażenie jednostek OSP z zastosowaniem stawki podatku VAT 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług na podstawie faktur VAT wystawionych na gminę .... Jednakże w załączniku nr 3 do ustawy znajduje się katalog dostaw dla jednostek OSP przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej dla których stosuje się stawkę 7%.
W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem: Czy prawidłowym będzie wystawienie faktury VAT na Ochotnicze Straże Pożarne i wskazanie płatnika Gminę ... ?
Gmina ... stoi na stanowisku, iż nabywcą usług i towarów związanych z pokryciem kosztów wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczych straży pożarnych jest gmina, a nie Ochotnicza Straż Pożarna i stosowana stawka podatku VAT powinna wynosić 22% a faktury wystawiane winny być na gminę ....
Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje :
Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 95, poz. 798 / faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy orazich adresy
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy z zastrzeżeniem ust.10 i 11
- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym
- nazwę towaru lub usługi
- jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku / cenę jednostkową netto/
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż bez kwoty podatku /wartość sprzedaży netto/
- stawki podatku
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów /usług/, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku
- wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku /wartość sprzedaży brutto/ z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
- Kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem wyrażoną cyframi i słownie.
Wobec powyższego faktura winna zawierać prawidłowe dane nabywcy towarów lub usług, których dotyczy przedmiotowa faktura.
Jednocześnie określenie na fakturze płatnika może stanowić element dodatkowy faktury, który nie powoduje jej wadliwości.
Z przedmiotowego pisma wynika, iż nabywcą towarów i usług jest Gmina ..., a nie Ochotnicza Straż Pożarna.
Wobec powyższego w przypadku, gdy Gmina ... zakupuje określone towary i usługi wówczas faktury powinny być wystawione na Gminę, a na fakturach w polu "nabywca" winna być umieszczona jej nazwa, adres i nr NIP.
Natomiast tut. Organ podatkowy nie posiada kompetencji do rozstrzygnięcia kto jest nabywcą zakupionych towarów i usług, gdyż kwestię tę regulują przepisy prawa cywilnego tj. umowa między stronami danej transakcji gospodarczej, która określa kto jest między innymi nabywcą danego towaru lub usługi.
