
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z Infrastrukturą.
Uzupełnili go Państwo pismem z 2 lipca 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina ... (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej również: VAT) jako podatnik VAT czynny.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jednocześnie, w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym m.in. w zakresie wodociągów, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.
W strukturze organizacyjnej Gminy znajdują się jednostki budżetowe (dalej: Jednostki). Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż w świetle ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, ze zm.), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i Jednostek. W związku z tym, od tego dnia Jednostki nie funkcjonują jako odrębni od Gminy podatnicy VAT.
Gmina jest właścicielem infrastruktury kanalizacyjnej, przy pomocy której Gmina prowadzi przede wszystkim działalność gospodarczą, polegającą na odbiorze i oczyszczaniu ścieków. Działalność w tym zakresie Gmina prowadzi samodzielnie poprzez wydzielony Referat Urzędu Gminy, który administruje infrastrukturą kanalizacyjną na terenie Gminy.
Wnioskodawca ponosi liczne wydatki bieżące związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem infrastruktury kanalizacyjnej, w tym na jej remonty i konserwacje oraz z prowadzeniem działalności w zakresie odbioru i oczyszczania ścieków (dalej: wydatki bieżące).
Ponadto Gmina ponosi i będzie ponosić również w przyszłości wydatki inwestycyjne związane z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i/lub budową nowych obiektów infrastruktury kanalizacyjnej (dalej: wydatki inwestycyjne).
Ponoszone przez Gminę wydatki bieżące i inwestycyjne są / będą dokumentowane wystawianymi na Wnioskodawcę przez wykonawców fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego – na fakturach są / będą wskazywane dane Gminy, w tym numer NIP Gminy.
W szczególności w roku 2025 Gmina zamierza realizować m.in. następujące zadania inwestycyjne pn.:
‒„1”;
‒„2”.
Infrastruktura, która powstanie w ramach ww. inwestycji będzie wykorzystywana przez Gminę poprzez referat Urzędu Gminy do prowadzenia działalności kanalizacyjnej.
Inwestycje te Gmina zamierza sfinansować ze środków własnych oraz – w przypadku wybranych inwestycji – również z dofinansowania z programu Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych oraz z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Infrastruktura, która powstanie w ramach Inwestycji (dalej: Infrastruktura) będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego odprowadzania ścieków wykonywanej na rzecz odbiorców zewnętrznych (tj. mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy, które to podmioty nie wchodzą w skład struktury organizacyjnej Gminy - dalej: odbiorcy zewnętrzni) na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Opisane powyżej czynności w zakresie odprowadzania ścieków, wykonywane przez Gminę przy pomocy Infrastruktury będą, w ocenie Wnioskodawcy, czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania. W związku z powyższym, z tytułu wykonywania przedmiotowych czynności Gmina będzie wystawiać faktury VAT (z danymi Gminy jako sprzedawcy) z wykazanym podatkiem należnym i będzie ujmować je w prowadzonej ewidencji sprzedaży (na podstawie, której Gmina dokonuje rozliczenia VAT w pliku JPK_V7M).
Ponadto, do Infrastruktury nie będą podłączone Jednostki. Do infrastruktury będzie podłączony jeden obiekt gminny stanowiący własność Wnioskodawcy. Obiekt ten jest udostępniany na rzecz OSP. Niemniej jednak Gmina obciąża OSP za odbiór i oczyszczanie ścieków powstałych w budynku, w tym zakresie wystawiane są faktury VAT oraz odprowadzany jest VAT należny.
Po wybudowaniu i oddaniu do użytkowania Infrastruktury Gmina nie planuje wydzierżawić ani przenieść prawa własności tego majątku na rzecz podmiotu trzeciego.
Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie kwestii podatkowych dotyczących wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z majątkiem, który będzie wykorzystywany wyłącznie do świadczenia usług odbioru i oczyszczania ścieków na rzecz odbiorów zewnętrznych.
Ponadto, na pytania Organu wskazali Państwo odpowiednio:
1)Do jakich czynności jest/będzie wykorzystywana przez Państwa istniejąca infrastruktura kanalizacyjna, na która ponoszą Państwo/będą Państwo ponosili wydatki bieżące i wydatki inwestycyjne, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
„Istniejąca infrastruktura kanalizacyjna, na którą Gmina ponosi/będzie ponosiła wydatki bieżące i wydatki inwestycyjne jest/będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.”
2)Czy ww. infrastruktura jest/będzie wykorzystywana przez Państwa Gminę:
a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775)?
b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
„Infrastruktura jest/będzie wykorzystywana przez Gminę do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775).”
3)W sytuacji, gdy infrastruktura jest/będzie przez Państwa wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje/będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
„Nie dotyczy.”
4)Czy ww. infrastruktura jest/będzie wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT?
„Nie.”
5)W sytuacji, gdy ww. infrastruktura jest/będzie wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy będzie istniała obiektywna możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
„Nie dotyczy.”
6)Do jakich czynności wykorzystywana będzie przez Państwa infrastruktura kanalizacyjna, którą wybudują Państwo w przyszłości, inna niż infrastruktura powstała w ramach zadań inwestycyjnych pn. „1” oraz „2”, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
„Infrastruktura kanalizacyjna, o której mowa we wniosku będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.”
7)Czy ww. infrastruktura będzie wykorzystywana przez Państwa Gminę:
a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
„Infrastruktura, o której mowa we wniosku będzie wykorzystywana przez Gminę do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775).”
8)W sytuacji, gdy infrastruktura będzie przez Państwa wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
„Nie dotyczy.”
9)Czy ww. infrastruktura będzie wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT?
„Nie.”
10)W sytuacji, gdy ww. infrastruktura będzie wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy będzie istniała obiektywna możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
„Nie dotyczy.”
Pytanie
Czy Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków (zarówno bieżących jak i inwestycyjnych), związanych z Infrastrukturą w pełnej wysokości?
Pytanie dotyczy jednego stanu faktycznego i jednego zdarzenia przyszłego.
Państwa stanowisko w sprawie
Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków (zarówno bieżących jak i inwestycyjnych) związanych z Infrastrukturą w pełnej wysokości.
UZASADNIENIE:
W ocenie Wnioskodawcy, o opodatkowaniu VAT danej czynności można mówić wówczas, gdy spełnione są następujące przesłanki:
‒wchodzi ona w przedmiotowy zakres ustawy o VAT (kryterium przedmiotowe) oraz
‒jest wykonywana przez podatnika VAT, działającego w takim charakterze (kryterium podmiotowe).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
W konsekwencji, mając na uwadze, że odpłatne czynności polegające na odprowadzaniu ścieków przy pomocy Infrastruktury nie stanowią dostawy towarów, zdaniem Gminy, stanowią one odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Na powyższe wskazuje przede wszystkim treść załącznika nr 3 do ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżoną (tj. obecnie 8%) stawkę VAT stosuje się m.in. do usług wskazanych w poz. 26 tj. usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.
Stosownie natomiast do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie natomiast z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wnioskodawca pragnie wskazać, iż towary i usługi jakie zostaną nabyte przez niego w ramach ponoszonych wydatków na Infrastrukturę będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności kanalizacyjnej. Mając jednocześnie na uwadze, że czynności w tym zakresie będą realizowane wyłącznie na podstawie umów cywilnoprawnych, należy uznać, że z tytułu ich wykonywania Gmina będzie występować w roli podatnika VAT.
Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy, czynności te nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy, nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku. W konsekwencji Gmina zobowiązana będzie do rozliczania VAT należnego w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług.
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS):
‒z dnia 3 października 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.344.2023.1.KŁ, w której Dyrektor KIS wskazał, iż: „W analizowanej sytuacji, z uwagi na fakt, że usługi w zakresie odprowadzania ścieków od Odbiorców zewnętrznych są wykonywane przez Państwa odpłatnie na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - w odniesieniu do tych usług - nie będą Państwo działać jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W tym przypadku będą Państwo występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynności - jako wypełniające definicję art. 8 ust. 1 ustawy - będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.”;
‒z dnia 14 lipca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.372.2020.1.AK, w której Dyrektor KIS wskazał, iż: „Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz opis sprawy stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż usługi w zakresie dostarczania wody do Odbiorców zewnętrznych (tj. mieszkańców, przedsiębiorców i instytucji z terenu Gminy, które to podmioty nie wchodzą w skład struktury organizacyjnej Gminy) są świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych - w odniesieniu do tych usług Gmina nie działa/nie będzie działała jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Również w zakresie dostarczania wody na potrzeby funkcjonujących na terenie Gminy świetlic wiejskich, które zgodnie z zarządzeniem nr … Wójta Gminy z dnia 10 grudnia 2015 r., wykorzystywane są wyłącznie do działalności gospodarczej, do czynności opodatkowanych VAT, Gmina nie działa/nie będzie działała jako organ władzy publicznej. W analizowanym przypadku Wnioskodawca występuje/wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynności - jako usługi zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy - podlegają/będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.”.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W zaistniałej sytuacji, ponoszone przez Gminę wydatki inwestycyjne i bieżące będą niewątpliwie związane Infrastrukturą, która będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków od odbiorców zewnętrznych. Usługi te, jak Gmina wykazała powyżej, będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT i niekorzystającymi ze zwolnienia z tego podatku. Jednocześnie wydatki będące przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację nie będą wykorzystywane do świadczenia przez Gminę usług odprowadzania ścieków od Jednostek i obiektów gminnych, które to czynności należałoby potraktować jako pozostające poza zakresem opodatkowania VAT.
W konsekwencji w opinii Gminy, z uwagi na fakt, że pomiędzy wydatkami inwestycyjnymi i bieżącymi dotyczącymi przedmiotowej Infrastruktury, istnieć będzie ścisły związek z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi VAT, tj. usługami odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych na podstawie umów cywilnoprawnych, Gminie przysługuje / będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, który będzie wykazywany na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w tym zakresie.
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w m.in.:
‒interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 16 czerwca 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.213.2023.1.KS, w której wskazano, że: Reasumując, w związku z wykorzystaniem przez Państwa powstałej infrastruktury wyłącznie do celów odpłatnego świadczenia usług w zakresie odbioru ścieków, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości w związku z realizacją inwestycji pn. „(...)”. Zaznaczenia wymaga, że Państwo będą mogli zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy”;
‒interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 28 marca 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.58.2024.1.IG, w której wskazano, że: „W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnej w ramach zadania pn. (...) zostaną spełnione. Są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki będą związane są z wykorzystywaniem ww. inwestycji tylko i wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – na rzecz mieszkańców Gminy i podmiotów gospodarczych. Nie jest planowane wykorzystanie tego odcinka sieci kanalizacyjnej jak i wodociągowej do sprzedaży innej niż opodatkowana. (…) Zatem będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z inwestycją realizowaną w ramach zadania pn. (...). Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy”;
‒interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 4 lipca 2024 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.288.2024.1.AM, w której organ wskazał, iż: „Będą Państwo wykorzystywać przedmiot inwestycji do działalności opodatkowanej, ponieważ do sieci zostaną podpięte jedynie podmioty zewnętrzne, tj. mieszkańcy, przedsiębiorcy oraz inne podmioty. Nie będą Państwo świadczyć usług (za pomocą wytworzonej infrastruktury) na rzecz odbiorców wewnętrznych. Zostaną zawarte umowy cywilnoprawne z Centrum (...), mieszkańcami, firmami/przedsiębiorcami zamieszkałymi na terenie gminy, na podstawie których będą oni obciążani przez Państwa opłatami za odbiór ścieków, w wyniku których będą Państwo osiągać dochody i odprowadzać podatek VAT należny. Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od realizowanej inwestycji. Podstawowym warunkiem w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wskazali Państwo, że powstała infrastruktura w wyniku realizowanej inwestycji służyć będzie do działalności opodatkowanej VAT - w zakresie odbioru ścieków na podstawie umów cywilnoprawnych. Zatem przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji pn. „(...)” (na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy).”.
Gmina zaznacza, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: Trybunał lub TSUE) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina przytacza orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, że „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.”
Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Skoro Gmina jako czynny podatnik VAT zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług, powinna ona mieć prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość ich świadczenia.
W związku z powyższym, Gmina stoi na stanowisku, że przysługiwać jej będzie prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z Infrastrukturą, która wykorzystywana będzie wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków od odbiorców zewnętrznych, tj. nie będzie wykorzystywana w celu odprowadzania ścieków od Jednostek oraz obiektów gminnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
‒podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
‒podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Są Państwo właścicielem infrastruktury kanalizacyjnej, przy pomocy, której Gmina prowadzi przede wszystkim działalność gospodarczą, polegającą na odbiorze i oczyszczaniu ścieków.
Ponoszą Państwo liczne wydatki bieżące związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem infrastruktury kanalizacyjnej, w tym na jej remonty i konserwacje oraz z prowadzeniem działalności w zakresie odbioru i oczyszczania ścieków (dalej: wydatki bieżące).
Ponadto ponoszą i będą Państwo ponosić również w przyszłości wydatki inwestycyjne związane z modernizacją infrastruktury kanalizacyjnej i/lub budową nowych obiektów infrastruktury kanalizacyjnej (dalej: wydatki inwestycyjne).
Istniejąca infrastruktura kanalizacyjna, na którą ponoszą/będą Państwo ponosili wydatki bieżące i wydatki inwestycyjne jest/będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Na pytanie Organu: Do jakich czynności wykorzystywana będzie przez Państwa infrastruktura kanalizacyjna, którą wybudują Państwo w przyszłości, inna niż infrastruktura powstała w ramach zadań inwestycyjnych pn. „1” oraz „2”, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
odpowiedzieli Państwo: Infrastruktura kanalizacyjna, o której mowa we wniosku będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W roku 2025 zamierzają Państwo realizować m.in. następujące zadania inwestycyjne pn.: „1” oraz „2”.
Infrastruktura, która powstanie w ramach Inwestycji będzie wykorzystywana przez Państwa wyłącznie do działalności gospodarczej w zakresie odpłatnego odprowadzania ścieków wykonywanej na rzecz odbiorców zewnętrznych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Opisane powyżej czynności w zakresie odprowadzania ścieków, wykonywane przez Państwa przy pomocy Infrastruktury będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania. Z tytułu wykonywania przedmiotowych czynności będą Państwo wystawiać faktury VAT. Ponadto, do Infrastruktury nie będą podłączone Państwa jednostki. Do infrastruktury będzie podłączony jeden obiekt gminny stanowiący Państwa własność - OSP. Obciążają Państwo OSP za odbiór i oczyszczanie ścieków powstałych w budynku, w tym zakresie wystawiane są faktury VAT oraz odprowadzany jest VAT należny.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości od wydatków bieżących i inwestycyjnych związanych z Infrastrukturą.
Podstawowym warunkiem w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W przedmiotowej sprawie warunek ten jest/będzie spełniony bowiem wybudowana Infrastruktura jest/będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków (zarówno bieżących jak i inwestycyjnych), związanych z Infrastrukturą w pełnej wysokości. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
‒stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
‒zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej zobowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
Interpretacja indywidualna wywoła skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
