brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.62.2019.1.RM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.02.2019, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.62.2019.1.RM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2019 r. (data wpływu 1 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. Zakup strojów galowych dla orkiestry dętej oraz wydanie publikacji promującej obszar jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. Zakup strojów galowych dla orkiestry dętej oraz wydanie publikacji promującej obszar ...

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie to organizacja społeczno-kulturalna, podejmująca działania na rzecz kultury i dziedzictwa kulturowego. Stowarzyszenie ma na celu inicjowanie, rozwijanie i propagowanie działań służących Gminie i jej mieszkańcom.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie osiąga przychodów, które opodatkowane są podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też są zwolnione od podatku.

Stowarzyszenie podpisało z Zarządem Województwa umowę o przyznaniu pomocy na realizację zadania pn. Zakup strojów galowych dla orkiestry dętej oraz wydanie publikacji promującej obszar (w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020).

W ramach przedmiotowej operacji zaplanowano zakup strojów galowych dla członków orkiestry dętej, które będą nieodpłatnie wykorzystywane do celów reprezentacyjnych i promocji Gminy i obszaru . Orkiestra dęta funkcjonuje już ponad 15 lat i współpracuje aktywnie ze Stowarzyszeniem, wspierając wszelkie organizowane przez Stowarzyszenie imprezy i inicjatywy służące zachowaniu, promowaniu i kultywowaniu lokalnego dziedzictwa, zwyczajów i tradycji. Zakup wyposażenia w postaci strojów galowych pozwoli na właściwą prezentację zespołu, stroje wykorzystywane będą podczas koncertów i występów podnosząc ogólny estetyczny odbiór występów, będzie motywacją do rozwoju na szerszą skalę konkursów, przeglądów muzycznych. Przyczyni się do wzrostu zainteresowania twórczością ludową i lokalnymi tradycjami.

W ramach przedmiotowej operacji zaplanowano także wydanie publikacji Gmina promującej obszar Gminy jako części obszaru

Publikacja ta tematycznie nawiąże do dziedzictwa lokalnego, budowanego na wielu płaszczyznach, nawiązując również do promocji walorów turystycznych Gminy i obszaru . Publikacja (album) będąca przedmiotem projektu zawierać będzie między innymi krótkie informacje na temat dziedzictwa kulturowego oraz zabytków Gminy. Dodatkiem do publikacji będzie tekst historyczny prezentujący postacie wywodzące się z terenu Gminy, zasłużone dla naszego kraju. Publikacja będzie rozprowadzania bezpłatnie na terenie Gminy i całego obszaru , tak by jak największa ilość osób mogła cieszyć się tym wydawnictwem.

W przedmiotowym projekcie do kosztów kwalifikowalnych operacji zaliczono podatek VAT. W takim przypadku, zgodnie z wymogami Programu, Stowarzyszenie zobowiązane jest uzyskać i przedłożyć do końcowego rozliczenia operacji indywidualną interpretację w zakresie braku prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego przy nakładach na realizację przedmiotowego zadania.

W wyniku realizacji operacji Stowarzyszenie nie będzie osiągać przychodów, które opodatkowane są podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku. Zakupione stroje oraz wydana publikacja jako efekty przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. Zakup strojów galowych dla orkiestry dętej oraz wydanie publikacji promującej obszar dofinansowanego ze środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji wspomnianej operacji, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją wyżej wymienionego projektu.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT czynnym, dlatego też nie odlicza podatku VAT od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Nie osiąga przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku.

W wyniku realizacji operacji Stowarzyszenie nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja operacji nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nabywane towary i usługi nie są związane z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wobec powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją społeczno-kulturalną, która inicjuje, rozwija i propaguje działania służące Gminie oraz jej mieszkańcom. Wnioskodawca podpisał z Zarządem Województwa umowę o przyznaniu pomocy na realizację zadania pn. Zakup strojów galowych dla orkiestry dętej oraz wydanie publikacji promującej obszar , w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach ww. operacji zaplanowano zakup strojów galowych dla członków orkiestry dętej oraz wydanie publikacji Gmina . Stroje będą wykorzystywane nieodpłatnie do celów reprezentacyjnych oraz promocji Gminy i obszaru . Publikacja (album) będzie zawierać m.in. krótkie informacje dotyczące dziedzictwa kulturowego i zabytków Gminy oraz dodatek zawierający tekst historyczny prezentujący osoby zasłużone dla Polski, wywodzące się z terenu Gminy. Publikacja będzie rozprowadzania bezpłatnie na terenie Gminy i całego obszaru . W wyniku realizacji projektu, Wnioskodawca nie będzie osiągać przychodów opodatkowanych podatkiem VAT, niepodlegających opodatkowaniu czy też zwolnionych od podatku. Zakupione stroje oraz wydana publikacja nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. Zakup strojów galowych dla orkiestry dętej oraz wydanie publikacji promującej obszar .

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 oraz w art. 88 ust. 4 ustawy warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. Zakup strojów galowych dla orkiestry dętej oraz wydanie publikacji promującej obszar . Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednocześnie brak jest w analizowanym przypadku związku zakupów dokonanych na potrzeby realizacji projektu z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak wskazał Wnioskodawca efekty projektu, tj. zakupione stroje oraz wydana publikacja nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Skoro Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT i nabywane towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na towary i usługi poniesione w związku z realizacją operacji pn. Zakup strojów galowych dla orkiestry dętej oraz wydanie publikacji promującej obszar jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018, poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej