
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawidłowości dostarczania konsumentom paragonów w formie elektronicznej wraz z obrazem tego paragonu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
„A” sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca prowadzi (…). W (…) można złożyć zamówienie osobiście u pracownika przy ladzie lub poprzez tzw. Kiosk. Kiosk jest to urządzenie z ekranem dotykowym, które pozwala Klientom samodzielnie składać i opłacać zamówienia bez potrzeby angażowania obsługi restauracji. Kioski, jak i wykorzystywane w nim dedykowane oprogramowanie, uniemożliwiają montaż drukarki fiskalnej w środku oraz integrację z drukarką fiskalną. Dodatkowo oprogramowanie zainstalowane na Kiosku jest technicznie bardzo trudne do modyfikacji i nie jest możliwe wprowadzenie większych zmian w interfejsie użytkownika.
Niniejszy wniosek dotyczy wystawiania paragonu fiskalnego wystawianego w związku z zamówieniami składanymi przez Klientów, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w Kiosku.
Skrótowy opis obecnie funkcjonującego rozwiązania:
1)Klient, składając zamówienie w Kiosku, dokonuje jednocześnie zapłaty za wybrane produkty. Informacje o wszystkich w tej formie złożonych zamówieniach trafiają na stację (…) na ladzie, która fiskalizuje każde zamówienie na podłączonej do stacji POS drukarce fiskalnej (…);
2)pracownicy restauracji dla każdego zamówienia przekazują Klientowi odpowiedni paragon fiskalny na tacy wraz z zamówieniem;
3)w przypadku każdego zdarzenia, w wyniku którego nie dochodzi do fiskalizacji sprzedaży, proces sprzedaży zostaje przerwany, dochodzi do anulowania zamówienia złożonego poprzez Kiosk i zwrotu pobranych środków.
Prawidłowość powyższego sposobu postępowania została potwierdzona interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 września 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.193.2017.1.ISK.
Wnioskodawca planuje wdrożyć nową procedurę fiskalizacji sprzedaży w (…) przy wykorzystaniu Kiosków.
Celem projektu jest wprowadzenie do sieci (…) e-paragonów dla zamówień pochodzących z Kiosków samoobsługowych i przesyłanie Klientowi paragonu w sposób z nim uzgodniony, bez dokonywania wydruku paragonu w wersji papierowej. Pozwoli to usprawnić proces fiskalizacji oraz zmniejszy stopień zaangażowania pracowników restauracji.
Planowane rozwiązanie będzie bazowało pod względem technicznym na następujących elementach:
1)Kiosk - urządzenie z ekranem dotykowym, które pozwala Klientom samodzielnie składać i opłacać zamówienia. Jest ono wyposażone w drukarkę termiczną, która nie jest drukarką fiskalną.
2)(…) jest to oprogramowanie, które pośredniczy w komunikacji Kiosku z kasą fiskalną oraz zarządza przepływem danych w procesie.
3)Drukarka fiskalna on-line firmy (…), która posiada połączenie z Centralnym Repozytorium Kas (CRK).
Drukarka Fiskalna jest objęta potwierdzeniem wydanym przez Prezesa Głównego Miar, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Drukarka fiskalna będzie stanowić kasę on-line określoną w § 2 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących oraz art. 111 ust 6a ustawy o podatku od towarów i usług.
4)Termiczna drukarka fiskalna - jako drukarka zapasowa.
5)Repozytorium plików w chmurze zapewnionej przez Spółkę.
Opis działania planowanego rozwiązania:
a)przed rozpoczęciem składania zamówienia Klient jest informowany na ekranie Kiosku, że do sprzedaży wynikającej z zamówienia realizowanego poprzez Kiosk wydany zostanie paragon w postaci elektronicznej i jeżeli nie wyraża na to zgody, to jest proszony o złożenie zamówienia przy ladzie.
Wyrażenie zgody na wystawianie e-paragonów w momencie dokonywania zakupu nastąpi poprzez wyświetlenie na ekranie komunikatu o treści, na przykład: „Złożenie zamówienia na tym urządzeniu wiąże się z otrzymaniem e-paragonu. Jeżeli nie wyrażasz zgody na otrzymanie e-paragonu zapraszamy do złożenia zamówienia przy ladzie” i poprzez wybranie opcji „e-paragon”.
Klient każdorazowo akceptuje fakt otrzymania paragonu w postaci elektronicznej. Akceptacji tej dokonuje bezpośrednio przed dokonaniem zamówienia. Bez zaakceptowania formy elektronicznej paragonu Klient nie ma możliwości realizacji zamówienia poprzez Kiosk;
b)Klient składa zamówienie poprzez Kiosk i dokonuje płatności;
c)zamówienie trafia do systemu (…);
d)szczegółowe informacje o płatności i zamówieniu są wysyłane do (…);
e)(…) przesyła szczegóły zamówienia do drukarki fiskalnej on-line umieszczonej przy ladzie (tj. w odległości kilku metrów od Kiosku);
f)drukarka fiskalna on-line fiskalizuje to zamówienie i wysyła potwierdzenie wystawienia e-paragonu do (…);
W momencie finalizacji sprzedaży, drukarka fiskalna on-line firmy (…) generuje plik w formacie JSON zawierający ustrukturyzowane dane paragonu.
g)FDM przesyła do Kiosku informacje o statusie fiskalizacji;
h)jeśli fiskalizacja przebiegła pomyślnie drukarka termiczna na Kiosku drukuje potwierdzenie sprzedaży, które będzie stanowić wizualizację e-paragonu, tzn. zawiera wszystkie dane prawnie wymagane dla e-paragonu (w szczególności dane określone w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, pracy i technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących z dnia 12 września 2021 r., bez oznaczenia „PARAGON FISKALNY” oraz bez logo fiskalnego) oraz kod QR.
Kod QR jest linkiem, dzięki któremu Klient może wejść na stronę www, dającą możliwość pobrania na swoje urządzenie e-paragonu w postaci podpisanego dokumentu JSON (jest to dokładnie ten dokument, który utworzyła drukarka fiskalna firmy (…)).
Klient otrzymuje zatem potwierdzenie sprzedaży wraz z kodem QR/linkiem, za pomocą którego zostaje przekierowany na stronę internetową, gdzie otrzymuje możliwość zapoznania się z paragonem oraz może pobrać oryginalny plik e-paragonu w formacie JSON (dane ustrukturyzowane według protokołu drukarki).
Plik do pobrania w linku jest pobierany w dokładnie takiej formie jak generuje to drukarka fiskalna.
W ten sposób Klientowi udostępniany jest e-paragon, który nie jest modyfikowalny, tzn. udostępniany jest zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentu fiskalnego, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej w formacie JSON. Ze względu na formę pliku e-paragonu Spółka umożliwia wizualizację e-paragonu. Wizualizacja e-paragonu jak też papierowy wydruk stanowiący odwzorowanie informacji zawartych w e-paragonie, nie stanowi paragonu w postaci elektronicznej (tj. e-paragonu) rozumianego zgodnie z definicją zawartą w § 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.
Spółka będzie przechowywać na serwerze on-line (chmurze) wystawione e-paragony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przez okres 5 lat. Spółka zamierza udostępniać e-paragony do pobrania przez okres 12 miesięcy od daty realizacji sprzedaży.
i)Wdrażana procedura przewiduje następujące alternatywne sytuacje brzegowe:
- jeśli w drukarce fiskalnej zabraknie papieru lub jest ona odłączona od zasilania - to system nie dopuszcza do fiskalizacji i zamówienie jest odrzucane. Klient może złożyć zamówienie przy ladzie u pracownika restauracji.
- jeśli zabraknie papieru w drukarce zapasowej (termiczna drukarka fiskalna) - to system nie dopuszcza do fiskalizacji i zamówienie jest odrzucane. Klient może złożyć zamówienie przy ladzie u pracownika restauracji.
- potwierdzenie jest drukowane na drukarce zapasowej na ladzie, natomiast wydruk zostanie dodany do zamówienia przez obsługę restauracji.
Wnioskodawca zaznacza, że wszelkie reklamacje, zwroty czy korekty nie są realizowane na podstawie:
i.potwierdzenia sprzedaży drukowanego przez Kiosk czy
ii.wizualizacji wystawionego e-paragonu.
Kod QR oraz sam wydruk e-paragonu pełnią wyłącznie funkcję informacyjną i nie stanowią podstawy do realizacji procesów posprzedażowych - niezbędne są zawsze dane z oryginalnego, ustrukturyzowanego pliku.
W przypadku reklamacji, zwrotu czy też innej sytuacji wymagającej korekty dokumentu sprzedaży będzie konieczne wystawienie osobnego, nowego dokumentu (np. korekty, protokołu zwrotu). Nie będzie możliwości modyfikacji pierwotnego pliku.
Pytanie
Czy sposób udostępniania pliku ze zbiorem ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentu fiskalnego, zapisanego na serwerze on-line (chmurze), który jest dostępny poprzez kod QR/link do wglądu, wypełnia przesłanki wystawienia i wydania paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi, a w szczególności z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że udostępnienie pliku ze zbiorem ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentu fiskalnego, zapisanego na serwerze on-line (chmurze), który jest dostępny poprzez kod QR/link do wglądu, przy braku jakiejkolwiek możliwości ingerencji w integralność dokumentu, wypełnia przesłanki wystawienia i wydania paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej.
Na mocy art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361; dalej jako: ustawa o VAT) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W świetle generalnej zasady obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Na mocy art. 111 ust. 3a ustawy o VAT podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
1)wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.
Natomiast zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625) (dalej jako: Rozporządzenie w sprawie kas).
W myśl § 2 pkt 3 Rozporządzenia w sprawie kas ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie w postaci elektronicznej - rozumie się przez to utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych.
Przez paragon fiskalny należy rozumieć dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży (§ 2 pkt 16 Rozporządzenia w sprawie kas).
Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności (§ 6 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie kas).
Natomiast stosownie do § 19 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie kas podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej.
Zgodnie z § 19a Rozporządzenia w sprawie kas podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.
Kasa fiskalna on-line to kasa rejestrująca zapewniająca prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiająca połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas (art. 111 ust. 6a ustawy VAT).
W ocenie Wnioskodawcy udostępnienie Klientowi, który wyraził zgodę na otrzymanie paragonu w postaci elektronicznej, kodu QR/linku umożliwiającego dostęp do (i) paragonu fiskalnego (zbioru danych) wygenerowanego przez kasę fiskalną on-line i zapisanego na serwerze on-line (chmurze), w formacie JSON oraz (ii) zapewnienie możliwości wizualizacji paragonu stanowi działanie zgodne z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy VAT.
Stosownie do art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b) ustawy VAT paragon powinien zostać przesłany w sposób uzgodniony z nabywcą. Przepisy nie precyzują, w jaki dokładnie sposób nastąpić ma uzgodnienie ani w jaki sposób ma nastąpić przesłanie paragonu.
Biorąc pod uwagę fakt, że Klient każdorazowo bezpośrednio przed dokonaniem zamówienia wyraża zgodę na otrzymanie paragonu w postaci elektronicznej, to Wnioskodawca ocenia, że wymóg uzgodnienia z nabywcą formy otrzymania paragonu jest spełniony.
Biorąc pod uwagę fakt, że:
- Klient otrzymuje kod QR/link przekierowujący na serwer on-line (chmurę), gdzie zapewniona jest możliwość zapoznania się z treścią e-paragonu,
- serwer on-line (chmura), gdzie gromadzone są dane z drukarek fiskalnych on-line, pozostaje poza dostępem fizycznym osób trzecich, tzn. Klient ma możliwość zapoznania się z danymi zawartymi na jego e-paragonie, nie ma jednak możliwości ingerowania w integralność e-paragonu, to Wnioskodawca ocenia, że wymóg udostępnienia paragonu fiskalnego w formie elektronicznej jest spełniony.
W świetle powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wymogi określone w art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b) ustawy VAT zostaną spełnione. Tym samym ocenia, że działanie Spółki w tym zakresie jest zgodne z przepisami prawa podatkowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na podstawie art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.
Zgodnie z art. 111 ust. 3c ustawy:
Do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.
Stosowanie do art. 111 ust. 3d ustawy:
W przypadku gdy dla danego rodzaju czynności, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 7a pkt 1, są przewidziane kasy rejestrujące o zastosowaniu specjalnym - podatnik jest obowiązany stosować te kasy.
W myśl art. 111 ust. 6b ustawy:
Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.
Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawiać przy zastosowaniu kas rejestrujących dokumenty inne niż określone w pkt 1 dotyczące sprzedaży lub pracy tych kas.
Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.) zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie kas”.
Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy:
a)w przypadku kas on-line - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny,
b)w przypadku kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną, raport fiskalny dobowy, raport fiskalny okresowy, w tym miesięczny, i raport fiskalny rozliczeniowy.
Zgodnie z § 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie w postaci elektronicznej - rozumie się przez to utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych.
W myśl § 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.
Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy.
Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję zapewniają stan techniczny kasy gwarantujący czytelny wydruk paragonu fiskalnego lub faktury w postaci papierowej, a w przypadku paragonu fiskalnego lub faktury w postaci elektronicznej - ich czytelny widok, umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):
a)w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,
b)za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania.
Stosownie do § 19 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 12 i § 19a.
Zgodnie z § 19a rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.
W myśl § 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kasie on-line - rozumie się przez to kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.
Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy:
Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
W myśl art. 111a ust. 3 ustawy:
Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:
1. przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;
2. przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:
a) związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
b) obejmujących określenie:
- sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
- sposobu pracy kasy rejestrującej,
c) zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.
Stosownie do § 25 rozporządzenia w sprawie kas:
1. W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii paragon fiskalny zawiera co najmniej:
1) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
3) numer kolejny wydruku;
4) datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
5) oznaczenie ,,PARAGON FISKALNY'';
6) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
7) cenę jednostkową towaru lub usługi;
8) ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
9) wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują;
10) wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów;
11) wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym;
12) łączną wysokość podatku;
13) łączną wartość sprzedaży brutto;
14) oznaczenie waluty, w której jest zapisywana sprzedaż, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto;
15) kolejny numer paragonu fiskalnego;
16) numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
17) numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy;
18) logo fiskalne i numer unikatowy.
2. Dane zawarte na paragonie fiskalnym powinny znajdować się w kolejności określonej w ust. 1, z wyjątkiem danych o dacie oraz godzinie i minucie sprzedaży, a logo fiskalne i numer unikatowy powinny być umieszczone centralnie w ostatniej linii paragonu fiskalnego.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Niniejszy wniosek dotyczy wystawiania paragonu fiskalnego wystawianego w związku z zamówieniami składanymi przez Klientów, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, w Kiosku. Planujecie Państwo wdrożyć nową procedurę fiskalizacji sprzedaży w (…) przy wykorzystaniu Kiosków. Celem projektu jest wprowadzenie e-paragonów dla zamówień pochodzących z Kiosków samoobsługowych i przesyłanie Klientowi paragonu w sposób z nim uzgodniony, bez dokonywania wydruku paragonu w wersji papierowej. Kiosk - urządzenie z ekranem dotykowym, które pozwala Klientom samodzielnie składać i opłacać zamówienia. Jest ono wyposażone drukarkę termiczną, która nie jest drukarką fiskalną. (…) jest to oprogramowanie, które pośredniczy w komunikacji Kiosku z kasą fiskalną oraz zarządza przepływem danych w procesie. Drukarka fiskalna on-line posiada połączenie z Centralnym Repozytorium Kas (CRK). Drukarka Fiskalna jest objęta potwierdzeniem wydanym przez Prezesa Głównego Miar, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy. Drukarka fiskalna będzie stanowić kasę on-line określoną w § 2 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących oraz art. 111 ust 6a ustawy. Repozytorium plików w chmurze zapewnionej przez Spółkę. Przed rozpoczęciem składania zamówienia Klient jest informowany na ekranie Kiosku, że do sprzedaży wynikającej z zamówienia realizowanego poprzez Kiosk wydany zostanie paragon w postaci elektronicznej i jeżeli nie wyraża na to zgody, to jest proszony o złożenie zamówienia przy ladzie. Wyrażenie zgody na wystawianie e-paragonów w momencie dokonywania zakupu nastąpi poprzez wyświetlenie na ekranie komunikatu o treści, na przykład: „Złożenie zamówienia na tym urządzeniu wiąże się z otrzymaniem e-paragonu. Jeżeli nie wyrażasz zgody na otrzymanie e-paragonu zapraszamy do złożenia zamówienia przy ladzie” i poprzez wybranie opcji „e-paragon” Klient każdorazowo akceptuje fakt otrzymania paragonu w postaci elektronicznej. Akceptacji tej dokonuje bezpośrednio przed dokonaniem zamówienia. Bez zaakceptowania formy elektronicznej paragonu Klient nie ma możliwości realizacji zamówienia poprzez Kiosk. Klient składa zamówienie poprzez Kiosk i dokonuje płatności. Zamówienie trafia do systemu (…). Szczegółowe informacje o płatności i zamówieniu są wysyłane do (…). (…) przesyła szczegóły zamówienia do drukarki fiskalnej on-line umieszczonej przy ladzie (tj. w odległości kilku metrów od Kiosku). Drukarka fiskalna on-line fiskalizuje to zamówienie i wysyła potwierdzenie wystawienia e-paragonu do (…). W momencie finalizacji sprzedaży, drukarka fiskalna on-line generuje plik w formacie JSON zawierający ustrukturyzowane dane paragonu. FDM przesyła do Kiosku informacje o statusie fiskalizacji. Spółka będzie przechowywać na serwerze on-line (chmurze) wystawione e-paragony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przez okres 5 lat. Spółka zamierza udostępniać e-paragony do pobrania przez okres 12 miesięcy od daty realizacji sprzedaży.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy sposób udostępniania pliku ze zbiorem ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentu fiskalnego, zapisanego na serwerze on-line (chmurze), który jest dostępny poprzez kod QR/link do wglądu, wypełnia przesłanki wystawienia i wydania paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi, a w szczególności z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b) ustawy.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa wskazać należy, że podatnik dokonując sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy i prowadząc ewidencję obrotu oraz kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ma obowiązek, stosownie do zapisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy oraz § 6 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, wydania paragonu fiskalnego nabywcy towaru.
Wydanie paragonu może nastąpić - stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy - w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, pod warunkiem, że nabywca wyrazi na to zgodę i dwie strony uzgodnią sposób przesłania tego paragonu.
Podkreślenia wymaga definicja e-paragonu wskazana w rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących. Rozporządzenie określa e-paragon mianem „dokumentu w postaci elektronicznej” - jest to utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych.
Przepisy nie standaryzują sposobu wyrażenia zgody przez klienta czy rozsyłania elektronicznych paragonów, wskazują jedynie, że powinien on być uzgodniony z nabywcą. Przekazanie e-paragonu może mieć więc miejsce np. SMS-owo, mailowo lub za pośrednictwem aplikacji należącej do wystawcy lub aplikacji mobilnej z odpowiednią funkcjonalnością.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że czym innym jest wystawienie i wydanie klientowi e-paragonu w postaci zbioru ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych, a czym innym udostępnienie tradycyjnego paragonu fiskalnego w postaci cyfrowego jego odwzorowania (obrazu paragonu fiskalnego w formie nieedytowalnej).
Podkreślenia wymaga to, że przepisy rozporządzenia w sprawie kas (§ 6 ust. 1 pkt 9) nakazują podatnikowi w przypadku wystawienia e-paragonu zapewnić nabywcy czytelny widok, który umożliwi nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.
Tym samym, samo wydanie e-paragonu w postaci formatu ustrukturyzowanych danych, bez możliwości zapewnienia nabywcy jego czytelnego widoku (możliwości odczytu) nie spełnia wymogu określonego w treści § 6 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie kas.
Jak wynika z opisu sprawy, Klient otrzymuje potwierdzenie sprzedaży wraz z kodem QR/linkiem, za pomocą którego zostaje przekierowany na stronę internetową, gdzie otrzymuje możliwość zapoznania się z paragonem oraz może pobrać oryginalny plik e-paragonu w formacie JSON (dane ustrukturyzowane według protokołu drukarki). Kod QR jest linkiem, dzięki któremu Klient może wejść na stronę www, dającą możliwość pobrania na swoje urządzenie e-paragonu w postaci podpisanego dokumentu JSON. Plik do pobrania w linku jest pobierany w dokładnie takiej formie jak generuje to drukarka fiskalna. W ten sposób Klientowi udostępniany jest e-paragon, który nie jest modyfikowalny, tzn. udostępniany jest zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentu fiskalnego, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej w formacie JSON. Ze względu na formę pliku e-paragonu Spółka umożliwia wizualizację e-paragonu. Jeśli fiskalizacja przebiegła pomyślnie drukarka termiczna na Kiosku drukuje potwierdzenie sprzedaży, które będzie stanowić wizualizację e-paragonu, tzn. zawiera wszystkie dane prawnie wymagane dla e-paragonu (w szczególności dane określone w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, pracy i technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących z dnia 12 września 2021 r., bez oznaczenia „PARAGON FISKALNY” oraz bez logo fiskalnego) oraz kod QR. Wizualizacja e-paragonu jak też papierowy wydruk stanowiący odwzorowanie informacji zawartych w e-paragonie, nie stanowi paragonu w postaci elektronicznej (tj. e-paragonu) rozumianego zgodnie z definicją zawartą w § 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.
Powyższe okoliczności wskazują, że zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zapewnią Państwo nabywcy czytelny widok e-paragonu, gdyż pierwszy plik, tj. e-paragon jest możliwy do odczytania za pomocą kodu QR/linkiem, który przekieruje na stronę internetową, gdzie Klient otrzymuje możliwość zapoznania się z paragonem oraz może pobrać oryginalny plik e-paragonu w formacie JSON (dane ustrukturyzowane według protokołu drukarki), ponadto zostanie przesłany drugi nieedytowalny plik będący jego graficznym zobrazowaniem.
Przedstawiony przez Państwa sposób dostarczenia e-paragonu do nabywcy w wyniku akceptacji Regulaminu jest zatem zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi, a w szczególności z art. 111 ust. 3a ustawy.
Podsumowując, stwierdzam że opisany we wniosku sposób przesłania klientowi paragonu fiskalnego w formie elektronicznej (e-paragonu) wraz z obrazem tego paragonu jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawnymi, a w szczególności z art. 111 ust. 3a ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
