Stawka podatku VAT na dostawę przypraw i mieszanek przypraw - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.595.2017.9.KOM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15.11.2019, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.595.2017.9.KOM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Stawka podatku VAT na dostawę przypraw i mieszanek przypraw

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 13 grudnia 2018 r., sygn. akt III SA/Wa 567/18 (data wpływu 25 września 2019 r.) stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2017 r. (data wpływu 3 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT na dostawę ziela angielskiego i chili (część pyt. nr 1), dostawę ziół prowansalskich (część pyt. nr 2) oraz dostawę produktów wymienionych w pyt. nr 3,
  • nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT na dostawę majeranku i liści laurowych (część pyt. nr 2).

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT przypraw i mieszanek przypraw oferowanych przez Spółkę.

Dotychczasowy przebieg postępowania.

W dniu 18 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał dla Wnioskodawcy interpretację indywidualną znak: 0114-KDIP1-1.4012.595.2017.1.KOM, w której uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT na dostawę ziela angielskiego i chili (część pyt. nr 1), dostawę ziół prowansalskich (część pyt. nr 2) oraz dostawę produktów wymienionych w pyt. nr 3 oraz nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT na dostawę majeranku i liści laurowych (część pyt. nr 2).

Wnioskodawca na część interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 18 grudnia 2017 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.595.2017.1.KOM złożył skargę z dnia 18 stycznia 2018 r. (data wpływu 24 stycznia 2018 r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 13 grudnia 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 567/18 uchylił wydaną w tej sprawie interpretację z 18 grudnia 2017 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.595.2017.1.KOM.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką handlową z siedzibą w Holandii, wpisaną do rejestru prowadzonego przez tamtejszą Izbę Handlowo-Przemysłową. Spółka należy do międzynarodowej grupy (dalej: Grupa), działającej w branży FMCG.

Grupa, w której działa Spółka jest globalnym liderem w dziedzinie produkcji i dystrybucji produktów codziennego użytku. Oferta Grupy jest szeroka i obejmuje zarówno produkty żywnościowe, jak i środki higieny oraz artykuły chemii gospodarstwa domowego.

Globalny charakter działalności Grupy wymaga odpowiedniej koordynacji procesów związanych z produkcją i dystrybucją towarów. W ramach przyjętego przez Grupę modelu biznesowego Spółka odpowiada w szczególności za następujące obszary: zarządzanie łańcuchem dostaw, zarządzanie zakupami, zarządzanie produkcją, dystrybucją.

Spółka jest zarejestrowana dla potrzeb podatku VAT w Polsce. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy na terenie Polski jest zlecanie produkcji wyrobów oraz sprzedaż produktów gotowych na rzecz spółki z Grupy. W związku z ciągłym rozwojem działalności, Spółka planuje wprowadzić do swojej oferty przyprawy oraz mieszanki przypraw.

Wnioskodawca planuje sprzedaż następujących produktów:

  1. przyprawy:
    • ziele angielskie - towar będzie zakupiony w Meksyku w postaci ziaren. Będzie poddawany procesowi oczyszczania, suszenia i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 01.28.12.0, (dalej: Ziele angielskie);
    • ziarna gorczycy - towar będzie zakupiony w Kanadzie w postaci ziaren. Będzie poddany procesom suszenia i oczyszczania, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 30g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 01.28.12.0, (dalej: Ziarna gorczycy);
    • suszona papryka w proszku - towar będzie zakupiony w Hiszpanii w postaci owoców. Będzie poddawany procesowi oczyszczania, suszenia, mielenia i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 20 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 01.28.12.0, (dalej: Papryka w proszku);
    • chili - towar będzie zakupiony w Indiach w postaci owoców, będzie poddany procesowi oczyszczania, mielenia, suszenia i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 01.28.12.0, (dalej: Chili);
    • suszone łamane liście majeranku - towar będzie zakupiony w Egipcie w postaci liści. Będzie poddany procesom oczyszczania, suszenia, łamania i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 8g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, (dalej: Majeranek);
    • suszone liście laurowe całe - towar zakupiony w Turcji w postaci liści. Będzie poddany procesowi suszenia, a następnie konfekcjonowania w torebki o pojemności 5g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, (dalej: Liście laurowe);
    • suszony kmin rzymski w proszku - towar będzie zakupiony w Indiach w postaci nasion. Poddany procesowi oczyszczania, mielenia i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: Kmin rzymski);
    • kminek suszony w proszku - towar będzie zakupiony w Polsce w postaci nasion poddany procesowi oczyszczania, suszenia, mielenia i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: Kminek);
    • suszony imbir w proszku - towar będzie zakupiony w Nigerii w postaci korzenia. Poddany będzie procesowi oczyszczania, suszenia, mielenia i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: Suszony imbir w proszku);
    • suszony cynamon w proszku - towar będzie zakupiony w Wietnamie w postaci kory poddany procesom oczyszczania, suszenia, łamania, traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, mielenia, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: Cynamon w proszku);
    • suszona kurkuma w proszku - towar zakupiony w Indiach w postaci korzenia poddany procesom oczyszczania, suszenia, traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, mielenia, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 20 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: Kurkuma);
    • suszona gałka muszkatołowa w proszku - towar będzie zakupiony w Indonezji w postaci owoców poddany procesom suszenia, mielenia i traktowanie parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 20g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: Gałka muszkatołowa);
    • suszone łamane listki rozmarynu - towar będzie zakupiony w Maroko w postaci owoców poddany procesowi oczyszczania, suszenia, mielenia i traktowany parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 15 g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: Rozmaryn);
    • suszone łamane liście oregano - towar będzie zakupiony w Turcji w postaci liści poddany procesowi Oczyszczanie, suszenia, łamania i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 10g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: Oregano);
    • suszone łamane liście tymianku - towar będzie zakupiony w Polsce w postaci liści, poddany procesowi oczyszczania, suszenia, łamania i traktowany parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 10g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: Tymianek);
    • goździki całe suszone - towar będzie zakupiony w Indonezji w postaci pąków poddany procesowi oczyszczania, suszenia i traktowany parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 10g, mieszczący się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: Goździki);
  2. w postaci mieszanek przypraw:
    • suszone curry w proszku towar będzie kupowany w różnych miejscach (mieszanka). Składniki curry (nasiona kolendry, nasiona kuminu, kurkuma, pieprz czarny, anyż, cynamon, nasiona kopru włoskiego, imbir, korzeń lubczyka). Poddane procesom: suszenia, mielenia i traktowany parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 20g, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.84.23.0, (dalej: Curry);
    • zioła prowansalskie suszone łamane liście - towar będzie kupowany w różnych miejscach (mieszanka). Składniki: zioła prowansalskie [rozmaryn (40%), bazylia (22%), majeranek, tymianek (7%), oregano (7%), cząber, koper włoski, lawenda, szałwia]. Poddany procesom: suszenia, łamania, i traktowanie parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, konfekcjonowany w torebki o pojemności 10 g, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.84.12.0, (dalej: Zioła prowansalskie);
  3. inne:
    • suszona cebula w małych kawałkach - towar zakupiony w USA w postaci owoców poddany procesowi obierania, oczyszczania, cięcia, suszenia, mielenia, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 20 g, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.39.13.0, (dalej: Cebula);
    • suszone łamane liście pietruszki - towar będzie kupiony w Polsce w postaci liści poddany procesom oczyszczania, suszenia, przesiewania, a następnie konfekcjonowany w torebki o pojemności 8g, mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 10.39.13.0, (dalej: Pietruszka).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 5% w odniesieniu do sprzedaży krajowej:

  • Ziela angielskiego,
  • Ziarna gorczycy,
  • Suszonej papryki w proszku,
  • Chili?
  • Czy Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży krajowej:
    • Majeranku,
    • Liści laurowych,
    • Cebuli,
    • Pietruszki,
    • Ziół prowansalskich?
  • Czy Spółka powinna zastosować podstawową stawkę VAT w wysokości 23% w odniesieniu do sprzedaży krajowej:
    • Kminu rzymskiego,
    • Kminku,
    • Imbiru,
    • Cynamonu,
    • Kurkumy,
    • Gałki muszkatołowej,
    • Rozmarynu,
    • Oregano,
    • Tymianku,
    • Goździków,
    • Curry?

    Stanowisko Wnioskodawcy:

    Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Obecnie obowiązująca klasyfikacja wyrobów i usług została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676). Jednakże, w oparciu o par. 2 i 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którymi:

    • w ewidencji, dokumentacji i rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej - stosuje się równolegle do dnia 31 grudnia 2016 r.,
    • do celów podatkowych - stosuje się do dnia 31 grudnia 2017 r. klasyfikację PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, po. 1293, z późn. zm).

    Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. Organy podatkowe nie są zatem uprawnione do dokonywania klasyfikacji statystycznej wyrobów i usług. Przy czym w przypadku, gdy przepis nie odnosi się wprost do identyfikacji towarów i usług przy zastosowaniu konkretnego symbolu klasyfikacji, to wskazanie tej klasyfikacji nie jest niezbędne do określenia wysokości stawki na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

    Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Jednocześnie, zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

    Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

    Stosownie natomiast do art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

    Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

    • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
    • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

    Ad. 1. Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 5% w odniesieniu do sprzedaży krajowej:

    • Ziela angielskiego,
    • Ziarna gorczycy,
    • Suszonej papryki w proszku,
    • Chili.

    W pozycji 8 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU 2008 - ex 01.28.12.0, tj. Chili, papryka słodka i inne rośliny przyprawowe i aromatyczne z rodzaju Capsicum lub z rodzaju Pimenta, surowe, suszone, z wyłączeniem słodkiej papryki.

    W załączniku nr 10 pod poz. 10 do ustawy o VAT również wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU 2008 - ex 01.28.12.0, tj. Chili, papryka słodka i inne rośliny przyprawowe i aromatyczne z rodzaju Capsicum lub z rodzaju Pimenta, surowe, suszone, z wyłączeniem słodkiej papryki.

    Zgodnie z art. 2 pkt 30 ww. ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

    Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru/usługi. Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru czy danej usługi z danego grupowania.

    Jednocześnie z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy o VAT wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

    Uwzględniając uregulowania prawne w niniejszym zakresie i opisany we wniosku stan przyszły stwierdzić należy, iż sprzedaż:

    • Ziela angielskiego,
    • Ziarna gorczycy,
    • Suszonej papryki w proszku,
    • Chili,

    sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 01.28.12.0 Chili, papryka słodka i inne rośliny przyprawowe i aromatyczne z rodzaju Capsicum lub z rodzaju Pimenta, surowe, suszone, z wyłączeniem słodkiej papryki, podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 5% na podstawie art. 41 ust. 2a w związku z poz. 10 załącznika nr 10 do tej ustawy.

    Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży krajowej:

    • Majeranku,
    • Liści laurowych,
    • Cebuli,
    • Pietruszki,
    • Ziół prowansalskich.

    W pozycji 11 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wymieniono towary zgrupowane pod symbolem PKWiU - ex 01.28.19.0, tj. Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne - wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

    Należy też zauważyć, iż użycie w treści załącznika nr 3 do ustawy o VAT znacznika ex przy numerze grupowania oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

    Jak zostało podkreślone w opisie stanu przyszłego, Spółka zamierza wprowadzić na rynek Majeranek oraz Liście Laurowe. Obydwie przyprawy będą sprowadzane z zagranicy w postaci liści i poddawane różnym procesom obróbki.

    Mając na uwadze opisany we wniosku stan przyszły oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, Spółka stoi na stanowisku, że sprzedaż produktów, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 01.28.19.0, takich jak:

    • Majeranku,
    • Liści laurowych,

    podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 11 załącznika nr 3 do tej ustawy.

    W kwestii zaś,

    • Cebuli,
    • Pietruszki,

    jak zostało wskazane wyżej Cebula będzie zakupiona w USA w postaci owoców. Poddawana będzie procesowi obierania, oczyszczania, cięcia, suszenia, mielenia, a następnie konfekcjonowana w torebki o pojemności 20g. Pietruszka zaś kupiona w Polsce w postaci liści, poddana będzie procesom oczyszczania, suszenia, przesiewania, a następnie konfekcjonowania w torebki o pojemności 8g.

    Mając na uwadze powyższe, Spółka uważa, że dane produkty mieszczą się w grupowaniu PKWiU 10.39.13.0.

    W pozycji 26 zał. nr 3 do ustawy o VAT wymieniono bowiem Owoce i Warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

    Konsekwentnie, Spółka stoi na stanowisku, że powyższe produkty będą mogły korzystać z preferencyjnej stawki 8% VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 26 załącznika nr 3 do tej ustawy.

    W przedmiocie Ziół prowansalskich zaś, Spółka wskazała w opisie stanu przyszłego, że towar będzie kupowany z różnych miejsc. Stanowi on mieszankę przypraw, na którą składają się: rozmaryn (40%), bazylia (22%), majeranek, tymianek (7%), oregano (7%), cząber, koper włoski, lawenda, szałwia. Poddawane one będą procesom: suszenia, łamania i traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów.

    Zdaniem Spółki, Zioła prowansalskie będą mieściły się w grupowaniu PKWiU 10.84.12.0. Z kolei w pozycji 41 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono: Sosy; mieszkanki przypraw; mąka i mączka z gorczycy oraz gotowa musztarda, z wyłączeniem musztardy gotowej.

    Jako, że Zioła prowansalskie stanowią mieszkankę przypraw, które wprost są wymienione w pozycji 41 zał. 3 do ustawy o VAT, towar ten będzie mógł korzystać ze stawki preferencyjnej 8% VAT.

    Ad. 3. Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka powinna zastosować podstawową stawkę VAT w wysokości 23% w odniesieniu do sprzedaży krajowej:

    • Kminu rzymskiego,
    • Kminku,
    • Imbiru,
    • Cynamonu,
    • Kurkumy,
    • Gałki muszkatołowej,
    • Rozmarynu,
    • Oregano,
    • Tymianku,
    • Goździków,
    • Curry.

    Należy zauważyć, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podstawowa na dostawę towarów wynosi 23%. W przypadku, gdy ani ustawa ani przepisy nie przewidują dla danego świadczenia bądź towaru obniżonej stawki, bądź zwolnienia należałoby je opodatkować według 23% stawki VAT.

    Konsekwentnie, mając na uwadze fakt, że

    • Kmin rzymski,
    • Kminek,
    • Imbir,
    • Cynamon,
    • Kurkuma,
    • Gałka muszkatołowa,
    • Rozmaryn,
    • Oregano,
    • Tymianek,
    • Goździki,
    • Curry,

    nie są wymienione w żadnym z załączników do ustawy o VAT odnoszących się do towarów/usług korzystających ze stawki preferencyjnej, Spółka stoi na stanowisku, że powinny być one opodatkowane podstawową stawką 23%.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT na dostawę ziela angielskiego i chili (część pyt. nr 1), dostawę ziół prowansalskich (część pyt. nr 2) oraz dostawę produktów wymienionych w pyt. nr 3 i nieprawidłowe w zakresie stawki podatku VAT na dostawę majeranku i liści laurowych (część pyt. nr 2).

    Na wstępie podkreślić należy, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania pierwotnej interpretacji, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 grudnia 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 567/18.

    Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: PKWiU, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

    Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

    Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowań PKWiU wskazanych przez Wnioskodawcę we wniosku.

    Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

    Jak wynika z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

    Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Obecnie obowiązująca klasyfikacja wyrobów i usług została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676). Przy czym, jak wynika z § 2 i 3 powołanego rozporządzenia:

    • w ewidencji, dokumentacji i rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej - stosuje się klasyfikację do dnia 31 grudnia 2016 r.,
    • do celów podatkowych - stosuje się do dnia 31 grudnia 2017 r. klasyfikację PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, po. 1293, z późn. zm).

    Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

    Jednocześnie, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

    Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

    Stosownie natomiast do art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

    W myśl natomiast art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

    • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
    • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

    Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT w Polsce, a głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy na terenie Polski jest zlecanie produkcji wyrobów oraz sprzedaż produktów gotowych na rzecz spółki z Grupy. W związku z ciągłym rozwojem działalności, Wnioskodawca planuje wprowadzić do swojej oferty przyprawy oraz mieszanki przypraw, w tym m.in. ziele angielskie i chili (klasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 01.28.12.0), suszony majeranek i suszone liście laurowe (klasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 01.28.19.0), zioła prowansalskie suszone łamane liście (klasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 10.84.12.0) oraz klasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 10.84.23.0: suszony kmin rzymski, kminek suszony, suszony imbir, suszony cynamon, suszona kurkuma, suszona gałka muszkatołowa, suszony rozmaryn, suszone oregano, suszony tymianek, suszone goździki całe oraz suszone curry w proszku.

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania właściwą stawką podatku VAT ww. produktów.

    W poz. 8 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 ex 01.28.12.0, tj. Chili, papryka słodka i inne rośliny przyprawowe i aromatyczne z rodzaju Capsicum lub rodzaju Pimenta, surowe, suszone, z wyłączeniem słodkiej papryki.

    Należy jednak wskazać, że zgodnie z pkt 1 objaśnienia do wymienionego załącznika nr 3 wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

    Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie, gdyż ziele angielskie w postaci ziarna oraz suszone chili sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 01.28.12.0 został ujęty także w załączniku nr 10 do ustawy o podatku VAT zawierającym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%.

    W poz. 10 rzeczonego załącznika nr 10 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 2008 ex 01.28.12.0, tj. Chili, papryka słodka i inne rośliny przyprawowe i aromatyczne z rodzaju Capsicum lub rodzaju Pimenta, surowe, suszone, z wyłączeniem słodkiej papryki.

    Podkreślić przy tym należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

    Zatem, sprzedawane przez Wnioskodawcę ziele angielskie w postaci ziarna oraz suszone zmielone chili sklasyfikowane wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 01.28.12.0., tj. Chili, papryka słodka i inne rośliny przyprawowe i aromatyczne z rodzaju Capsicum lub rodzaju Pimenta, surowe, suszone, z wyłączeniem słodkiej papryki mieści się zarówno w poz. 8 załącznika nr 3 do ustawy, jak i w poz. 10 załącznika nr 10 do ustawy. W takiej sytuacji, z uwagi na przytoczone powyżej objaśnienie do załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, stawka podatku dla ww. produktów wynosi 5%.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dostawa produktów: Ziele angielskie ziarno oraz suszone chili powinna podlegać opodatkowaniu 5% stawką podatku VAT, należy uznać za prawidłowe.

    Odnośnie stawki podatku VAT na dostawę klasyfikowanych przez Wnioskodawcę do PKWiU 10.84.12.0 ziół prowansalskich w postaci suszonych łamanych liści należy wskazać, że w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 41 wymieniono Sosy; mieszanki przypraw; mąka i mączka z gorczycy oraz gotowa musztarda, z wyłączeniem musztardy gotowej, natomiast w załączniku nr 10 do ustawy nie zostały wymienione towary objęte ww. symbolem PKWiU.

    Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca wprowadza na rynek produkt zioła prowansalskie suszone łamane liście, który klasyfikuje do grupowania PKWiU 10.84.12.0. Towar ten będzie kupowany w różnych miejscach i będzie stanowił mieszankę złożoną z następujących składników: rozmaryn (40%), bazylia (22%), majeranek, tymianek (7%), oregano (7%), cząber, koper włoski, lawenda i szałwia. Poddany będzie procesom: suszenia, łamania, traktowania parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów i pakowania w torebki o pojemności 10g.

    Mając na uwadze powyższy opis należy wskazać, że sprzedaż produktu zioła prowansalskie suszone łamane liście (mieszanka) sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 10.84.12.0 powinna być opodatkowana preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy jako wymieniony w poz. 41 załącznika nr 3 do ustawy.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dostawa produktu: zioła prowansalskie suszone łamane liście powinna podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT, należy uznać za prawidłowe.

    Odnośnie stawki podatku VAT na dostawę klasyfikowanych przez Wnioskodawcę do PKWiU 10.84.23.0 produktów typu: suszony kmin rzymski, kminek suszony, suszony imbir, suszony cynamon, suszona kurkuma, suszona gałka muszkatołowa, suszony rozmaryn, suszone oregano, suszony tymianek, suszone goździki całe oraz suszone curry w proszku należy stwierdzić, że skoro ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie przewidują dla tych towarów obniżonej stawki podatku VAT i dodatkowo PKWiU, pod którym sklasyfikował je Wnioskodawca, nie zostało wymienione w żadnym z załączników do ustawy o VAT odnoszących się do towarów/usług korzystających ze stawki preferencyjnej, to dostawę tychże produktów należy opodatkować według 23% stawki VAT.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dostawa produktów: suszony kmin rzymski, kminek suszony, suszony imbir, suszony cynamon, suszona kurkuma, suszona gałka muszkatołowa, suszony rozmaryn, suszone oregano, suszony tymianek, suszone goździki całe oraz suszone curry w proszku powinna podlegać opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, należy uznać za prawidłowe.

    Odnośnie natomiast stawki podatku VAT na dostawę suszonego majeranku i suszonych liści laurowych należy wskazać, że w załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 11 wymieniono PKWiU ex 01.28.19.0 Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

    Także w załączniku nr 10 do ustawy pod poz. 13 wskazano: Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane PKWiU ex 01.28.19.0.

    Aby zatem stwierdzić, czy suszony majeranek i suszone liście laurowe oferowane przez Spółkę korzystają z preferencyjnej stawki podatku VAT wymienionej w tytule załącznika nr 3 lub nr 10 do ustawy należy zbadać, czy odpowiadają one warunkom określonym przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru/usługi tych pozycji załączników.

    Zauważyć należy, że zarówno w poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy VAT, jak również w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy w rubryce nazwa towaru/usługi wymienione zostały nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne w tym m.in. majeranek i inne rośliny przyprawowe. Oznacza to, że ustawodawca przewiduje stosowanie preferencyjnych stawek podatku VAT tylko dla tych towarów sklasyfikowanych w PKWiU w grupie 01.28.19.0 spełniających powyższe warunki.

    Wszelkie regulacje dotyczące preferencji podatkowych, w tym zwolnień od podatku bądź preferencyjnych stawek podatku, należy interpretować w sposób ścisły, gdyż stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z którą dostawa bądź świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ze stawką 23%.

    W konsekwencji zapis dokonany przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru/usługi odpowiadający poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy VAT oraz poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy należy interpretować w ten sposób, że stawkami preferencyjnymi określonymi w tych załącznikach podlegają tylko nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, tj. wyłącznie koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

    Z wniosku Spółki wynika, że przed wprowadzeniem na polski rynek ww. produktów Spółka będzie majeranek zakupiony w Egipcie w postaci liści oczyszczać, suszyć, łamać i traktować parą wodną w celu wyeliminowania mikroorganizmów, całe liście laurowe zakupione w Turcji będzie suszyć, a następnie oba produkty będzie konfekcjonować w torebki o odpowiedniej pojemności.

    Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego Wydawnictwa PWN (strona internetowa www.sjp.pwn.pl), przetwarzać oznacza:

    • przekształcić coś twórczo;
    • zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd;
    • opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową.

    W realiach niniejszej sprawy nieprzetworzone mają być rośliny przyprawowe i aromatyczne, a pojęcia te mają charakter ogólny i nie zostały dookreślona (np. poprzez podanie nazw własnych) zarówno w poz. 11 załącznika nr 3 oraz poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy.

    Zgodnie z powszechnym rozumieniem tego terminu rośliny przyprawowe to rośliny i ich części (korzenie, kłącza, cebule, kora, kwiaty, owoce, nasiona) w stanie świeżym, wysuszonym lub po obróbce mechanicznej, stosowane jako przyprawy. Biorąc więc pod uwagę znaczenie terminu rośliny przyprawowe i aromatyczne, które wskazuje, że rośliną przyprawową jest również część rośliny, nadanie znaczenia pojęciu przetworzone wyłącznie w aspekcie zmiany kształtu i wyglądu (traktowanie jako desygnat nazwy) jest niezasadne.

    Dokonując wykładni zwrotu nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne należy stwierdzić, że są to nieprzetworzone rośliny lub ich części w stanie świeżym, wysuszonym lub po obróbce mechanicznej stosowane zasadniczo, ale nie wyłącznie jako przyprawy. Zatem roślina lub jej część nie przestaje być rośliną przyprawową i aromatyczną w wyniku poddania jej m.in. procesowi suszenia i obróbki mechanicznej. Zatem pojęcie nieprzetworzone nie można wiązać wyłącznie z kształtem i wyglądem rośliny przyprawowej i aromatycznej skoro ta sam roślina przyprawowa i aromatyczna może mieć różny kształt i wygląd w wyniku poddania jej procesowi m.in. suszenia i obróbki mechanicznej, nie tracąc jednocześnie swoich właściwości jako przyprawa.

    Zdaniem Sądu, w niniejszej sprawie pojęcie nieprzetworzone użyte w zwrocie nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne należy odnieść do słownikowego znaczenia przekształcić coś twórczo, tj. zmieniać, nadając inne właściwości. Wnioskując a contrario przetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne to takie, które są poddane procesowi, w wyniku którego ich naturalne właściwości ulegają zmianie np. poprzez dodanie tzw. wzmacniaczy smaku i zapachu.

    Z uwagi zatem na powyższe rozważania, sprzedawane przez Wnioskodawcę produkty suszone łamane liście majeranku i suszone liście laurowe całe sklasyfikowane wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 01.28.19.0., tj. Pozostałe nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne wyłącznie: koperek (Anethum graveolens), majeranek, bylica-estragon, kapary, szafran, kurkuma, tymianek, curry i inne nieprzetworzone rośliny przyprawowe i aromatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane mieszczą się zarówno w poz. 11 załącznika nr 3 do ustawy, jak i w poz. 13 załącznika nr 10 do ustawy. W takiej sytuacji, z uwagi na przytoczone powyżej objaśnienie do załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, stawka podatku dla ww. produktów wynosi 5%.

    Zatem, choć Wnioskodawca prawidłowo uznaje, że dostawa majeranku oraz liści laurowych będzie korzystała z preferencyjnej stawki podatku VAT, to jednak stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe, gdyż stawką ta powinna być stawka 5%, a nie jak wskazał Wnioskodawca w swoim stanowisku stawka 8%.

    Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku tego opisu. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

    Końcowo Organ zauważa, że w zakresie opodatkowania odpowiednią stawką podatku VAT pozostałych produktów wymienionych w pyt. nr 1 i 2, została wydana odrębna interpretacja.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zaskarżonej interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

    Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej