Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynności... - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.445.2022.1.DS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.445.2022.1.DS

Temat interpretacji

Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji projektu pt.: „(...)”.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji Projektu pt. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest publiczną uczelnią akademicką. Podstawowym kierunkiem działalności Wnioskodawcy jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnianie osiągnięć nauki, sztuki i kultury.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT, opodatkowaną i poza VAT. Naliczony podatek od towarów i usług rozliczany jest zgodnie z przeznaczeniem zakupu i źródłem finansowania.

Wnioskodawca, jako członek Konsorcjum złożonego z trzech podmiotów, tj. Instytutu (…) im. (…) w (…) (Lider), Uniwersytetu (…) w (…) oraz Szkoły (…) w (...), złożył za pośrednictwem Lidera Konsorcjum w (...) wniosek o dofinansowanie projektu „(…)”. Decyzją (...) środki na realizację ww. projektu zostały przyznane w ramach Działania 2.1 „Innowacje”, Priorytetu 2 - Wspieranie akwakultury zrównoważonej środowiskowo, zasobooszczędnej, innowacyjnej, konkurencyjnej i opartej na wiedzy zawartego w Programie Operacyjnym „(...)”. Środki na realizację ww. projektu pochodzą z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (EFMR). Celem projektu jest opracowanie i przetestowanie kompleksowej, zintegrowanej technologii produkcji okonia europejskiego opartej na wychowie narybku w systemach recyrkulowanych (tzw. RAS - ang. Recirculating Aquaculture System) oraz tuczu ryby handlowej w odpowiednio zmodyfikowanych stawach ziemnych oraz transfer wiedzy i innowacji w zakresie proponowanej technologii produkcji.

Zakres projektu wynika bezpośrednio z założonego celu i dotyczy przeprowadzenia prac o charakterze badawczo-rozwojowym związanych z:

a)opracowaniem procedury wychowu narybku okonia (o minimalnej masie 5g) poza sezonem rozrodczym w oparciu o stada tarłowe tego gatunku utrzymywane w stawach ziemnych;

b)opracowaniem efektywnych receptur pasz komponowanych dla różnych kategorii wielkościowych okonia;

c)opracowaniem projektów oraz walidacją modelowych systemów RAS służących do intensywnego wychowu narybku okonia w skali komercyjnej;

d)opracowaniem projektu oraz założeń technologicznych związanych z technologią tuczu monokultury okonia w stawach ziemnych,

e)analizą mikro- i makroekonomiczną oraz środowiskową, proponowanej innowacyjnej technologii produkcji okonia w oparciu o zintegrowane systemy hodowlane;

f)promocją, transferem wiedzy i upowszechnianiem wyników opracowanej, innowacyjnej technologii wychowu okonia.

Ww. projekt nie obejmuje swym zakresem etapu wdrożenia wyników przeprowadzonych badań, natomiast w jego ramach zaplanowano działania o charakterze promocyjnym i popularyzatorskim, dotyczące upowszechniania wiedzy odnośnie opracowanej innowacyjnej technologii, w tym:

a)wydanie publikacji o charakterze naukowym i popularnonaukowym;

b)prezentacje wyników badań w ramach konferencji krajowych (tj. „Wylęgarnia”) i międzynarodowych (np. Aquaculture Europe, World Aquaculture, etc.);

c)opracowanie i wydanie monografii (książki) prezentującej wyniki badań uzyskane w trakcie realizacji projektu,

d)zorganizowanie i przeprowadzenie konferencji naukowej (dla ok. 50 osób) poświęconej akwakulturze ryb okoniowatych, ze szczególnym uwzględnieniem prezentacji najważniejszych osiągnięć uzyskanych w ramach realizowanego projektu;

e)opracowanie materiałów oraz zorganizowanie i przeprowadzenie 2 szkoleń wraz z warsztatami praktycznymi (łącznie ok. 40 osób) z zakresu rozrodu i podchowu okonia w systemach recyrkulowanych, tzw. RAS (szkolenie I) oraz dywersyfikacji produkcyjnej funkcji stawów ziemnych w oparciu o wychów okonia (szkolenie II);

f)opracowanie i uruchomienie strony internetowej, będącej źródłem informacji o projekcie i Programie Operacyjnym (...) oraz platformą upowszechniania opracowanych rozwiązań technologicznych oraz uzyskanych wyników badań;

g)opracowanie, realizacja i upowszechnianie 4 filmów ok. 5-minutowych, przedstawiających proces innowacyjnej technologii produkcji okonia w sposób przystępny dla potencjalnych beneficjentów (producentów ryb);

h)opracowanie i realizacja spotu (długości do 2 minut) promującego idee projektu wraz z kampanią promocyjną w internecie (Facebook, Youtube) z zakładaną liczbą wyświetleń rzędu 20000;

i)opracowanie, przygotowanie i rozpowszechnianie materiałów promocyjnych dotyczących realizowanego projektu,

j)opracowanie i publikacja informacji nt. organizowanych szkoleń i konferencji w czasopismach branżowych (m.in. Komunikaty Rybackie, Magazyn Przemysłu Rybnego).

W związku z założeniami projektu, Wnioskodawca nie będzie komercjalizował wyników badań realizowanych w ramach projektu. Wszystkie wyniki będą bezpłatnie prezentowane i udostępniane na zaplanowanych konferencjach i organizowanych szkoleniach, w wydanych broszurach oraz na przygotowanej w tym celu stronie internetowej.

Wnioskowany projekt ma charakter projektu badawczego i jego realizacja będzie stanowić wyłącznie wynik naukowo-badawczy, który będzie służył również działalności publikacyjnej. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności komercyjnej opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Efekty realizacji projektu nie będą służyły uzyskaniu przychodu przez Członków Konsorcjum.

Zgodnie ze stanowiskiem otrzymanym od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Odział Regionalny w (...) w przypadku gdy podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym operacji, konieczne jest uzyskanie indywidualnej opinii właściwego Urzędu Skarbowego o braku możliwości jego odzyskania.

W kwestii kwalifikowalności podatku VAT należy wskazać, iż zgodnie z art, 69 ust. 3 lit c. rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólnie przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności. Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006, dalej „rozporządzenie ogólne”, podatek od wartości dodanej, dalej „VAT”, jest kosztem niekwalifikowalnym, z wyjątkiem podatku, którego nie można odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur zakupu służących realizacji projektu pt. „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (publikacja Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

-odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług;

-towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Wnioskowany projekt ma charakter projektu badawczego i jego realizacja będzie stanowić wyłącznie wynik naukowo-badawczy, który będzie służył również działalności publikacyjnej. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności komercyjnej opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Efekty realizacji projektu nie będą służyły uzyskaniu przychodu przez Członków Konsorcjum.

W związku z założeniami projektu, Wnioskodawca nie będzie komercjalizował wyników badań realizowanych w ramach projektu. Wszystkie wyniki będą bezpłatnie prezentowane i udostępniane na zaplanowanych konferencjach i organizowanych szkoleniach, w wydanych broszurach oraz na przygotowanej w tym celu stronie internetowej.

Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w związku z tym, nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT.

A zatem, Wnioskodawca uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług realizując projekt: „(...)”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności ‑ za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jako członek Konsorcjum złożonego z trzech podmiotów, tj. (...) w (...) (Lider), Uniwersytetu (...)ego w (...) oraz (...) w (...) , złożyli Państwo za pośrednictwem Lidera Konsorcjum w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosek o dofinansowanie projektu „(...)”. Celem projektu jest opracowanie i przetestowanie kompleksowej, zintegrowanej technologii produkcji okonia europejskiego opartej na wychowie narybku w systemach recyrkulowanych (tzw. RAS - ang. Recirculating Aquaculture System) oraz tuczu ryby handlowej w odpowiednio zmodyfikowanych stawach ziemnych oraz transfer wiedzy i innowacji w zakresie proponowanej technologii produkcji.

W związku z założeniami projektu, nie będą Państwo komercjalizowali wyników badań realizowanych w ramach projektu. Wszystkie wyniki będą bezpłatnie prezentowane i udostępniane na zaplanowanych konferencjach i organizowanych szkoleniach, w wydanych broszurach oraz na przygotowanej w tym celu stronie internetowej.

Wnioskowany projekt ma charakter projektu badawczego i jego realizacja będzie stanowić wyłącznie wynik naukowo-badawczy, który będzie służył również działalności publikacyjnej. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności komercyjnej opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości w tej sprawie dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie, powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Jak wynika z wniosku, efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności komercyjnej opodatkowanej podatkiem VAT. Nie będą Państwo komercjalizowali wyników badań realizowanych w ramach projektu. Wszystkie wyniki będą bezpłatnie prezentowane i udostępniane na zaplanowanych konferencjach i organizowanych szkoleniach, w wydanych broszurach oraz na przygotowanej w tym celu stronie internetowej. Towary i usługi nabywane w ramach projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji projektu pt.: „(...)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie Państwu pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Niniejsza interpretacja wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Państwa, a nie pozostałych Członków Konsorcjum.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).