Opodatkowanie czynności krótkotrwałego zakwaterowania Prezesa w ramach jego pobytu prywatnego oraz braku konieczności opodatkowania zakwaterowania w r... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.225.2022.1.AM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.225.2022.1.AM

Temat interpretacji

Opodatkowanie czynności krótkotrwałego zakwaterowania Prezesa w ramach jego pobytu prywatnego oraz braku konieczności opodatkowania zakwaterowania w ramach pobytu związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania czynności krótkotrwałego zakwaterowania Prezesa w ramach jego pobytu prywatnego oraz braku konieczności opodatkowania zakwaterowania w ramach pobytu związanego z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką komandytową i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej „podatek VAT”) w rozumieniu przepisów Ustawy VAT.

Siedzibą rejestrową Wnioskodawcy zgodnie z danymi z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego jest (…) .

Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy zgodnie z danymi ujawnionymi w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego jest PKD 55.20.Z — obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania.

Pozostałe przedmioty działalności gospodarczej Wnioskodawcy to:

i. PKD 55.10.Z — hotele i podobne obiekty zakwaterowania;

ii. PKD 55.30.Z — pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe;

iii. PKD 55.90.Z — pozostałe zakwaterowanie;

iv. PKD 68.20.Z — wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu domków kempingowych wraz z ich wyposażeniem na krótkotrwałe zakwaterowanie (krótkotrwałe pobyty turystyczne). Domki kempingowe wraz z wyposażeniem stanowią własność Wnioskodawcy.

Domki kempingowe są zlokalizowane w miejscowości 1, województwo (…), położonej ok. 165 km od siedziby rejestrowej Wnioskodawcy.

Zasady wynajmu domków kempingowych są ujęte w regulaminie, w którym jednoznacznie jest wskazane, że wynajem domków jest wyłącznie na cele krótkotrwałego pobytu turystycznego i zabronione jest wykorzystywanie domków kempingowych w ramach zawieranych umów najmu w celach innych niż krótkotrwały pobyt turystyczny, w szczególności regulamin wynajmu wyłącza możliwość korzystania z domków kempingowych w celach mieszkaniowych. Innymi słowy udostępnienie każdego z domków kempingowych w ramach zawieranych umów krótkotrwałego zakwaterowania nie daje prawa do wykorzystywania go w celach mieszkaniowych.

Zgodnie z zapisami regulaminu z tytułu wynajmu Wnioskodawcy należna jest opłata ustalana jako iloczyn przyjętej stawki za wynajem za jeden dzień i liczby dni wynajmu (dalej: „Opłata podstawowa”). Poza Opłatą podstawową regulamin przewiduje pobieranie przez Wnioskodawcę:

i.opłaty rezerwacyjnej w wysokości wynoszącej nie więcej niż 20% Opłaty podstawowej, przy czym w każdym przypadku nie niższej niż stawka za wynajem za jeden dzień pobytu (dalej: „Opłata rezerwacyjna”);

ii.kaucji na poczet zabezpieczenia ewentualnych roszczeń odszkodowawczych z tytułu uszkodzeń lub zniszczeń wyrządzonych w przedmiocie najmu (dalej: „Kaucja”) w stałej kwocie wskazanej w regulaminie

iii.tzw. opłaty przygotowawczej tytułem przygotowania domku do wynajmu, tj. za przygotowanie odpowiedniej ilości ręczników, pościeli itp. (dalej: „Opłata przygotowawcza”).

Zgodnie z postanowieniami regulaminu wynajmu, w przypadku powstania uszkodzeń lub zniszczeń w przedmiocie najmu Wnioskodawcy należna jest kara umowa tytułem odszkodowania (dalej: „Kara Umowna”). Wysokość Kary Umownej będzie równa kwocie Kaucji.

W przypadku braku uszkodzeń lub zniszczeń w przedmiocie najmu, Kaucja zwracana jest przez Wnioskodawcę w pełnej wysokości. W razie powstania uszkodzeń lub zniszczeń, tj. spełnienia się warunku do zapłaty na rzecz Wnioskodawcy Kary Umownej, pobrana Kaucja jest zaliczana na poczet Kary Umownej.

Opłata podstawowa pobierana jest zgodnie z regulaminem najpóźniej w dniu oddania domku kempingowego w najem. W tym samym terminie pobierana jest Opłata przygotowawcza.

Opłata rezerwacyjna jest zaliczana na poczet Opłaty podstawowej w przypadku w jakim dochodzi do najmu domku kempingowego. W przypadku w jakim po uiszczeniu Opłaty rezerwacyjnej nastąpi rezygnacja z najmu, Opłata rezerwacyjna nie jest zwracana przez Wnioskodawcę (Wnioskodawca zatrzymuje pobieraną Opłatę rezerwacyjną).

Zasadnicza większość prac związanych z utrzymaniem domków kempingowych w stanie niezbędnym w celach oddawania ich w wynajem, takich jak sprzątanie, przygotowywanie pod potrzeby wynajmu (wymiana pościeli, ręczników, zaopatrzenie w środki czystości, wydawanie najemcy kluczy) lub dokonywanie drobnych napraw w okresach między najmami (dalej: „Czynności Obsługi”) wykonywana jest działaniem własnym Wnioskodawcy, tj. przez komplementariusza Wnioskodawcy, za którego działa prezes zarządu (dalej: „Prezes Zarządu Komplementariusza”) wykonujący fizycznie Czynności Obsługi.

Zdarzają się sytuacje w jakich, z uwagi na zakres Czynności Obsługi koniecznym jest nocowanie Prezesa Zarządu Komplementariusza w jednym z domków kempingowych. Nocowanie jest związane z potrzebami wykonania Czynności Obsługi. Mogą zdarzyć się również sytuacje w jakiej oddanie domku kempingowego/domków kempingowych w najem kolejnemu klientowi będzie następować w dniu bezpośrednio następującym po dniu zwrotu domku/domków kempingowych przez poprzedniego klienta (najemcę). W takim przypadku, ze względu na ekonomikę (koszty związane z dotarciem z miejsca siedziby Wnioskodawcy do miejsca lokalizacji domków kempingowych) racjonalnym będzie pozostanie Prezesa Zarządu Komplementariusza w miejscu lokalizacji domków kempingowych. Będzie to związane z istotnie niższymi kosztami niż koszty powrotu do siedziby Wnioskodawcy w dniu odbioru domku/domków kempingowych od klienta (po zakończeniu najmu) i dotarcia do miejsca lokalizacji domków kempingowych dnia następnego celem oddania ich w najem nowemu klientowi.

Z tytułu nocowania Prezesa Zarządu Komplementariusza związanego z Czynnościami Obsługi, Wnioskodawca nie obciąża Prezesa Zarządu Komplementariusza opłatami przewidzianymi w regulaminie.

Niezależnie od nocowania Prezesa Zarządu Komplementariusza związanego z Czynnościami Obsługi, Prezes Zarządu Komplementariusza może korzystać z oferty Wnioskodawcy w zakresie wynajmu domków kempingowych na własne cele prywatne (dalej : „Pobyt Prywatny”).

Z tytułu Pobytu Prywatnego Prezes Zarządu Komplementariusza będzie uiszczał na rzecz Wnioskodawcy Opłatę Przygotowawczą oraz Opłatę Podstawową.

Prezes Zarządu Komplementariusza jest wspólnikiem Wnioskodawcy.

Pytania

1)Czy nocowanie Prezesa Zarządu Komplementariusza w związku z Czynnościami Obsługi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji, czy Wnioskodawca jest zobowiązany wykazywać z tego tytułu sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT?

2)Czy Pobyt Prywatny Prezesa Zarządu Komplementariusza podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji, czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania z tego tytułu sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy nocowanie Prezesa Zarządu Komplementariusza w związku z Czynnościami Obsługi nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany wykazywać z tego tytułu sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Odpowiednio do przepisu art. 8 ust. 1 Ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jednocześnie, odpowiednio do przepisu art. 8 ust. 2 Ustawy VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W świetle powołanych przepisów nocowanie Prezesa Zarządu Komplementariusza w związku z Czynnościami Obsługi podlegałoby opodatkowaniu podatkiem VAT jedynie wówczas, gdyby służyło innym celom niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy. W przedstawionym opisie stanu faktycznego nocowanie Prezesa Zarządu Komplementariusza pozostając w bezpośrednim związku z Czynnościami Obsługi, spełnia użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy do celów działalności gospodarczej podatnika i jako takie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadzie przepisu art. 8 ust. 2 Ustawy VAT, niezależnie od tego że z tytułu nabycia domków kempingowych Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy nocowanie Prezesa Zarządu Komplementariusza w związku z Czynnościami Obsługi nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany wykazywać z tego tytułu sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy Pobyt Prywatny Prezesa Zarządu Komplementariusza będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania z tego tytułu sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Jak zostało to wskazane powyżej w ad 1, zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 Ustawy VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Definicja towaru na gruncie Ustawy VAT zawarta jest w przepisie art. 2 pkt 6, zgodnie z którym ilekroć jest mowa w Ustawie VAT o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle powołanych przepisów udostępnianie za wynagrodzeniem domków kempingowych w celach krótkotrwałego zakwaterowania (krótkotrwałych pobytów turystycznych) jest świadczeniem odpłatnej usługi, o którym mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy VAT.

Konsekwentnie Pobyt Prywatny Prezesa Zarządu Komplementariusza będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatne świadczenie usług, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania z tego tytułu sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W ocenie Wnioskodawcy do Pobytu Prywatnego nie będzie mieć zastosowania przepis art. 8 ust. 2 Ustawy VAT z uwagi na to, że z tytułu Pobytu Prywatnego Wnioskodawca będzie pobierał od Prezesa Zarządu Komplementariusza wynagrodzenie.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy Pobyt Prywatny Prezesa Zarządu Komplementariusza będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania z tego tytułu sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dla uznania, że świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Należy zatem stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie.

Jednakże w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

I tak, w art. 8 ust. 2 ustawy postanowiono, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług formułują zatem zasadę, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne w przypadkach określonych w ww. art. 8 ust. 2 ustawy.

Dla stwierdzenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności opodatkowania usługi noclegowej dla Prezesa Zarządu Komplementariusza w związku wykonywaniem przez Niego Czynności Obsługi.

Wskazali Państwo, że mogą zdarzyć się sytuacje, w których z uwagi na zakres Czynności Obsługi koniecznym jest nocowanie Prezesa Zarządu Komplementariusza w jednym z domków kempingowych. Mogą zdarzyć się również sytuacje w jakiej oddanie domku kempingowego/domków kempingowych w najem kolejnemu klientowi będzie następować w dniu bezpośrednio następującym po dniu zwrotu domku/domków kempingowych przez poprzedniego klienta (najemcę). W takim przypadku, ze względu na ekonomikę (koszty związane z dotarciem z miejsca siedziby Wnioskodawcy do miejsca lokalizacji domków kempingowych) racjonalnym będzie pozostanie Prezesa Zarządu Komplementariusza w miejscu lokalizacji domków kempingowych.

Zatem nocleg Prezesa w ww. wskazanych sytuacjach służy prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, a korzyść osobista uzyskiwana przez Prezesa Zarządu z możliwości bezpłatnego noclegu ma drugorzędne znaczenie w stosunku do potrzeb prowadzonego przedsiębiorstwa. Zatem, jeśli z obiektywnych okoliczności wynika, że korzyść przedsiębiorstwa wynikająca z danej czynności ma charakter dominujący nad korzyścią osobistą Prezesa Komplementariusza do tej czynności nie znajdzie zastosowania obowiązek opodatkowania takiej usługi na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy.

Nieodpłatne udostępnienie domków kempingowych Prezesowi Komplementariusza, która to czynność wiąże się bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi nieodpłatne świadczenie usług. Jednakże, czynność ta nie podlega opodatkowaniu w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy podatkiem od towarów i usług, ponieważ związana jest bezpośrednio z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.

W konsekwencji, nieodpłatne udostępnienie Prezesowi Komplementariusza domków kempingowych w celu jego zakwaterowania na czas wykonywania przez niego prac związanych z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą należy uznać za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem nie będą Państwo zobowiązani do opodatkowania tych czynności podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Mają Państwo także wątpliwości, czy Pobyt Prywatny Prezesa Zarządu Komplementariusza w domkach kempingowych podlega opodatkowaniu.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 2224).

Ponadto, stosownie do art. 43 ust. 20 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 47 wymienione zostały usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 55, tj. „usługi związane z zakwaterowaniem”.

Należy wskazać, że świadczenie polegające na udostępnieniu przez Państwa domków kempingowych Prezesowi Komplementariusza dla Jego potrzeb prywatnych, za które będzie pobierane wynagrodzenie stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Ponadto do usług krótkoterminowego zakwaterowania ustawa o VAT oraz przepisy wykonawcze do niej nie przewidują zwolnienia.

W konsekwencji, świadczenia przez Państwa na rzecz Prezesa Komplementariusza usług krótkoterminowego zakwaterowania, za które przewidziano wynagrodzenie będzie podlegało opodatkowaniu. Z tytułu wykonania ww. odpłatnych usług dotyczących Pobytów Prywatnych będą Państwo zobowiązani do wykazania sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 wniosku jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).