Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 8 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 maja 2025 r. (data wpływu 18 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą: (...). Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej z (…) 2025 r.

Wnioskodawca jest (…) zaliczanym do grona wybitnych (…). Laureat (…) nagród. Ma Pan na swoim koncie koncerty w takich salach jak (…). Absolwent (…).

Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Polski.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest kod 85.59.D - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wnioskodawca świadczy usługi nauki gry na akordeonie (korepetycje). Przychody z tego tytułu opodatkowuje ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wartość sprzedaży uzyskanej z ww. usług nauki gry na akordeonie korzysta ze zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 Ustawy o VAT. Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 200 000 złotych.

Wnioskodawca rozważa rozszerzenie profilu działalności o kompleksową usługę przygotowania oraz realizacji koncertów muzycznych, sprzedaży kursów on-line oraz komponowania utworów muzycznych.

2. Opis planowanej działalności.

1. Koncerty muzyczne.

Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi koncertów muzycznych. W ramach przygotowań Wnioskodawca zamierza opracowywać autorski scenariusz, na podstawie którego koncert będzie realizowany. Scenariusz taki stanowi bazę do organizacji wydarzenia. Może zdarzyć się taka sytuacja, że scenariusz będzie konsultowany z podmiotem zlecającym wydarzenia (na przykład w zakresie repertuaru), jednak koncepcja wizji artystycznej pozostaje w gestii Wnioskodawcy.

Scenariusz polega między innymi na:

a)stworzeniu koncepcji widowiska słowno-muzycznego - opracowanie ogólnej wizji artystycznej wydarzenia, które łączy słowo i muzykę,

b)odpowiednim doborze utworów oraz aranżacji - wybór odpowiednich utworów muzycznych oraz stworzenie ich aranżacji, które pasują do koncepcji wydarzenia,

c)autorskim uporządkowaniu kolejności występu - opracowanie chronologii występów, tworząc spójną narrację i dynamikę wydarzenia,

d)przygotowaniu założeń związanych ze scenografią oraz choreografią koncertu (w tym również charakteryzacji, kostiumów itp.) - określenie scenografii, kostiumów, charakteryzacji oraz choreografii, które wspierają artystyczny charakter wydarzenia,

e)doborze wykonawców - koncerty mogą być realizowane wyłącznie przez Wnioskodawcę (solo) jak również we współpracy z zaproszonymi do realizacji koncertu artystami,

f)wystawieniu koncertu - wykonanie koncertu, realizacja wizji Wnioskodawcy wraz z prowadzeniem wydarzenia poprzez prezentację zespołu utworów niekiedy we współpracy z zaproszonymi do realizacji Wydarzenia artystami.

Wnioskodawca może wystawiać koncerty osobiście (solo) bądź we współpracy z zespołem artystów (muzyków, wokalistów, zespołów muzycznych, tanecznych), którymi kieruje (dalej jako: „Osoby współpracujące”). Wnioskodawca rozważa zatrudnienie powyższych osób na podstawie umowy zlecenia albo umowy o dzieło a wypłacone osobom współpracującym wynagrodzenie opierać się będzie o ustalone honorarium. Osoby współpracujące przenoszą na Wnioskodawcę lub udzielają mu licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów wraz z prawem do dalszego sublicencjonowania tych praw na rzecz podmiotów, będących kontraktorami Wnioskodawcy (podmiotami zakupującymi usługi koncertowe).

Klientami Wnioskodawcy będą zarówno instytucje kultury, jak i prywatni przedsiębiorcy, stowarzyszenia, jednostki samorządu terytorialnego oraz agencje koncertowe.

Za wykonanie koncertu wnioskodawca uzyskuje honorarium, ustalone w oparciu o wcześniej zawarty kontrakt. Honorarium to obejmuje również honoraria należne dla Osób współpracujących.

W ramach zawieranych umów na usługi koncertów muzycznych Wnioskodawca występować będzie jako twórca indywidualny - artysta - wykonawca, w rozumieniu przepisów zawartych w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W opinii Wnioskodawcy, przygotowanie i wykonanie koncertów stanowić będzie utwór artystyczny o charakterze muzycznym, który należy zaliczyć do usług kulturalnych mających na celu tworzenie oraz propagowanie kultury. Usługa świadczona przez Wnioskodawcę to działalność, która ma na celu tworzenie, promowanie, organizowanie lub udostępnianie różnorodnych form sztuki i kultury, ze szczególnym uwzględnieniem form muzycznych. Usługa koncertowa jako usługa kulturalna będzie skierowana do szerokiej publiczności, mając na celu rozwój i upowszechnianie kultury, a także angażowanie społeczności w działalność twórczą, artystyczną i edukacyjną. Wnioskodawca w ramach realizacji usługi będzie prezentować i upowszechniać różne style i gatunki muzyki takie jak: musette, paso doble, polki, tanga, muzykę z okresu międzywojennego, muzykę etniczną i inne. Wynikiem zrealizowanej usługi koncertowej jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych, czyli przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Nazwisko Wnioskodawcy lub Osób współpracujących będzie uwidocznione i podane do publicznej wiadomości na egzemplarzach utworu (na przykład na plakatach i różnych formach promocji wydarzeń oraz będzie podane do publicznej wiadomości w trakcie koncertu).

Wykonując usługi kulturalne Wnioskodawca nie będzie świadczył usług wymienionych w art. 43 ust. 19 Ustawy o VAT.

2. Kursy on-line.

Wnioskodawca planuje rozszerzenie profilu działalności o sprzedaż kursów on-line. Tematyka kursu obejmować będzie edukację w zakresie nauki gry na akordeonie. Wnioskodawca nagrywa kurs, a następnie sprzedaje do niego dostęp. Na kurs on-line składać się będzie: dostęp do materiałów wideo, dokumenty tekstowe, prezentacje w postaci slajdów oraz dodatkowe załączniki do kursu (na przykład nuty muzyczne). Osoba, która zakupi kurs dostanie dostęp do platformy oraz wsparcie ze strony autora kursu (Wnioskodawcy). Wsparcie może polegać na możliwości uczestnictwa w forach dyskusyjnych bądź indywidualnym wsparciu merytorycznym w odniesieniu do materiałów edukacyjnych.

Kursy będą dostępne również w schemacie, w którym Wnioskodawca przekazuje kursantom nuty utworów muzycznych, a także udostępnia materiały wideo edukacyjne, stanowiące część lekcji. Filmy w sposób szczegółowy i przystępny prezentują poprawne wykonanie utworów. Filmy edukacyjne będą skupiały się na różnych aspektach wykonawczych, takich jak technika gry, interpretacja muzyczna, a także elementy aranżacyjne, pozwalające na pełniejsze zrozumienie kompozycji. Kursanci będą mogli na bieżąco śledzić wskazówki dotyczące poprawnego wykonania poszczególnych fraz muzycznych, jak również uczyć się, jak prawidłowo interpretować zapisy nutowe i dostosowywać je do własnego stylu wykonawczego.

Dzięki takiemu schematowi kursy będą miały charakter interaktywny i umożliwią kursantom nie tylko naukę teorii muzycznej, ale także praktyczne wdrożenie zdobytej wiedzy w formie ćwiczeń.

Sprzedaż kursu on-line odbywać się będzie poprzez sieć Internet.

Usługi świadczone w ramach kursów on-line nie będą stanowiły usług przesyłania strumieni video przez Internet. Wnioskodawca najpierw będzie nagrywał filmy, a dopiero potem je opublikował (tzn. publikacji będą podlegały gotowe filmy, a nie nagrania na żywo).

Działalność sprzedaży kursów on-line stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

3. Komponowanie muzyki.

Wnioskodawca rozważa rozszerzenie profilu działalności o komponowanie muzyki do filmów lub gier komputerowych. Proces komponowania muzyki podzielony będzie na poniższe etapy:

a)analiza materiału wizualnego - Wnioskodawca zaczyna od dokładnego zapoznania się z danym ujęciem lub sceną,

b)wybór stylu muzycznego - na podstawie wrażeń płynących z obrazu Wnioskodawca wybiera odpowiedni styl muzyczny. Może się jednak zdarzyć, że styl muzyczny będzie narzucony przez zlecającego kompozycję,

c)pisanie muzyki - po zrozumieniu wizji Wnioskodawca przystępuje do tworzenia samej muzyki. Może to obejmować stworzenie głównego tematu muzycznego (motywu przewodniego), który później może być rozbudowywany w trakcie filmu.

d)konsultacje i zmiany - reżyser albo producent mogą zaproponować zmiany w muzyce, aby lepiej pasowała do filmu bądź gry komputerowej. To może obejmować np. zmianę instrumentacji, tempa czy długości utworu. Jeżeli zlecający nie ma uwag następuje akceptacja utworu.

e)finalna produkcja - wytworem Wnioskodawcy jest plik mp3 na który składa się utwór. Wnioskodawca jest wyłącznym twórcą utworów i do przedmiotowych praw przysługują mu autorskie prawa majątkowe w rozumieniu ustawy o prawie autorskim.

4. Sprzedaż notacji muzycznych (nut).

Wnioskodawca planuje prowadzić działalność twórczą polegającą na tworzeniu notacji muzycznych (nut), w ramach której będzie wykorzystywał gotowe kompozycje - utwory napisane przez innych twórców. Działalność ta będzie polegała na tworzeniu własnych aranżacji tych utworów, wprowadzaniu własnych modyfikacji, a także dostosowywaniu i przekształcaniu ich w sposób, który pozwoli na stworzenie nowych wersji utworów. Wnioskodawca będzie opracowywał pełną notację muzyczną w postaci zapisu nutowego, który będzie stanowił oryginalną twórczość w zakresie aranżacji muzycznych.

Stworzone nuty będą głównie udostępniane w formie elektronicznej, najczęściej w formacie PDF. Działalność ta jest zgodna z kategorią 59.20.32.0 (Nuty w formie elektronicznej).

5. Przychody z najmu mieszkania.

Żona Wnioskodawcy planuje w ciągu kilku najbliższych lat zakupić mieszkanie celem przeznaczenia go na wynajem. Żona Wnioskodawcy nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej i planuje się, że nie będzie czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotowe mieszkanie wejdzie do wspólnoty majątkowej małżeńskiej. W podatku dochodowym zostanie złożone oświadczenie, że całość dochodów będzie rozliczała Żona Wnioskodawcy. Żona będzie stroną umowy najmu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowaną stawką podatku dochodowego od dnia 13 stycznia 2025 r. Pierwszy dochód z tytułu tej działalności, o której mowa we wniosku Wnioskodawca osiągnął w dniu 15 stycznia 2025 r.

Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Miało to miejsce wraz z złożeniem wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), za pośrednictwem formularza CEIDG-1 w dn. 13 stycznia 2025 r. Zatem podatnik skorzystał z prawa wynikającego z art. 9 ust. 1c ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na pytanie: Pod jakim symbolem PKWiU - według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) - sklasyfikowane są usługi, które Pan świadczy i zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej?

Wnioskodawca odpowiedź:

a)Nauka gry na akordeonie (korepetycje) - PKWiU 85.59.19.0 (Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane),

b)Koncerty muzyczne - PKWiU 90.01.10.0 (Usługi artystów wykonawców),

c)Sprzedaż kursów on-line - PKWiU 85.59.19.0 (Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane),

d)Komponowanie muzyki - 59.20.34.0 (Pozostałe nagrania dźwiękowe na płytach gramofonowych, CD i DVD i pozostałych nośnikach),

e)Sprzedaż notacji muzycznych (nut) - 59.20.31.0 (Nuty w formie drukowanej), 59.20.32.0 (Nuty w formie elektronicznej).

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej Wnioskodawca uzyskuje inne dochody podlegające opodatkowaniu, które są zaliczane do źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany rożnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja). Wnioskodawca prowadził taką ewidencję również w przeszłości, to jest od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej. W związku w tym Wnioskodawca jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany rożnymi stawkami.

Poszczególnie usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Zleceniodawcy, tj. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługa przygotowania oraz realizacji koncertów muzycznych, sprzedaż kursów on-line, komponowanie utworów muzycznych oraz sprzedaż notacji muzycznych (nut) będą odrębnymi usługami, za które Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy wyodrębnione wynagrodzenia. Wnioskodawca świadczy bowiem te usługi dla szerszego grona Zleceniodawców.

a. Usługi nie są elementem kompleksowego (zbiorczego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy, które obejmuje wszystkie opisane we wniosku usługi.

b. Umowa ze Zleceniodawcą określa rożne stawki wynagrodzenia za godzinę usługi pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych. (to jest korepetycje). Natomiast pozostałe usługi, będące przedmiotem wniosku, to jest: usługa przygotowania oraz realizacji koncertów muzycznych, sprzedaż kursów on-line, komponowanie utworów muzycznych oraz sprzedaż notacji muzycznych (nut) są działalnością planowaną (przyszłą). Wnioskodawca nie podpisał jeszcze żadnej umowy w zakresie realizacji tych usług natomiast planuje on określać rożne stawki wynagrodzenia za godzinę usług przygotowania oraz realizacji koncertów muzycznych, sprzedaży kursów on-line, komponowania utworów muzycznych oraz sprzedaż notacji muzycznych (nut). Wnioskodawca nie wyklucza, że umowa może określać również rozliczenie ryczałtowe, szczególnie w zakresie komponowania utworów muzycznych oraz sprzedaż notacji muzycznych (nut). W tym przypadku wynagrodzenie ryczałtowe będzie obejmować z góry ustaloną kwotę wynagrodzenia za wykonanie usługi, niezależnie do stawki godzinowej.

Jednakże, dla każdej z realizowanych usług o których mowa w pytaniu będzie obowiązywała odrębna stawka, odpowiednia do charakteru danej usługi oraz potrzebnego na jej wykonanie nakładu pracy i wiedzy Wnioskodawcy.

Pytanie

1)Czy wykonanie przez Wnioskodawcę usługi koncertowej polegającej na przygotowaniu i realizacji koncertu, zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 litera b Ustawy o VAT?

2)Jaką stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego powinien zastosować Wnioskodawca w celu opodatkowania przychodów ze sprzedaży kursów on-line - w szczególności czy do osiąganych z tego tytułu przychodów można zastosować stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

3)Jaką stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego powinien zastosować Wnioskodawca w celu opodatkowania przychodów uzyskanych z komponowania utworów muzycznych - w szczególności czy Wnioskodawca może stosować stawkę 5,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych osiąganych przez osoby fizyczne?

4)Jaką stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego powinien zastosować Wnioskodawca w celu opodatkowania przychodów wynikających ze sprzedaży notacji muzycznych (nut) wytworzonych w ramach własnych aranżacji - w szczególności czy do osiąganych z tego tytułu przychodów można zastosować stawkę 5,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

5)Czy przychody uzyskane z najmu mieszkania w sytuacji gdy stroną umowy najmu wskazaną jako wynajmujący będzie wyłącznie Żona Wnioskodawcy będą ujmowane w wartości sprzedaży Wnioskodawcy podlegającej pod zwolnienie z VAT z art. 113 ust. 1 i 2 Ustawy o VAT?

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (pytania nr 2, 3 i 4). W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad.2. Zakres usług związanych z przychodami wskazanymi zdarzeniu przyszłym i uzyskiwanymi ze sprzedaży kursów on-line kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Ad.3. Komponowanie utworów muzycznych jest traktowane jako działalność wytwórcza i do osiąganych przychodów z wykonywania tego rodzaju działalności Wnioskodawca może stosować stawkę 5,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych osiąganych przez osoby fizyczne.

Ad.4. W celu opodatkowania przychodów wynikających ze sprzedaży notacji muzycznych (nut) wytworzonych w ramach własnych aranżacji Wnioskodawca powinien zastosować stawkę 5,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 2, 3 i 4 Sprzedaż kursów on-line, komponowanie muzyki i sprzedaż notacji muzycznych (nut)

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy określona została definicja legalna pojęcia "pozarolnicza działalność gospodarcza", w myśl którego jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Podatnik może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy.

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona),

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W przypadku Wnioskodawcy wyłączenia, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy nie będą miały zastosowania. Wnioskodawca oświadcza, iż nie przekroczy limitu o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Wnioskodawca złożył stosowane oświadczenia w momencie wpisu działalności do CEIDG.

Wysokość stawek ryczałtu określa art. 12 ust. 1 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawca, na gruncie analizowanej sprawy, znajdą zastosowanie poniżej przywołane przepisy:

  • art. 12 ust. 1 pkt 5 lit c - opodatkowanie przychodów ze sprzedaży kursów on-line oraz
  • art. 12 ust. 1 pkt 6 lit a - opodatkowanie przychodów uzyskanych z komponowania muzyki oraz przychodów ze sprzedaży notacji muzycznych (nut).

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), o czym stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy przychody osiągnięte ze sprzedaży kursów on-line należy opodatkować stawką 8,5%.

W odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z komponowania muzyki zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Stosownie zaś do art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, użyte w ustawie określenie działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Jeżeli chodzi o działalność twórczą, zdaniem organów podatkowych do takiej działalności można stosować stawkę ryczałtu ewidencjonowanego jak dla działalności wytwórczej, co przyznano w interpretacji podatkowej dotyczącej działalności kompozytorskiej. Przykładem jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 01.08.2022 r., 0115-KDIT1.4011.419.2022.1.MN). Wnioskodawca wskazał, że: „nagrywa autorskie piosenki, którym jest jedynym autorem, a "produkcja polega na tym, że: komponuje krótkie melodie, pisze do nich słowa, zamawia aranżacje u aranżera, nagrywa piosenki lub zaprasza do studia odpowiednich wykonawców, studio dokonuje nagrania, fachowiec poprawia fałsze oraz dokonuje obróbki studyjnej. Finalnym produktem jest plik”. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z Wnioskodawcą, uznając, że: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, komponowanie i produkcja swojej autorskiej muzyki spełnia definicję działalności wytwórczej, o której mowa w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym przychody uzyskiwane przez Pana ze sprzedaży wytworzonych (wyprodukowanych) przez niego podkładów muzycznych będą opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy.”

Warto w tym miejscu przywołać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (sygn. akt I SA/Kr 656/23), który odnosi się do analogicznego stanu faktycznego, w którym podatnik komponował melodie a następnie odpłatnie udostępniał je w formie licencji wydawcy. Sąd uznał, że: „Zgodzić się zatem należy z poglądem zaprezentowanym w skardze, że powyższy przepis należy rozumieć w ten sposób, iż każda działalność wytwórcza, bez względu na to czy jej efekty będą przedmiotem umowy sprzedaży, najmu licencji, etc. Zalicza się do działalności wytwórczej.”

Podobne stanowiska zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach:

a)z dnia 7 września 2022 r. (znak: 0113-KDIPT2-1.4011.610.2022.2.ISL),

b)z dnia 26 kwietnia 2021 r. (znak: 0115-KDIT1.4011.74.2021.2.MR),

c)z dnia 18 marca 2022 r. (znak: 0114-KDIP3-2.4011.1208.2021.3.MT), w których to Organ potwierdził możliwość zastosowania stawki 5,5% stawki ryczałtu dla osiąganych przychodów z działalności polegającej na komponowaniu muzyki.

Odnosząc się do ustalenia właściwej stawki ryczałtu dla przychodów uzyskanych ze sprzedaży notacji muzycznych (nut), wytworzonych z wprowadzeniem własnych aranżacji Wnioskodawca posiłkuje się wydawanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych w tym zakresie.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 kwietnia 2023 r. (znak: 0112-KDSL1-1.4011.22.2023.2.JB) organ podatkowy uznał, że: „przychody ze sprzedaży podręczników i utworów muzycznych powinny zostać opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako przychód z działalności wytwórczej o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy”. Organ podatkowy przychylił się do stanowiska podatnika wskazując, że podatnik nie zajmuje się wyłącznie handlem, tj. zakupem i sprzedażą podręczników i utworów muzycznych, ale również ich wytwarzaniem, bowiem ingeruje w treść poprzez korektę, projekt grafiki, estetykę zapisu nutowego, odpowiednie sformatowanie tekstu muzycznego.

W ocenie Wnioskodawcy, stan faktyczny przedstawiony w przytoczonej w powyższym akapicie interpretacji może zostać przeniesiony na grunt jego działalności, a wnioski tam interpretacji mogą być zastosowane również w przypadku Wnioskodawcy. Wnioskodawca uważa, że w odniesieniu do zdarzenia przyszłego wskazanego w niniejszym wniosku będą miały zastosowanie te same przepisy prawne, które zostały uwzględnione w przytoczonej interpretacji, wobec czego do przychodów uzyskanych ze sprzedaży notacji muzycznych (nut) można zastosować stawkę 5,5% ryczałtu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Źródłem przychodów jest między innymi pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i c oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

- 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

- 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przedmiotowej sprawie w pierwszej kolejności należy określić z jakiego rodzaju działalności uzyskuje Pan przychody. W tym zakresie należy zauważyć, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje na następujące rodzaje działalności.

I tak, z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z kolei, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Użyte w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Natomiast, z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.)

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej z 13 stycznia 2025 r. Głównym przedmiotem Pana działalności gospodarczej jest kod 85.59.D - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Świadczy Pan usługi nauki gry na akordeonie (korepetycje). Przychody z tego tytułu opodatkowuje ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przewidywana przez Pana wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 200 000 złotych. Rozważa Pan rozszerzenie profilu działalności o kompleksową usługę przygotowania oraz realizacji koncertów muzycznych, sprzedaży kursów on-line oraz komponowania utworów muzycznych. Dnia 13 stycznia 2025 r. złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana usługi są sklasyfikowane pod symbolami: Nauka gry na akordeonie (korepetycje) - PKWiU 85.59.19.0 (Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane), Koncerty muzyczne - PKWiU 90.01.10.0 (Usługi artystów wykonawców), Sprzedaż kursów on-line - PKWiU 85.59.19.0 (Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane), Komponowanie muzyki - 59.20.34.0 (Pozostałe nagrania dźwiękowe na płytach gramofonowych, CD i DVD i pozostałych nośnikach), Sprzedaż notacji muzycznych (nut) - 59.20.31.0 (Nuty w formie drukowanej), 59.20.32.0 (Nuty w formie elektronicznej). Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu, które są zaliczane do źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych). Prowadzi i będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany rożnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja). Poszczególnie usługi świadczone przez Pana na rzecz Zleceniodawcy, tj. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługa przygotowania oraz realizacji koncertów muzycznych, sprzedaż kursów on-line, komponowanie utworów muzycznych oraz sprzedaż notacji muzycznych (nut) będą odrębnymi usługami, za które Zleceniodawca płaci Panu wyodrębnione wynagrodzenia. Świadczy Pan bowiem te usługi dla szerszego grona Zleceniodawców. Usługi nie są elementem kompleksowego (zbiorczego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy, które obejmuje wszystkie opisane we wniosku usługi. Umowa ze Zleceniodawcą określa rożne stawki wynagrodzenia za godzinę usługi pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych. (to jest korepetycje). Jednakże, dla każdej z realizowanych usług o których mowa w pytaniu będzie obowiązywała odrębna stawka, odpowiednia do charakteru danej usługi oraz potrzebnego na jej wykonanie nakładu pracy i wiedzy.

Z opisu okoliczności sprawy wynika, że Pan pisze i komponuje muzykę i to z Pana inicjatywy odbywa się proces jej powstania, a ponadto ma Pan wpływ na jej ostateczny kształt - pisanie muzyki obejmuje stworzenie głównego tematu muzycznego (motywu przewodniego) który później może być rozbudowywany w trakcie filmu. Działalność polegająca na tworzeniu notacji muzycznych (nut) będzie polegała na tworzeniu własnych aranżacji utworów, wprowadzaniu własnych modyfikacji, a także dostosowywaniu i przekształcaniu ich w sposób, który pozwoli na stworzenie nowych wersji utworów. Zatem wskazana działalność w zakresie komponowania muzyki jest działalnością wytwórczą w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy. Również działalność w zakresie sprzedaży notacji muzycznych jest działalnością wytwórczą w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy. W wyniku podjętych/zainicjowanych przez Pana działań są bowiem wytwarzane nowe wyroby, które następnie zostają sprzedane. Nie zajmuje się Pan więc wyłącznie handlem, tj. zakupem i sprzedażą utworów muzycznych i notacji muzycznych (nut), ale również ich wytwarzaniem. W świetle powyższego wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży notacji muzycznych nie można zakwalifikować, jako działalności usługowej w zakresie handlu zdefiniowanej w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana działalność w tym zakresie jest działalnością wytwórczą, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa, wskazać należy, że przychody ze świadczonych przez Pana usług, sklasyfikowanych według PKWiU 85.59.19.0 - usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (sprzedaż kursów on-line), będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast przychody z usług sklasyfikowanych wg PKWiU 59.20.34.0 - pozostałe nagrania dźwiękowe na płytach gramofonowych, CD i DVD i pozostałych nośnikach, 59.20.31.0 - nuty w formie drukowanej, 59.20.32.0 - nuty w formie elektronicznej, powinny zostać opodatkowane 5,5% stawą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako przychód z działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Powołane orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym, nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.