‒ Prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków stanowiących kontynuację kosztów p... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.925.2021.3.MWJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.925.2021.3.MWJ

Temat interpretacji

‒ Prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków stanowiących kontynuację kosztów ponoszonych przed zawieszeniem działalności gospodarczej oraz wydatków stanowiących koszty ponoszone przed zawieszeniem działalności gospodarczej i kontynuowanych w formie „nowych” usług a nie ich przedłużenia ‒ Nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na reklamy w mediach społecznościowych, moduł umożliwiający negocjowanie cen przez potencjalnych kupujących.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków stanowiących kontynuację kosztów ponoszonych przed zawieszeniem działalności gospodarczej oraz wydatków stanowiących koszty ponoszone przed zawieszeniem działalności gospodarczej i kontynuowanych w formie „nowych” usług a nie ich przedłużenia

nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na reklamy w mediach społecznościowych, moduł umożliwiający negocjowanie cen przez potencjalnych kupujących.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 29 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej:

podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej,

podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 stycznia 2022 r. (wpływ 9 lutego 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą od dnia 09-01-2019 do dnia 31-08-2019. Od dnia 01-09-2019 do chwili obecnej działalność gospodarcza cały czas pozostaje zawieszona.

W czasie wykonywania działalności gospodarczej, gdy działalność miała status aktywnej, Wnioskodawca wykonywał działalność polegającą m.in. na prowadzeniu sklepu internetowego, który miał być źródłem dochodu. Aby prowadzenie sklepu internetowego było możliwe Wnioskodawca w tym celu nabył usługę platformy służącej do stworzenia i prowadzenia takiego sklepu internetowego od zewnętrznej firmy hostingowej, która takie rozwiązania dostarcza. Usługa ta została zakupiona w formie rocznego abonamentu. Oprócz tej usługi zostały również zakupione usługi dodatkowe, tj. usługa serwera hostingowego, certyfikat zabezpieczający … itp. Wydatki te były kosztem uzyskania przychodu Wnioskodawcy jako przedsiębiorcy.

Po upływie dwunastu (12) miesięcy usługi te wymagały przedłużenia w celu zapobiegnięciu ich wygasaniu. Konieczność przedłużenia tych usług wypadła na czas, kiedy działalność gospodarcza Wnioskodawcy była zawieszona. Wnioskodawca dokonał przedłużenia ważności tych usług, aby nie wygasły, za co otrzymał stosowne faktury. Niektóre z usług dodatkowych , które są niezbędne do pełnej obsługi sklepu internetowego, jak serwer hostingowy do obsługi poczty elektronicznej, czy certyfikat zabezpieczający zostały nabyte jako nowe usługi, a nie bezpośrednio przedłużone. Było to motywowane tym, że zakup nowych licencji tych usług dodatkowych wiązał się z niższymi kosztami niż w przypadku bezpośredniego przedłużenia licencji pierwotnych. Dodatkowo na takie działanie pozwolił fakt, że usługi te nie zawierały zbioru danych i zawartości, których przeniesienie byłoby czasochłonne lub utrudnione z przyczyn technicznych. W przypadku posiadanej usługi sklepu internetowego nie było możliwe nabycie nowej licencji, gdyż działaniem skomplikowanym i czasochłonnym byłoby ręczne przenoszenie całej zawartości danych i parametrów konfiguracyjnych.

W okresie zawieszenia działalności gospodarczej Wnioskodawca podejmował także inne działania dodatkowe związane z prowadzonym przedsięwzięciem, którym był sklep internetowy, a które to czynności miały na celu zabezpieczenie źródła dochodu, gdy prowadzony sklep internetowy zacznie generować faktyczne przychody. Aby możliwe było zabezpieczenie źródła przychodu Wnioskodawca podejmował działania związane z płatnym nabywaniem reklam w mediach społecznościowych w celu właściwego wypromowania przedsięwzięcia czy też nabywał płatnie dodatkowe narzędzia i rozwiązania, które dostarczały potencjalnym klientom nowych względem konkurencji możliwości, tj. chociażby narzędzie umożliwiające negocjowanie cen przez potencjalnych kupujących.

Stan faktyczny Wnioskodawcy jest niemalże zbliżony do tego, który został zaprezentowany w interpretacji indywidualnej nr 399961/1 wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach o syn. IBPBI/1/415-537/14/AB.

W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan następujących odpowiedzi:

1.Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT od 15.01.2019 do 29.04.2020, co wynika z białej listy podatników VAT. Wykreślenie nastąpiło na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 1, w związku z zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

W ocenie własnej powyższa okoliczność nie wyklucza możliwości ujęcia w kosztach usług, o których mowa we wniosku, ponieważ pierwsze faktury i koszty odnoszące się do tych usług zostały zaksięgowane w czasie, gdy działalność gospodarcza była aktywna i nastąpiło wówczas pierwotne nabycie tych usług. Natomiast faktury z tytułu przedłużenia tych usług, które były związane z utrzymaniem przedsięwzięcia w celu zachowania źródła przychodu, a które przedłużane były w czasie, gdy działalność była już zawieszona, a niektóre z nich już po wykreśleniu z rejestru podatników VAT, odnosiły się nadal do przedsięwzięcia, które pierwotnie realizowane było jeszcze w czasie, gdy działalność była aktywną i Wnioskodawca posiadał czynny status podatnika VAT.

2.Faktury dokumentujące nabycie usług objętych zakresem wniosku były wystawiane na firmę Wnioskodawcy, tj. (…).

3.W czasie prowadzenia przedmiotowego przedsięwzięcia nabywane usługi były niezbędne w celu utrzymania działalności gospodarczej i zabezpieczenia źródła przychodu w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Prowadzone przedsięwzięcie było jedynym źródłem przychodu do zabezpieczenia przez Wnioskodawcę w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.

4.Wnioskodawca zamierza wznowić prowadzenie działalności gospodarczej jeżeli pojawi się możliwość osiągania realnych przychodów. Na chwilę obecną trudno jest jednoznacznie określić kiedy pojawi się taka możliwość i działalność gospodarcza zostanie wznowiona.

5.Działalność gospodarcza nie została wykreślona z CEiDG, a jedynie zawieszona.

6.W chwili realizowania przedmiotowego przedsięwzięcia usługi objęte zakresem wniosku nabywane w okresie zawieszenia działalności gospodarczej, zgodnie z zamiarem Wnioskodawcy były związane z przyszłą działalnością i wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednak z uwagi na brak kapitału w celu dalszego utrzymania przedsięwzięcia oraz braku rentowności przedsięwzięcie zostało zakończone z końcem okresu abonamentowego usługi sklepu internetowego.

7.Na pytanie nr 7 wezwania o treści: „Czy w okresie zawieszenia działalności składał/składa Pan deklaracje VAT-7 z wykazaną kwotą podatku naliczonego do odliczenia oraz nadwyżką podatku naliczonego do przeniesienia na następny miesiąc?”,

wskazał Pan, że w październiku 2019 roku, czyli już podczas zawieszenia działalności gospodarczej, była składana korekta VAT-7 za sierpień 2019, która obejmowała jeszcze działalność wykonywaną przed okresem zawieszenia.

8.W okresie zawieszenia działalności gospodarczej nie są wykonywane żadne czynności sprzedaży objęte podatkiem od towarów i usług VAT. Jedynie realizowane są koszty, które powstały przed zawieszeniem działalności, a które są obowiązkowe. Ostatnim takim kosztem był przegląd kasy fiskalnej. Aktualnie tylko ten koszt jest jedynym, ponieważ od czasu, gdy prowadzony sklep internetowy został zamknięty, nie występują już na chwilę obecną inne koszty.

9.Na potrzeby działalności gospodarczej prowadzona jest dokumentacja podatkowa w formie Księgi Przychodu i Rozchodu. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej stosowana jest forma opodatkowania na podstawie podatku liniowego -19%.

10.Pełny zakres usług odzwierciedla klasyfikacja PKD, która obejmuje zarówno zakres działalności wykonywanej podczas prowadzenia sklepu internetowego jak również zakres planowanego zakresu działalności na przyszłość w oparciu o plany związane z rozszerzaniem działalności przez Wnioskodawcę:

-PKD przeważającej działalności gospodarczej:

·70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

PKD wykonywanej działalności gospodarczej:

·70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

·26.20.Z - Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych,

·47.41.Z - Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

·47.63.Z - Sprzedaż detaliczna nagrań dźwiękowych i audiowizualnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,

·47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,

·53.20.Z - Pozostała działalność pocztowa i kurierska,

·59.11.Z - Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,

·62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem,

·62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,

·62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,

·64.19.Z - Pozostałe pośrednictwo pieniężne,

·64.92.Z - Pozostałe formy udzielania kredytów,

·64.99.Z - Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych,

·69.10.Z - Działalność prawnicza,

·70.21.Z - Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,

·73.11 .Z - Działalność agencji reklamowych,

·73.12.B - Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych,

·73.12.C - Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet),

·73.12.D - Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach,

·73.20.Z - Badanie rynku i opinii publicznej,

·74.20.Z - Działalność fotograficzna,

·92.00.Z - Działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi,

·95.11.Z - Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych

Kody PKD takie jak 53.20.Z, 64.19.Z, 64.92.Z, 64.99.Z, 92.00.Z pozostały jeszcze po działalności, która była wykonywana na samym początku, a niektóre zostały zachowane z uwzględnieniem planów rozszerzania działalności sklepu internetowego o sprzedaż ratalną. Jednak w związku z zakończeniem prowadzenia tego przedsięwzięcia kody te zostaną usunięte przy najbliższym odwieszeniu działalności.

11.Działalność gospodarcza została zawieszona na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem punktu 4.

12.Przez „inne działania dodatkowe związane z prowadzonym przedsięwzięciem” rozumie się płatne reklamy w mediach społecznościowych, tj. ...., czy płatne nabywanie dodatkowych modułów zwiększających funkcjonalność sklepu internetowego, np. funkcjonalność umożliwiająca negocjowanie przez klientów cen produktów oferowanych w sklepie internetowym.

13.Podczas zawieszenia działalności gospodarczej, w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodu jakim był sklep internetowy, był nabywany moduł umożliwiający potencjalnym klientom negocjowanie cen produktów oferowanych w sklepie internetowym. Moduł ten był dodatkowo płatny w cyklach miesięcznych, co stanowi koszt Wnioskodawcy.

14.

Nabycie/przedłużenie usługi platformy sklepu internetowego - platforma ta jest rdzeniem całego przedsięwzięcia. Bez niej sklep internetowy nie może funkcjonować, gdyż dostarcza ona możliwość stworzenia, zarządzania oraz konfigurowania wszelkich parametrów w zakresie poszczególnych funkcjonalności.

Usługa serwera - niezbędna do utrzymania poczty elektronicznej, która była wykorzystywana do kontaktu na linii KLIENT - SKLEP INTERNETOWY (obsługa). Bez poczty elektronicznej utrzymywanej na serwerze nie byłby możliwy kontakt potencjalnych klientów z obsługą sklepu internetowego prowadzoną przez Wnioskodawcę.

Certyfikat bezpieczeństwa (…) - jest do certyfikat szyfrujący na potrzeby sklepu internetowego oraz poczty elektronicznej, instalowany na serwerze, który odpowiada za szyfrowanie danych w celu zwiększenia ich bezpieczeństwa w sieci.

Domena internetowa - unikalny adres sklepu internetowego, pod którym sklep ten jest dostępny dla klientów. Bez domeny funkcjonowanie sklepu jest niemożliwe, ponieważ potencjalni klienci nie mieliby możliwości uruchomienia strony sklepu internetowego.

Płatne reklamy w mediach społecznościowych - ich celem jest docieranie do potencjalnych klientów, a przez to zabezpieczenie źródła przychodu z ewentualnym prawdopodobieństwem pojawienia się klientów w przyszłości, co stanowiłoby podstawy do wznowienia działalności gospodarczej.

Narzędzia dodatkowe - np. moduł umożliwiający klientom negocjowanie cen - celem tego narzędzia jest dostarczenie potencjalnym klientom możliwości indywidualnej negocjacji cen, a przez to zachęcenie tych potencjalnych kupujących do zakupu w sklepie internetowym.

W ocenie Wnioskodawcy wskazane czynności są niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu, ponieważ każda z nich stanowi integralną część całego przedsięwzięcia - sklepu internetowego i odpowiada za realizację określonego celu dla całego przedsięwzięcia.

15.Wnioskodawca chce zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu następujące wydatki:

koszt przedłużenia licencji platformy sklepu internetowego,

koszt usługi serwera wykorzystywanego do utrzymania poczty internetowej,

koszt nabycia certyfikatu bezpieczeństwa (…),

koszt odnowienia domeny internetowej,

koszt płatnych reklam w mediach społecznościowych - ....,

koszt płatnych narzędzi, tj. moduł umożliwiający negocjowanie cen, który opłacany był miesięcznie.

16.Wydatki, które były ponoszone na nabywanie reklam w mediach społecznościowych oraz dodatkowych narzędzi i rozwiązań powstały w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Nie mniej jednak są one związane z zabezpieczeniem lub zachowaniem źródła przychodu. Albowiem bez tych działań nie byłoby nawet najmniejszego sensu utrzymywania przedsięwzięcia skoro bez reklam potencjalni klienci nawet by nie wiedzieli, że taki sklep istnieje. Reklamy te nie wymagały zawierania pisemnych umów, a jedynie uruchomienia całej kampanii na portalu. Natomiast pomimo faktu, że wydatki te powstały już w czasie zawieszenia działalności gospodarczej są one związane z zachowaniem źródła przychodu w formie sklepu internetowego, którego tworzenie rozpoczęło się jeszcze, gdy działalność była aktywna.

17.Na dzień złożenia wniosku w stosunku do Wnioskodawcy nie toczyło się, ani nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrolne dotyczące sprawy objętej wnioskiem.

Pytania

1.Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawcy przysługuje możliwość rozliczenia kosztów powstałych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej w zakresie podatku dochodowego?

2.Czy w zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego z tytułu kosztów powstałych w okresie zawieszenia działalności gospodarczej?

3.Czy Wnioskodawca ma prawo do rozliczenia kosztów powstałych w okresie zawieszenia działalności, w zakresie podatku dochodowego, poniesione na nabywanie płatnych reklam w mediach społecznościowych oraz płatnych narzędzi dodatkowych do prowadzonego sklepu internetowego, które powstały w okresie zawieszenia działalności gospodarczej?

4.Czy zaistniały stan faktyczny umożliwia obniżenie podatku należnego VAT o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu płatnych reklam w mediach społecznościowych oraz nabywanych dodatkowych narzędzi zwiększających funkcjonalność sklepu internetowego, nabywanych w czasie zawieszenia działalności w związku z zachowaniem źródła przychodu?

5.Czy zaistniały stan faktyczny umożliwia rozliczenie kosztów związanych z utrzymaniem sklepu internetowego, tj. koszt licencji platformy, koszt serwera, koszt domeny oraz certyfikatu (…) - w zakresie podatku dochodowego, które powstały w czasie zawieszenia działalności, a związane były z przedsięwzięciem, którego realizacja i początkowe koszty miały miejsce przed zawieszeniem działalności?

6.Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu kosztów wymienionych w pytaniu nr 5, związanych z zachowaniem źródła przychodu?

Niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie pytań nr 2, 4, 6 w przedmiocie podatku od towarów i usług. W zakresie pytań nr 1, 3 i 5 dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie dotyczącej pytań w zakresie podatku od towarów i usług

1.(oznaczone we wniosku jako 2) Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, z tytułu kosztów powstałych w czasie zawieszenia działalności gospodarczej. W ocenie własnej takie prawo daje art. 86 Ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi jednoznacznie:

„ust. 1. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

ust 2. Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1)suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług, [...]”

Wnioskodawca nie ma wątpliwości, że powstały stan faktyczny wyczerpuje znamiona ujęte w powyższym przepisie i pozwala na rozliczenie powstałych kosztów w związku z zachowaniem źródła przychodu.

2.(oznaczone we wniosku jako 4) W ocenie Wnioskodawcy zaistniały stan faktyczny pozwala na obniżenie podatku należnego VAT o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu płatnych reklam w mediach społecznościowych oraz dodatkowych narzędzi zwiększających funkcjonalność sklepu internetowego, pomimo wystąpienia ich dopiero w okresie zawieszenia działalności gospodarczej, ponieważ związane były one z zachowaniem źródła przychodu i dotyczyły przedsięwzięcia, które było zapoczątkowane jeszcze przed zawieszeniem działalności gospodarczej. Dodatkowo zakres tych kosztów wyczerpuje znamiona przepisu art. 86 Ustawy o podatku od towarów i usług. Bowiem bez ponoszenia tych nakładów utrzymywanie, a jednocześnie zachowywanie tego źródła przychodu nie miałoby sensu, ponieważ nie byłoby nawet najmniejszych szans na dotarcie do potencjalnych klientów.

3.(oznaczone we wniosku jako 6) Według Wnioskodawcy ma on prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu kosztów poniesionych w okresie zawieszenia działalności, które dotyczyły zachowania źródła przychodu. Szczególnie prawo to przysługuje, ponieważ usługi te dotyczyły głównego przedsięwzięcia, które Wnioskodawca miał zamiar zachować. Natomiast zgodnie z art. 86 Ustawy o podatku od towarów i usług mogą być rozliczone koszty, które dotyczyły zachowania źródła przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest:

prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków stanowiących kontynuację kosztów ponoszonych przed zawieszeniem działalności gospodarczej oraz wydatków stanowiących koszty ponoszone przed zawieszeniem działalności gospodarczej i kontynuowanych w formie „nowych” usług a nie ich przedłużenia

nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na reklamy w mediach społecznościowych, moduł umożliwiający negocjowanie cen przez potencjalnych kupujących.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 19 ustawy:

Jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

W świetle przywołanych przepisów stwierdzić należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczeniu podlega zatem podatek naliczony, który będzie związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Prawo do odliczenia przysługuje także w przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych, jednak w związku z brakiem podatku należnego, który obniża się o podatek naliczony, podatnik ma prawo do przeniesienia tego podatku na następny okres rozliczeniowy.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 87 ust. 5a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. do 4 października 2021 r.:

W przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a-2c i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Według art. 87 ust. 5a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 5 października 2021 r.:

W przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na sporządzony na piśmie wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a-2c oraz ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego” i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Stosownie do art. 96 ust. 9a pkt 1 ustawy:

Wykreśleniu z urzędu z rejestru jako podatnik VAT podlega m.in. podatnik, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy.

W myśl art. 96 ust. 9g ustawy:

Podatnik, o którym mowa w ust. 9a pkt 1, zostaje zarejestrowany bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego ponownie jako podatnik VAT z dniem wznowienia wykonywania działalności gospodarczej, ze statusem takim, jaki posiadał przed dniem zawieszenia tej działalności.

W myśl, art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133 i art. 138g ust. 2.

Stosownie do art. 99 ust. 7a ustawy:

W przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów dotyczących zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji, o których mowa w ust. 1 i 2, za okresy rozliczeniowe, których to zawieszenie dotyczy.

W świetle art. 99 ust. 7b ustawy:

Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych, o którym mowa w ust. 7a, nie dotyczy:

1)(uchylony)

2)podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikiem;

4)okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego;

5)okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.

Odnosząc się do Pana wątpliwości należy w pierwszej kolejności wyjaśnić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia zawieszenia działalności gospodarczej. Kwestia ta uregulowana została m.in. w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 162).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na zasadach określonych w niniejszej ustawie, z uwzględnieniem przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych.

W myśl art. 23 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

Przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni.

Zgodnie z treścią przepisu art. 23 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców:

Przedsiębiorca wpisany do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30 dni do 24 miesięcy.

Stosownie do treści przepisu art. 25 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Natomiast zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców:

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:

1)może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;

2)może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

3)może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;

4)ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

5)wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;

6)może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;

7)może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą;

8)może powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. poz. 1629 oraz z 2019 r. poz. 1495).

Przepis art. 24 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców:

Stanowi, że zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej oraz wznowienie wykonywania działalności gospodarczej następują na wniosek przedsiębiorcy, chyba że przepis odrębny stanowi inaczej.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że zawieszenie działalności gospodarczej samo w sobie nie stanowi zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika. Podatnik, który zawiesza prowadzenie działalności gospodarczej na pewien czas, nadal pozostaje podatnikiem podatku od towarów i usług, z tym że w okresie zawieszenia wykonywania działalności przedsiębiorca nie prowadzi aktywnej działalności. Zgłoszenie zawieszenia działalności gospodarczej nie oznacza zatem ustania bytu przedsiębiorcy, a jedynie przerwę w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Zatem, przedsiębiorca w okresie zawieszenia działalności gospodarczej ma m.in. prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Wskazać w tym miejscu należy, iż Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w orzeczeniu w sprawie C-98/98 wyjaśnił, że ogólne koszty działalności podatnika spełniają co do zasady wymagany przez przepisy związek z całokształtem (opodatkowanej lub nieopodatkowanej) działalności podatnika. Podatek od towarów i usług naliczony z tytułu takich kosztów podlegać zatem będzie odliczeniu na zasadach ogólnych, odpowiednich dla działalności prowadzonej przez podatnika.

Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej prawo do odliczenia podatku zostaje przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, ale tylko wówczas gdy koszty nabytych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika.

W takich przypadkach podatek naliczony z tytułu wydatków podlegać będzie odliczeniu na zasadach ogólnych, odpowiednich dla działalności prowadzonej przez podatnika.

Zawieszając działalność gospodarczą podatnik, co do zasady, nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a co za tym idzie, nie ma obowiązku składania deklaracji i rozliczenia podatku VAT za zawieszone okresy rozliczeniowe. Zachowuje przy tym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych zakupów, które są niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (utrzymania działalności).

Nie ulega wątpliwości, że prawo do odliczenia przysługuje w przypadku tych wydatków, których przedsiębiorca dokonuje stale (np. opłaty za telefon, czynsz za najem lokalu) na podstawie umowy podpisanej przed zawieszeniem i kontynuowanej po ponownym rozpoczęciu działalności. Należy ponadto przyjąć, że w przypadku „nowych” zakupów (które nie wynikają z kontynuacji wcześniejszych zobowiązań) prawo do odliczania podatku naliczonego będzie ewentualnie przysługiwało w odniesieniu do tych towarów i usług, których nabycie w okresie zawieszenia bezpośrednio wiąże się z zabezpieczeniem potrzeb przedsiębiorstwa, tak aby mogło kontynuować działalność gospodarczą po jej odwieszeniu.

Zakwalifikowanie poniesionych wydatków w czasie zawieszenia działalności w dużej mierze zależy od rodzaju działalności. Tym samym przyznanie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w okresie zawieszenia wymaga każdorazowo dokonania wnikliwej analizy całokształtu okoliczności towarzyszących nabyciu towarów i usług oraz oceny czy jest ono niezbędne dla działalności gospodarczej podatnika po jej odwieszeniu.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy uwzględnić należy, że wskazane przez Pana wydatki związane z działalnością dotyczącą prowadzenia sklepu internetowego można podzielić na następujące kategorie, tj.:

1.koszty stanowiące kontynuację kosztów ponoszonych przed zawieszeniem działalności gospodarczej związane z przedłużeniem ważności usługi platformy internetowej służącej do prowadzenia sklepu,

2.koszty nabywane również przed zawieszeniem działalności gospodarczej i kontynuowane w formie „nowych” usług a nie ich przedłużenia, takie jak: usługa serwera hostingowego do obsługi poczty elektronicznej, certyfikat zabezpieczający (…), odnowienie domeny internetowej,

3.koszty, których poniesienie nie wynikało z wcześniejszych zobowiązań powstałych w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej, takie jak: reklamy w mediach społecznościowych, moduł umożliwiający negocjowanie cen przez potencjalnych kupujących.

Koszty wymienione w kategoriach 1-2 dotyczą nabywanych usług, które pozostają w związku z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Pana przed zawieszeniem działalności gospodarczej. Koszty z kategorii 1 stanowią konsekwencję i kontynuację podjętych przez Pana działań związanych z czynnościami opodatkowanymi. Również wskazane w kategorii 2 koszty to ich kontynuacja. Forma ich nabycia, tj. zawarcie „nowych” umów dotyczących ich świadczenia, a nie przedłużenie starych, podyktowana względami finansowymi, nie determinuje tego, że nie stanowią one kontynuacji usług nabywanych przed zawieszeniem Pana działalności gospodarczej. Powyższe skutkuje prawem odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków.

Natomiast odnosząc się do kosztów wskazanych w punkcie 3 wskazać należy, że z opisu stanu faktycznego nie wynika, aby wydatki dotyczące tego typu usług stanowiły kontynuację usług nabywanych przez Pana przed zawieszeniem działalności gospodarczej. Nie stanowią więc one kontynuacji kosztów ponoszonych w trakcie realizacji czynności opodatkowanych. Wydatki te, ze względu na charakter i moment ich poniesienia nie mogą ponadto zostać uznane za mające bezpośredni związek z zaspokojeniem potrzeb przedsiębiorstwa w okresie zawieszenia. Odpłatne nabycie reklam w mediach społecznościowych - jak wskazano w opisie sprawy - „w celu właściwego wypromowania przedsięwzięcia” (tj. Pana sklepu internetowego) nie jest działaniem istotnym i celowym dla zabezpieczenia potrzeb przedsiębiorstwa. W okresie zawieszenia przedsiębiorca nie ma bowiem możliwości dokonywania sprzedaży, a tym samym promowanie sklepu w tym okresie jest bezcelowe i nie znajduje racjonalnego uzasadnienia.

W przypadku nabycia modułu umożliwiającego potencjalnym klientom negocjowanie ceny oferowanych w sklepie produktów należy zaznaczyć, że był on dodatkowo płatny w cyklach miesięcznych przypadających w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Ponieważ samo wykorzystanie modułu jest nierozerwalnie związane z dokonywaniem sprzedaży w sklepie internetowym, która w okresie zawieszenia (ponoszenia ww. wydatków) nie była realizowana, nie sposób wykazać związek nabycia ww. usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Nabycia ww. modułu nie można również uznać jako istotnego i niezbędnego dla zabezpieczenia potrzeb przedsiębiorstwa w celu kontynuowania działalności gospodarczej po odwieszeniu.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że zamierza Pan wznowić prowadzenie działalności gospodarczej jeżeli pojawi się możliwość osiągania realnych przychodów. Na chwilę obecną trudno jest jednoznacznie określić kiedy pojawi się taka możliwość i działalność gospodarcza zostanie wznowiona. Z opisu sprawy wynika ponadto, że „…z uwagi na brak kapitału w celu dalszego utrzymania przedsięwzięcia oraz braku rentowności przedsięwzięcie zostało zakończone z końcem okresu abonamentowego usługi sklepu internetowego.” Powyższe okoliczności wskazują zatem, że nabyte usługi reklamy w mediach społecznościowych oraz modułu umożliwiającego potencjalnym klientom negocjowanie cen nie zostaną w jakikolwiek sposób wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych po odwieszeniu działalności gospodarczej. Jeżeli nawet Pana zamiarem było wykorzystanie ww. usług do przyszłych czynności opodatkowanych, to istotny w sprawie jest fakt, że zostały one nabyte w okresie zawieszenia działalności gospodarczej i poniesienie tych wydatków nie znajdowało racjonalnego uzasadnienia i nie można uznać, że wydatki te były istotne dla zabezpieczenia potrzeb przedsiębiorstwa w celu kontynuowania działalności gospodarczej po odwieszeniu.

Mając zatem na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy stwierdzam, że przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków stanowiących kontynuację kosztów ponoszonych przed zawieszeniem działalności gospodarczej związanych z przedłużeniem ważności usługi platformy internetowej służącej do prowadzenia sklepu oraz od wydatków nabywanych również przed zawieszeniem działalności gospodarczej i kontynuowanych w formie „nowych” usług a nie ich przedłużenia, takich jak: usługa serwera hostingowego do obsługi poczty elektronicznej, certyfikat zabezpieczający (…), odnowienie domeny internetowej. Przy czym wskazuję, że prawo do odliczenia z faktur dokumentujących ww. wydatki będzie Panu przysługiwało, o ile nastąpi wznowienie działalności gospodarczej, w ramach której przedmiotowe usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi oraz pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Natomiast odnosząc się do kosztów, których poniesienie nie wynikało z wcześniejszych zobowiązań powstałych w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej, tj.: kosztów reklamy w mediach społecznościowych oraz modułu umożliwiającego negocjowanie cen przez potencjalnych kupujących, stwierdzam, że nie przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków.

Ponadto zauważam, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanych w zakresie pytań postawionych w podatku od towarów i usług, stąd wszelkie inne kwestie poruszone we wniosku, a nie objęte pytaniami (w szczególności kwestia wykreślenia Pana z rejestru podatników oraz wysokość i termin wykazania podatku naliczonego w deklaracji podatkowej) nie były przedmiotem rozstrzygnięcia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).