
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·braku opodatkowania dofinansowania uzyskanego w związku z realizacją Projektu, w ramach którego przekażą Państwo środki pieniężne Grantobiorcom (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
·braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Uzupełnili go Państwo pismem z 2 lipca 2025 r. (wpływ 2 lipca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) (dalej jako: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej jako: „VAT”).
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Gmina realizuje projekt grantowy pn. (...) (dalej jako: „Projekt”; „Zadanie”).
Przedmiotem projektu jest budowa lub rozbudowa magazynów energii elektrycznej poprawiających sprawność wykorzystania energii z OZE na potrzeby budynków mieszkalnych zlokalizowanych na terenie Gminy (...).
Projekt będzie realizowany przez Gminę, która po otrzymaniu dofinasowania stanie się instytucją organizującą konkurs grantowy dla mieszkańców gminy.
W ramach Projektu Grantodawcą jest Gmina, Grantobiorcą – mieszkaniec Gminy (...), wybrany w drodze otwartego naboru ogłoszonego przez beneficjenta projektu grantowego (Gminę) w ramach realizacji projektu grantowego.
Celem głównym projektu jest poprawa sprawności wykorzystania energii z OZE poprzez budowę magazynów energii elektrycznej. Natomiast celami szczegółowymi projektu są:
-zwiększenia niezależności energetycznej od dostaw energii z sieci;
-zwiększenie efektywności i oszczędność energii dzięki przechowywaniu energii w okresach, gdy jej koszty są niższe, a następnie wykorzystywanie jej w okresach, gdy ceny energii są wyższe;
-kształtowanie świadomości ekologicznej mieszkańców gminy;
-ograniczenie zużycia i kosztów energii używanej przez odbiorców.
Projekt będzie realizowany przez Wnioskodawcę wyłącznie w przypadku podpisania umowy o dofinansowanie Projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027. W celu jego realizacji Gmina wystąpiła z wnioskiem o przedmiotowe dofinansowanie do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...).
Realizacja Zadania planowana jest na lata 2024-2026.
W ramach projektu zostaną zainstalowane (...) magazyny energii elektrycznej o łącznej pojemności (...) kWh na potrzeby budynków mieszkalnych.
Do kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu zaliczono:
1.Po stronie Grantobiorców:
-magazyny energii elektrycznej dostosowane do ilości energii elektrycznej produkowanej w instalacji fotowoltaicznej,
-inwertery umożliwiające podłączenie magazynu energii.
2.Po stronie Grantodawcy:
a)wydatki na działania edukacyjno-informacyjne,
b)wydatki na obsługę projektu grantowego (koszty pośrednie).
Tym samym Projekt przewiduje, że Gmina poniesie wydatki na działania edukacyjno-informacyjne obejmujące:
-film promocyjny promujący działanie OZE;
-stworzenie Infokiosku – do wyświetlania wykonanego filmu promocyjnego;
-przygotowanie kampanii edukacyjnej, która będzie informować mieszkańców o korzyściach wynikających z magazynowania energii i o sposobach ich wykorzystania mogących przyczynić się do efektywnego wykorzystywania energii elektrycznej.
Poza ww. Wnioskodawca poniesie również koszty pośrednie, które obejmują różne aspekty zarządzania i nadzoru nad projektem. Wśród kosztów pośrednich przewidziano poniesienie kosztów na obsługę projektu, w tym wynagrodzenia personelu, a także koszty związane z zatrudnieniem osoby związanej z techniczną koordynacją projektem. Wszystkie te koszty pośrednie są niezbędne dla zapewnienia sprawnej i efektywnej realizacji projektu dotyczącego budowy magazynów energii elektrycznej. Faktury dokumentujące ww. wydatki na działania edukacyjno-informacyjne oraz na koszty pośrednie obejmujące różne aspekty zarządzania i nadzoru nad projektem zostaną wystawione na Gminę.
Przedmiotowy Projekt grantowy polega na udzielaniu grantów Grantobiorcom na zakup oraz montaż magazynów energii elektrycznej, z zastrzeżeniem, iż magazynowana energia powinna zostać wytworzona z odnawialnego źródła energii (OZE). Grant nie może być przeznaczony na sfinansowanie inwestycji polegającej na montażu instalacji OZE.
Pojemność magazynów energii elektrycznej powinna być dostosowana do produkcji energii elektrycznej w urządzeniach OZE lecz nie może przekroczyć 2-krotności mocy (kWp) posiadanej instalacji fotowoltaicznej. Energia gromadzona w magazynie energii elektrycznej powinna być przeznaczona wyłącznie na własne potrzeby mieszkańców (Grantobiorców).
Nie ma możliwości montażu magazynu energii elektrycznej w budynku mieszkalnym, w którym faktycznie/fizycznie prowadzona jest działalność gospodarcza, nawet w przypadku, gdy dokonano montażu dwóch liczników przeznaczonych do pomiaru energii zużywanej na potrzeby części mieszkalnej, jak i związanej z prowadzoną działalnością. W przypadku, gdy na jednej nieruchomości (posesja, działka, siedlisko etc.) prowadzona jest dodatkowo działalność gospodarcza lub działalność rolnicza, lecz w budynku innym niż budynek mieszkalny (garaż, stodoła, budynki inwentarskie itp.) możliwe jest dofinansowanie tylko w przypadku, gdy całość magazynowanej energii będzie przeznaczona na potrzeby bytowe mieszkańców. Niniejszy warunek powinien być spełniony także w okresie trwałości projektu.
Grantobiorcą może zostać osoba fizyczna posiadająca budynek mieszkalny zlokalizowany na terenie Gminy, z zastrzeżeniem ww. ograniczeń. Ponadto nie może być to podmiot, który został wykluczony z możliwości otrzymania środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, na podstawie art. 207 ustawy o finansach publicznych.
Przedmiotowym grantem mogą zostać objęte:
-magazyny energii elektrycznej dostosowane do ilości energii elektrycznej produkowanej w instalacji fotowoltaicznej, a więc których pojemność nie jest wyższa od produkcji energii elektrycznej w posiadanej instalacji fotowoltaicznej,
-inwertery umożliwiające podłączenie magazynu energii, o ile posiadana instalacja fotowoltaiczna nie jest wyposażona w taki inwerter.
Przewiduje się, że w przypadku magazynów energii elektrycznej cena za zakup i montaż magazynu za każdą 1 kWh pojemności nie może przekroczyć (…) tys. zł.
Ponadto wysokość grantu dla Grantobiorcy nie może przekroczyć 85% kosztów kwalifikowalnych.
Zgodnie z Projektem, na wstępnym etapie realizacji Zadania zostaną zawarte umowy o powierzenie grantu pomiędzy Gminą, a Grantobiorcą.
Wykonawcę przedmiotowej inwestycji wybierze Grantobiorca. W tym celu Grantobiorca zobowiązany będzie do przeprowadzenia badania rynku poprzez wysłanie/przekazanie min. 3 zapytań ofertowych do potencjalnych wykonawców inwestycji, w celu pozyskania porównania i wyboru najkorzystniejszej oferty rynkowej. Wymagane jest udokumentowanie przeprowadzonej procedury poprzez zgromadzenie i archiwizację stosownej dokumentacji (potwierdzenie wysłania minimum 3 zapytań; pisemne oferty, sporządzone pisemne oświadczenie dotyczące przeprowadzonego rozeznania rynku).
Wyboru najkorzystniejszej pod względem ceny oferty dokona Grantobiorca na podstawie min. 2 ofert od potencjalnych wykonawców.
Faktura VAT z tyt. realizacji ww. inwestycji zostanie przez wybranego wykonawcę wystawiona na Grantobiorcę.
Ponadto stroną umowy z wykonawcą będzie Grantobiorca. Na nim też będzie ciążył obowiązek zapłaty za fakturę/rachunek oraz podpisanie protokołu odbioru robót/dostaw/usług. Protokół odbioru dodatkowo podpisuje Inspektor Nadzoru oraz wykonawca. Grantobiorca będzie zobowiązany również do podpisania innych dokumentów potwierdzających wykonanie zadania lub jego części.
Po zrealizowaniu przez Grantobiorcę inwestycji oraz opłaceniu faktury wystawionej przez wykonawcę, Grantobiorca złoży do Urzędu Miejskiego w (...) wniosek o płatność celem rozliczenia inwestycji oraz otrzymania grantu zgodnie z podpisaną umową o powierzenie grantu.
Gmina przed przekazaniem środków do Grantobiorcy, zweryfikuje przedłożone przez Grantobiorcę dokumenty pod kątem sprawdzenia:
1.czy produkty, które zostaną objęte wsparciem zostały dostarczone Grantobiorcy a usługi/roboty zrealizowane,
2.czy wydatki deklarowane przez Grantobiorcę zostały poniesione,
3.czy spełniają one wymogi stawiane przez obowiązujące przepisy prawa, wymagania programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027 i warunki wsparcia.
Granty przekazywane są Grantobiorcom wyłącznie w formie refundacji poniesionych kosztów.
Grantodawca będzie przekazywał środki finansowe na rachunek bankowy wskazany przez Grantobiorcę w umowie o powierzenie grantu po otrzymaniu środków finansowych ze strony Urzędu Marszałkowskiego.
Nie ma możliwości zmiany przeznaczenia grantu określonego w umowie o powierzenie grantu.
Gmina będzie prowadziła monitoring i kontrolę powierzonych grantów.
Grantobiorcy będą zobowiązani do umożliwienia pełnego i niezakłóconego dostępu do wszelkich informacji, rzeczy, materiałów, urządzeń, sprzętów, obiektów, terenów i pomieszczeń, w których realizowana będzie Inwestycja lub zgromadzona będzie dokumentacja dotycząca realizowanej inwestycji, związanych z realizacją umowy o powierzenie grantu.
Wszyscy Grantobiorcy biorący udział w projekcie będą podlegać kontroli prze Gminę.
Planowane są następujące metody monitorowania i kontroli realizacji projektu:
1.kontakty z Grantobiorcami poprzez e-mail, telefon, pisemnie;
2.minimum jedna bezpośrednia wizyta kontrolna w miejscu montażu magazynu. Kontrola ma polegać na sprawdzeniu czy zamontowane magazyny energii spełniają wymogi określone w regulaminie i umowie o powierzenie grantu.
3.kontrola złożonych przez Grantobiorcę dokumentów dotyczących rozliczenia grantu w tym zweryfikowanie oryginałów co najmniej następujących dokumentów: umowa z wykonawcą, faktura/rachunek, potwierdzenie zapłaty za fakturę/rachunek, protokół odbioru robót/dostaw/usług (oraz inne dokumenty potwierdzające wykonanie zadania lub jego części np. karta gwarancyjna, certyfikat). Kontrola ma polegać na sprawdzeniu prawidłowości realizacji Inwestycji oraz prawidłowości przygotowania dokumentacji rozliczeniowej. Kontrola nastąpi nie później niż w ciągu 14 dni od momentu złożenia kompletnego wniosku o płatność przez Grantobiorcę.
4.niezapowiedziane wizyty monitorujące Grantobiorcy, w przypadku domniemania wykorzystania grantu niezgodnie z przeznaczeniem;
5.wizyty monitorujące innych Instytucji niż Grantodawca, takich jak Urząd Marszałkowski Województwa (...), czy inne podmioty uprawnione do kontroli funduszy UE, na każdym etapie realizacji projektu (w tym trwałości projektu).
W przypadku zmiany właściciela nieruchomości wszelkie prawa i obowiązki określone w umowie o powierzenie grantu przechodzą na nowego właściciela, w tym również konieczność poddania się czynnościom kontrolnym i monitorującym.
Kwoty dofinansowania w (85)% pochodzą z instytucji zewnętrznej, do której Wnioskodawca musi występować celem wypłaty środków, natomiast (15)% pochodzi z budżetu Gminy.
Wytworzone w ramach realizacji Projektu magazyny energii elektrycznej oraz inwertery umożliwiające podłączenie magazynu energii będą stanowiły własność ww. Grantobiorców i Gmina nie będzie posiadała do nich jakiegokolwiek tytułu prawnego.
Efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.
Pytania
1.Czy dofinansowanie uzyskane w związku z realizacją Projektu pn. (...) w ramach którego Wnioskodawca przekaże środki pieniężne Grantobiorcom, powinno zostać opodatkowane podatkiem VAT?
2.Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu pn. (...)?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1. Zdaniem Gminy dofinansowanie uzyskane w związku z realizacją Projektu pn. (...) w ramach którego Wnioskodawca przekaże środki pieniężne Grantobiorcom nie powinno zostać opodatkowane podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Natomiast na mocy do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.
Stosownie do zapisów art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W świetle przytoczonego powyżej art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W konsekwencji decydujący dla opodatkowania dofinansowania podatkiem VAT powinien być element bezwzględnego i bezpośredniego związku dofinansowania z ceną jednostkową towaru lub usługi (możliwość alokacji dotacji do ceny towaru lub usługi). Jeżeli zatem sposób kalkulacji dotacji związany jest nawet z ceną jednostkową towaru lub usługi, ale jedynie pośrednio (tylko w sensie ekonomicznym) albo kalkulacja dofinansowania oderwana jest całkowicie od ceny towaru czy usługi świadczonej przez podatnika, dotacja (dopłata) taka nie podlega opodatkowaniu.
Przedmiotem umowy zawartej przez Gminę z Grantobiorcą będzie jedynie zwrot kosztów poniesionych przez Grantobiorcę na utworzenie magazynu energii elektrycznej dostosowane do ilości energii elektrycznej produkowanej w instalacji fotowoltaicznej lub na inwertery umożliwiające podłączenie magazynu energii, o ile posiadana instalacja fotowoltaiczna nie jest wyposażona w taki inwerter.
Tym samym operacji tej nie będą towarzyszyły żadne inne świadczenia pomiędzy Gminą a Grantobiorcą. Okoliczność otrzymania środków przez Grantobiorcę od Gminy nie będzie generowała skutków podatkowych w VAT dla Gminy. Wnioskodawca w tym wypadku będzie występował bowiem jedynie jako instytucja udzielająca grantu.
Skutków podatkowych w podatku VAT nie będą generowały również działania jakie Gmina podejmuje/podejmie w związku z czynnościami edukacyjno-informacyjnymi obejmującymi:
-film promocyjny promujący działanie OZE;
-stworzenie Infokiosku – do wyświetlania wykonanego filmu promocyjnego;
-przygotowanie kampanii edukacyjnej, która będzie informować mieszkańców o korzyściach wynikających z magazynowania energii i o sposobach ich wykorzystania mogących przyczynić się do efektywnego wykorzystywania energii elektrycznej.
Podobnie podjęte przez Gminę działania związane z różnymi aspektami zarządzania i nadzoru nad projektem, w tym związane z obsługą Projektu (wynagrodzenia personelu, koszty związane z zatrudnieniem osoby związanej z techniczną koordynacją projektem) nie będą powodowały skutków w podatku VAT.
Są to bowiem działania Gminy ściśle związane z udzielaniem grantów i realizacją Projektu.
Podsumowując, w przedmiotowej sytuacji, nie ma możliwości powiązania otrzymanego dofinansowania z ceną świadczonych usług, ponieważ takowe (cena oraz świadczenie usług) po stronie Gminy nie występują.
W ocenie Gminy czynność przekazania środków w formie pieniężnej Grantobiorcom jako zwrot kosztów nabytych towarów i usług w ramach Projektu, nie stanowi świadczenia usług ani dostawy towarów. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych dodatkowych opłat od Grantobiorców w związku z udziałem w projekcie. Zadaniem Gminy będzie jedynie przekazanie grantu w formie refundacji poniesionych przez mieszkańca kosztów już po zrealizowaniu zgłoszonej we wniosku o wypłatę grantu inwestycji. Tym samym Gmina jest Grantodawcą i nie angażuje się w realizację inwestycji.
Przedmiotowej operacji nie będą towarzyszyły żadne inne świadczenia pomiędzy Gminą a mieszkańcem i w związku z powyższym zwrot kosztów poniesionych na utworzenie magazynów energii elektrycznej lub na inwertery umożliwiające podłączenie magazynu energii, na rzecz Grantobiorcy (mieszkańca) nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego).
Zdaniem Wnioskodawcy przekazywanych środków pieniężnych mieszkańcowi (Grantobiorcy) nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru) w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Reasumując dofinansowanie, które Gmina otrzyma w związku z realizacją Projektu pn. (...) nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowiło wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie zwiększało podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ad 2. Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu pn. (...).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
1.nabycia towarów i usług,
2.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze ww. unormowania prawne należy stwierdzić, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.
Natomiast w przedmiotowej sprawie związek taki nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że nabywane przez Gminę towary i usługi, związane z realizacją Projektu obejmują jedynie wydatki na działania edukacyjno-informacyjne oraz koszty pośrednie, związane z różnymi aspektami zarządzania i nadzoru nad Projektem. Jak wskazał Wnioskodawca w niniejszym wniosku, w części dotyczącej wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego, wydatki na działania edukacyjno-informacyjne obejmują :
-film promocyjny promujący działanie OZE;
-stworzenie Infokiosku – do wyświetlania wykonanego filmu promocyjnego;
-przygotowanie kampanii edukacyjnej, która będzie informować mieszkańców o korzyściach wynikających z magazynowania energii i o sposobach ich wykorzystania mogących przyczynić się do efektywnego wykorzystywania energii elektrycznej.
Natomiast koszty pośrednie dotyczące różnych aspektów zarządzania i nadzoru nad projektem obejmują : koszty na obsługę projektu, w tym wynagrodzenia personelu, a także koszty związane z zatrudnieniem osoby związanej z techniczną koordynacją projektem.
Wszystkie ww. koszty nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnionych od podatku VAT. Ponadto również efekty realizowanego Projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i czynności zwolnionych od tego podatku. Wnioskodawca występuje bowiem jako Grantodawca, tj. podmiot który dysponuje i przekazuje dofinasowanie na rzecz Grantobiorcy.
W związku z realizacją Projektu po stronie Gminy nie dojdzie do jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego, gdyż mieszkańcy nie ponieśli i nie będą ponosić na rzecz Wnioskodawcy jakichkolwiek wpłat z tytułu realizacji Projektu. W ramach realizacji Zadania wykonawców będą wybierali mieszkańcy. Koszty instalacji będzie ponosił mieszkaniec, który otrzyma zwrot wpłaconej kwoty po dostarczeniu faktury do Gminy. Ponadto faktury za wykonanie instalacji będą wystawiane na poszczególnych mieszkańców.
W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach Projektu pn. (...).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast na mocy do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatne dostawy towarów lub odpłatne świadczenie usług. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.
W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).
Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (wyrok w sprawie C-184/00, pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (pkt 29 wyroku C-144/02).
Otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.
Aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizują Państwo Projekt, którego przedmiotem jest budowa lub rozbudowa magazynów energii elektrycznej poprawiających sprawność wykorzystania energii z OZE na potrzeby budynków mieszkalnych zlokalizowanych na terenie gminy. Projekt będzie realizowany przez Państwa, którzy po otrzymaniu dofinasowania staną się instytucją organizującą konkurs grantowy dla mieszkańców gminy. W ramach Projektu Grantodawcą są Państwo, Grantobiorcą – mieszkaniec gminy, wybrany w drodze otwartego naboru. Projekt będzie realizowany przez Państwa wyłącznie w przypadku podpisania umowy o dofinansowanie Projektu. W ramach Projektu zostaną zainstalowane (...) magazyny energii elektrycznej na potrzeby budynków mieszkalnych. Do kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu zaliczono magazyny energii elektrycznej, inwertery, wydatki na działania edukacyjno-informacyjne, wydatki na obsługę projektu grantowego (koszty pośrednie). Poza ww. poniosą Państwo również koszty pośrednie, które obejmują różne aspekty zarządzania i nadzoru nad projektem. Wszystkie te koszty pośrednie są niezbędne dla zapewnienia sprawnej i efektywnej realizacji projektu dotyczącego budowy magazynów energii elektrycznej. Faktury dokumentujące ww. wydatki na działania edukacyjno-informacyjne oraz na koszty pośrednie zostaną wystawione na Państwa. Przedmiotowy Projekt grantowy polega na udzielaniu grantów Grantobiorcom na zakup oraz montaż magazynów energii elektrycznej. Grant nie może być przeznaczony na sfinansowanie inwestycji polegającej na montażu instalacji OZE. Energia gromadzona w magazynie energii elektrycznej powinna być przeznaczona wyłącznie na własne potrzeby mieszkańców (Grantobiorców). Nie ma możliwości montażu magazynu energii elektrycznej w budynku mieszkalnym, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, nawet w przypadku, gdy dokonano montażu dwóch liczników przeznaczonych do pomiaru energii zużywanej na potrzeby części mieszkalnej, jak i związanej z prowadzoną działalnością. W przypadku, gdy na jednej nieruchomości prowadzona jest dodatkowo działalność gospodarcza lub działalność rolnicza, lecz w budynku innym niż budynek mieszkalny możliwe jest dofinansowanie tylko w przypadku, gdy całość magazynowanej energii będzie przeznaczona na potrzeby bytowe mieszkańców. Niniejszy warunek powinien być spełniony także w okresie trwałości projektu. Grantobiorcą może zostać osoba fizyczna posiadająca budynek mieszkalny zlokalizowany na terenie gminy. Wysokość grantu dla Grantobiorcy nie może przekroczyć 85% kosztów kwalifikowalnych. Na wstępnym etapie realizacji Zadania zostaną zawarte umowy o powierzenie grantu pomiędzy Państwem, a Grantobiorcą. Wykonawcę przedmiotowej inwestycji wybierze Grantobiorca. Wyboru najkorzystniejszej pod względem ceny oferty dokona Grantobiorca na podstawie min. 2 ofert od potencjalnych wykonawców. Faktura VAT z tyt. realizacji ww. inwestycji zostanie przez wybranego wykonawcę wystawiona na Grantobiorcę. Stroną umowy z wykonawcą będzie Grantobiorca. Na nim też będzie ciążył obowiązek zapłaty za fakturę/rachunek oraz podpisanie protokołu odbioru robót/dostaw/usług. Grantobiorca będzie zobowiązany również do podpisania innych dokumentów potwierdzających wykonanie zadania lub jego części. Po zrealizowaniu przez Grantobiorcę inwestycji oraz opłaceniu faktury wystawionej przez wykonawcę, Grantobiorca złoży do Urzędu Miejskiego wniosek o płatność celem rozliczenia inwestycji oraz otrzymania grantu zgodnie z podpisaną umową o powierzenie grantu. Granty przekazywane są Grantobiorcom wyłącznie w formie refundacji poniesionych kosztów. Będą Państwo przekazywali środki finansowe na rachunek bankowy wskazany przez Grantobiorcę w umowie o powierzenie grantu po otrzymaniu środków finansowych ze strony Urzędu Marszałkowskiego. Nie ma możliwości zmiany przeznaczenia grantu określonego w umowie o powierzenie grantu. Będą Państwo prowadzili monitoring i kontrolę powierzonych grantów. Grantobiorcy będą zobowiązani do umożliwienia pełnego i niezakłóconego dostępu do wszelkich informacji, rzeczy, materiałów, urządzeń, sprzętów, obiektów, terenów i pomieszczeń, w których realizowana będzie Inwestycja lub zgromadzona będzie dokumentacja dotycząca realizowanej inwestycji, związanych z realizacją umowy o powierzenie grantu. Wszyscy Grantobiorcy biorący udział w Projekcie będą podlegać kontroli przez Państwa. Kwoty dofinansowania w 85% pochodzą z instytucji zewnętrznej, natomiast 15% pochodzi z budżetu Gminy. Wytworzone w ramach realizacji Projektu magazyny energii elektrycznej oraz inwertery będą stanowiły własność ww. Grantobiorców i nie będą Państwo posiadali do nich jakiegokolwiek tytułu prawnego. Efekty realizowanego Projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii braku opodatkowania dofinansowania uzyskanego w związku z realizacją Projektu, w ramach którego przekażą Państwo środki pieniężne Grantobiorcom (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że przekazywane przez Państwa środki Grantobiorcom w postaci refundacji (zwrotu) kosztów poniesionych w związku z realizacją Projektu, nie będą finansować inwestycji polegającej na montażu instalacji OZE, gdyż nie wejdą Państwo w rolę inwestora (dostawcy), co za tym idzie – nie świadczą Państwo usług ani nie dokonują Państwo dostawy towaru na rzecz mieszkańców biorących udział w Projekcie.
Wykonawcę przedmiotowej inwestycji wybierze Grantobiorca, który będzie również stroną umowy, a zatem faktura z tyt. realizacji ww. inwestycji zostanie przez wybranego wykonawcę wystawiona na Grantobiorcę. Wytworzone w ramach realizacji Projektu magazyny energii elektrycznej oraz inwertery będą stanowiły własność ww. Grantobiorców i nie będą Państwo posiadali do nich jakiegokolwiek tytułu prawnego.
Należy zatem uznać, że czynność przekazania środków Grantobiorcom jako zwrot kosztów nabytych towarów i usług w ramach Projektu, nie stanowi świadczenia usług ani dostawy towarów. Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że nie świadczą Państwo na rzecz mieszkańców biorących udział w Projekcie jakichkolwiek czynności. Wszystkie czynności związane z wyborem wykonawcy będą po stronie Grantobiorcy, który będzie ubiegał się o zrefundowanie poniesionych wydatków. Po zrealizowaniu przez Grantobiorcę inwestycji oraz opłaceniu faktury wystawionej przez wykonawcę, Grantobiorca złoży do Urzędu Miejskiego wniosek o płatność celem rozliczenia inwestycji oraz otrzymania grantu zgodnie z podpisaną umową o powierzenie grantu. Granty przekazywane są Grantobiorcom wyłącznie w formie refundacji poniesionych kosztów. Przedstawione okoliczności sprawy wskazują zatem, że są Państwo grantodawcą i nie angażują się w realizację czynności będących przedmiotem Projektu.
Jeżeli więc operacji tej nie będą towarzyszyły żadne inne świadczenia pomiędzy Państwem a mieszkańcem, na co wskazuje przedstawiony opis sprawy, to refundacja kosztów zainstalowania magazynów energii elektrycznej na rzecz Grantobiorcy (mieszkańca) nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego). Przekazywanych środków pieniężnych mieszkańcowi nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru) w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W konsekwencji otrzymane przez Państwa dofinansowanie w związku z realizacją Projektu nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów i nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Podsumowując, stwierdzam, że dofinansowanie uzyskane w związku z realizacją Projektu w ramach którego przekażą Państwo środki pieniężne Grantobiorcom, nie powinno zostać opodatkowane podatkiem VAT.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Odnosząc się zatem do powyższego, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.
W omawianej sprawie, jak wynika z jej opisu, związek taki nie występuje. Jak bowiem Państwo wskazali, efekty realizowanego Projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Ponadto, jak rozstrzygnięto powyżej, refundacja kosztów zainstalowania magazynów energii elektrycznej na rzecz Grantobiorcy (mieszkańca) nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego).
W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. Projektu.
Podsumowując, stwierdzam, że nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
