Brak prawa do odzyskania w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.126.2022.1.ŻR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.126.2022.1.ŻR

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 17 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 3 marca 2022 r. (data wpływu 8 marca 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina  … będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług uzyskała pomoc na realizację zadania pn. „…” we … . Gmina podpisała umowę o przyznaniu pomocy nr …  w dniu 25.03.2021 r. w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy …” objętego PROW na lata 20014-2020.

Realizacja przedmiotowego zadania inwestycyjnego należy do zadań własnych Gminy, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Gmina  … otrzymała na realizację ww. zadania pomoc w kwocie  … zł z Urzędu Marszałkowskiego Województwa … . Gmina  … podpisała w dniu 06.08.2021 r. z wykonawcą umowę o roboty budowlane z terminem realizacji dwóch miesięcy od dnia podpisania umowy. Zadanie zostało zrealizowane i polegało na budowie utwardzonej nawierzchni z masy bitumicznej wraz z podbudową, ścieżkę z kostki brukowej, oznaczenie miasteczka ruchu drogowego wykonane na nawierzchni z wodoodpornej farby akrylowej, przeznaczonej do nawierzchni utwardzonej (znaki poziome). Miasteczko ruchu drogowego obejmuje: skrzyżowanie równorzędne, skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, rondo czterowylotowe, fragment drogi jednokierunkowej, jezdnia do wykonywania tzw. „ósemki”, rowerowy tor przeszkód, przejścia dla pieszych, przejazd kolejowy z wymalowanymi na nawierzchni torami kolejowymi wraz z rogatką zasilaną na akumulator, oznakowanie poziome i pionowe. Nadto mała architektura: ławki do siedzenia, kosze na śmieci, stojaki na rowery, tablica informacyjna z regulaminem, mobilne znaki drogowe, sygnalizatory świetlne, zagospodarowanie wolnych przestrzeni miasteczka grami podwórkowymi wymalowanymi na nawierzchni lub z masy termoplastycznej.

Celem przedsięwzięcia pn. „…” we  … jest rozwój oferty spędzania czasu wolnego w oparciu o zintegrowane zasoby. Wytworzona w ramach ww. zadania infrastruktura jest własnością Gminy … . Faktura dokumentująca realizację przedsięwzięcia została wystawiona na Gminę ….

Gmina … zobowiązana jest dołączyć do wniosku o płatność ww. zadania interpretację indywidualną dotyczącą odliczenia lub zwrotu podatku VAT, ponieważ zaliczyła kwotę podatku VAT zrealizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowalnych oświadczając, iż nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Gmina  … zobowiązana jest wykazać, iż przedmiotowy podatek VAT nie będzie mógł być przez Gminę odzyskany w całości lub w części. Wówczas podatek VAT będzie mógł zostać sklasyfikowany jako koszt kwalifikowany.

Gmina  … będzie wykorzystywała przedmiotowy obiekt jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, gdyż ww. obiekt będzie ogólnodostępny dla każdego. Gmina … nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych ze zrealizowaną inwestycją, w szczególności nie będzie pobierała opłat za korzystanie z wybudowanego obiektu ani też nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na „…” we …, Gmina  … będzie miała możliwość do odzyskania w całości lub w części podatku VAT naliczonego (w drodze odliczenia lub zwrotu tego podatku) po zrealizowaniu przedsięwzięcia?

Państwa stanowisko w sprawie

„…” we … nie będzie służyła wykonywaniu czynności przez Gminę opodatkowanych podatkiem VAT. Wykonanie prac związanych z realizacją ww. przedsięwzięcia należy do zadań własnych Gminy, wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

W związku z powyższym, Gmina …  nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT towarów ani usług związanych ze zrealizowaną inwestycją, w szczególności nie będzie pobierała opłat za korzystanie z wybudowanego obiektu, ani też nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina  … będzie wykorzystywała przedmiotowy obiekt jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, gdyż ww. obiekt będzie ogólnodostępny dla każdego.

Państwa zdaniem, Gminie  … nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dotyczącej zrealizowanego przedsięwzięcia.

Państwa zdaniem, podatek VAT należy uznać jako koszt kwalifikowany przedmiotowej inwestycji. Gmina  … realizując niniejsze zadnie inwestycyjne nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, gdyż jak wskazano w treści wniosku, przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie służyło działalności Gminy  … opodatkowanej podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do  wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w  ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty zrealizowanego projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu, powstały obiekt będzie ogólnodostępny dla każdego. Państwa Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z wybudowanego obiektu, nie będzie też osiągała z  tego tytułu innych dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z  powyższym, Państwa Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu Państwa Gminie nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Państwa Gmina nie ma również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tych warunków, nie mają Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Państwa Gmina nie ma  prawa do odzyskania w całości lub w części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”, ponieważ efekty ww. zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwa Gmina przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Gminy musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Gmina musi się zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).