
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 14 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
1)zwolnienia od podatku świadczonych usług optometrysty na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy,
2)zwolnienia od podatku świadczonych usług ortoptystki na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy,
3)zwolnienia od podatku świadczonych usług terapeuty zajęciowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy,
Uzupełniła go Pani pismem z 31 lipca 2025 r. (wpływ 4 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Świadczy Pani usługi medyczne w zakresie rehabilitacji wzroku dzieci.
Głównym miejscem działalności leczniczej jest (…) Szpital (…), doraźnie – placówka okulistyczna.
Wykonuje Pani zawody:
-optometrysta (kod zawodu: 228601);
-ortoptystka (kod zawodu: 325906);
-terapeuta zajęciowy (kod zawodu: 325907).
Kody zawodów są zgodne z rządową klasyfikacją profesji (Dziennik Ustaw z 2014 roku poz. 1145 itd.).
Zawody potwierdzone wpisem do Centralnego Rejestru Zawodów Medycznych (Załącznik nr 1). Głównym zakresem świadczenia usług z Pani strony, jest diagnoza oraz rehabilitacja narządu wzroku u dzieci. Celem terapii jest profilaktyka, zachowanie, przywracanie oraz poprawa zdrowia małych pacjentów w myśl przepisów art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.
Nadrzędnym celem terapii jest przeciwdziałanie powstaniu przewlekłego stanu chorobowego lub trwałego kalectwa.
Do realizacji zadań wykorzystuje Pani nabytą wiedzę, z obszarów powyżej wymienionych, które się nakładają, uzupełniają i dają szerokie możliwości oceny oraz poprawy stanu zdrowia pacjenta. Na rehabilitację kierują lekarze: POZ, okuliści, neurolodzy, psycholodzy oraz inni specjaliści pracujący z dziećmi, dostrzegający problemy wzrokowe oraz wzrokowo-ruchowe.
W ramach optometrii wykonuje Pani:
-badania jakości widzenia przy zastosowaniu testów, programów komputerowych, urządzeń pomiarowych oraz sprzętu diagnostycznego;
-dokonuje Pani oceny wyników badań – w przypadku wykrycia odstępstw od norm fizjologicznych układu wzrokowego, informuję o konieczności zgłoszenia się do lekarza specjalisty w dziedzinie okulistyki;
-prowadzi Pani treningi oraz rehabilitację układu wzrokowego w celu przywrócenia właściwej sprawności widzenia;
-udziela Pani informacji o konieczności systematycznych badań narządu wzroku;
-popularyzuje Pani zachowania prozdrowotne mające na celu zachowanie prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku.
W ramach ortoptyki wykonuje Pani badania:
-ostrości wzroku do dali i do bliży;
-ruchomości gałek ocznych (wodzenie, śledzenie, sakkady, ruchy akomodacyjne);
-kąta zeza oraz ocenę stanu poszczególnych stopni widzenia obuocznego;
-równowagi sensorycznej oczu;
-fiksacji i korespondencji siatkówkowej.
W przypadku wykrytych nieprawidłowości, realizuje Pani rehabilitację pleoptyczno-ortoptyczną na urządzeniach i aparatach medycznych, a mianowicie:
-leczenie niedowidzenia jednoocznego;
-leczenie zeza, zaburzeń obuocznego widzenia (usprawnianie korespondencji siatkówkowej; poszczególnych stopni obuocznego widzenia; zakresu fuzji; kontrolowania jawnego zeza, odtłumianie słabego oka, normalizacja funkcji obuocznego widzenia).
W ramach terapii zajęciowej:
-prowadzi Pani różne formy i techniki terapii, dostosowane indywidualnie do możliwości oraz problemów konkretnego pacjenta w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego.
Uzupełnienie wniosku
1.Nie jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2. Przedmiotem Pani zapytania są:
1)usługi optometrysty (kod zawodu: 229501);
2)usługi ortoptystki (kod zawodu: 325906);
3)usługi terapeuty zajęciowego (kod zawodu: 325907).
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.
3.Jako optometrysta wykonuje Pani usługi zgodne ze Szczegółowym wykazem czynności zawodowych optometrysty, stanowiącym Załącznik nr 6 do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2025 r. w sprawie szczegółowego wykazu czynności zawodowych osób wykonujących niektóre zawody medyczne (dalej rozporządzenie Ministra Zdrowia) czyli:
1)planowanie i wykonywanie badań optometrycznych w celu oceny funkcji wzrokowych;
2)badanie widzenia obuocznego;
3)wykonywanie badań optometrycznych dzieci i młodzieży we współpracy z lekarzem specjalistą w dziedzinie okulistyki;
4)ocena wyników badań optometrycznych oraz informowanie osoby badanej o konieczności zgłoszenia się do lekarza specjalisty w dziedzinie okulistyki w przypadku wykrycia i rozpoznania odstępstw od norm fizjologicznych układu wzrokowego;
5)planowanie, zalecanie, prowadzenie oraz nadzorowanie rehabilitacji układu wzrokowego w celu poprawy sprawności widzenia;
6)udzielanie informacji o konieczności systematycznych badań narządu wzroku;
7)udzielanie porad dotyczących działania i stosowania wyrobów medycznych związanych z korekcją, ochroną i usprawnianiem narządu wzroku;
8)popularyzowanie zachowań prozdrowotnych mających na celu zachowanie prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku;
9)prowadzenie profilaktyki narządu wzroku, w tym wykonywanie badań przesiewowych i bilansowych u dzieci.
Jako ortoptystka wykonuje Pani usługi zgodne ze Szczegółowym wykazem czynności zawodowych optometrysty, stanowiącym Załącznik nr 7 do rozporządzenia Ministra Zdrowia czyli:
1)wykonywanie badań ortoptycznych i określonych badań okulistycznych;
2)ocena stanu psychofizycznego pacjenta przed wyborem metody badania ortoptycznego;
3)przygotowywanie pacjenta do badań ortoptycznych;
4)dobieranie metod i narzędzi w celu wykonania badania ortoptycznego stosownie do możliwości pacjenta;
5)wykonywanie badań ostrości widzenia, wielkości kąta zeza, parametrów obuocznego widzenia, fiksacji, korespondencji siatkówkowej, konwergencji, ruchomości gałek ocznych, akomodacji, z uwzględnieniem wieku i rozwoju psychomotorycznego pacjenta;
6)wykonywanie badań wskazujących na przyczynę zeza porażennego, takich jak: badanie na synoptoforze lub synoptometrze obuocznego widzenia w dziewięciu kierunkach spojrzenia;
7)wykonywanie badań ruchomości gałek ocznych, kąta zeza, obuocznego widzenia, korespondencji, fiksacji, akomodacji, diplopii i koordynometrii;
8)ustalanie diagnozy ortoptycznej na podstawie uzyskanych wyników badań okulistycznych;
9)ustalanie przebiegu leczenia niedowidzenia, zeza i innych zaburzeń widzenia na podstawie przeprowadzonych badań okulistycznych;
10)ocena rokowania leczenia niedowidzenia, zeza i oczopląsu na podstawie uzyskanych wyników badań okulistycznych;
11)prowadzenie leczenia zachowawczego w niedowidzeniu, zezie i innych zaburzeniach widzenia obuocznego;
12)planowanie leczenia, kontrola wyników i ocena rokowania w przebiegu zeza, niedowidzenia oraz innych zaburzeń widzenia na podstawie badań ortoptycznych i okulistycznych;
13)dobieranie metod terapeutycznych w leczeniu zeza, niedowidzenia oraz innych zaburzeń widzenia obuocznego i innych funkcji wzrokowych;
14)przeprowadzanie terapii w zezie, zaburzeniach widzenia obuocznego i innych funkcji wzrokowych oraz niedowidzeniu;
15)współpraca z pacjentem, lekarzem specjalistą w dziedzinie okulistyki;
16)współpraca z lekarzem specjalistą w dziedzinie okulistyki, innymi specjalistami i fizjoterapeutą w zakresie leczenia zeza, niedowidzenia i innych zaburzeń widzenia;
17)komunikowanie się z pacjentem w zakresie planowanych sposobów leczenia zeza, niedowidzenia i innych zaburzeń widzenia;
18)wydawanie opinii w zakresie stanu widzenia obuocznego, zeza, niedowidzenia, oczopląsu i innych zaburzeń widzenia u dzieci i dorosłych;
19)prowadzenie profilaktyki narządu wzroku, w tym wykonywanie badań przesiewowych i bilansowych u dzieci Jako terapeuta zajęciowy wykonuje Pani usługi zgodne ze Szczegółowym wykazem czynności zawodowych optometrysty, stanowiącym Załącznik nr 15 do rozporządzenia Ministra Zdrowia, czyli:
1)budowanie relacji terapeutycznych z pacjentem, jego rodziną, środowiskiem społecznym;
2)dobieranie sposobów komunikacji werbalnej i niewerbalnej dostosowanych do potrzeb oraz możliwości pacjenta;
3)pomaganie pacjentom z niepełnosprawnościami, ze specjalnymi potrzebami oraz z zaburzeniami psychicznymi w dostępie do świadczeń zdrowotnych;
4)prowadzenie działań edukacyjnych w zakresie zachowań prozdrowotnych;
5)rozpoznawanie i diagnozowanie stanu funkcjonalnego pacjenta;
6)analiza informacji o pacjencie zawartych w dostępnej dokumentacji, w tym dokumentacji medycznej pacjenta;
7)planowanie indywidualnego programu lub planu działań terapeutycznych na podstawie diagnozyterapeutycznej, uwzględniającej możliwości, potrzeby, zainteresowania i sposób funkcjonowania pacjenta;
8)sporządzanie indywidualnego planu terapii zajęciowej dla pacjenta na podstawie diagnozy terapeutycznej pacjenta;
9)planowanie przebiegu treningów umiejętności rozwijających aktywność pacjenta oraz działań w ramach edukacji prozdrowotnej;
10)organizowanie działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego pacjenta oraz jego integracji społecznej i zawodowej;
11)dobieranie środków i pomocy do zajęć terapeutycznych oraz sposobów pracy z pacjentem, jego rodziną i środowiskiem społecznym do zaleceń osób wykonujących zawód medyczny oraz innych specjalistów;
12)prowadzenie terapii zajęciowej z zastosowaniem różnych metod i technik;
13)ocena efektów pracy z pacjentem na podstawie kwestionariuszy, arkuszy oraz narzędzi do diagnozy;
14)formułowanie wniosków wynikających z pracy z pacjentem na podstawie zastosowanych narzędzi diagnostycznych.
4.Posiada Pani uprawnienia (kwalifikacje) w postaci dyplomów wydanych w Polsce do wykonywania zawodów
a)optometrysta – dyplom ukończenia studiów podyplomowych;
b)ortoptystka – świadectwo ukończenia medycznej szkoły policealnej;
c)terapeuta zajęciowy – kwalifikacje potwierdzone zgodnie z art. 98 ustawy z 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych;
Osoby, które przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy uzyskały tytuł zawodowy magistra lub magistra inżyniera lub równorzędny na kierunku studiów w zakresie, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ustawy z dnia 24 lutego 2017 r. o uzyskiwaniu tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia, niezbędnym do wykonywania zawodu medycznego, i w okresie 1 roku przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy wykonywały czynności zawodowe, o których mowa w art. 13, przewidziane dla tego zawodu oraz spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 pkt 1-4, stają się osobami wykonującymi zawód medyczny w rozumieniu niniejszej ustawy i przysługuje im prawo wpisu do rejestru.
5.Nie jest Pani wpisana do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ponieważ nie wykonuje Pani działalności leczniczej jako podmiot leczniczy wymieniony w art. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
Jest Pani osobą wykonującą zawód medyczny, czyli na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej osobą uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Jest Pani wpisana do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego:
-jako terapeuta zajęciowy od 31 lipca 2024 r.
-jako ortoptystka od 8 maja 2024 r.
-jako optometrysta od 8 maja 2024 r.
6.Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej jako podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej.
7.Nie wykonuje Pani żadnych usług będących przedmiotem zapytania jako podmiot leczniczy w ramach działalności leczniczej w świetle ustawy o działalności leczniczej.
8.
a)rodzaj i zakres usług wykonywanych w ramach zawodu optometrysta, ortoptystka i terapeuta zajęciowy został szczegółowo opisany odrębnie dla każdego zawodu w odpowiedzi na pytanie nr 3;
b)usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego świadczone przez Panią są skierowane do pacjentów będących dziećmi w przedziale wiekowym od 4 do 16 lat;
c)głównym celem świadczenia usług optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego jest rehabilitacja narządu wzroku u dzieci. Celem terapii jest profilaktyka, zachowanie, przywracanie oraz poprawa zdrowia pacjentów. Nadrzędnym celem terapii jest przeciwdziałanie powstaniu przewlekłego stanu chorobowego lub trwałego kalectwa;
d)bezpośrednim celem usług optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego jest opieka medyczna służąca profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia;
Usługi optometrysty poprawiają stan zdrowia pacjenta poprzez prowadzenie oraz nadzorowanie rehabilitacji układu wzrokowego w celu poprawy sprawności widzenia.
Usługi ortoptystki poprawiają stan zdrowia pacjenta poprzez przeprowadzanie terapii w zezie, zaburzeniach widzenia obuocznego i innych funkcji wzrokowych oraz niedowidzeniu.
Usługi terapeuty zajęciowego poprawiają stan zdrowia pacjenta poprzez organizowanie działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego pacjenta oraz jego integracji społecznej i zawodowej;
e)wszystkie usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego przedstawione we wniosku stanowią usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu przywracaniu lub poprawie zdrowia. Na rehabilitację narządu wzroku są kierowane osoby z niedowidzeniem jednoocznym, zaburzeniami widzenia obuocznego oraz zaburzeniami wieku rozwojowego;
f)bezpośrednim celem usług optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego jest zapobieganie chorobom bądź innemu zjawisku zdrowotnemu przed jego rozwinięciem poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie (profilaktyka zdrowia). W przypadku usług optometrysty i ortoptystki jest to prowadzenie profilaktyki narządu wzroku, w tym wykonywanie badań przesiewowych i bilansowych u dzieci, a w przypadku usług terapeuty zajęciowego prowadzenie działań edukacyjnych w zakresie zachowań prozdrowotnych;
g)wszystkie przedmiotowe usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego są świadczone na rzecz osób chorych wykazujących określone zaburzenia;
h)wszystkie przedmiotowe usługi optmetrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego są wykonywane na podstawie wskazań medycznych. Na rehabilitację kierują lekarze: POZ, okuliści, neurolodzy, psycholodzy oraz inni specjaliści pracujący z dziećmi, dostrzegający problemy wzrokowe oraz wzrokowo-ruchowe;
i)jednostki chorobowe w zakresie których świadczone są usługi, według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych: ICD 9: H 53.0 niedowidzenie (ambliopia) z nieużywania oka (anopsia): niedowidzenia w różnowzroczności, braku centralnej fiksacji z powodu np. przymglenia rogówki, zaćma, opadnięcie powieki itd.); zezie, H 53.3 inne zaburzenia widzenia obuocznego: nieprawidłowa korespondencja siatkówki, fuzja bez stereopsji. jednoczesna percepcja bez fuzji, niepełne widzenie obuoczne.
Kody świadczonych procedur rehabilitacyjnych:
95.36 ćwiczenia pleoptyczne.
Celem leczenia pleoptycznego jest przywrócenie plamce oka zezującego prawidłowej czynności oraz dominacji nad obwodem siatkówki. Dochodzi w ten sposób do usunięcia mroczka środkowego i poprawienia ostrości wzroku.
Odzyskanie przez plamkę głównego kierunku widzenia oraz zmiany lokalizacji przestrzennej siatkówki; koordynacja ruchów oka oraz mięśni szkieletowych kończyn górnych, dolnych i całego ciała z fizjologicznym kierunkiem widzenia.
Ograniczenie dominacji oka prowadzącego a przez to usunięcie uwarunkowanych obuocznie odruchów hamujących i zmiany lokalizacji obuocznej.
95.35 ćwiczenia ortoptyczne
Celem leczenia ortoptycznego jest usunięcie tłumienia i przywrócenie prawidłowej korespondencji siatkówkowej oraz jednoczesnej percepcji plamkowej, wyćwiczenie zakresu fuzji oraz stereoskopii. Ćwiczenia te dotyczą przede wszystkim ośrodkowego układu nerwowego Równocześnie prowadzone są także ćwiczenia mięśni zewnątrzgałkowych.
Ćwiczenia ortoptyczne są bardzo wskazane w przypadkach niedomogi wszystkich trzech stopni widzenia obuocznego, a także w leczeniu zeza rozbieżnego okresowego, zeza o zmiennym kącie, w heteroforiach Są niezastąpioną rehabilitacją wzrokową po zabiegach.
93.83 terapia zajęciowa
Usprawnianie koordynacji wzrokowo ruchowej, spostrzegania wzrokowego i in. poprawa funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego.
j)usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego są wykonywane wyłącznie dla osób u których dokonano rozpoznania chorób. Żadne z nich nie są wykonywane w celu poprawy ogólnego samopoczucia pacjenta;
k)usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego, będące przedmiotem wniosku nie są wykonywane w celu poprawy wyglądu bądź samopoczucia pacjenta. Wszystkie przedmiotowe usługi są działaniami skierowanymi na leczenie choroby;
l)wszystkie przedmiotowe usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego są wykonywane wyłącznie w celu terapeutycznym w ramach opieki medycznej nad pacjentem;
m)wszystkie wymienione we wniosku usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego zmierzają do likwidacji zaburzeń i zmian chorobowych zagrażających życiu lub zdrowiu;
n)wszystkie wymienione we wniosku usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego mają na celu zahamowanie postępu lub powikłań istniejącej choroby bądź zapobieganie powstawania niekorzystnych wzorców zachowań, które przyczyniają się do podwyższenia ryzyka chorób wymienionych w odpowiedzi na pytanie 8 i);
o)w ramach wszystkich wymienionych we wniosku usług optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego dokonywana jest weryfikacja stanu zdrowia konkretnego pacjenta (m.in analiza wywiadu medycznego , przedstawienie aktualnych wyników badań).
9.Usługi będące przedmiotem zapytania świadczy Pani w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej:
-usługi optometrysty – art. 13 ust. 1 pkt 6 ustawy z 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych,
-usługi ortoptystki – art. 13 ust. 1 pkt 6 ustawy z 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych,
-usługi terapeuty zajęciowego – art. 13 ust. 1 pkt 15 ustawy z 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych.
Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 31 lipca 2025 r.)
1.Czy w ramach świadczonych usług optometrysty może Pani korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług?
2.Czy w ramach świadczonych usług ortoptystki może Pani korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług?
3.Czy w ramach świadczonych usług terapeuty zajęciowego może Pani korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 31 lipca 2025 r.)
W Pani ocenie,
Ad. 1
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
a)lekarza i lekarza dentysty,
b)pielęgniarki i położnej,
c)medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, z późn. zm.),
d)psychologa.
Zwolnienie od podatku od towarów i usług to ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Ma ono zastosowanie wyłącznie do usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Ustawodawca wymienił ponadto konkretne podmioty, które wykonując takie usługi, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Zwolnienie obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu przez określone osoby (podmioty).
Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy wynika, że zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki - celem ich świadczenia jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia i świadczone są w ramach wykonywanych zawodów (lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa i osób świadczących powyższe usługi w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w ustawie o działalności leczniczej).
Usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone w ramach wykonywania zawodu medycznego optometrysta, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Wnioskodawca osobiście będzie świadczył usługi będące przedmiotem wniosku. Wnioskodawca posiada wymagane kwalifikacje do świadczenia usług będących przedmiotem zapytania.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, osoba wykonująca zawód medyczny – to osoba uprawniona na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osoba legitymująca się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Potwierdzeniem statusu optometrysty jako osoby wykonującej zawód medyczny jest:
-rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2014 r. poz. 1145 z późn. zm.), w którym zawód optometrysty został ujęty w grupie 22 – specjaliści do spraw zdrowia, 229 – inni specjaliści ochrony zdrowia, kod zawodu 2295 – optometryści, 229501 – optometrysta;
-ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (Dz. U. 2023 r. poz. 1972), w której w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. f) jako jeden z zawodów medycznych został wymieniony optometrysta.
Zatem, osoba wykonująca zawód optometrysty jest osobą uprawnioną do udzielania świadczeń zdrowotnych, oraz osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w dziedzinie medycyny. W związku z powyższym w analizowanym przypadku z pewnością jest spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Opisane w stanie faktycznym usługi optometrysty będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce oraz przywracaniu i poprawie zdrowia. Optometria to dziedzina wiedzy stosowanej, której głównym przedmiotem zainteresowania jest proces widzenia, a zwłaszcza wszystko to, co służy: ochronie, zachowaniu, usprawnieniu i rozwojowi tego procesu (Encyklopedia PWN, http://encyklopedia.pwn.pl/).
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy należy uznać, iż w zakresie świadczonych usług optometrycznych Wnioskodawca będzie spełniał zarówno przesłanki podmiotowe, jak i przedmiotowe wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi optometryczne będą bowiem służyły przywracaniu i poprawie zdrowia. Wnioskodawca jest podmiotem wykonującym zawód medyczny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, a więc będzie osobą uprawnioną, na podstawie odrębnych przepisów, do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Wobec powyższego, usługi optometryczne świadczone przez Wnioskodawcę korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy.
Ad. 2
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
a)lekarza i lekarza dentysty,
b)pielęgniarki i położnej,
c)medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, z późn. zm.),
d)psychologa.
Zwolnienie od podatku od towarów i usług to ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Ma ono zastosowanie wyłącznie do usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Ustawodawca wymienił ponadto konkretne podmioty, które wykonując takie usługi, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Zwolnienie obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu przez określone osoby (podmioty).
Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy wynika, że zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki – celem ich świadczenia jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia i świadczone są w ramach wykonywanych zawodów (lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa i osób świadczących powyższe usługi w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w ustawie o działalności leczniczej).
Usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone w ramach wykonywania zawodu medycznego ortoptystka, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Wnioskodawca osobiście będzie świadczył usługi będące przedmiotem wniosku. Wnioskodawca posiada wymagane kwalifikacje do świadczenia usług będących przedmiotem zapytania.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, osoba wykonująca zawód medyczny - to osoba uprawniona na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osoba legitymująca się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Potwierdzeniem statusu ortoptystki jako osoby wykonującej zawód medyczny jest
-rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2014 r. poz. 1145 z póżn. zm.), w którym zawód ortoptystki został ujęty w grupie 32 – średni personel do spraw zdrowia, 325 – inny średni personel do spraw zdrowia, kod zawodu 3259 – średni personel do sprawa zdrowia gdzie indziej niesklasyfikowany, 325906 – ortoptystka,
-ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (Dz. U. rok 2023 poz. 1972), w której w art.1 ust.1 pkt. 1 lit g) jako jeden z zawodów medycznych została wymieniona ortoptystka.
Zatem, osoba wykonująca zawód ortoptystki jest osobą uprawnioną do udzielania świadczeń zdrowotnych, oraz osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w dziedzinie medycyny. W związku z powyższym w analizowanym przypadku z pewnością jest spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Opisane w stanie faktycznym usługi ortoptystki będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce oraz przywracaniu i poprawie zdrowia. Ortoptysta to specjalista w dziedzinie ortoptyki, gałęzi medycyny zajmującej się badaniem i leczeniem zaburzeń ruchomości gałek ocznych oraz zaburzeń widzenia obuocznego. Pracuje najczęściej w placówkach okulistycznych, współpracując z okulistami i optometrystami.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy należy uznać, iż w zakresie świadczonych usług ortoptycznych Wnioskodawca będzie spełniał zarówno przesłanki podmiotowe, jak i przedmiotowe wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi ortoptystki będą bowiem służyły przywracaniu i poprawie zdrowia. Wnioskodawca jest podmiotem wykonującym zawód medyczny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, a więc będzie osobą uprawnioną, na podstawie odrębnych przepisów, do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Wobec powyższego, usługi ortoptystki świadczone przez Wnioskodawcę korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy.
Ad. 3
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
a)lekarza i lekarza dentysty,
b)pielęgniarki i położnej,
c)medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, z późn. zm.),
d)psychologa.
Zwolnienie od podatku od towarów i usług to ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Ma ono zastosowanie wyłącznie do usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Ustawodawca wymienił ponadto konkretne podmioty, które wykonując takie usługi, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Zwolnienie obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu przez określone osoby (podmioty).
Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy wynika, że zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki – celem ich świadczenia jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia i świadczone są w ramach wykonywanych zawodów (lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa i osób świadczących powyższe usługi w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w ustawie o działalności leczniczej).
Usługi będące przedmiotem wniosku są świadczone w ramach wykonywania zawodu medycznego terapeuta zajęciowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.
Wnioskodawca osobiście będzie świadczył usługi będące przedmiotem wniosku. Wnioskodawca posiada wymagane kwalifikacje do świadczenia usług będących przedmiotem zapytania.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, osoba wykonująca zawód medyczny – to osoba uprawniona na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osoba legitymująca się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Potwierdzeniem statusu terapeuty zajęciowego i jako osoby wykonującej zawód medyczny jest:
-rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2014 r. poz. 1145 z późn. zm.), w którym zawód ortoptystki został ujęty w grupie 32 – średni personel do spraw zdrowia, 325 – inny średni personel do spraw zdrowia, kod zawodu 3259 – średni personel do sprawa zdrowia gdzie indziej niesklasyfikowany, 325907 – terapeuta zajęciowy,
-ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (Dz. U. 2023 r. poz. 1972), w której w art.1 ust.1 pkt. 1 lit o) jako jeden z zawodów medycznych został wymieniony terapeuta zajęciowy.
Zatem, osoba wykonująca zawód terapeuty zajęciowego jest osobą uprawnioną do udzielania świadczeń zdrowotnych, oraz osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w dziedzinie medycyny. W związku z powyższym w analizowanym przypadku z pewnością jest spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Opisane w stanie faktycznym usługi terapeuty zajęciowego będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce oraz przywracaniu i poprawie zdrowia.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy należy uznać, iż w zakresie świadczonych usług terapii zajęciowej Wnioskodawca będzie spełniał zarówno przesłanki podmiotowe, jak i przedmiotowe wynikające z treści art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi terapii zajęciowej będą bowiem służyły przywracaniu i poprawie zdrowia. Wnioskodawca jest podmiotem wykonującym zawód medyczny, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, a więc będzie osobą uprawnioną, na podstawie odrębnych przepisów, do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Wobec powyższego, usługi terapeuty zajęciowego świadczone przez Wnioskodawcę korzystać będą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W tym miejscu należy wskazać, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
a)lekarza i lekarza dentysty,
b)pielęgniarki i położnej,
c)medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2025 r. poz. 450, 620 i 637),
d)psychologa.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy:
Zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.
Wymienione powyżej zwolnienia od podatku VAT mają charakter podmiotowo-przedmiotowy i odnoszą się do usług w zakresie opieki medycznej oraz dostawy towarów i usług ściśle z tymi usługami związanych wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze (pkt 18) oraz usług świadczonych przez lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarki, położne, psychologa oraz usług świadczonych w ramach wykonywania zawodów medycznych (pkt 19).
Analiza powołanych regulacji prowadzi zatem do wniosku, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:
·usługi są świadczone przez konkretne, wskazane przez ustawodawcę podmioty (kryterium podmiotowe);
·usługi służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia (kryterium przedmiotowe).
Obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu (przedmiot) przez określone osoby (podmioty). Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Określając krąg podmiotów objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy, ustawodawca odwołał się do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 450 ze zm.), dalej: ustawa o działalności leczniczej.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej:
Osoba wykonująca zawód medyczny oznacza osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o działalności leczniczej:
Podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą – podmiot leczniczy wymieniony w art. 4 ust. 1 pkt 2, 3 i 7.
Z kolei, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o działalności leczniczej:
Podmiot wykonujący działalność leczniczą – podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4, oraz lekarza, pielęgniarkę lub fizjoterapeutę wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową, o której mowa w art. 5.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o działalności leczniczej:
Użyte w ustawie określenia oznaczają świadczenie zdrowotne – działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:
Działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Świadczenia te mogą być udzielane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. W myśl ust. 2 przytoczonego wyżej artykułu, działalność lecznicza może również polegać na:
1)promocji zdrowia lub
2)realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności leczniczej:
Podmiotami leczniczymi są przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.
Analiza powołanych wyżej przepisów w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy pozwala stwierdzić, że w omawianej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki o charakterze podmiotowym, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, gdyż z opisu sprawy wynika, że nie posiada Pani statusu podmiotu leczniczego.
Z kolei, jak wskazano powyżej, z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki – służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i świadczone są w ramach wykonywanych zawodów (lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa i osób świadczących powyższe usługi w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w ustawie o działalności leczniczej).
Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy w zakresie opieki medycznej stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b i c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
1) opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;
2) świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.
Z powyższych regulacji wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług opieki medycznej jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:
-przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także
-przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem leczniczym albo osobą wykonującą zawód lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa lub inny zawód medyczny w rozumieniu ww. art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, bądź innym podmiotem wykonującym te usługi na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie od podatku nie znajduje zastosowania.
Nie każde zatem świadczenie opieki medycznej objęte jest zakresem zwolnienia od podatku. Z powyższych przepisów wynika, że zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki – służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę podmioty (podmioty lecznicze oraz świadczone w ramach wykonywanych zawodów lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa i medycznych, o których mowa w ustawie o działalności leczniczej). Zatem powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Precyzując czynności opieki medycznej, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia, pojęcia te należy interpretować z zastosowaniem wykładni językowej.
„Profilaktyka” to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk; to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zatem profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby.
„Zachowywanie” rozumiane jest jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie.
Interpretując słowo „ratowanie”, należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia.
Słowo „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Pojęcie „przywracanie zdrowia” oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.
„Poprawa” to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Z kolei termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień, zgodnie z wykładnią literalną, oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie.
Należy podkreślić, że z utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, które służą unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich i które należy postrzegać w ogólnym kontekście wspólnego systemu podatku VAT (wyrok C-473/08 w sprawie Eulitz, pkt 25). Ponadto, jak również wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w swym orzecznictwie: pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.) powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.
Należy zauważyć, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani we wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.
W odniesieniu do powołanych wyżej przepisów Dyrektywy, ukształtowała się wspólnotowa linia orzecznicza. I tak, w wyroku w sprawie C-106/05 L.u.P. GmbH (pkt 27), Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że:
„(…) pojęcia »opieki medycznej« oraz »świadczeń opieki medycznej« (…) odnoszą się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia”.
Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie C-307/01 Peter d´Ambrumenil (pkt 57), gdzie podkreślono, że:
„(…) pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”.
Analizując przedstawione powyżej regulacje należy zauważyć, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 19 ustawy pojęcie „usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia” odpowiada określeniom używanym przez TSUE „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Margarete Unterpertinger, C-212/01, pkt 40).
Należy podkreślić, że ani przytoczone przepisy Dyrektywy, ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Zatem czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stanowisko takie wynika z wyroku w sprawie C-212/01 oraz w sprawie C-384/98.
Ponadto, w przedmiotowym wyroku Trybunał stwierdził, że:
„(…) to cel usługi medycznej decyduje o tym, czy powinna ona być zwolniona z podatku VAT. Dlatego też, jeśli kontekst, w jakim taka usługa jest wykonywana, pozwala ustalić, że jej głównym celem nie jest ochrona zdrowia, włączając w to utrzymanie lub przywrócenie zdrowia, lecz udzielanie porad wymaganych przed podjęciem decyzji wywołujących skutki prawne, zwolnienie nie ma zastosowania do takiej usługi”.
Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia. Jeżeli z kontekstu wynika, że jej podstawowym celem nie jest ochrona zdrowia, w tym jego utrzymanie lub przywrócenie, lecz raczej udzielenie porady wymaganej przed podjęciem decyzji wiążącej się z konsekwencjami prawnymi, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Wyrażenie „opieka medyczna” dotyczy działalności mającej na celu ochronę zdrowia ludzkiego i obejmuje opiekę nad pacjentem. Celem zwolnienia jest ułatwienie ochrony zdrowia ludzkiego, która obejmuje diagnozę i badania w celu sprawdzenia, czy osoba cierpi na jakąś chorobę i jeżeli to możliwe, zapewnia jej leczenie. Nie obejmuje diagnozy i badania w innym celu. Aby podlegać zwolnieniu, świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel. Jeżeli podstawowym celem danego świadczenia nie są diagnoza, opieka, bądź leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia, świadczenie takie nie podlega zwolnieniu z VAT.
W ww. art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że zwolnienie dotyczy jedynie czynności „ściśle” związanych z podstawowymi usługami objętymi zwolnieniem, którym – jak wynika z powyższej analizy – powinien przyświecać cel terapeutyczny. W zakresie pojęcia „czynności ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną” powinny zatem mieścić się wyłącznie świadczenia, których realizacja jest niezbędna dla osiągnięcia celu terapeutycznego, opieki szpitalnej i medycznej.
Ponadto jak zauważono w sprawie C-262/08 CopyGene A/S:
Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia, jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania.
Zatem zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18, pkt 19 i pkt 19a ustawy, objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia. Usługi, które tych celów nie realizują nie mogą korzystać z ww. zwolnienia. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświecał danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Nie w każdym przypadku działania podejmowane na rzecz pacjenta mają na celu zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę jego zdrowia. W przypadku, gdy świadczone usługi nie będą związane z ochroną zdrowia i takiego celu nie będą realizować, nie mogą korzystać z omawianego zwolnienia.
Dla zastosowania zwolnienia od VAT dla ww. usług ważnym jest wykazanie, że celem świadczonych usług jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywrócenie i poprawa zdrowia.
Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy odpowiada zakresowi zwolnienia wynikającego z powołanego przepisu art. 132 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.
W kwestii ww. zwolnienia wypowiedział się również TSUE, który w wyroku w sprawie C-141/00 Ambulanter Pflegedienst Kügler GmbH wskazał, że:
Zwolnienie przyznane w art. 13(A)(J)(c,) Szóstej Dyrektywy (aktualnie art. 132 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady) nie zależy od formy prawnej podatnika świadczącego usługi medyczne lub paramedyczne, o których mowa w tym przepisie.
W wyroku tym TSUE wyjaśnił również:
W dosłownej interpretacji, przepis ten (art. 132 ust. 1 lit. c) dyrektywy) nie wymaga, by usługi medyczne były świadczone przez podatnika o konkretnej formie prawnej, aby objąć je zwolnieniem. Spełnione muszą być tylko dwa warunki: musi to obejmować usługi medyczne i muszą one być świadczone przez osoby posiadające konieczne kwalifikacje zawodowe (pkt 27).
Określając krąg podmiotów objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy, ustawodawca odwołał się do powołanego wyżej art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.
Określając krąg podmiotów objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy, ustawodawca odwołał się do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej. Na mocy tego przepisu:
Osoba wykonująca zawód medyczny oznacza osobę uprawnioną na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.
Przewidziany w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy warunek, zgodnie z którym zwolnione od podatku VAT są usługi w zakresie opieki medycznej wykonywane w ramach zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej ma na celu zapewnienie, aby zwolnienie od podatku było stosowane wyłącznie do świadczeń opieki medycznej wykonywanych przez osoby posiadające wymagane, często wysokie, kwalifikacje zawodowe. Dlatego nie każde świadczenie opieki medycznej objęte jest zakresem zwolnienia od podatku, zwolnienie to dotyczy tylko świadczeń o odpowiednim poziomie jakości, biorąc pod uwagę wykształcenie zawodowe osób je wykonujących.
Zasady wykonywania niektórych zawodów medycznych zostały uregulowane w odrębnych aktach prawnych, np. zawód lekarza, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, farmaceuty. Poza wymienionymi istnieje jeszcze spora grupa innych zawodów medycznych, dla których jednak nie zostały określone zasady wykonywania w odrębnych przepisach. Należy zatem przyjąć, że pojęcie „osoba wykonująca zawód medyczny” obejmuje osoby wykonujące zawody, których status jest określony ustawowo, jak i zawody, które nie mają na gruncie obowiązującego prawa takiego uregulowania.
Pojęcie „wykonywanie zawodu medycznego” należy odnieść do osób, które fachowo, stale i w celach zarobkowych zajmują się wykonywaniem zajęcia mającego związek z medycyną i które mają odpowiednie kwalifikacje. Przez kwalifikacje należy rozumieć zasób wiedzy i umiejętności wymaganych do udzielania świadczeń zdrowotnych.
Potwierdzeniem statusu optometrysty, jako osoby wykonującej zawód medyczny, jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2018 r. poz. 227 ze zm.), w którym zawód optometrysty został ujęty w grupie 22 – specjaliści do spraw zdrowia, 229 – inni specjaliści ochrony zdrowia, kod zawodu 2295 – optometryści, 229501 – optometrysta. Klasyfikacja w ww. grupie oznacza wymaganie uzyskania wykształcenia wyższego.
Zgodnie z pkt 6 załącznika nr 7 zarządzenia nr 131/2019/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 1 października 2019 r. w sprawie warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczeń zaopatrzenie w wyroby medyczne (NFZ z 2019 r. poz. 131 ze zm.) wymagane kwalifikacje dla optometrysty to:
1)ukończenie studiów wyższych na kierunku lub w specjalności optometria obejmujących co najmniej 600 godzin kształcenia w zakresie optometrii i uzyskanie tytułu magistra lub magistra inżyniera,
2)ukończenie studiów podyplomowych z optometrii obejmujących co najmniej 600 godzin kształcenia w zakresie optometrii.
Z kolei, potwierdzeniem statusu ortoptysty i terapeuty zajęciowego jako osoby wykonującej zawód medyczny jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 227 ze zm.), w którym zawód ortoptysty i terapeuty zajęciowego został ujęty w grupie 3259 – średni personel do spraw zdrowia gdzie indziej niesklasyfikowany, kod zawodu 325906 – ortoptysta, kod zawodu 325907 – terapeuta zajęciowy.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1972 ze zm.), dalej: ustawa o niektórych zawodach medycznych:
Ustawa określa zasady:
1)wykonywania następujących zawodów medycznych:
a)asystentka stomatologiczna,
b)elektroradiolog,
c)higienistka stomatologiczna,
d)instruktor terapii uzależnień,
e)opiekun medyczny,
f)optometrysta,
g)ortoptystka,
h)podiatra,
i)profilaktyk,
j)protetyk słuchu,
k)technik farmaceutyczny,
l)technik masażysta,
m)technik ortopeda,
n)technik sterylizacji medycznej,
o)terapeuta zajęciowy;
2)ustawicznego rozwoju zawodowego osób wykonujących zawody medyczne, o których mowa w pkt 1;
3)odpowiedzialności zawodowej osób wykonujących zawody medyczne, o których mowa w pkt 1.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o niektórych zawodach medycznych:
Do wykonywania zawodu medycznego jest uprawniona osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
2) nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) wykazuje znajomość języka polskiego w mowie i piśmie w zakresie niezbędnym do wykonywania danego zawodu medycznego oraz złożyła oświadczenie o następującej treści: „Oświadczam, że władam językiem polskim w mowie i piśmie w zakresie niezbędnym do wykonywania zawodu medycznego.”;
5)posiada:
a)wykształcenie uzyskane w systemie szkolnictwa wyższego i nauki, kwalifikacje uzyskane w systemie oświaty lub inne kwalifikacje, wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego, określone w załączniku do ustawy, i posiada dokument potwierdzający uzyskanie tego wykształcenia lub tych kwalifikacji lub
b) kwalifikacje wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego uzyskane w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, uznane w Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz.U. z 2023 r. poz. 334), lub
c) dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji wymaganych do wykonywania danego zawodu medycznego wydany w państwie innym niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederacja Szwajcarska lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, uznany w Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z przepisami o szkolnictwie wyższym i nauce, za równoważny odpowiedniemu polskiemu dyplomowi i tytułowi zawodowemu, lub
d) kwalifikacje wymagane do wykonywania danego zawodu medycznego uzyskane przed dniem 1 stycznia 2021 r. w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, uznane w Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, lub
e)dokument uprawniający do wykonywania danego zawodu medycznego uznany na mocy umowy międzynarodowej lub porozumienia;
6)posiada wpis do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego.
Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o niektórych zawodach medycznych, stanowi, że:
Osoba wykonująca zawód medyczny, która spełnia warunki określone w ust. 1 pkt 1-5, podlega wpisowi do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego. Zawód medyczny można wykonywać od dnia uzyskania tego wpisu.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 6 ustawy o niektórych zawodach medycznych:
Wykonywanie danego zawodu medycznego polega na wykonywaniu czynności zawodowych w zakresie optometrii – w przypadku optometrysty.
Na mocy art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy o niektórych zawodach medycznych:
Wykonywanie danego zawodu medycznego polega na wykonywaniu czynności zawodowych w zakresie ortoptyki - w przypadku ortoptystki.
W myśl art. 13 ust. 1 pkt 15 ustawy o niektórych zawodach medycznych:
Wykonywanie danego zawodu medycznego polega na wykonywaniu czynności zawodowych w zakresie diagnozy w ramach terapii zajęciowej, prowadzenia indywidualnej i grupowej terapii zajęciowej, oceny jej efektów oraz organizowania działań terapeutycznych mających na celu poprawę funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego oraz integracji społecznej i zawodowej osób nimi objętych – w przypadku terapeuty zajęciowego.
Zatem, osoba wykonująca zawód optometrysty, ortoptysty oraz terapeuty zajęciowego jest osobą uprawnioną do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osobą legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w dziedzinie medycyny.
Wykładnia normy zawartej w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy wskazuje, że zwolnienie od podatku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej dotyczy podatników będących osobami wykonującymi zawody medyczne, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.
W opisie sprawy wskazała Pani, że posiada Pani uprawnienia (kwalifikacje) w postaci dyplomów wydanych w Polsce do wykonywania zawodów: optometrysta – dyplom ukończenia studiów podyplomowych, ortoptystka – świadectwo ukończenia medycznej szkoły policealnej, terapeuta zajęciowy – kwalifikacje potwierdzone zgodnie z art. 98 ustawy z 17 sierpnia 2023 o niektórych zawodach medycznych (osoby, które przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy uzyskały tytuł zawodowy magistra lub magistra inżyniera lub równorzędny na kierunku studiów w zakresie, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ustawy z dnia 24 lutego 2017 r. o uzyskiwaniu tytułu specjalisty w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia, niezbędnym do wykonywania zawodu medycznego, i w okresie 1 roku przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy wykonywały czynności zawodowe, o których mowa w art. 13, przewidziane dla tego zawodu oraz spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 pkt 1-4, stają się osobami wykonującymi zawód medyczny w rozumieniu niniejszej ustawy i przysługuje im prawo wpisu do rejestru).
Zatem opisane usługi medyczne optometrysty, ortoptystki oraz terapeuty zajęciowego są przez Panią świadczone w ramach wykonywania zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, tj. przez osobę, która legitymuje się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny:
-usługi optometrysty – art. 13 ust. 1 pkt 6 ustawy z 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych
-usługi ortoptystki – art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy z 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych,
-usługi terapeuty zajęciowego – art. 13 ust. 1 pkt 15 ustawy z 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych.
W konsekwencji, w opisanej sprawie spełniona jest przesłanka podmiotowa wskazana w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy.
Należy zatem przeanalizować, czy spełnia Pani przesłankę o charakterze przedmiotowym, a więc czy usługi opisane we wniosku – ze względu na cel ich wykonywania – mogą zostać uznane za usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.
W opisie sprawy podała Pani informacje, z których wynika, że:
· głównym celem świadczenia usług optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego jest rehabilitacja narządu wzroku u dzieci. Celem terapii jest profilaktyka, zachowanie, przywracanie oraz poprawa zdrowia pacjentów. Nadrzędnym celem terapii jest przeciwdziałanie powstaniu przewlekłego stanu chorobowego lub trwałego kalectwa;
· bezpośrednim celem usług optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego jest opieka medyczna służąca profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia;
·usługi optometrysty poprawiają stan zdrowia pacjenta poprzez prowadzenie oraz nadzorowanie rehabilitacji układu wzrokowego w celu poprawy sprawności widzenia;
·usługi ortoptystki poprawiają stan zdrowia pacjenta poprzez przeprowadzanie terapii w zezie, zaburzeniach widzenia obuocznego i innych funkcji wzrokowych oraz niedowidzeniu;
·usługi terapeuty zajęciowego poprawiają stan zdrowia pacjenta poprzez organizowanie działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego pacjenta oraz jego integracji społecznej i zawodowej;
·wszystkie usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego przedstawione we wniosku stanowią usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu przywracaniu lub poprawie zdrowia. Na rehabilitację narządu wzroku są kierowane osoby z niedowidzeniem jednoocznym, zaburzeniami widzenia obuocznego oraz zaburzeniami wieku rozwojowego;
·bezpośrednim celem usług optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego jest zapobieganie chorobom bądź innemu zjawisku zdrowotnemu przed jego rozwinięciem poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie (profilaktyka zdrowia). W przypadku usług optometrysty i ortoptystki jest to prowadzenie profilaktyki narządu wzroku, w tym wykonywanie badań przesiewowych i bilansowych u dzieci a w przypadku usług terapeuty zajęciowego prowadzenie działań edukacyjnych w zakresie zachowań prozdrowotnych;
·wszystkie przedmiotowe usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego są świadczone na rzecz osób chorych wykazujących określone zaburzenia;
·wszystkie przedmiotowe usługi optmetrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego są wykonywane na podstawie wskazań medycznych. Na rehabilitację kierują lekarze: POZ, okuliści, neurolodzy, psycholodzy oraz inni specjaliści pracujący z dziećmi, dostrzegający problemy wzrokowe oraz wzrokowo-ruchowe;
·jednostki chorobowe w zakresie których świadczone są usługi, według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych: ICD 9: H 53.0 niedowidzenie (ambliopia) z nieużywania oka (anopsia): niedowidzenia w różnowzroczności, braku centralnej fiksacji z powodu np. przymglenia rogówki, zaćma, opadnięcie powieki itd.); zezie, H 53.3 inne zaburzenia widzenia obuocznego: nieprawidłowa korespondencja siatkówki, fuzja bez stereopsji. jednoczesna percepcja bez fuzji, niepełne widzenie obuoczne;
Świadczone procedury rehabilitacyjne:
-ćwiczenia pleoptyczne:
Celem leczenia pleoptycznego jest przywrócenie plamce oka zezującego prawidłowej czynności oraz dominacji nad obwodem siatkówki. Dochodzi w ten sposób do usunięcia mroczka środkowego i poprawienia ostrości wzroku.
Odzyskanie przez plamkę głównego kierunku widzenia oraz zmiany lokalizacji przestrzennej siatkówki; koordynacja ruchów oka oraz mięśni szkieletowych kończyn górnych, dolnych i całego ciała z fizjologicznym kierunkiem widzenia.
Ograniczenie dominacji oka prowadzącego a przez to usunięcie uwarunkowanych obuocznie odruchów hamujących i zmiany lokalizacji obuocznej.
-ćwiczenia ortoptyczne:
Celem leczenia ortoptycznego jest usunięcie tłumienia i przywrócenie prawidłowej korespondencji siatkówkowej oraz jednoczesnej percepcji plamkowej, wyćwiczenie zakresu fuzji oraz stereoskopii. Ćwiczenia te dotyczą przede wszystkim ośrodkowego układu nerwowego Równocześnie prowadzone są także ćwiczenia mięśni zewnątrzgałkowych.
Ćwiczenia ortoptyczne są bardzo wskazane w przypadkach niedomogi wszystkich trzech stopni widzenia obuocznego, a także w leczeniu zeza rozbieżnego okresowego, zeza o zmiennym kącie, w heteroforiach Są niezastąpioną rehabilitacją wzrokową po zabiegach.
-terapia zajęciowa:
Usprawnianie koordynacji wzrokowo ruchowej, spostrzegania wzrokowego i in. poprawa funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego.
·usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego są wykonywane wyłącznie dla osób u których dokonano rozpoznania chorób. Żadne z nich nie są wykonywane w celu poprawy ogólnego samopoczucia pacjenta;
·usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego, będące przedmiotem wniosku nie są wykonywane w celu poprawy wyglądu bądź samopoczucia pacjenta. Wszystkie przedmiotowe usługi są działaniami skierowanymi na leczenie choroby;
·wszystkie przedmiotowe usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego są wykonywane wyłącznie w celu terapeutycznym w ramach opieki medycznej nad pacjentem;
·wszystkie wymienione we wniosku usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego zmierzają do likwidacji zaburzeń i zmian chorobowych zagrażających życiu lub zdrowiu;
·wszystkie wymienione we wniosku usługi optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego mają na celu zahamowanie postępu lub powikłań istniejącej choroby bądź zapobieganie powstawania niekorzystnych wzorców zachowań, które przyczyniają się do podwyższenia ryzyka chorób;
·w ramach wszystkich wymienionych we wniosku usług optometrysty, ortoptystki i terapeuty zajęciowego dokonywana jest weryfikacja stanu zdrowia konkretnego pacjenta (m.in analiza wywiadu medycznego , przedstawienie aktualnych wyników badań).
Z powyższych okoliczności wynika, że świadczone przez Panią usługi medyczne rehabilitacji wzroku dążą do zachowania, ratowania, przywracania lub poprawy zdrowia Pani pacjentów.
Zatem, przesłankę przedmiotową wskazaną w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy, należy uznać za spełnioną, ponieważ opisane we wniosku usługi medyczne rehabilitacji wzroku stanowią usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia pacjentów.
W rezultacie świadczone przez Panią usługi medyczne korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy.
Podsumowanie
-świadczone przez Panią usługi optometrysty korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy;
-świadczone przez Panią usługi ortoptystki korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy;
-świadczone przez Panią usługi terapeuty zajęciowego korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c) ustawy.
Zatem Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Jako oczywistą omyłkę pisarską potraktowałem podaną przez Panią w uzupełnieniu do wniosku informację, że wykonuje Pani usługi ortoptystki na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 6 ustawy z 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych i przyjąłem w wydanej interpretacji, że wykonuje je Pani na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
