Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.815.2020.1.DK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18.11.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.815.2020.1.DK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 października 2020 r. (data wpływu 20 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem (...) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem (...)

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT.

Od dnia 1 stycznia 2017 roku jednostki budżetowe Miasta C. zostały objęte centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług.

23 września 2020 roku pomiędzy Miastem C. a Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020 (Urząd Marszałkowski) została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pn. (...).

W ramach drugiego etapu modernizacji oświetlenia w mieście planuje się następujące działania:

  1. Wymianę 632 szt. opraw sodowych na LED (w tym 368 szt. opraw ulicznych oraz 264 szt. opraw parkowych),
  2. Wymianę 278 szt. wysięgników wraz z osprzętem,
  3. Przystosowanie 13 punktów sterowania oświetleniem (PZ) do instalacji inteligentnego systemu sterowania i monitoringu (w tym wymiana skrzynek oświetlenia ulicznego),
  4. Montaż w przygotowanych punktach sterowania 13 szt. sterowników oświetlenia wraz z kartami GSM,
  5. Montaż 632 szt. sterowników do opraw.
  6. W ramach kosztów niekwalifikowanych wymienione zostaną 243 słupy.

Problemem, który stał się przyczyną do wnioskowania o dofinansowanie jest nadmiernie zużycie energii elektrycznej. Celem ogólnym projektu jest promocja wykorzystywania efektywnych energetycznie rozwiązań w oświetleniu poprzez wymianę 632 nieefektywnych opraw na oprawy LED.

Cele szczegółowe to:

  • obniżenie emisji CO2 o co najmniej 60%,
  • zwiększenie efektywności energetycznej oświetlenia miejskiego,
  • poprawa jakości transportu i przemieszczania się po zmroku.

Projekt zostanie zrealizowany w 2021 roku. Realizacja projektu została powierzona Miejskiemu Zarządowi Dróg w C. jednostce budżetowej Miasta C. objętej centralizacją, czyli nie posiadającej odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Miejski Zarząd Dróg w C. jako jednostka budżetowa Miasta C. powołana do wykonywania zadań publicznych w szczególności w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym) wykonuje nieodpłatnie zadania własne gminy mające na celu zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Beneficjentem projektu oraz właścicielem modernizowanej w ramach projektu infrastruktury jest Miasto C., natomiast zgodnie z art. 12 ustawy o finansach publicznych infrastrukturę oświetleniową Miasta C. posiada i zarządzą nią Miejski Zarząd Dróg w C.

Projekt (...) jest projektem komplementarnym z projektem (1).

Zgodnie z paragrafem 8 pkt 4 umowy o dofinansowanie projektu (...) wydatki poniesione na podatek od towarów i usług mogą zostać uznane za kwalifikowane, jeśli beneficjent nie ma prawnej możliwości ich odzyskania. Potwierdzenie kwalifikowalności podatku od towarów i usług określone zostaje na podstawie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego najpóźniej do złożenia pierwszego wniosku o płatność.

Miasto C. nie wykorzystuje ani nie zamierza wykorzystywać zmodernizowanej w ramach projektu infrastruktury oświetlenia publicznego Miasta C. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, generujących należny podatek VAT po stronie Miasta C.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizując projekt (...), Miasto C. nie działa w charakterze podatnika VAT. Nabywane towary i usługi niezbędne do realizacji inwestycji celu publicznego nie są wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz służą realizacji celów stanowiących publicznoprawną działalność Miasta C., pozostająca poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto C. jako podatnik od towarów i usług będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem (...)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Miasto C. nie będzie uprawnione do odliczania podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem (...), gdyż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom jedynie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie poniesione wydatki nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, lecz wyłącznie realizacji celów stanowiących publicznoprawną działalność Miasta C., dlatego nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację projektu (...).

Projekt (...) jest projektem komplementarnym z projektem (1) i Miasto C. posiada interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0112- KDIL2-1.4012.420.2017.1.DS z dnia 08 listopada 2017 r. potwierdzającą brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wskazanymi wydatkami ponoszonymi na przebudowę i rozbudowę sytemu oświetlenia ulicznego na terenie C. oraz Inteligentnego systemu sterowania i monitoringu systemu oświetlenia, realizowanego w ramach projektu Modernizacja oświetlenia publicznego Miasta C.
etap I.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz zaopatrzenia w energię elektryczną.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 833 z późn. zm.), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:

  1. ulic,
  2. placów,
  3. dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,
  4. dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przebiegających w granicach terenu zabudowy,
  5. części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, wymagających odrębnego oświetlenia:
    • przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,
    • stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;

Ponadto zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy.

W myśl art. 3 pkt 22 ww. ustawy, finansowanie oświetlenia oznacza finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina w 2021 r. będzie realizować projekt pn. (...).

W ramach modernizacji oświetlenia w mieście planuje się następujące działania:

  1. Wymianę 632 szt. opraw sodowych na LED (w tym 368 szt. opraw ulicznych oraz 264 szt. opraw parkowych),
  2. Wymianę 278 szt. wysięgników wraz z osprzętem,
  3. Przystosowanie 13 punktów sterowania oświetleniem (PZ) do instalacji inteligentnego systemu sterowania i monitoringu (w tym wymiana skrzynek oświetlenia ulicznego),
  4. Montaż w przygotowanych punktach sterowania 13 szt. sterowników oświetlenia wraz z kartami GSM,
  5. Montaż 632 szt. sterowników do opraw.
  6. W ramach kosztów niekwalifikowanych wymienione zostaną 243 słupy.

Celem ogólnym projektu jest promocja wykorzystywania efektywnych energetycznie rozwiązań w oświetleniu poprzez wymianę 632 nieefektywnych opraw na oprawy LED.

Cele szczegółowe to:

  • obniżenie emisji CO2 o co najmniej 60%,
  • zwiększenie efektywności energetycznej oświetlenia miejskiego,
  • poprawa jakości transportu i przemieszczania się po zmroku.

Miasto C. nie zamierza wykorzystywać zmodernizowanej w ramach projektu infrastruktury oświetlenia publicznego Miasta C. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, generujących należny podatek VAT po stronie Miasta C.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem pn. (...).

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedstawionego w opisie sprawy zdarzenia przyszłego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, gdyż jak wskazał Wnioskodawca zmodernizowanej w ramach projektu infrastruktury Miasto nie zamierza wykorzystywać do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, generujących należny podatek VAT. Miasto wskazuje, że realizując projekt nie działa w charakterze podatnika VAT.

W konsekwencji zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z realizowanym projektem pn. (...), Miasto nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowanym projektem, gdyż nie będą one pozostawać w związku z wykonywaniem przez Miasto czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej