braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.716.2020.1.MKU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.10.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.716.2020.1.MKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 września 2020 r. (data wpływu 18 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 6 października 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.) oraz pismem z 7 października 2020 r. (data wpływu 7 października 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia (odzyskania) w całości lub części podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na inwestycję - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2020 r., do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 6 października 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.) oraz pismem z 7 października 2020 r. (data wpływu 7 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia (odzyskania) w całości lub części podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na inwestycję pn.:

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od 1 września 2020 r do 30 czerwca 2022 r. Gmina będzie beneficjentem projektu pn. dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny) dla osi priorytetowej XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1 Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania: 11.14 Poprawa efektywności kształcenia ogólnego - konkurs.

Celem głównym projektu jest kształtowanie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy oraz kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej, w tym doradztwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów i uczennic, a także tworzenie warunków w szkołach sprzyjających nauczaniu eksperymentalnemu. Cel zostanie zrealizowany poprzez objęcie wsparciem 240 uczniów (K-120, M-120) z . Wsparcie będzie obejmowało kształcenie i rozwijanie kompetencji kluczowych oraz tworzenie warunków do nauczania eksperymentalnego. Uczniowie zostaną wyposażeni w kompetencje i wiedzę ułatwiające dostęp do szkół ponadpodstawowych. Elementem projektu będzie również zakup niezbędnych pomocy dydaktycznych oraz sprzętu (w tym zestawy do eksperymentów, laptopy, wizualizery, tablice multimedialne, projektor, szafka na odczynniki, szafka na szkło laboratoryjne).

Udział w projekcie dla uczestników - beneficjentów ostatecznych, tj. nauczycieli i uczniów, będzie całkowicie nieodpłatny, ponieważ we wniosku o dofinansowanie projektu pn. Wnioskodawca nie przewidział tzw. wkładu prywatnego, czyli współfinansowania projektu przez uczestników. Całość wydatków związanych z realizacją projektu pokryta będzie ze środków Unii Europejskiej (EFS) - 85%, budżetu państwa - 5% oraz wkładu własnego JST - Gminy - 10%.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest - wykonująca zadania w imieniu Gminy - jednostki samorządu terytorialnego posiadającej osobowość prawną. Realizacja zadań wchodzących w skład ww. projektu jest jednocześnie realizacją zadań zaliczanych do zadań o charakterze publicznym w zakresie spraw edukacji publicznej, ponadto w związku z art. 70a ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 2215).

Na fakturach będzie figurował Zespół Szkolno-Przedszkolny w Gminie - jednostka organizacyjna Gminy, nieposiadająca osobowości prawnej, wskazana we wniosku o dofinansowanie jako realizator projektu. Instytucja Zarządzająca (IZ), z którą została podpisana umowa o dofinansowanie projektu - Urząd Marszałkowski Województwa, dopuszcza sytuację, w której beneficjentem jest gmina - wspólnota samorządowa, natomiast realizatorem jej jednostka organizacyjna, np. szkoła.

Głównym założeniem projektu jest podniesienie kompetencji nauczycieli oraz wzrost poziomu wiedzy uczniów w Zespole Szkolno-Przedszkolnym. Działalność edukacyjna związana z realizacją projektu oraz jego rezultatami należy do zadań własnych gminy. W oparciu o art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2020, poz. 713, z późn. zm.), zadania własne gminy, służące zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmują w szczególności sprawy edukacji publicznej. Podczas trwania ww. projektu oraz po jego zakończeniu nie będzie występowała opodatkowana sprzedaż. Efekty realizacji projektu pn. nie będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czynności zwolnionych od podatku ani także do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W ww. piśmie z 6 października 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy w sposób następujący:

oświadcza, że towary i usługi nabywane przez Gminę (Wnioskodawcę - Beneficjenta) w związku z realizacją projektu pn. nie będą w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji ww. projektu w całości lub w części?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności jest - wykonujący zadania w imieniu Gminy - jednostki samorządu terytorialnego posiadającej osobowość prawną. Realizacja zadań wchodzących w skład ww. projektu jest jednocześnie realizacją zadań zaliczanych do zadań o charakterze publicznym. W związku z powyższym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabywanych w celu realizacji poszczególnych zadań projektu - ani w części, ani w całości, ponieważ Gmina nie jest związana z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu i nie wykorzystuje na ten cel działalności opodatkowanej VAT - zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1106).

Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług oraz jednostka samorządowa, wykonuje zadania o charakterze publicznym, korzystając ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach w części ani w całości, ponieważ zakupy, o których mowa, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podsumowując, towary i usługi nabywane przez Gminę (Wnioskodawcę, Beneficjenta) w związku z realizacją projektu pn. nie będą w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania te obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. będzie beneficjentem projektu pn. dofinansowanego w ramach Udział w projekcie dla uczestników - beneficjentów ostatecznych, tj. nauczycieli i uczniów, będzie całkowicie nieodpłatny. Towary i usługi nabywane przez Gminę (Wnioskodawcę - Beneficjenta) w związku z realizacją ww. projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W analizowanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Gmina będzie realizować inwestycję w ramach obowiązku wykonywania zadań własnych gminy (nałożonych przepisem art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

Odnosząc zatem przywołane powyżej przepisy prawa do przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanowiska Wnioskodawcy w kontekście zadanego pytania należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał w trybie art. 86 ustawy którego stosowanie, jak wynika z treści wniosku, budzi jego wątpliwości możliwości odliczenia (odzyskania) ani w całości ani w części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione dla realizacji wskazanej inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej