Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 15 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w szczególności w obszarze sprzedaży hurtowni odpadów i złomu.

Wnioskodawca zawarł umowę z (…) na dofinansowanie realizacji projektu obejmującego przeprowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych w zakresie opracowania nowatorskiej technologii recyklingu odpadów hutniczych w postaci pyłów stalowniczych i ich przetworzenie na produkty zdatne do ponownego gospodarczego wykorzystania. Technologia ta jest znacznie bardziej efektywna w stosunku do dotychczas opracowanych i stosowanych w skali przemysłowej w zakresie recyklingu pyłów z hutnictwa stali, które generują odpady wymagające utylizacji lub składowania. Rezultatem opracowanej przez Wnioskodawcę w ramach projektu technologii są tlenek cynku, stop żelaza oraz żużel kruszywowy, wszystkie o stabilnych parametrach fizyko-chemicznych oraz bardzo szerokim spektrum zastosowań tynkowych. Wnioskodawca w ramach projektu opracował nową technologię, zintegrował ją poprzez opracowanie linii pilotażowej. Obiekt jest w trakcie rozruchu technologicznego prowadzonego przez pracowników. Koncepcja i projekt technologii zostały zgłoszone do opatentowania i uzyskały kategorię A we wszystkich zastrzeżeniach w sprawozdaniu o stanie techniki wydanym przez Urząd Patentowy. Projekt został zakończony a efektem prac Wnioskodawcy jest wybudowany „ (…) (dalej: „Zakład”), który został wyodrębniony w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Zakład tworzy kompletny obiekt przemysłowy, przeznaczony do przetwarzania cynkonośnych materiałów (z pyłów hutniczych cynkonośnych w celu odzysku cynku i stopu żelaza) z wykorzystaniem technologii zrównoważonej ekologicznie. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany jest w ramach konkursu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości: „Badania na rynek”.

Wnioskodawca zamierza dokonać przeniesienia Zakładu na rzecz B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Sp. z o.o.” lub „Spółka z o.o.”) tytułem wkładu niepieniężnego (aportu). Wnioskodawca na moment wniesienia aportu będzie jedynym udziałowcem Spółki z o.o. a Spółka z o.o. będzie czynnymi podatnikiem VAT oraz będzie prowadzić działalność opodatkowaną i do tego typu działalności będzie wykorzystywać zorganizowaną część przedsiębiorstwa wniesioną przez Wnioskodawcę w drodze aportu.

Na moment przeprowadzenia aportu Zakładu do Sp. z o.o., będzie on posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:

A.w zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:

1)Zakład będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącymi przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały / decyzji powziętej przez Wnioskodawcę;

2)na czele Zakładu będzie stal dyrektor zarządzający, inny niż Wnioskodawca, który zostanie powołany na podstawie uchwały / decyzji powziętej przez Wnioskodawcę;

3)Zakład będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne oraz składniki niematerialne, w tym:

  • do Zakładu zostaną przypisane głównie następujące składniki materialne służące do prowadzenia działalności w obszarze przetwarzania cynkonośnych materiałów (z pyłów hutniczych cynkonośnych w celu odzysku cynku i stopu żelaza) z wykorzystaniem technologii zrównoważonej ekologicznie, tj. grunt, hala piecowa, piec lukowo-oporowy, układ odpylania, piec kadziowy, transformator, suwnica, układ sprężonego powietrza, agregat prądotwórczy; studnia głębinowa, magazyn, sprzęt biurowy oraz pozostałe środki trwale związane z funkcjonowaniem Zakładu;
  • do Zakładu zostaną przypisane następujące składniki niematerialne służące do prowadzenia działalności w obszarze przetwarzania cynkonośnych materiałów (z pyłów hutniczych cynkonośnych w celu odzysku cynku i stopu żelaza) z wykorzystaniem technologii zrównoważonej ekologicznie: umowy z klientami, umowy z pracownikami, patenty; pozwolenia oraz decyzje, zezwolenia i inne dokumenty formalne dotyczące składników niematerialnych związanych z działalnością Zakładu, umowy z dostawcami (w tym promesy dalszej współpracy), tajemnice przedsiębiorstwa, w tym baza klientów; rachunek bankowy, licencje na oprogramowanie, systemy informatyczne niezbędne do obsługi Zakładu;

4)do Zakładu będą przypisani pracownicy. W związku z aportem Zakładu do Sp. z o.o. przejdą pracownicy w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy, zajmujący się działalnością w obszarze przetwarzania cynkonośnych materiałów (z pyłów hutniczych cynkonośnych w celu odzysku cynku i stopu żelaza) z wykorzystaniem technologii zrównoważonej ekologicznie, pracownicy administracyjni.

B. w zakresie wyodrębnienia finansowego:

1)na poziomie zakładowego planu kont będą wyodrębnione konta przychodowe oraz kosztowe dotyczące Zakładu. Przy wykorzystaniu zakładowego planu kont oraz ksiąg pomocniczych będzie możliwe przedstawienie sytuacji finansowej Zakładu, w szczególności sporządzenie jego bilansu;

2)Zakład będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do tego Zakładu;

3)do Zakładu będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością; w wyniku aportu zobowiązania te zostaną przejęte przez Sp. z o.o.

C. w zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:

1)składniki majątkowe przyporządkowane do Zakładu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, które będą obejmowały działalność w obszarze przetwarzania cynkonośnych materiałów (z pyłów hutniczych cynkonośnych w celu odzysku cynku i stopu żelaza) z wykorzystaniem technologii zrównoważonej ekologicznie.

Wnioskodawca posiada opinię rzeczoznawców dotyczącą określenia wartości Zakładu dla celów przeprowadzenia planowanego aportu, zgodnie z którą wartość rynkowa Zakładu wynosi (...).

Ponadto, Spółka z o.o. (do której zostanie wniesiony aport Zakładu) będzie wyłącznie w oparciu o te składniki kontynuować działalność polegającą na przetwarzaniu cynkonośnych materiałów (z pyłów hutniczych cynkonośnych w celu odzysku cynku i stopu żelaza) z wykorzystaniem technologii zrównoważonej ekologicznie, Spółka z o.o. przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład Zakładu w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy. Spółka z o.o. (jako przejmująca Zakład) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Planowany przez Wnioskodawcę aport Zakładu do Sp. z o.o. zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym bądź jednym z głównych jego celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Pytania

1)Czy w wnoszony przez Wnioskodawcę do Spółki z o.o. Zakład na moment aportu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 5a pkt 4 ustawy o PIT?

2)W razie udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy w związku z planowanym wniesieniem Zakładu do Spółki z o.o. tytułem wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 1

Wnoszony przez Wnioskodawcę do Spółki z o.o. Zakład na moment aportu będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 5a pkt 4 ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy dopytania nr 1

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) wskazana w art. 5a pkt 4 ustawy o PIT stanowi, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jednocześnie, zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem wskazanym w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego w celu stwierdzenia, iż wyodrębniona część przedsiębiorstwa będzie stanowić ZCP niezbędne jest wykazanie:

1)istnienia zespołu składników niematerialnych oraz materialnych, w tym zobowiązań;

2)wyodrębnienia organizacyjnego;

3)wyodrębnienia finansowego;

4)wyodrębnienia funkcjonalnego.

Powyższe potwierdza teza Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przedstawiona w interpretacji indywidualnej z dnia 1 marca 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.268.2022.2.JF, w której wskazano, iż „zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).”

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 stycznia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.307.2021.5.BD dodał, iż „zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie ich przekazania (na ile stanowią w przedsiębiorstwie w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).”

Poniżej przedstawiono zatem analizę spełnienia poszczególnych warunków uznania za ZCP przez wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych.

Istnienie zespołu składników niematerialnych oraz materialnych

Uznanie danej masy majątkowej za ZCP wymaga istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Jak słusznie zauważył Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 1 kwietnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.692.2021.3.JKU, „podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.”

Warunek wyodrębnienia organizacyjnego

Na podstawie interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż wyodrębnienie organizacyjne oznacza odrębny pod względem organizacyjnym zespól składników materialnych i niematerialnych zachowujący miejsce w strukturze organizacyjnej (dział, oddział, pion lub wydział). W tym przypadku istotne jest również formalne potwierdzenie struktury organizacyjnej, dokonane na bazie statutu, regulaminu lub uchwały zarządu. W szczególności w ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 stycznia 2020 r. sygn. 0114-KDIP2-2.4010.483.2019.1.RK zostało stwierdzone, iż: „samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności "widocznym z zewnątrz". Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne.”

Warunek wyodrębnienia finansowego

W świetle wykładni przepisów regulujących tematykę ZCP wyodrębnienie finansowe rozumiane jest jako stan, w którym poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zespół składników materialnych stanowiących ZCP nie musi stanowić jednostki samodzielnej finansowo, nie jest również zobowiązany do samodzielnego bilansu w ramach przedsiębiorstwa podatnika. Zgodnie z interpretacjami podatkowymi (przykładowe: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 maja 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.197.2020.1.MGO) podkreśla się, że w sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przenoszone zobowiązania i należności powinny być wyodrębnione oraz przyporządkowane organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku tak, aby można było przejąć funkcje wyodrębnionego majątku w sposób umożliwiający przejęcie funkcji gospodarczych.

Warunek wyodrębnienia funkcjonalnego

Wyodrębnienie funkcjonalne w świetle ujednoliconego stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe oznacza, że dany zespół składników majątkowych służy realizowaniu w przedsiębiorstwie określonej działalności i zadań gospodarczych. W szczególności, niezbędne jest, aby ZCP wykonywała odrębną od podmiotu, z którego została utworzona działalność. Zgodnie z interpretacjami podatkowymi (przykładowo interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 marca 2023 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.819.2022.4.EJ) podkreśla się, iż: „wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.'’

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, aby uznać część przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o PIT powinny być spełnione następujące przesłanki:

  • istnienie w ramach ZCP składników materialnych i niematerialnych;
  • finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie polegające na takiej ewidencji zdarzeń gospodarczych aby możliwe było przyporządkowanie do ZCP przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań;
  • organizacyjne wyodrębnienie ZCP w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa jako dział, wydział, oddział itp.; przyporządkowanie pracowników oraz majątku do ZCP;
  • funkcjonalne wyodrębnienie ZCP polegające na realizowaniu w przedsiębiorstwie określonej (i odrębnej od pozostałych) działalności i zadań gospodarczych oraz możliwości kontynuacji dotychczasowych zadań ZCP, w przypadku jego przeniesienia na nowy podmiot.

Mając na uwodzę powyższe, należy stwierdzić, że na moment aportu do Spółki z o.o. Zakład będzie spełniał wszelkie warunki do uznania za ZCP w rozumieniu analizowanych przepisów ustawy o PIT. Należy bowiem uznać, iż:

A.będzie istniał zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań:

1)do Zakładu zostaną przypisane następujące składniki materialne służące do prowadzenia działalności w obszarze przetwarzania cynkonośnych materiałów (z pyłów hutniczych cynkonośnych w celu odzysku cynku i stopu żelaza) z wykorzystaniem technologii zrównoważonej ekologicznie, tj. grunt, hala piecowa, piec łukowo-oporowy, układ odpylania, piec kadziowy, transformator, suwnica, układ sprężonego powietrza, agregat prądotwórczy, studnia głębinowa, magazyn, sprzęt biurowy oraz pozostałe środki trwałe związane z funkcjonowaniem Zakładu;

2)do Zakładu zostaną przypisane następujące składniki niematerialne służące do prowadzenia działalności w obszarze przetwarzania cynkonośnych materiałów (z pyłów hutniczych cynkonośnych w celu odzysku cynku i stopu żelaza) z wy korzystaniem technologii zrównoważonej ekologicznie: umowy z klientami, umowy z pracownikami, patenty, pozwolenia oraz decyzje, zezwolenia i inne dokumenty formalne dotyczące składników niematerialnych związanych z działalnością Zakładu, umowy z dostawcami (w tym promesy dalszej współpracy), tajemnice przedsiębiorstwa, w tym baza klientów, rachunek bankowy, licencje na oprogramowanie, systemy informatyczne niezbędne do obsługi Zakładu.

B.zespól składników materialnych i niematerialnych na dzień przeniesienia będzie organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy:

1)Zakład będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały/decyzji powziętej przez Wnioskodawcę;

2)na czele Zakładu będzie stał dyrektor zarządzający, inny niż Wnioskodawca, który został powołany na podstawie uchwały / decyzji powziętej przez Wnioskodawcę;

3)do Zakładu będą przypisani pracownicy, którzy przejdą w trybie art. 23[1] Kodeksu pracy, zajmujący się działalnością w obszarze przetwarzania cynkonośnych materiałów (z pyłów hutniczych cynkonośnych w celu odzysku cynku i stopu żelaza) z wykorzystaniem technologii zrównoważonej ekologicznie.

C.zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień aportu będzie finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:

1)na poziomie zakładowego planu kont będą wyodrębnione konta przychodowe oraz kosztowe dotyczące Zakładu. Przy wykorzystaniu zakładowego planu kont oraz ksiąg pomocniczych będzie możliwe przedstawienie sytuacji finansowej Zakładu, w szczególności sporządzenie jego bilansu;

2)Zakład będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do tego Zakładu;

3)do Zakładu będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością; w wyniku aportu zobowiązania te zostaną przejęte przez Sp. z o.o.;

D.zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień aportu będzie funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:

1)składniki majątkowe przyporządkowane do Zakładu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, które będą obejmowały działalność w obszarze przetwarzania cynkonośnych materiałów (z pyłów hutniczych cynkonośnych w celu odzysku cynku i stopu żelaza) z wykorzystaniem technologii zrównoważonej ekologicznie.

W konsekwencji, jak wynika z analizowanego stanu przyszłego, wyodrębniony Zakład będzie spełniał wszelkie warunki do uznania za ZCP w rozumieniu analizowanych przepisów ustawy o PIT.

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2

W przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, w związku z planowanym wniesieniem Zakładu do Spółki z o.o. tytułem wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy na gruncie ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania 2

W myśl z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9,10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wykładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki (...) wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Powyższy przepis wskazuje na pojęcie „spółki”, przez którą, na podstawie art. 5a pkt 28 ww. ustawy -należy rozumieć:

a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)spółkę kapitałową w organizacji,

c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT, wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 23 - jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

Oznacza to, że jeżeli do spółki w rozumieniu art. 5a pkt 28 ustawy o PIT, w tym do spółki z o.o., wnoszony jest aport będący przedsiębiorstwem lub jego zorganizowaną częścią, to powstały z tego tytułu przychód jest zwolniony z opodatkowania.

Zastrzec jednak należy, że omawiane zwolnienie od podatku przychodów uzyskanych w wyniku aportu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części nie jest uprawnieniem bezwarunkowym. Ustawodawca wyłączył możliwość korzystania z tej preferencji podatkowej w sytuacjach, gdy aport byłby wykorzystywany, jako narzędzie, które służy unikaniu lub uchylaniu się od opodatkowania.

Należy zwrócić uwagę na treść art. 24 ust. 19 ustawy o PIT, który stanowi, że przepisów ust. 8 i 8a i art. 21 ust. 1 pkt 109 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Z powyższego wynika, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT ma zastosowanie, gdy wniesienie wkładu niepieniężnego następuje z uzasadnionych przy czyn ekonomicznych. Tak więc, gdy warunek ten nie zostanie spełniony, zwolnienie nie ma zastosowania.

W konsekwencji, w przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, tzn. w przypadku uznania, że Zakład będzie stanowił ZCP na moment jego aportu do Spółki z o.o., planowana przez Wnioskodawcę transakcja wniesienia do Spółki z o. o. tytułem wkładu niepieniężnego Zakładu nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania przychodu podatkowego, pod warunkiem, że głównym lub jednym z głównych celów aportu nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, aport Zakładu zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Powyższe stanowisko potwierdził:

-Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2023 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1188.2022.6.EC:

„Z powyższego wynika, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie, gdy wniesienie wkładu niepieniężnego następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak więc, gdy warunek ten nie zostanie spełniony, zwolnienie nie ma zastosowania. Jednak należy zauważyć, że weryfikacja ewentualnych przesłanek i celów wniesienia wkładu niepieniężnego jest możliwa dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego, które przeprowadzić może właściwy organ podatkowy.

Podsumowując, przychód z tytułu wniesienia powyższego aportu do spółki komandytowo-akcyjnej będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy - z zastrzeżeniem art. 24 ust. 19 tej ustawy.”

-Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 kwietnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.89.2023.3.GG:

„Wobec powyższego, skoro w niniejszej sprawie zespól składników materialnych i niematerialnych, stanowiący część przedsiębiorstwa będzie charakteryzować się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz Spółka, do której zostanie wniesiony aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wyłącznie w oparciu o te składniki kontynuować prowadzoną dotychczas działalność polegającą na działalności garmażeryjnej, to zostaną spełnione wskazane powyżej przesłanki do uznania wyodrębnionej części Pana przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przychód z tytułu wniesienia powyższego aportu do spółki z o. o. będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy - z zastrzeżeniem art. 24 ust. 19 tej ustawy.”

-Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 16 marca 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.907.2022.5.GG:

„Wobec powyższego, skoro w niniejszej sprawie zespól składników materialnych i niematerialnych, stanowiący część gospodarstwa rolnego zlokalizowaną w N.... , będzie charakteryzować się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz Spółka do której zostanie wniesiony aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wyłącznie w oparciu o te składniki kontynuować prowadzoną dotychczas działalność polegającą na hodowli drobiu to zostaną spełnione wskazane powyżej przesłanki do uznania wyodrębnionej części Pana przedsiębiorstwa za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem przychód z tytułu wniesienia powyższego aportu do spółki z o. o. będzie korzystał ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ww. ustawy - z zastrzeżeniem art. 24 ust. 19 tej ustawy.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy z o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Na podstawie powyższego wskazuję, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym, mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w szczególności w obszarze sprzedaży hurtowni odpadów i złomu. Zawarł Pan umowę na dofinansowanie realizacji projektu obejmującego przeprowadzenie badań przemysłowych i prac rozwojowych w zakresie opracowania nowatorskiej technologii recyklingu odpadów hutniczych Projekt został zakończony a efektem Pana prac jest wybudowany (…), który został wyodrębniony w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Zamierza Pan dokonać przeniesienia Zakładu na rzecz B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością tytułem wkładu niepieniężnego (aportu). Na moment wniesienia aportu będzie Pan jedynym udziałowcem Spółki z o.o. a Spółka z o.o. będzie czynnymi podatnikiem VAT oraz będzie prowadzić działalność opodatkowaną i do tego typu działalności będzie wykorzystywać zorganizowaną część przedsiębiorstwa wniesioną przez Pana w drodze aportu.

Pana wątpliwości w sprawie dotyczą ustalenia, czy wnoszony Przedmiot Wkładu w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki z o.o. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji, czy po Pana stronie nie powstanie przychód.

Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Zbywcy zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po przeniesieniu powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Nabywcę, w oparciu o nabyte składniki.

Analiza przedstawionego opisu sprawy, prowadzi do wniosku, że opisany zespół składników będący przedmiotem aportu do prostej spółki z o.o. stanowić będzie na dzień ich aportu zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ww. ustawy, ponieważ odznaczać się będzie odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym oraz będzie obejmował zobowiązania.

Jak wynika z opisu sprawy zakład będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione materialne i niematerialne składniki majątkowe. Do zakładu będą przypisany pracownicy. Składniki majątkowe przyporządkowane do Zakładu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, które będą obejmowały działalność w obszarze przetwarzania cynkonośnych materiałów (z pyłów hutniczych cynkonośnych w celu odzysku cynku i stopu żelaza) z wykorzystaniem technologii zrównoważonej ekologicznie. Tym samym w przedmiotowej sprawie będzie spełniona przesłanka wyodrębnienia funkcjonalnego.

Zgodnie z przedstawionymi przez Pana informacjami, spełniona będzie również przesłanka wyodrębnienia finansowego. W opisie sprawy wskazał Pan, że na poziomie zakładowego planu kont będą wyodrębnione konta przychodowe oraz kosztowe dotyczące Zakładu. Przy wykorzystaniu zakładowego planu kont oraz ksiąg pomocniczych będzie możliwe przedstawienie sytuacji finansowej Zakładu, w szczególności sporządzenie jego bilansu. Zakład będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do tego Zakładu. Do Zakładu będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z działalnością zakładu. W wyniku aportu zobowiązania te zostaną przejęte przez Sp. z o.o.

Zakład będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącymi przedsiębiorstwie w wyniku uchwały lub decyzji powziętej przez Pana. Na czele Zakładu będzie stal dyrektor zarządzający, inny niż Pan, który zostanie powołany na podstawie uchwały / decyzji powziętej przez Pana. Tym samym w przedmiotowej sprawie będzie spełniona przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego.

Spółka z o.o. (do której zostanie wniesiony aport Zakładu) będzie wyłącznie w oparciu o te składniki kontynuować działalność polegającą na przetwarzaniu cynkonośnych materiałów (z pyłów hutniczych cynkonośnych w celu odzysku cynku i stopu żelaza) z wykorzystaniem technologii zrównoważonej ekologicznie. Spółka z o.o. przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład Zakładu w wartości wynikającej z Pana ksiąg podatkowych.

Tym samym należy zgodzić się z Panem, że wnoszony przez Pana Zakład na moment aportu spełniać będzie przesłanki do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to:

a) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b) spółkę kapitałową w organizacji,

c) spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d) spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e) spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Według art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 23 - jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

Powołane przepisy wprowadzają opodatkowanie przychodów z tytułu wniesienia do spółki (np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) wkładu niepieniężnego w wysokości wartości tego wkładu, a w przypadku gdy wartość ta jest niższa niż wartość rynkowa tego wkładu, przychodem jest właśnie ta wartość rynkowa. Jednocześnie przychody takie są wolne od podatku dochodowego, jeżeli przedmiotem aportu do spółki jest przedsiębiorstwo bądź jego zorganizowana część i spółka otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka, która otrzyma aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa w wartości wynikającej z Pana ksiąg podatkowych.

Zwracam też uwagę, że zgodnie z art. 24 ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisów ust. 8 i 8a oraz art. 21 ust. 1 pkt 109 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Stosownie natomiast do art. 24 ust. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 19 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Z tych regulacji wynika, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie, gdy wniesienie wkładu niepieniężnego następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak więc, gdy warunek ten nie zostanie spełniony, zwolnienie nie ma zastosowania. Jednak zwracam uwagę, że weryfikacja ewentualnych przesłanek i celów wniesienia wkładu niepieniężnego jest możliwa dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego, które przeprowadzić może właściwy organ podatkowy.

Ponadto, zgodnie z art. 24 ust. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy spółka przejmująca majątek podlega opodatkowaniu w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zauważam zatem, że wniesienie przez Pana Zakładu tytułem wkładu niepieniężnego stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w drodze aportu do Spółki, będzie powodowało powstanie przychodu zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 9 tej ustawy. Jednocześnie przychód ten będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowanie: wniesienie przez Pana Zakładu tytułem wkładu niepieniężnego stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 tej ustawy.

Dodatkowe informacje

Odnosząc się do powołanych przez Pana we wniosku interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę tut. organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.