Brak prawa do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT przy sprzedaży gruntu niezabudowanego. Podmiot niebędący po... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.158.2020.3.WR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.07.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.158.2020.3.WR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT przy sprzedaży gruntu niezabudowanego. Podmiot niebędący podatnikiem.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 marca 2020 r. (data wpływu: 17 marca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2020 r. (data wpływu 26 maja 2020 r.) oraz pismem z 15 czerwca 2020 r. (data wpływu 16 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy działki nr [], jako dostawy terenów niezabudowanych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy działki nr [], jako dostawy terenów niezabudowanych.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 25 maja 2020 r. (data wpływu 26 maja 2020 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 14 maja 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.158.2020.1 oraz pismem z 15 czerwca 2020 r. (data wpływu 16 czerwca 2020 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 4 czerwca 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.158.2020.2.WR.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni w drodze umowy darowizny, działu spadku, podziału majątku wspólnego, zniesienia współwłasności oraz ustanowienia bezpłatnej służebności mieszkania zawartej w dniu [] r. nabyła nieruchomość niezabudowaną składającą się z działek: nr [], nr [] oznaczonych jako pastwiska trwałe oraz nr [], [] oznaczonych jako grunty orne, objętych księgą wieczystą nr [].

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w [] dla sołectwa [] uchwalonego uchwałą nr [] Rady Miejskiej [] z dnia [] r., przedmiotowa nieruchomość znajduje się na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (), terenach zabudowy mieszkaniowej z dopuszczeniem usług (), terenach dróg publicznych: klasy zbiorczej () oraz klasy dojazdowej () oraz na terenach dróg wewnętrznych ().

Wnioskiem z dnia 31.07.2019 r. Wnioskodawczyni zwróciła się do Burmistrza Miasta [] z prośbą o wszczęcie postępowania w sprawie podziału nieruchomości w celu wydzielenia 37 działek pod zabudowę oraz 5 działek pod drogę dojazdową.

Po zatwierdzeniu projektu podziału, Wnioskodawczyni zamierza sprzedać wszystkie działki, które powstały w wyniku podziału jako jedną całość w oparciu o jedną transakcję lub jako pojedyncze działki.

Wnioskodawczyni nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pismem z 25 maja 2020 r. Wnioskodawczyni uzupełniła opis zdarzenia przyszłego o następujące okoliczności:

  1. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. Podział działek nr [], [], [] oraz [] został zatwierdzony decyzją Burmistrza Miasta [] z dnia [] r. i decyzja ta jest ostateczna. Tym samym, z ww. działek nastąpiło wydzielenie 37 działek pod zabudowę i 5 działek pod drogę dojazdową.
  3. Działki nr [], [], [] oraz [] służą Wnioskodawczyni do wykonywania działalności rolniczej zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
  4. Wnioskodawczyni, z tytułu nabycia działek nr [], [], [] oraz [] nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W piśmie z 15 czerwca 2020 r. Wnioskodawczyni uzupełniła opis zdarzenia przyszłego o następujące okoliczności:

  1. Przedmiotem zapytania złożonego we wniosku jest działka gruntu nr [], która została wydzielona w wyniku podziału działek nr [], [], [] i [].
  2. Wnioskodawczyni środki pieniężne ze sprzedaży nieruchomości zamierza przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe.
  3. Plan zagospodarowania przestrzennego, którym objęta jest zarówno działka nr [], jak i wszystkie pozostałe działki wydzielone z działek nr [], [], [] i [] nie został uchwalony z inicjatywy Wnioskodawczyni. Plan ten został uchwalony z inicjatywy gminy.
  4. Działka nr [] będąca przedmiotem wniosku ma dostęp do drogi publicznej.
  5. Z uwagi na odpowiedź pozytywną na pytanie 4 odpowiedź na pytanie 5 czy Wnioskodawczyni wystąpiła/zamierza wystąpić o wydzielenie drogi wewnętrznej/dróg wewnętrznych, stanowiącej/stanowiących dojazd do działek? jest bezprzedmiotowe.
  6. W stosunku do działki nr [] Wnioskodawczyni nie podejmowała oraz nie będzie podejmowała działań zmierzających do wydania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej.
  7. W stosunku do działki nr [] Wnioskodawczyni nie podejmowała żadnych czynności w celu ich uatrakcyjnienia, np. budowa drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej, itp.
  8. Wnioskodawczyni celem sprzedaży działki nr [] zamierza skorzystać z usług agencji pośrednictwa sprzedaży nieruchomości.
  9. Wnioskodawczyni nie była w przeszłości podatnikiem VAT.
  10. Wnioskodawczyni nie prowadziła działalności jako rolnik ryczałtowy.
  11. Działka nr [.] nie wchodzi w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni.
  12. Wytwarzane płody rolne w zależności od potrzeb służyły zaspokajaniu własnych potrzeb Wnioskodawczyni oraz były przeznaczane do dalszej odsprzedaży.
  13. Poza działką nr [] oraz pozostałymi działkami wydzielonymi z działek nr [], [], [] i [] objętych księgą wieczystą nr [], Wnioskodawczyni w drodze umowy darowizny, działu spadku, podziału majątku wspólnego, zniesienia współwłasności oraz ustanowienia bezpłatnej służebności mieszkania z dnia [] r. (Rep. A nr []) nabyła również działki nr: [] oraz [] objęte księgą wieczystą []; działki nr: [], [], [], [], [], [] objęte księgą wieczystą nr []; działki nr: [], [], [] objęte księgą wieczystą nr []; działki nr [], [] objęte księgą wieczystą nr []. W drodze ww. umów Wnioskodawczyni nabyła również udział 1/6 w nieruchomości objętej księgą wieczystą nr []. Wskazuję, iż wszelkie nieruchomości, których właścicielem jest Wnioskodawczyni zostały nabyte w oparciu o ww. umowy.
    Wnioskodawczyni obecnie planuje sprzedaż działek wydzielonych w wyniku podziału działek nr [], [], [] i [] objętych księgą wieczystą nr [].
  14. Wnioskodawczyni w drodze umowy sprzedaży zawartej w dniu [] r. (Rep. A nr []) sprzedała własność działki nr [] oraz udział 12/216 we współwłasności nieruchomości objętek księgą wieczystą nr []. Sprzedaż ta nie była opodatkowana podatkiem VAT. W dniu [] r. (Rep. A nr []) w drodze umowy sprzedała własność działki nr [] oraz udział [] we współwłasności nieruchomości objętek księgą wieczystą nr []. Sprzedaż ta nie była opodatkowana podatkiem VAT.
  15. Nieruchomość wskazana w odpowiedzi na pytanie 14 została nabyta przez Wnioskodawczynię w oparciu o umowę darowizny, działu spadku, podziału majątku wspólnego, zniesienia współwłasności oraz ustanowienia bezpłatnej służebności mieszkania z dnia [] r. (Rep. A nr []). Nieruchomości te wykorzystywane były na cele działalności rolniczej.

Wnioskodawczyni wskazała również, że istotą pytania Wnioskodawczyni jest uzyskanie interpretacji dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży działki nr [], z uwagi na oznaczenie ww. działki w księdze wieczystej jako grunty orne. Wnioskodawczyni zmierza do uzyskania odpowiedzi, czy wydzielone przez nią działki jako grunty orne korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, nieistotnym jest podawanie numeru jednej konkretnej wydzielonej działki, której ma dotyczyć transakcja sprzedaży, bowiem wobec wszystkich działek jako rolnych będzie miała zastosowanie ta sama zasada w zakresie zwolnienia z opodatkowania lub opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(sformułowane ostatecznie w piśmie z 15 czerwca 2020 r.):
Czy sprzedaż działki nr [] powstałej w wyniku wydzielenia z działek nr [], [], [] i [] będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane?

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż wszystkich wydzielonych działek w oparciu o jedną transakcję będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż poszczególnych działek również będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Sposób korzystania z nieruchomości, z której zostaną wydzielone działki przeznaczone na sprzedaż, w księdze wieczystej oznaczony jest jako pastwiska trwałe oraz grunty orne. Ponadto na terenie tej nieruchomości nie znajdują się żadne zabudowania. Tym samym, nieruchomość ta jest nieruchomością niezabudowaną. Dodatkowo dla przedmiotowej nieruchomości nie zostało wydane odrębne pozwolenie na budowę.

Zgodnie z treścią art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Działki przeznaczone na sprzedaż zostały wydzielone z nieruchomości niezabudowanej. Samo wydzielenie nie zmieniło przeznaczenia tychże działek. Tym samym, wydzielone działki także stanowią nieruchomości niezabudowane.

Z uwagi na fakt, iż wydzielone działki stanowią nieruchomości niezabudowane, sprzedaż wydzielonych działek, bądź jako jedna transakcja obejmująca wszystkie działki, bądź jako szereg transakcji obejmujących pojedyncze działki jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106) zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych art. 15 ust. 2 ustawy.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zatem, kiedy osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Jednocześnie wykorzystywanie składników majątku, tj. takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania, które polega na czerpaniu dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej. Należy stwierdzić, że każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, wykorzystywanie majątku należącego do danej osoby stanowi również działalność gospodarczą jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży nieruchomości jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie majątku w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został i faktycznie wykorzystany na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojęcie majątku prywatnego nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. Majątek prywatny to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawczyni, w celu dokonania sprzedaży przedmiotowej nieruchomości podejmowała/będzie podejmowała aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania Wnioskodawcy za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Ponadto jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C 181/10), dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Z ww. orzeczeń C-180/10 i C-181/10 wynika również, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.

Inaczej jest natomiast wyjaśnił Trybunał w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Wskazać należy, iż przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność handlową wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.

Stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni w drodze umowy darowizny, działu spadku, oraz podziału majątku wspólnego, zniesienia współwłasności oraz ustanowienia bezpłatnej służebności mieszkania nabyła kilkanaście działek, w tym działki oznaczone numerami [], [], [] i []. Z tytułu nabycia działek nr [], [], [] oraz [] Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Działki oznaczone numerami [], oznaczone są jako pastwiska trwałe, a działki nr [] oraz [] oznaczone są jako grunty orne. Działki nr [], [], [] i [] służą Wnioskodawczyni do wykonywania działalności rolniczej zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawczyni nie jest i nie była podatnikiem podatku od towarów i usług ani też nie prowadziła działalności jako rolnik ryczałtowy. Wytwarzane płody rolne, w zależności od potrzeb, służyły zaspokajaniu własnych potrzeb Wnioskodawczyni oraz były przeznaczane do dalszej odsprzedaży. Równocześnie Wnioskodawczyni nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wyżej wymienione działki zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego znajdują się na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (), terenach zabudowy mieszkaniowej z dopuszczeniem usług (), terenach dróg publicznych: klasy zbiorczej () oraz klasy dojazdowej () oraz na terenach dróg wewnętrznych (). Plan zagospodarowania nie został uchwalony z inicjatywy Wnioskodawczyni.

W dniu [] r. Wnioskodawczyni zwróciła się do Burmistrza Miasta [] z prośbą o wszczęcie postępowania w sprawie podziału nieruchomość. Podział działek [], [], [] oraz [] został zatwierdzony decyzją z dnia [] r. Powstałe w ramach podziału działki Wnioskodawczyni zamierza sprzedać. Wśród nich jest, stanowiąca przedmiot zapytania, działka nr [], powstała z podziału działek [], [], [] oraz [].

Działka nr [] ma dostęp do drogi publicznej. W stosunku do tej działki Wnioskodawczyni nie podejmowała żadnych działań zmierzających do wydania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej. Wnioskodawczyni nie podejmowała również żadnych działań w celu uatrakcyjnienia działki [] jak: budowa drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetyczne.

Wnioskodawczyni w celu sprzedaży działki nr [] zamierza skorzystać z usługi agencji pośrednictwa nieruchomości. Środki ze sprzedaży nieruchomości Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe.

Działka [] nie wchodzi w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni wskazała również, że dokonywała już wcześniej sprzedaży działek i sprzedaży udziałów we współwłasności działki.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą wskazania, czy dostawa działki nr [] będzie korzystała ze zwolnienia jako dostawa terenów niezabudowanych.

W pierwszej kolejności należy jednak ustalić, czy w odniesieniu do opisanej czynności sprzedaży, Wnioskodawczyni spełnia przesłanki do uznania Ją za podatnika podatku od towarów i usług.

W kontekście powyższych rozważań istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni podejmowała działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta winna przy tym uwzględniać nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie brak jest podstaw do uznania Wnioskodawczyni w związku z planowaną sprzedażą działki nr [] za podatnika podatku od towarów i usług prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie handlu nieruchomościami. Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawczyni otrzymała działki nr [], [], [], [], z których, na wniosek Wnioskodawczyni, wydzielono działkę nr [], w drodze umowy darowizny, działu spadku, podziału majątku wspólnego, zniesienia współwłasności oraz ustanowienia bezpłatnej służebności mieszkania. Wnioskodawczyni nie jest i nie była podatnikiem podatku VAT. Działki nr [], [], [] oraz [] służyły Wnioskodawczyni do prowadzenia działalności rolniczej zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przy czym Wnioskodawczyni na pytanie Organu Czy działki nr [], [], [], [] oraz działki wydzielone z tych działek, będące przedmiotem sprzedaży, wchodziły/wchodzą w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni wskazała, że działka nr [] nie wchodzi w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni nie zamierza występować, w stosunku do działki [], o wydanie decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej. Wnioskodawczyni nie prowadziła żadnych działań w celu uatrakcyjnienia działki [] jak np. budowa drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowej, sanitarnej oraz energetycznej itp. Wnioskodawczyni zamierza skorzystać z usług agencji pośrednictwa sprzedaży nieruchomości. Wnioskodawczyni wskazała również, że środki uzyskane ze sprzedaży działki nr [] zostaną przeznaczone na własne cele mieszkaniowe Wnioskodawczyni.

W niniejszej sprawie brak jest zatem przesłanek świadczących o takiej aktywności Wnioskodawczyni w przedmiocie zbycia działki, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności). Nie wystąpił bowiem ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że sprzedaż wskazanej we wniosku działki wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie podjęła takich aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Działania podejmowane przez Wnioskodawczynię należą zatem do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Zainteresowana sprzedając przedmiotową działkę będzie korzystać z przysługującego jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, dokonując sprzedaży działki, Zainteresowana będzie korzystała z przysługującego jej prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Brak tego statusu pozbawia Wnioskodawczynię cech podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, w zakresie sprzedaży działki, a dostawa tej działki cech czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedając ww. działkę Zainteresowana nie będzie miała obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług. Jedocześnie z uwagi na okoliczność, że Wnioskodawczyni dokonując dostawy działki nr [] nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT dalsza analiza przesłanek warunkujących zwolnienie tej dostawy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy stała się bezpodstawna.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.

Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie możliwości dokonania dostawy działki [] ze zwolnieniem. Jednocześnie zakresem niniejszej interpretacji nie jest objęta dostawa pozostałych działek powstałych z podziału [], [], [] oraz [], jako nie objęta zakresem pytania Wnioskodawczyni. Wskazać należy, że specyfika postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji polega między innymi na tym, iż organ podatkowy rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w ramach stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie zadanego pytania. Tym samym zadane przez Wnioskodawcę pytanie ogranicza zakres wydawanej przez Organ interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Organ informuje również, iż różnica pomiędzy opłatą przez Wnioskodawczynię wniesioną, a opłatą należną, z tytułu wniesionego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, zostanie Wnioskodawczyni zwrócona w sposób wskazany przez Wnioskodawczynię we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w [], za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej