Uznanie Szpitala za podmiot powiązany ze Skarbem Państwa w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.493.2023.2.AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.493.2023.2.AP

Temat interpretacji

Uznanie Szpitala za podmiot powiązany ze Skarbem Państwa w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie uznania Szpitala za podmiot powiązany ze Skarbem Państwa w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 16 listopada 2023 r. (wpływ 24 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą - samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Szpital uzyskał osobowość prawną dnia (…) z chwilą wpisania do rejestru publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Szpital jest wpisany do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pod numerem KRS (…). Akta rejestrowe są przechowywane w Sądzie Rejonowym, (…). Podmiotem tworzącym Szpital jest minister właściwy do spraw wewnętrznych. Szpital działa w szczególności na podstawie:

1.ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;

2.ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U z 2016 r. poz. 1793, z późn. zm.);

3.ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016r. poz. 1870 z późn. zm.);

4.ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

5.postanowień statutu.

Szpital jest powołany przede wszystkim w celu:

1.wykonywania działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w jednostkach i komórkach organizacyjnych określonych w regulaminie organizacyjnym Szpitala;

Organami Szpitala są:

1.kierownik

2.rada społeczna.

W szpitalu działa rada społeczna, która jest organem inicjującym i opiniodawczym ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz organem doradczym kierownika. Członków rady społecznej oraz jej przewodniczącego powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych.

Szpital prowadzi gospodarkę finansową w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, który pokrywa z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i reguluje zobowiązania.

Podstawą gospodarki finansowej Szpitala jest plan finansowy ustalany przez kierownika.

Minister właściwy do spraw wewnętrznych zatwierdza sprawozdania finansowe, propozycję kierownika dotyczącą podziału zysku oraz sposobu pokrycia straty. Szpital pokrywa we własnym zakresie stratę netto. Szpital jest utrzymywany ze środków finansowych pochodzących z realizacji umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawieranych z:

1.publicznymi i niepublicznymi dysponentami środków finansowych na ochronę zdrowia;

2.osobami fizycznymi.

Szpital może uzyskiwać środki finansowe zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Od 01.08.2023 roku wraca obowiązek raportowania schematów podatkowych (MDR).

16.06.2023 r. opublikowano rozporządzenie Ministra Zdrowia odwołujące stan zagrożenia epidemiologicznego. Podatnicy ponownie są zobligowani do raportowania schematów podatkowych (MDR) oraz przekazania zaległych raportów schematów podatkowych za cały okres trwania pandemii COVID-19.

Obowiązek przekazywania informacji o schematach podatkowych dla korzystającego powstaje, gdy jest spełniony warunek:

1.Przychody lub koszty korzystającego albo wartość przekroczyły w roku poprzedzającym lub bieżącym roku obrotowym równowartość 10 000 000 euro, lub jeżeli

2.udostępnienie lub wdrażane uzgodnienie dotyczy rzeczy lub praw o wartości rynkowej przekraczającej równowartość 2 500 000 euro, lub jeżeli

3.korzystający jest podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f lub art. 11a ust.1 pkt. 4 u.p.d.o.p. z takim podmiotem.

Do chwili obecnej Wnioskodawca nie raportował schematów podatkowych z uwagi na brak kryteriów spełniającego warunek.

Nastąpiła jednak wątpliwość czy Szpital powinien być kwalifikowany zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. jako podmiot powiązany.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Szpital działający w formie ZOZ, może być uznany za podmiot powiązany ze Skarbem Państwa w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa opinii Szpital nie jest powiązany ze Skarbem Państwa.

Szpital prowadzi gospodarkę finansową w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, który pokrywa z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i samodzielnie reguluje zobowiązania. Szpital pokrywa we własnym zakresie stratę netto.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa CIT), przez podmioty powiązane rozumie się:

a)podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b)podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

- ten sam inny podmiot lub

- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c)spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d)podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Jako jedną z przesłanek ustawodawca wskazał wywieranie znaczącego wpływu na co najmniej jeden inny podmiot.

Zgodnie z art. 11a ust. 2 ww. ustawy:

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub

2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

W uzasadnieniu do ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (dalej: „ustawa nowelizująca”), wprowadzającej m.in. nowe definicje podmiotu powiązanego, projektodawca wskazał, że uwzględnienie tego (tj. wywierania znaczącego wpływu przez osobę fizyczną) aspektu ma na celu rozszerzenie katalogu powiązań o sytuację, w której istnieje osoba fizyczna, mogąca w istotny sposób wpływać na kluczowe decyzje gospodarcze podejmowane przez podmiot, nawet pomimo braku formalnego umocowania w organach stanowiących lub kontrolnych. Decyzje te mogą obejmować np. wskazywanie przez osobę fizyczną członków organów zarządzających lub nadzorujących u podatnika, podejmowanie decyzji o rezygnacji z części działalności, wprowadzeniu na rynek nowego produktu lub przejęciu pewnego zakresu działalności od podmiotu powiązanego (Druk sejmowy Nr 2860).

Analiza regulacji prowadzi do wniosku, że ustawodawca za podmioty powiązane uważa takie podmioty, z których jeden zarządza (wywiera znaczący wpływ) innym podmiotem.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Szpitalem, którego podmiotem tworzącym jest minister właściwy do spraw wewnętrznych.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Szpital może być uznany za podmiot powiązany ze Skarbem Państwa w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

W Państwa ocenie, brak jest powiązań pomiędzy Szpitalem a Skarbem Państwa.

Okoliczności przedstawione w stanie faktycznym prowadzą jednak do innych wniosków.

Jak bowiem wynika z treści wniosku podmiot tworzący powołuje również radę społeczną oraz jej przewodniczącego. Rada społeczna jest organem inicjującym i opiniodawczym podmiotu tworzącego oraz organem doradczym kierownika.

Ponadto, jak wynika z treści ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 991 ze zm.), odpowiedzialność za zarządzanie podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą ponosi kierownik (art. 46 ust. 1 ww. ustawy). Z art. 46 ust. 3 powołanej ustawy wynika, że w przypadku podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami podmiot tworzący nawiązuje z kierownikiem stosunek pracy na podstawie powołania lub umowy o pracę albo zawiera z nim umowę cywilnoprawną. Ponadto, to podmiot tworzący ogłasza konkurs na stanowisko kierownika (art. 49 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej).

Jak wynika z powyższego, podmiot tworzący, którym jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, ma wpływ na zarządzanie Szpitalem poprzez powoływanie kierownika (podpisywanie z nim umowy o pracę lub innej umowy dotyczącej zatrudnienia), powoływanie i odwoływanie rady społecznej, która jest organem inicjującym i opiniodawczym podmiotu tworzącego oraz doradczym kierownika.

Z opisu stanu faktycznego wynika również, że minister właściwy do spraw wewnętrznych zatwierdza sprawozdania finansowe, propozycję kierownika dotyczącą podziału zysku oraz sposobu pokrycia straty.

Zatem należy uznać, że podmiot tworzący, poprzez fakt, że tworzy Szpital, powołuje kierownika, radę społeczną oraz zatwierdza sprawozdania finansowe i ma wpływ na podział zysku oraz sposób pokrycia straty - wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot (w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy CIT).

To zatem minister właściwy do spraw wewnętrznych podejmuje najbardziej kluczowe decyzje dotyczące funkcjonowania Szpitala. Nie można również pominąć faktu, że minister właściwy do spraw wewnętrznych podejmuje decyzję najważniejszą - o utworzeniu Szpitala.

Wszystkie powyższe przesłanki spełniają definicję „wywierania znaczącego wpływu”. Jak już wskazano, przez udział w zarządzaniu i kontroli należy bowiem uznać możliwość wpływu na decyzje gospodarcze jednostki. W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (a konkretnie w art. 11a ust. 2 ustawy CIT) wyraźnie zostało natomiast wskazane, że podmioty należy uznać za podmioty powiązane, jeżeli osoba fizyczna posiada faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

W opisanej sprawie podmiot tworzący, jakim jest minister właściwy do spraw wewnętrznych, posiada faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez Szpital. Faktyczna zdolność oznacza możliwość wpływania na kluczowe decyzje gospodarcze zarówno poprzez sprawowanie formalnych funkcji w podmiocie powiązanym, jak również rzeczywistą możliwość takiego wpływu bez formalnego umocowania.

Biorąc pod uwagę powyższe przesłanki, Szpital należy uznać za podmiot powiązany ze Skarbem Państwa w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).