Przekazanie przez Pana do Fundacji Rodzinnej walut wirtualnych tytułem pożyczki lub użytkowania nieprawidłowego nie stanowi po Pana stronie (pożyczkod... - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.741.2023.2.EC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.741.2023.2.EC

Temat interpretacji

Przekazanie przez Pana do Fundacji Rodzinnej walut wirtualnych tytułem pożyczki lub użytkowania nieprawidłowego nie stanowi po Pana stronie (pożyczkodawcy) przychodu na moment udzielenia pożyczki.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 3 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych przekazania walut wirtualnych do fundacji rodzinnej tytułem użytkowania nieprawidłowego lub pożyczki.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną, która ma zamiar założyć fundację rodzinną, o której mowa w Ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 825), dalej jako: Ustawa o fundacji rodzinnej. Pokryje Pan fundusz założycielski, o którym mowa w art. 17 Ustawy o fundacji rodzinnej, środkami pieniężnymi w wysokości 100 000,00 zł.

Niezależnie od powyższego, przekaże Pan do fundacji rodzinnej posiadane przez siebie waluty wirtualne, a to tytułem użytkowania nieprawidłowego w myśl art. 264 Kodeksu cywilnego lub tytułem pożyczki. Waluty wirtualne, o których mowa powyżej, spełniają definicję waluty wirtualnej, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 26 Ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1285), dalej jako: Ustawa AML oraz definicję zawartą w art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „Ustawa PIT”). Pragnie Pan podkreślić, iż będzie używał we wniosku zamiennie słowa kryptowaluta i waluta wirtualna.

Ma Pan zamiar wykorzystać waluty wirtualne w ramach fundacji rodzinnej do mechanizmu konsensusu, jakim jest proof of stake (dalej jako: „PoS”) oraz ma zamiar je sprzedawać. Jednocześnie wskazuje Pan, iż w ramach fundacji rodzinnej nie będzie prowadzić działalności polegającej na wymianie walut wirtualnych, tj. nie ma zamiaru świadczyć usług określonych w art. 2 ust. 1 pkt 12 Ustawy AML (ani on nie będzie takiej działalności prowadził ani fundacja rodzinna).

Celem rozwinięcia powyższego, przedstawia Pan poniżej krótki opis wskazanych powyżej czynności:

1. Proof of stake (PoS) - jest to jeden z najczęściej używanych mechanizmów konsensusu (dalej jako: „staking”). Najogólniej wskazać można, iż w swej istocie podobny jest on do funkcjonowania lokat bankowych bądź kont oszczędnościowych.

Proof of stake - tzw. dowód udziału (posiadania), jest to algorytm konsensusu wykorzystywany w wielu blockchainach kryptowalutowych. Algorytm ten służy do potwierdzania nowych transakcji i tworzenia nowych bloków w blockchainie, tj. walidacji transakcji lub bloku. W ramach PoS potwierdzać transakcję mogą losowe węzły, które wybierane są m.in. z uwagi na ilość walut wirtualnych w danym portfelu i czas w jakim one się na nim znajdują. W tym algorytmie, waluty wirtualne przyznawane są właśnie za „utrzymywanie" określonego stanu portfela. Na blockchainach PoS nie ma górników (minerów), w związku z czym wskazać należy, iż mechanizm ten jest w pełni automatyczny bowiem nie wymaga on dla swego funkcjonowania czynników zewnętrznych, w tym czynnika osobowego. Dla użytkowników stakujących waluty wirtualne przewidziane są nagrody, którymi są zwykle kryptowaluty. Zatem jedną z funkcjonalności stakingu w mechanizmie PoS jest przyznawanie użytkownikom nowych walut wirtualnych za „trzymanie” walut wirtualnych na portfelu. Mówiąc najprościej, stakowanie polega na dobrowolnym blokowaniu kryptowalut, aby otrzymywać za to nagrodę. Zatem za to, że będzie Pan stakować (blokować) natywną kryptowalutę wybranego blockchainu, to wówczas uprawniony będzie do pobrania odpowiedniej części opłaty transakcyjnej z bloku lub transakcji, którą waliduje (w zależności od rodzaju projektu). Staking w Pana sytuacji będzie polegał na wpłaceniu określonej ilości kryptowaluty do tzw. puli stakingowej w celu walidacji transakcji lub bloku (w zależności od rodzaju projektu) i tym samym zostanie Pan nagrodzony za to określoną ilością jednostek kryptowalut.

Jak wcześniej zostało już zasygnalizowane, mechanizm ten porównać można do funkcjonowania lokat bankowych lub kont oszczędnościowych, bowiem Pan w ramach stakingu, tak jak posiadacz lokaty bankowej lub konta oszczędnościowego, uprawniony będzie do wynagrodzenia za sam fakt „blokowania” określonych środków przez czas wedle własnego uznania. Jest to oczywiście bardzo ogólne porównanie, jednakże przedstawiane jest w celu ukazania swoistości mechanizmu stakingu w zakresie walut wirtualnych.

Staking oraz przyznawanie w związku z tym nagród w dość dużym uproszczeniu wygląda następująco:

1. Pan stakuje (blokuje) 100 jednostek kryptowaluty X na okres 1 roku;

2. System gwarantuje Panu, iż za zablokowanie (staking) takiej ilości jednostek kryptowaluty na ww. okres otrzyma Pan 3% od sumy zablokowanych jednostek kryptowaluty;

3. W związku ze stakingiem następuje walidacja transakcji lub bloku (w zależności od rodzaju projektu);

4. Minął 1 rok i Pan wskutek takiego stakingu zostaje wynagrodzony (przykładowo) 3 jednostkami kryptowaluty X. Zatem po upływie roku będzie w posiadaniu 103 jednostek kryptowaluty X.

Im więcej walut wirtualnych Pan stakuje, tym większą nagrodę za to otrzyma. Wskazać należy iż w Pana sytuacji nagroda ta nie będzie przyznawana dopiero po upłynięciu np. 1 roku, lecz rozliczanie i dystrybucja nagród PoS w interesującym Pana blokchainie odbywać się będzie codziennie o godz. 00:00 czasu UTC, zatem otrzymywałby Pan codziennie pewną cząstkę od tych 3% w skali roku. Nagroda ta będzie przekazywana bezpośrednio do Pana portfela. Zablokowane kryptowaluty będą zamrożone do czasu rozpoczęcia kolejnego okresu rozliczeniowego (tj. do północy czasu UTC). Może Pan po ukończeniu okresu rozliczeniowego „odblokować” swoje kryptowaluty, czyli przestać stakować, ale wtedy otrzyma stosunkowo mniejszą nagrodę (przy założeniu, iż nagroda za stakowanie na okres 1 roku stanowi 3%).

Zatem w ramach stakingu otrzymywać Pan będzie nagrody za „trzymanie” kryptowalut, gdyż w ten sposób zapewnia płynność przeprowadzanych transakcji w wybranym projekcie kryptowalutowym, a więc zapewnia ich walidację. Jednostki kryptowalutowe, które Pan zaangażuje w stakowanie, umożliwią prawidłowe i płynne przeprowadzenie transakcji z udziałem kryptowalut w wybranym projekcie kryptowalutowym, a zablokowane kryptowaluty Pana będą wykorzystywane w procesie potwierdzania transakcji.

Mechanizm PoS może być zarządzany przez zdecentralizowany program, który został w taki sposób skonstruowany, iż może samodzielnie przeprowadzać procesy komputerowe, obliczeniowe oraz sam dokonuje rozliczenia tj. bez ingerencji człowieka.

2. Sprzedaż walut wirtualnych na giełdzie w ramach, tzw. „market-spot” - handel spot (market- spot) obejmuje bezpośredni zakup lub sprzedaż kryptowalut. Dostawa aktywów jest natychmiastowa. Ma Pan zamiar dokonywać transakcji wyłącznie na rynku giełdowym, tj. z pominięciem rozwiązań opartych na bezpośrednich ustaleniach parametrów transakcji między handlarzami.

Pytania

1.Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wedle Pana, przekazanie walut wirtualnych do fundacji rodzinnej tytułem użytkowania nieprawidłowego lub tytułem pożyczki nie będzie podlegało podatkowi dochodowemu od osób fizycznych?

2.Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wedle Pana, fundacja rodzinna w zakresie osiąganych dochodów ze stakingu będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego na gruncie ustawy CIT, bowiem staking nie stanowi działalności gospodarczej na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców?

3.Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wedle Pana, fundacja rodzinna w zakresie osiąganych dochodów ze sprzedaży walut wirtualnych będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego na gruncie Ustawy CIT?

4.Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wedle Pana, w przypadku gdyby sprzedaż walut wirtualnych przez fundację rodzinną zakwalifikowana została jako działalność gospodarcza, to zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, nie można uznać, aby waluty wirtualne jako mienie zostały nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia, gdyż waluty wirtualne zostały przekazane tytułem użytkowania nieprawidłowego lub pożyczki, w związku z czym sprzedaż walut wirtualnych korzysta ze zwolnienia z podatku?

5.Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wedle Pana, w przypadku gdyby sprzedaż walut wirtualnych przez fundację rodzinną zakwalifikowana została jako działalność gospodarcza, to zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o fundacji rodzinnej, waluty wirtualne należy uznać za prawa o podobnym charakterze do instrumentów pochodnych oraz papierów wartościowych, w związku z czym sprzedaż walut wirtualnych korzysta ze zwolnienia z podatku?

6.Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wedle Pana, w przypadku sprzedaży waluty wirtualnej fundacja rodzinna nie może rozpoznać kosztu nabycia walut wirtualnych, bowiem koszt poniósł Pan?

7.Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym wedle Pana, fundacja rodzinna zysk z walut wirtualnych powinna wykazać na deklaracji CIT/WW, gdzie w związku z korzystaniem ze zwolnienia podmiotowego, winna określić podatek należny (w poz. 13) w kwocie 0 zł?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Na pytania nr 2, 3, 4, 5, 6 i 7 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych będzie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Pana zdaniem, przekazanie walut wirtualnych do fundacji rodzinnej tytułem użytkowania nieprawidłowego lub tytułem pożyczki nie jest objęte zakresem przedmiotowym przepisów art. 17 ust. 1 pkt 11 oraz art. 17 ust. 1f Ustawy PIT, stąd też nie kreuje przychodu przez co jest neutralne podatkowo.

Zgodnie bowiem z przytoczonymi przepisami za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej. Natomiast przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną. Wydaje się, że jedyną kwestią, co do której zachodzi konieczność rozważania jest rozstrzygnięcie, czy przekazanie walut wirtualnych do fundacji rodzinnej tytułem użytkowania nieprawidłowego oraz tytułem pożyczki może być rozumiane jako wymiana walut wirtualnych na prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna oraz czy może być rozumiane jako regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Według Pana oceny, pożyczka, jak i użytkowanie nieprawidłowe nie wpisują się w zakres pojęciowy „wymiany walut wirtualnych na prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna”. Celem rozwinięcia powyższego, zwrócić należy uwagę na intencje ustawodawcy towarzyszące wprowadzanym zmianom do Ustawy PIT w przytoczonym powyżej zakresie. Jak zostało wskazane w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 2860, https://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2860, dalej jako: „uzasadnienie do projektu”) - „przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej będzie powstawał w sytuacji, gdy za walutę wirtualną otrzymywane są „tradycyjne” środki płatnicze i wartości pieniężne lub następuje „zapłata” wirtualną walutą za określony towar, usługę lub prawo majątkowe (inne niż waluta wirtualna). Odpłatnym zbyciem waluty wirtualnej nie będzie zatem wymiana waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną. Taka wymiana między walutami wirtualnymi nie będzie rodziła skutków w podatku dochodowym”.

Jeżeli chodzi zatem o rozstrzygnięcie, czy przekazanie walut wirtualnych do fundacji rodzinnej będzie stanowiło przychód w świetle Ustawy PIT, wskazać należy, że ich przekazanie nie będzie mogło być rozumiane jako „zapłata", o której mowa w uzasadnieniu do projektu. Powyższe będzie wynikiem zawartej pożyczki lub użytkowania nieprawidłowego, a więc na skutek odrębnego tytułu prawnego, który w żaden sposób nie może być definiowany w tenże sposób.

Dodatkowo, ustawodawca posługując się zwrotem „za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wymianę waluty wirtualnej na prawo majątkowe inne niż waluta wirtualne” miał na celu przede wszystkim uregulowanie sytuacji, w której waluta wirtualna wymieniana jest na inną walutę wirtualną, co zgodnie z brzmieniem przytoczonego przepisu nie powoduje przychodu na tle Ustawy CIT. Innymi słowy, w dyspozycji przytoczonego wcześniej przepisu pozostaje wyłącznie sytuacja, w której przykładowo, posiadacz KryptowalutyX zbywa ją na rzecz innej KryptowalutyY, co będzie neutralne podatkowo, lub zbywa KryptowalutęX w zamian za co obejmuje Akcję Y (która jest prawem majątkowym innym niż waluta wirtualna), co już będzie stanowiło przychód w rozumieniu art. 17 ust. 1f Ustawy PIT. Nie można również przyjąć, że samo roszczenie Pana o zwrot pożyczki będzie spełniało pojęcie prawa majątkowego innego niż waluty wirtualne. W tym miejscu wskazać należy na fakt, iż w świetle przepisów nie istnieje legalna definicja pojęcia „prawa majątkowego”, a każdorazowe używanie tego pojęcia musi odpowiadać użyteczności przepisów, w których jest ono zawarte. Z tego też powodu, odnieść się należy do ustaleń przyjętych przez orzecznictwo oraz doktrynę.

Najogólniej można przyjąć, że prawa majątkowe to prawa podmiotowe pozostające w ścisłym związku z ekonomicznym interesem uprawnionego, związane z jego majątkiem charakteryzujące się dwoma podstawowymi celami, tj.: działalnością (bowiem mogą być one przedmiotem obrotu) oraz posiadaniem określonej wartości majątkowej. Do tej kategorii należy zatem zaliczyć te wszystkie uprawnienia, które nie przyjmują postaci rzeczy, a stanowią jednocześnie wymierne korzyści, którymi można rozporządzać, albo z których można czerpać korzyści. W tym rozumieniu, waluty wirtualne są prawami majątkowymi. Przytaczając raz jeszcze założenia ustawodawcy, zawarte w uzasadnieniu do projektu, wskazać należy, że przepis art. 17 ust. 1 pkt 11 oraz ust. 1f miał na celu uregulowanie odpłatnego zbywania walut wirtualnych, gdzie poprzez „zbywanie” rozumieć należy taką sytuację, w której za walutę wirtualną osoba otrzymuje środki płatnicze, czy wartości pieniężne - a zatem nastąpi „zapłata”. W sytuacji przedstawionej przez Pana powyższe nie będzie zachodzić, bowiem przecież przekazane waluty wirtualne, zgodnie z istotą pożyczki oraz użytkowania nieprawidłowego, „wrócą” one do Pana.

Tym samym, przekazanie walut wirtualnych do fundacji rodzinnej tytułem pożyczki lub użytkowania nieprawidłowego nie będzie rodziło skutku, w którym po stronie Pana zostanie nabyte prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna, w rozumieniu przyjętym przez ustawodawcę.

Ponadto, przekazane do fundacji rodzinnej waluty wirtualne nie będą mieniem, o którym mowa w art. 17 Ustawy o fundacji rodzinnej, bowiem będą one przekazane tytułem pożyczki lub użytkowania nieprawidłowego, stąd też nie można uznać, że będzie to regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną. Jak zostało wskazane przez Pana, fundusz założycielski zostanie przez niego pokryty środkami pieniężnymi o wartości 100 000,00 zł.

Zważając na powyższe, stwierdzić należy, że przekazanie walut wirtualnych do fundacji rodzinnej (tytułem pożyczki lub użytkowania nieprawidłowego) nie będzie rodziło przychodu, a tym samym nie będzie wiązało się ze skutkami na tle Ustawy PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 10 ust. 1 ww. ustawy wymienia wśród źródeł przychodów:

  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (pkt 7);
  • inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

1)odsetki od pożyczek;

2)odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 5;

3)odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych;

4)dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,

d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b;

5)przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c;

6)przychody z:

a)odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,

b)realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

7)przychody z odpłatnego zbycia prawa poboru, w tym również ze zbycia prawa poboru akcji nowej emisji przez pracowniczy fundusz emerytalny w imieniu członka funduszu;

8)przychody członków pracowniczych funduszy emerytalnych z tytułu przeniesienia akcji złożonych na rachunkach ilościowych do aktywów tych funduszy;

9)wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio;

 9a) (uchylony);

10)przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających;

11)przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej;

12)przychody z tytułu otrzymania składników majątku w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną, wystąpieniem wspólnika z takiej spółki lub zmniejszeniem udziału kapitałowego w takiej spółce, w wyniku otrzymania których Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tych składników majątku.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną, która ma zamiar założyć fundację rodzinną. Pokryje Pan fundusz założycielski, o którym mowa w art. 17 Ustawy o fundacji rodzinnej, środkami pieniężnymi w wysokości 100 000,00 zł. Niezależnie od powyższego, przekaże Pan do fundacji rodzinnej posiadane przez siebie waluty wirtualne, a to tytułem użytkowania nieprawidłowego w myśl art. 264 Kodeksu cywilnego lub tytułem pożyczki.

Przedmiotem Pana wątpliwości jest kwestia czy przekazanie walut wirtualnych do fundacji rodzinnej tytułem użytkowania nieprawidłowego lub tytułem pożyczki nie będzie podlegało podatkowi dochodowemu od osób fizycznych.

Ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023 r. poz. 326) został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

Zgodnie z art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Przenosząc powyższe na grunt opisanego zdarzenia przyszłego należy wskazać, że istota fundacji polega na tym, że w zamian za wniesiony do fundacji majątek fundator nie otrzymuje żadnego ekwiwalentu.

Odnosząc się do skutków podatkowych przekazania przez Pana do Fundacji Rodzinnej walut wirtualnych tytułem pożyczki lub użytkowania nieprawidłowego wskazać należy, że w art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi w pkt 7 wymienia się przychód z tytułu kapitałów pieniężnych i praw majątkowych. Stosownie do treści tego przepisu:

Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Zgodnie z art. 5a pkt 33a ustawy o PIT:

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Stosownie do art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r. poz. 593):

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e) wekslem lub czekiem

- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.

Powyższą zasadę stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 17 ust. 1g ww. ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1f cyt. ustawy:

Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że do przychodów zalicza się przychody ze sprzedaży walut wirtualnych na giełdzie, w kantorze oraz na wolnym rynku, czyli z wymiany waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy.

Natomiast jak wynika z wniosku nie dokona Pan sprzedaży wirtualnej waluty tylko przekaże ją do fundacji rodzinnej jako pożyczkę lub użytkowanie nieprawidłowe.

W związku z powyższym, przekazanie przez Pana do Fundacji Rodzinnej walut wirtualnych tytułem pożyczki lub użytkowania nieprawidłowego nie będzie miało charakteru odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, opodatkowanego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 264 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) dotyczącym instytucji użytkowania nieprawidłowego:

Jeżeli użytkowanie obejmuje pieniądze lub inne rzeczy oznaczone tylko co do gatunku, użytkownik staje się z chwilą wydania mu tych przedmiotów ich właścicielem. Po wygaśnięciu użytkowania obowiązany jest do zwrotu według przepisów o zwrocie pożyczki.

O pieniądzach i innych rzeczach oznaczonych co do gatunku mówi także ustawodawca w przepisie art. 720 § ustawy Kodeks cywilny stanowiącym o istocie umowy pożyczki, jaką jest przeniesienie własności określonej ilości pieniędzy albo innych rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Zgodnie z art. 720 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

§ 1. Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

§ 2. Umowa pożyczki, której wartość przekracza tysiąc złotych, wymaga zachowania formy dokumentowej.

Stosownie do art. 7201 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przepis art. 720 § 1 nie wyłącza prawa dającego pożyczkę pieniężną do żądania od biorącego pożyczkę odsetek oraz poza odsetkowych kosztów, z zachowaniem przepisów poniższych.

Zgodnie z cytowanym powyżej art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od pożyczek.

Stosownie do treści art. 30a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy,

Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:

1) z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Ze swej istoty umowa pożyczki nakłada na pożyczającego obowiązek zwrotu tej samej ilości pieniędzy. Zatem, z punktu widzenia podatku dochodowego od osób fizycznych kwota pożyczki jest świadczeniem zwrotnym. Jak wynika z powyższej definicji powinna zostać zwrócona przez pożyczkobiorcę. Konsekwentnie sama pożyczka, jako taka nie stanowi dochodu podatkowego dla pożyczkobiorcy, ponieważ w wyniku jej udzielenia nie następuje stałe przysporzenie majątkowe dla pożyczającego.

Biorąc pod uwagę cytowany przepis należy stwierdzić, że na gruncie Kodeksu cywilnego umowa pożyczki jest umową nieodpłatną. Niemniej jednak umowa ta może mieć charakter odpłatny. Odpłatność można ustalić w różny sposób, np. w postaci oprocentowania wyrażonego w pieniądzu, przeniesienia własności rzeczy oznaczonych co do tożsamości, zezwolenia na korzystanie z rzeczy, udziału w zysku osiągniętym przez pożyczkobiorcę.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż przekazanie przez Pana do Fundacji Rodzinnej walut wirtualnych tytułem pożyczki lub użytkowania nieprawidłowego nie stanowi po Pana stronie (pożyczkodawcy) przychodu na moment udzielenia pożyczki.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

 Interpretacja dotyczy :

  •  zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).