
Temat interpretacji
W sytuacji, gdy Miasto poniosło wydatki inwestycyjne na termomodernizację budynków urzędu i szkoły, dokonując odliczenia VAT od tego typu wydatków powinno zastosować współczynnik i prewspółczynnik właściwy dla Miasta. Miastu nie przysługuje /nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od ponoszonych wydatków na realizację termomodernizacji budynku MOPS.
Na
podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.
Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), w zw. z
art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych
rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i
zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi
sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.), Dyrektor
Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy
przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2020 r. (data wpływu 4 marca
2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego
dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia
podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn.
Termomodernizacja budynków " jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. Termomodernizacja budynków .
We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe:
Miasto A (dalej: Miasto") jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT").
Miasto realizuje / będzie realizowało projekt pn. ()" (dalej: Projekt" lub Inwestycja"). Inwestycja polega / będzie polegała na przeprowadzeniu prac budowlanych mających na celu poprawę stanu technicznego oraz funkcjonalności budynków na następujących obiektach (stanowiących własność Miasta), tj.:
- budynku Urzędu Miasta A (dalej: UM"),
- budynku Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w A (dalej: MOPS"),
- budynku Szkoły Podstawowej w A (dalej: S").
Planowana wartość Projektu wyniesie ok. 3 mln PLN brutto. Miasto pozyskało na realizację Inwestycji dofinansowanie ze środków zewnętrznych.
Ponoszone przez Miasto wydatki na realizację Projektu są / będą dokumentowane przez wykonawców wystawianymi na Miasto fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.
Miasto wykorzystuje / będzie wykorzystywało budynki objęte Inwestycją w następujący sposób:
Budynek Urzędu Miasta
Budynek Urzędu Miasta stanowi własność Miasta i jest jego siedzibą. Budynek ten jest/będzie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej Miasta: opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT oraz do realizacji zadań niepodlegających VAT. W ramach działalności opodatkowanej VAT Miasto realizuje / będzie realizowało m.in. następujące czynności: wynajem lokali użytkowych, sprzedaż nieruchomości gruntowych przeznaczonych pod zabudowę, dzierżawa sieci wodno-kanalizacyjnych. Natomiast w ramach działalności zwolnionej z VAT Miasto realizuje / będzie realizowało m.in.: wynajem lokali mieszkalnych, sprzedaż starszych / używanych budynków, budowli i lokali. W budynku Urzędu Miasta są / będą również wykonywane czynności związane z realizacją przez Miasto zadań w charakterze organu władzy publicznej - niepodlegające ustawie o VAT (jak np. pobór podatków i opłat lokalnych, nadzorowanie budowy i modernizacji dróg gminnych, wykonywanie zadań w zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych).
W ocenie Miasta, wydatki, które Miasto ponosi/poniesie w związku z termomodernizacją budynku Urzędu Miasta służą/będą służyły zarówno do celów działalności gospodarczej Miasta (opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT) oraz niepodlegającej ustawie o VAT. Miasto nie zna / nie będzie znało jednocześnie sposobu, aby wydatki związane z termomodernizacją budynku bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować odpowiednio do czynności opodatkowanych VAT, zwolnionych z VAT lub też do zdarzeń w ogóle niepodlegających regulacjom VAT. Trudność dokonania bezpośredniej alokacji wskazanych wydatków wynika w szczególności z faktu, iż prace przeprowadzone w / na budynku Urzędu Miasta służą/będą służyły całokształtowi działalności Miasta realizowanej w tym obiekcie.
Budynek S
Budynek S stanowi własność Miasta oraz siedzibę S. Budynek ten jest/będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT oraz do realizacji zadań własnych Miasta w zakresie edukacji. W ramach działalności opodatkowanej VAT Miasto za pośrednictwem S realizuje następujące czynności: wynajem pomieszczenia kuchennego, pomieszczeń lekcyjnych oraz hali sportowej. Ponadto, Miasto refakturuje" na najemcę pomieszczenia kuchennego koszty zużytych mediów. W ramach działalności zwolnionej z VAT Miasto, za pośrednictwem S pobiera opłaty za pobyt w przedszkolu oraz opłaty za wydawanie duplikatów legitymacji szkolnych.
W ocenie Miasta, wydatki, które Miasto poniosło/poniesie w związku z termomodernizacją budynku S służą/będą służyły zarówno do celów działalności gospodarczej Miasta (wykonywanej za pośrednictwem SP 3) opodatkowanej VAT, zwolnionej z VAT oraz niepodlegającej ustawie o VAT. Miasto nie zna / nie będzie znało jednocześnie sposobu, aby wydatki związane z termomodernizacją budynku bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować odpowiednio do czynności opodatkowanych VAT, zwolnionych z VAT lub do zdarzeń niepodlegających regulacjom VAT. Trudność dokonania bezpośredniej alokacji wskazanych wydatków wynika w szczególności z faktu, iż prace przeprowadzone w / na budynku S służą/będą służyły całokształtowi działalności realizowanej w tym obiekcie.
Budynek MOPS
Budynek MOPS stanowi własność Miasta i jest siedzibą MOPS. Budynek ten jest/będzie wykorzystywany do działalności zwolnionej z VAT w zakresie świadczenia przez Miasto usług opiekuńczych za pośrednictwem MOPS, a także do działalności niepodlegającej ustawie o VAT w zakresie realizacji przez Miasto za pośrednictwem MOPS zadań własnych z zakresu pomocy społecznej.
Miasto nie wykorzystuje budynku MOPS do działalności opodatkowanej VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy Miastu przysługuje / będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na termomodernizację budynków Urzędu Miasta oraz S przy zastosowaniu proporcji właściwych dla jednostki, która będzie wykorzystywała nabyte towary i usługi, tj. tzw. prewspółczynnika VAT, o którym mowa w Rozporządzeniu, a następnie proporcji sprzedaży (tzw. współczynnika VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT?
Stanowisko Wnioskodawcy:
- Miastu przysługuje / będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na termomodernizację budynków Urzędu Miasta i S przy zastosowaniu proporcji właściwych dla jednostki, która będzie wykorzystywała nabyte towary i usługi, tj. tzw. prewspółczynnika VAT, o którym mowa w Rozporządzeniu, a następnie proporcji sprzedaży (tzw. współczynnika VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
- Miastu nie przysługuje / nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków na termomodernizację budynku MOPS.
Ad 1.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego - uwagi ogólne
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.
Zatem w przypadku, gdy Miasto wykonuje / będzie wykonywało czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinno być traktowane jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa / będzie działało de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, czynności dokonywane przez Miasto na podstawie umów cywilnoprawnych w Urzędzie Miasta oraz S, takie jak m.in. sprzedaż działek pod zabudowę, świadczenie usług dzierżawy lokali użytkowych, usługi dzierżawy hali sportowej, pomieszczenia kuchennego oraz sal lekcyjnych, powinny być traktowane jako podlegające opodatkowaniu VAT, bowiem w tym zakresie Miasto działa / będzie działało jako podatnik VAT stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Tym samym, wydatki Miasta na termomodernizację budynków Urzędu Miasta i S są / będą związane także z działalnością opodatkowaną VAT Miasta prowadzoną za pośrednictwem Urzędu oraz S.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.
Jak podkreślono w opisie sprawy w odniesieniu do ponoszonych przez Miasto wydatków na termomodernizację budynków Urzędu Miasta i S nie jest / nie będzie możliwe ich jednoznaczne przyporządkowanie do czynności dających prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz czynności niedających takiego prawa. Jednakże, z uwagi na fakt, iż ponoszone przez Miasto wydatki będą miały niewątpliwie w części związek także z czynnościami opodatkowanymi VAT, zdaniem Miasta, powinno mu przysługiwać prawo do odliczenia części VAT naliczonego od wskazanych wydatków. Do rozstrzygnięcia pozostaje natomiast kwestia, w jaki sposób ustalić wysokość podatku, który będzie przez Miasto możliwy do odliczenia.
Zakres odliczenia podatku naliczonego w świetle art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz § 3 Rozporządzenia
W sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność jednocześnie podlegającą opodatkowaniu VAT i / lub zwolnioną z VAT, a także działalność spoza zakresu regulacji ustawy o VAT, odliczenie podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tego tytułu jest możliwe zasadniczo w takim zakresie, w jakim wydatki te są związane z działalnością dającą prawo do odliczenia VAT.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Powyższy przepis określa zatem zasady odliczania VAT naliczonego w sytuacji, gdy Miasto nie jest / nie będzie w stanie przyporządkować poniesionych wydatków do czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jak i poza nią. Zdaniem Miasta, będące przedmiotem wniosku wydatki na termomodernizację budynków Urzędu Miasta i S mają / będą miały w części związek z wykonywaną przez Miasto działalnością gospodarczą (opodatkowaną i zwolnioną z VAT, wykonywaną w Urzędzie Miasta i S). Jak wskazano powyżej, w zakresie czynności opodatkowanych VAT Miasto jest / będzie działało jako podatnik VAT w ramach prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej (w rozumieniu art. 15 ust. 6 w zw. z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT). Jednocześnie wskazane powyżej wydatki są/będą ponoszone w części również w związku z występującymi po stronie Miasta zdarzeniami spoza zakresu VAT - realizacją zadań własnych Miasta.
W konsekwencji, Miasto stoi na stanowisku, iż w analizowanym przypadku, przysługuje / będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia odpowiedniej części podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na termomodernizację budynków Urzędu Miasta i S, ustalonej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
W art. 86 ust. 2a ustawy o VAT ustawodawca wskazał wyraźnie, iż sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
W konsekwencji, na mocy powyższej delegacji Minister Finansów wydał Rozporządzenie, w którym wskazał m.in. dla jednostek samorządu terytorialnego sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Metoda ustalona dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego została przewidziana w § 3 ust. 2 Rozporządzenia, zgodnie z którym za sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego sposób ustalony według wzoru:
X = (A x 100) / Dujst
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
Dujst - dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego.
Natomiast metoda ustalona dla jednostki budżetowej została przewidziana w § 3 ust. 3 Rozporządzenia, zgodnie z którym za sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:
X = (A x 100) / D
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,
D - dochody wykonane jednostki budżetowej.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego Miasto wykorzystuje / będzie wykorzystywało budynek Urzędu Miasta i S zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej z VAT), jak i do zdarzeń pozostających poza zakresem podatku VAT. Miasto nie jest / nie będzie ponadto w stanie jednoznacznie przypisać wydatków na termomodernizację budynków UM i S do konkretnego rodzaju działalności.
Zdaniem Miasta, w celu ustalenia kwoty podatku VAT możliwej do odliczenia od przedmiotowych wydatków, Miasto powinno wyodrębnić kwotę podatku VAT, która ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą poprzez zastosowanie tzw. prewspółczynnika VAT, obliczonego zgodnie z powyższym wzorem jednostki, która będzie wykorzystywała nabywane towary i usługi do prowadzonej w budynkach działalności, tj. Urzędu Miasta bądź dla S. W następnej kolejności Miasto jest / będzie zobowiązane zastosować dodatkowo proporcję sprzedaży (tzw. współczynnik VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, także skalkulowaną dla Urzędu Miasta bądź S - z uwagi na wykorzystywanie budynków również do celów działalności Miasta zwolnionej z VAT.
Zgodnie bowiem z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję sprzedaży ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Ustawa o VAT nie definiuje czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W opinii Miasta, w tym przypadku należy odnieść się do czynności podlegających ustawie o VAT, a więc czynności podlegających systemowi VAT, lecz zwolnionych z opodatkowania. Natomiast nie należy uwzględniać zdarzeń znajdujących się w ogóle poza zakresem regulacji ustawy o VAT (zostaną one bowiem już uwzględnione na etapie zastosowania preproporcji).
Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie siedmiu sędziów z 24 października 2011 r., sygn. I FPS 9/10, w sentencji której rozszerzony skład sędziowski wskazał, że wartość czynności niepodlegających w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży". Zatem sąd jednoznacznie potwierdził, że zdarzenia pozostające poza zakresem regulacji VAT nie powinny mieć wpływu na wysokość współczynnika sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
W myśl art. 90 ust. 5 ustawy o VAT, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.
Zgodnie z treścią art. 90 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego, a przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.
Natomiast stosownie do art. 90 ust. 10b ustawy o VAT, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy, a także urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Tym samym, przyjmuje się dla celów proporcjonalnego odliczenia, o którym mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT proporcję wyliczoną odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej, zgodnie z art. 90 ust. 3-6, 9a i 10 ustawy o VAT, w przypadku wykonywania przez tę jednostkę czynności opodatkowanych podatkiem oraz czynności zwolnionych od tego podatku.
Stanowisko Miasta potwierdza przykładowo wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS") interpretacja indywidualna z 21 maja 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.162.2018.2.ISN, w której organ wskazał, że: (...) w związku z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji budynku Urzędu Gminy, w odniesieniu do wydatków, których Gmina nie będzie w stanie bezpośrednio przypisać do działalności gospodarczej, a wykorzystywanych do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza, przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku od towarów i usług, przy uwzględnieniu § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. W związku z tym, że Gmina wykonuje również czynności zwolnione od podatku, należy następnie wziąć pod uwagę regulacje zawarte w art. 90 ustawy. (...) Wnioskodawca będzie miał możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy - etap I", w zakresie w jakim ww. zakupy dotyczące budynku Urzędu Gminy będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług".
Podobne stanowisko DKIS zajął również przykładowo w interpretacji indywidualnej z 26 września 2019 r., sygn. 0112-KDIL4.4012.361.2019.2.EB, w której uznał, że: Podsumowując, mając na uwadze powyższe w kontekście powołanych przepisów, należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu pn. " (...)" na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z ust. 2a-2h ustawy z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (według "sposobu określenia proporcji" właściwego dla jednostki organizacyjnej faktycznie wykorzystującej zakupione towary i usługi, tj. odrębnie dla każdej Szkoły) oraz z uwzględnieniem przepisów art. 90 ustawy".
Podsumowując, skoro wydatki Miasta na termomodernizację budynków Urzędu Miasta oraz S są / będą związane zarówno z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej Miasta (czynnościami opodatkowanymi i czynnościami zwolnionymi z VAT), jak również z czynnościami innymi niż działalność gospodarcza - realizowanymi w ramach wykonywania zadań własnych Miasta, Miastu przysługuje / będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od powyższych wydatków, w wysokości ustalonej na podstawie danych dla jednostki organizacyjnej, która prowadzi działalność w danym budynku, tj. Urzędu Miasta bądź S w pierwszej kolejności w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz w Rozporządzeniu (tzw. prewspółczynnik VAT), a następnie przy zastosowaniu proporcji sprzedaży (tzw. współczynnik VAT), o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Ad 2.
Zgodnie z art. 86 ust. 1
ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do
wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.
15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają
zastosowania w przedmiot
owej sprawie.
Z treści powyższej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
- zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
- pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku VAT wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu tej ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej (art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym).
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Miasto realizuje/będzie realizować Inwestycję polegającą na termomodernizacji budynku MOPS. Budynek wykorzystywany jest do działalności zwolnionej z VAT (w zakresie świadczenia usług opiekuńczych) oraz do działalności niepodlegającej VAT (w zakresie realizacji zadań własnych Miasta). Miasto nie wykorzystuje / nie będzie wykorzystywało budynku MOPS do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT.
Tym samym zdaniem Wnioskodawcy w zakresie powyższych wydatków Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od ww. wydatków, gdyż są/będą związane wyłącznie z działalnością zwolnioną z VAT i czynnościami dla których Miasto nie występuje w ogóle w charakterze podatnika.
Analogiczne stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 listopada 2019 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.599.2019.l.RG w której organ wskazał, że: (...) w okolicznościach analizowanej sprawy Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na kompleksowej termomodernizacji energetycznej budynku na potrzeby Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w..., ponieważ efekty realizowanej inwestycji nie będą służyły Gminie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług".
W interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2018 r. sygn. 0112-KDIL4.4012.137.2018.l.JKU której organ potwierdził, że: Termomodernizacja budynku Ośrodka Pomocy Społecznej odbywa się w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. W świetle powołanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione. Gmina realizując ww. inwestycję nie będzie bowiem działała jako podatnik, a wydatki związane z wykonaniem tej inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług".
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, nabywając towary i usługi niezbędne do realizacji inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku MOPS nie nabywa ich do celów działalności opodatkowanej VAT. Budynek MOPS wykorzystywany jest wyłącznie do działalności zwolnionej z VAT oraz niepodlegającej VAT. W konsekwencji, zdaniem Miasta, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie przysługuje mu/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT od ponoszonych wydatków na realizację przedmiotowej inwestycji w części dotyczącej budynku MOPS.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.
Mając powyższe na uwadze, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Należy zauważyć, że obecnie obowiązuje tekst ustawy o podatku od towarów i usług opublikowany w Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs. ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych Dz. U. z 2020 r. poz. 374 z późn. zm.).
Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
