
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo pismem z 3 lipca 2025 r.– w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu 27 listopada 2023 r. ustanowiono fundację rodzinną pod nazwą: (…) Fundacja Rodzinna z siedzibą w (…).
Fundacja posiada nieruchomości tj. budynki i budowle o wartości brutto (…) zł.
Nieruchomości te są wynajmowane i co miesiąc wystawiane są faktury czynszowe.
Fundacja płaci podatek od przychodów z budynków w wysokości 0,035% w skali miesiąca.
Kwota podatku od budynków wynosi (…) zł miesięcznie.
Fundacja wypłaca jednemu z Beneficjentów kwotę (…) zł miesięcznie, natomiast drugi Beneficjent dzierżawi od Fundacji jeden z budynków, w którym prowadzi działalność gospodarczą.
Za ten wynajem wystawiana jest faktura VAT w kwocie (…) zł brutto za miesiąc, która nie jest opłacana przez Beneficjenta.
Pytanie
Czy Fundacja powinna podatek od przychodów z budynków, który jest wyższy niż kwota podatku od wypłaconych świadczeń na rzecz Beneficjentów, pomniejszać o należny podatek CIT-15% od świadczeń wypłaconych na rzecz Beneficjentów?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z informacjami jakie udało nam się uzyskać w momencie powstawania Fundacji wynikało, że podatek od przychodów z budynków może być pomniejszony o zapłacony podatek CIT-15% od wypłat od świadczeń wypłaconych na rzecz Beneficjentów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 1 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326, dalej: „ufr”):
Ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.
Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”):
Zwalnia się od podatku fundację rodzinną.
Jak stanowi art. 6 ust. 6 i 7 ustawy o CIT:
6. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do podatku, o którym mowa w art. 24b i art. 24q.
7. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 25, nie ma zastosowania do działalności gospodarczej fundacji rodzinnej wykraczającej poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.
W myśl art. 24q ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio:
1) świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej,
2) mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
3) świadczenia w postaci ukrytych zysków
‒ wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Stosownie z art. 24r ust. 1 ustawy o CIT:
W zakresie w jakim fundacja rodzinna prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zakres określony w art. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej stawka podatku, o którym mowa w art. 19, wynosi 25% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 24b ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, który:
1) stanowi własność albo współwłasność podatnika,
2) został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,
3) jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
‒ zwany dalej "podatkiem od przychodów z budynków", wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc.
W myśl art. 24b ust. 9 ustawy o CIT:
Podstawę opodatkowania stanowi suma przychodów, o których mowa w ust. 1, z poszczególnych budynków, pomniejszona o kwotę 10 000 000 zł.
Stosownie do art. 24b ust. 11 ustawy o CIT:
Podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać podatek od przychodów z budynków i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który płacony jest podatek. Jeżeli podatnik przed upływem terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, złoży zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, podatek od przychodów z budynków za ostatni miesiąc roku podatkowego wpłaca nie później niż w terminie złożenia tego zeznania.
W myśl art. 24b ust. 12 ustawy o CIT:
Kwotę zapłaconego za dany miesiąc podatku od przychodów z budynków podatnicy odliczają od zaliczki na podatek, o której mowa w art. 25. W przypadku gdy podatnicy wpłacają zaliczki kwartalne, odliczeniu podlega podatek od przychodów z budynków zapłacony za miesiące przypadające na dany kwartał.
Stosownie do art. 24b ust. 13 ustawy o CIT:
Podatnicy mogą nie wpłacać podatku od przychodów z budynków, jeżeli jest on niższy od kwoty zaliczki na podatek, o której mowa w art. 25, za dany miesiąc.
Jednocześnie na podstawie art. 24b ust. 14 ustawy o CIT:
Kwotę zapłaconego i nieodliczonego w roku podatkowym podatku od przychodów z budynków odlicza się od podatku obliczonego zgodnie z art. 19 za rok podatkowy. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 24b ust. 19 ustawy o CIT:
Przepisy ust. 1-14 stosuje się odpowiednio do fundacji rodzinnej.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Fundacja powinna podatek od przychodów z budynków, który jest wyższy niż kwota podatku od wypłaconych świadczeń na rzecz Beneficjentów, pomniejszać o należny podatek CIT-15% od świadczeń wypłaconych na rzecz Beneficjentów.
Zgodnie z powołanym wcześniej art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od przekazanego lub postawionego do dyspozycji przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, wynosi 15% podstawy opodatkowania.
Na podstawie art. 24q ust. 6 ustawy o CIT podatek, o którym mowa w ust. 1, podlega wpłacie na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczenie lub mienie, o których mowa w ust. 1, zostały przekazane lub postawione do dyspozycji. Podstawę opodatkowania w tym przypadku stanowi przychód odpowiadający wartości świadczenia lub mienia, o których mowa w art. 24q ust. 1 ustawy CIT (art. 24q ust. 2).
Odzwierciedlenie powyższego znajdziemy również w deklaracji CIT-8FR, która służy do zadeklarowania miesięcznych podstaw opodatkowania, podatkiem wg stawki 15%.
Powyższe regulacje (w tym konstrukcja deklaracji CIT-8FR) wskazują, że obliczenie 15% podatku, określenie podstawy opodatkowania oraz terminy wpłaty podatku, o którym mowa w 24q ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, następuje wg odmiennych zasad niż w przypadku zastosowania podstawowych stawek 19% i 9% CIT, określonych w art. 19 ustawy CIT. Co również istotne w ustawie o CIT w powyższym zakresie nie przewidziano możliwości pomniejszenia 15% podatku o podatek, o którym mowa w art. 24b ustawy o CIT.
Jedyną możliwość pomniejszenia 15% podatku, o którym mowa w art. 24q ust. 1 ustawy o CIT, przewidziano w art. 24q ust. 8 ustawy o CIT, w przypadku określonym w art. 6 ust. 8, tj. o kwotę zapłaconego przez fundację rodzinną podatku obliczonego zgodnie z art. 19 w wysokości nie większej niż kwota należnego podatku, o którym mowa w art. 24q ust. 1.
Mając powyższe na uwadze, fundacja rodzinna nie może od podatku obliczanego na podstawie art. 24b ustawy o CIT odliczać podatku, o którym mowa w art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (stawka 15%). Ustawa CIT nie przewiduje takiej możliwości.
W związku z powyższym Państwa stanowisko dotyczące możliwości pomniejszenia podatku od przychodów z budynków o zapłacony podatek CIT-15% od świadczeń wypłaconych na rzecz Beneficjentów - jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
