Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.781.2022.1.AKA

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.781.2022.1.AKA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Województwa w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „ (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Województwo … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Od dnia 1 stycznia 2017 roku Województwo podjęło rozliczanie podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi. Województwo … jest partnerem (współbeneficjentem) w projekcie zintegrowanym programu … pn. „…” (…), którego liderem (beneficjentem koordynującym) jest Kraj … (Republika …). Dla prawidłowej realizacji projektu, każdy z 12 partnerów zawarł z liderem umowę partnerską z wkładem finansowym na rzecz realizacji projektu.

Beneficjentami projektu są:

-czeskie jednostki samorządowe, Politechnika ..., Ministerstwo Środowiska Republiki Czeskiej, fundacja, przedsiębiorstwo państwowe, spółka, której jedynym akcjonariuszem jest Kraj …, jednostka budżetowa, centrum innowacji. Podmioty te działają w oparciu o ustawodawstwo Republiki Czeskiej;

-jednostka samorządu terytorialnego działająca na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie wojewódzkim, realizująca wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu wojewódzkim, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (Województwo …);

-instytut badawczy działający na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, realizujący zadania związane z prowadzeniem badań naukowych i prac B+R (… Instytut …).

Całkowita wartość projektu wyniesie ... EUR, z czego 60% wartości projektu stanowić będzie dofinansowanie UE w ramach Programu …. Wartość wydatków projektowych Województwa … wynosi ... EUR, z czego 60% pokryją środki UE w ramach programu …, 35% dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a 5% stanowić będzie wkład własny Województwa. Planowany okres realizacji projektu to 10 lat (od grudnia 2021 r. do listopada 2031 r.) w podziale na cztery  2,5-letnie fazy, z czego udział Województwa … planowany jest na pierwszych 5 lat realizacji projektu (tj. na dwie pierwsze fazy projektu od stycznia 2022 r. do grudnia 2026 r.).

Głównym celem projektu jest (...). Celem uczestnictwa Województwa … w projekcie jest współpraca, wymiana doświadczeń i wykorzystanie dobrych praktyk Kraju … w zakresie (...).

W związku z powyższym w ramach projektu Województwo … będzie realizowało działania polegające na:

-opracowaniu ze środków projektu „…”, którego celem jest zaplanowanie (...) w województwie … z uwzględnieniem jego specyfiki (regionu zurbanizowanego, zindustrializowanego). Będzie to innowacyjny dokument, stanowiący odpowiedź na potrzebę przygotowania regionu na (...) oraz zebraniem najlepszych praktyk w formie podręcznika. Dokument w ramach projektu nie będzie w żadnym zakresie przez Państwa Województwo wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie będzie generowało obrotu opodatkowanego podatkiem VAT;

-zleceniu usługi badania opinii publicznej mieszkańców Województwa … na temat (...) i potrzeb adaptacyjnych. Działanie polega na przygotowaniu, przeprowadzeniu i analizie badania opinii publicznej dotyczącego świadomości społecznej mieszkańców Województwa … na temat (...) i potrzeb adaptacyjnych oraz działań, jakie należy podjąć w celu jej poprawy oraz dostępnych instrumentów wsparcia. Rezultaty badania mają być pomocne podczas konstruowania i wdrażania ewentualnych programów adaptacyjnych przez Województwo … oraz być porównywalne z tożsamymi badaniami opinii publicznej planowanymi do przeprowadzenia na zlecenie i na obszarze Kraju … (Republika Czeska).

Pozyskane w ramach badania wyniki posłużą porównaniu, w ramach projektu zintegrowanego …, wiedzy i postaw mieszkańców Województwa … i Kraju …. Będą bezpłatnie wykorzystane podczas opracowywania Regionalnego Planu Adaptacji do ... dla Województwa … oraz bezpłatnie zaprezentowane podczas kongresu .... Raport z badań opinii publicznej w ramach projektu nie będzie w żadnym zakresie przez Województwo … wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie będzie generował obrotu opodatkowanego podatkiem VAT;

-organizacji dwóch edycji kongresu ... (jednej w Polsce i drugiej w Republice Czeskiej). W ramach tego działania odbędą się dwie konferencje, których głównym celem jest edukacja i podniesienie świadomości w zakresie (...), zarówno w samorządach, jak i w społeczeństwie. Udział w konferencji będzie nieodpłatny;

-uczestnictwie w zagranicznych podróżach studyjnych – w ramach działania uwzględniono wymianę doświadczeń oraz dobrych praktyk poprzez organizację pięciu jednodniowych wizyt studyjnych przedstawicieli partnerów projektu. Odbędą się cztery wizyty skupione na przykładach dobrych praktyk realizowanych w miastach Województwa … oraz jedna wizyta dotycząca wymiany wspólnych doświadczeń z realizacji regionalnego planu. Udział w wizytach studyjnych będzie nieodpłatny. Rezultaty działania nie będą w żadnym zakresie przez Województwo … wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie będą generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT;

-opracowaniu zbioru najlepszych praktyk w formie podręcznika, który będzie nieodpłatnie udostępniony w wersji elektronicznej. Podręcznik nie będzie w żadnym zakresie przez Województwo … wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Działanie nie będzie generowało obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Realizacja projektu nie wiąże się z generowaniem dochodu a występujące koszty operacyjne związane są z realizacją i utrzymaniem trwałości projektu. Nabywane przez Województwo … towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będą generowały u Państwa obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Produkty projektu zostaną udostępnione nieodpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom, nie będą przez Województwo … w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie będą generowały u Państwa obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W ramach projektu pn. „…” (…)” Województwo … będzie realizowało działania polegające na:

-opracowaniu ze środków projektu „…”, którego celem jest zaplanowanie adaptacji do ... w Województwie … z uwzględnieniem jego specyfiki (regionu zurbanizowanego, zindustrializowanego);

-zleceniu usługi badania opinii publicznej mieszkańców Województwa … na temat ... i potrzeb adaptacyjnych. Efektem działania jest przygotowanie, przeprowadzenie i analiza badania opinii publicznej dotyczącego świadomości społecznej mieszkańców Województwa … na temat skutków ... i potrzeb adaptacyjnych oraz działań, jakie należy podjąć w celu jej poprawy oraz dostępnych instrumentów wsparcia. Rezultaty badania mają być pomocne podczas konstruowania i wdrażania ewentualnych programów adaptacyjnych przez Województwo … oraz być porównywalne z tożsamymi badaniami opinii publicznej planowanymi do przeprowadzenia na zlecenie i na obszarze Kraju … (Republika Czeska). Pozyskane w ramach badania wyniki posłużą porównaniu, w ramach projektu zintegrowanego …, wiedzy i postaw mieszkańców Województwa … i Kraju …. Będą także bezpłatnie wykorzystane podczas opracowywania Regionalnego Planu Adaptacji do ... dla Województwa … oraz bezpłatnie zaprezentowane podczas kongresu ... „…”. Przeprowadzenie badania opinii publicznej w ramach projektu nie będzie w żadnym zakresie przez Województwo … wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie będzie generowało obrotu opodatkowanego podatkiem VAT;

-organizacji dwóch edycji kongresu ... „…” (jednej w Polsce, drugiej w Republice Czeskiej) – w ramach tego działania odbędą się dwie nieodpłatne konferencje, których głównym celem jest edukacja i podniesienie świadomości w zakresie (...), zarówno w samorządach, jak i w społeczeństwie;

-udziału w zagranicznych wyjazdach studyjnych – w ramach działania uwzględniono wymianę doświadczeń oraz dobrych praktyk poprzez organizację pięciu jednodniowych wizyt studyjnych przedstawicieli partnerów projektu. Udział w wizytach studyjnych będzie nieodpłatny. Wizyty studyjne nie będą w żadnym zakresie przez Województwo … wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie będzie generowało obrotu opodatkowanego podatkiem VAT;

-opracowaniu zbioru najlepszych praktyk w formie podręcznika – Podręcznik będzie nieodpłatnie udostępniony w wersji elektronicznej. Opracowanie podręcznika w żadnym zakresie nie będzie wykorzystywane przez Województwo … do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie będzie generowało obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Wydatki planowane do poniesienia przez współbeneficjentów projektu i wynikające z nich konsekwencje w zakresie podatku VAT nie są przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Kompletny opis projektu przedstawiono dla zobrazowania zakresu projektu, w ramach którego wydatki ponosi Województwo …. Realizacja projektu nie wiąże się z generowaniem dochodu, a występujące koszty operacyjne związane są z realizacją i utrzymaniem trwałości projektu. Nabywane przez Województwo … towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie będą generowały u Państwa obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Produkty projektu zostaną udostępnione nieodpłatnie i bez ograniczeń zainteresowanym podmiotom i również nie będą przez Województwo … w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz nie będą generowały u Państwa obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Województwo … w świetle obowiązujących przepisów ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…” (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, efekty projektu pn. „…” (…) nie są i nie będą przez Województwo … w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane i/lub opracowywane przez Województwo … towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie będą generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19  oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy łącznie zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Stanowisko to zostało utrwalone w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z 25 listopada 2011 r., sygn. akt I FSK 145/11, wyrok z 21 czerwca 2012 r., sygn. akt I FSK 1594/11, wyrok z 13 grudnia 2011 r., sygn. akt I FSK 491/11, wyrok z 11 października 2011 r., sygn. akt I FSK 965/11), w których stwierdzono, że organy samorządu terytorialnego należy kwalifikować jako organy władzy publicznej.

Jak wskazano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 września 2017 r. III SA/Wa 3303/16, w zakresie włączenia do kręgu podatników VAT organów władzy publicznej działających na podstawie umów cywilnoprawnych - nie powinno budzić wątpliwości, że chodzi tu o przypadki, gdy wykonywać one będą na podstawie tej umowy działalność gospodarczą. Taką działalnością nie jest z całą pewnością działalność, której cel nie jest cel zarobkowy, lecz realizacja zadań ustawowych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu nie są spełnione.

Celem uczestnictwa Województwa … w projekcie zintegrowanym … „…” (…), jest współpraca, wymiana doświadczeń i wykorzystanie dobrych praktyk Kraju … w zakresie (…), a także opracowanie ze środków projektu „…”. Dokument ten będzie stanowił odpowiedź na potrzebę przygotowania regionu na (...).

Dodatkowo, w ramach projektu planuje się m.in. badanie opinii publicznej - mieszkańców Województwa … na temat (...) i potrzeb adaptacyjnych, a także organizację dwóch edycji kongresu ... „…”.

Realizacja projektu zintegrowanego … „…” (…), wpisuje się zatem w zadania Województwa … określone w poniższych przepisach.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 547 ze zm.), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie województwa - samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność; dysponuje mieniem wojewódzkim; prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie województwa - w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Na mocy art. 11 ust. 1 pkt 4 cyt. ww. ustawy, samorząd województwa określa strategię rozwoju województwa, uwzględniającą w szczególności m.in. zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego przy uwzględnieniu potrzeb przyszłych pokoleń oraz zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 8 tejże ustawy, wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności m.in. w zakresie ochrony środowiska.

Ponadto realizacja projektu wpisuje się również w działania, o których mowa w art. 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 ze zm.), zwaną dalej POŚ, tj. działania mające na celu stworzenie warunków niezbędnych do realizacji ochrony środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy POŚ, polityka ochrony środowiska jest prowadzona na podstawie strategii rozwoju, programów i dokumentów programowych, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, zarząd województwa wykonuje zadania należące do samorządu województwa, niezastrzeżone na rzecz sejmiku województwa i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych.

W myśl art. 41 ust. 2 ww. ustawy, do zadań zarządu województwa należy w szczególności m.in.:

1)przygotowywanie projektów strategii rozwoju województwa i innych strategii rozwoju, planu zagospodarowania przestrzennego, regionalnych programów operacyjnych, programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności oraz ich wykonywanie;

2)monitorowanie i analizowanie procesów rozwojowych w układzie przestrzennym oraz strategii rozwoju województwa, regionalnych programów operacyjnych, programów rozwoju i programów służących realizacji umowy partnerstwa w zakresie polityki spójności oraz kontraktu terytorialnego, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;

3)organizowanie współpracy ze strukturami samorządu regionalnego w innych krajach i z międzynarodowymi zrzeszeniami regionalnymi.

Województwo, nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu będzie wykorzystywało w zakresie realizowanych przez siebie zadań publicznych nałożonych na Państwa Województwo odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostali Państwo, jako jednostka samorządu terytorialnego, powołani. Zatem będą Państwo nabywali towary i usługi związane z realizacją projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy. Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, jak również fakt, że będą Państwo nabywali towary i usługi związane z realizacją projektu nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Województwo przedstawiło we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r., poz. 547 z późn. zm.):

Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Natomiast art. 14 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie ochrony środowiska.

W myśl art. 14 ust. 1 i 2 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973):

Polityka ochrony środowiska jest prowadzona na podstawie strategii rozwoju, programów i dokumentów programowych, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2021 r. poz. 1057).

Polityka ochrony środowiska jest prowadzona również za pomocą wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo jednoznacznie wskazali – nabyte towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie są przez Państwa Województwo, w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Państwa Województwo nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…), ponieważ nabyte towary i usługi w ramach realizowanego projektu, nie są przez Państwa Województwo wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwa Województwo przedstawiło i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Województwa musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Województwo musi się zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi  – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).