Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT jest: • prawidłowe – w związku z realizacją zadania w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej; • niep... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.560.2022.2.KT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.560.2022.2.KT

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT jest: • prawidłowe – w związku z realizacją zadania w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej; • nieprawidłowe – w związku z realizacją zadania w części dotyczącej budowy sieci kanalizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT jest:

·prawidłowe – w związku z realizacją zadania w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej;

·nieprawidłowe – w związku z realizacją zadania w części dotyczącej budowy sieci kanalizacyjnej.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT w związku z realizacją zadania w zakresie budowy sieci wodociągowej oraz budowy sieci kanalizacyjnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 11 października 2022 r. (data wpływu 17 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostateczenie przedstawiony w uzupełnieniu)

Gmina … złożyła do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie ze środków „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich” na lata 2014-2020. Złożony wniosek swoim zakresem obejmuje realizację inwestycji pn. „...”. Jednym z załączników do ww. wniosku jest złożenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie kwalifikowalności podatku VAT. Zadanie będzie realizowane przez Gminę samodzielnie tzn. bez współudziału innych jednostek samorządu terytorialnego. Wykonawcą inwestycji będzie podmiot wyłoniony w trybie przepisów prawa zamówień publicznych. Umowę z wykonawcą przedmiotowego zadania będzie zawierała Gmina ... jako Zamawiający. Wybudowane sieci będą stanowić własność Gminy .... Po zakończeniu inwestycji Gmina ... (jako właściciel i zarządca sieci) zawrze umowy cywilnoprawne z mieszkańcami Gminy na dostawę wody. Podstawą zapłaty za dostawę wody będą wystawione na rzecz mieszkańca faktury VAT. W związku z wystąpieniem sprzedaży opodatkowanej Gmina ... odprowadzi do Urzędu Skarbowego należny podatek VAT, w związku z czym Gmina zamierza odliczyć VAT naliczony zawarty w koszcie inwestycji.

Poza siecią wodociągową Gmina zamierza realizować zadanie inwestycyjne pn. „…”. Budowa rurociągu jest konieczna dla prawidłowego odprowadzania nieczystości ciekłych, które na chwilę obecną są gromadzone w reaktorach oczyszczalni i następnie wozami asenizacyjnymi wywożone do punktu odbiorczo-zlewczego przedsiębiorstwa: „…” w … . Ścieki gromadzone w istniejących reaktorach pochodzą przede wszystkim z posesji mieszkańców osiedla w Gminie ..., z którymi są zawarte umowy na odprowadzanie ścieków do istniejącej oczyszczalni. Na podstawie tych umów Gmina będzie wystawiała faktury na rzecz mieszkańców. W związku z powstaniem sprzedaży opodatkowanej Gmina zamierza odliczyć VAT naliczony zawarty w koszcie inwestycji.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od 05 kwietnia 2005 r. i składa deklarację VAT-7 za miesięczne okresy rozliczeniowe. Realizacja przedmiotowej inwestycji należy do zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym z dn. 08.03.1990 r. w zakresie zaspokajania potrzeb wspólnoty w sprawach wodociągów i zaopatrywania w wodę, kanalizację, usuwania, oczyszczania ścieków komunalnych. Wybudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna zostanie zaliczona do środków trwałych.

W związku z budową sieci wodociągowej nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z budową sieci kanalizacyjnej nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z budową sieci wodociągowej nabywane towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych w prowadzonej przez Gminę działalności w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z budową sieci kanalizacyjnej nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych w prowadzonej przez Gminę działalności w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak również do celów innych niż działalności w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z budową sieci wodociągowej będzie możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z budową sieci kanalizacyjnej nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów prowadzonej działalności gospodarczej

W związku z budową sieci wodociągowej będzie możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z budową sieci kanalizacyjnej nie będzie możliwości przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z wybudowanej sieci wodociągowej nie będą korzystały jednostki organizacyjne Gminy ....

Z wybudowanej sieci kanalizacyjnej będą korzystały następujące jednostki organizacyjne Gminy ... – Zespół Szkół w … – jednostka budżetowa Gminy.

W związku z budową sieci wodociągowej nie będą wykonywane czynności przez Gminę za pośrednictwem jednostek organizacyjnych.

W związku z budową sieci kanalizacyjnej Gmina będzie korzystała z czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług względem jednej Jednostki, tj. Zespół Szkół w … .

W związku z budową sieci wodociągowej nabywane towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę do działalności opodatkowanej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z budową sieci kanalizacyjnej nabywane towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę wraz z ewentualnymi jednostkami organizacyjnymi do działalności opodatkowanej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z budową sieci wodociągowej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług będzie możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej.

W związku z budową sieci kanalizacyjnej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej.

W związku z budową sieci wodociągowej Urząd Gminy będzie miał obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z budową sieci kanalizacyjnej Urząd Gminy nie będzie miał obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Pytania

1)Czy istnieje możliwość prawna odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od kosztów inwestycji w związku z planowaną budową sieci wodociągowej na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy z dn. 11.03.2022 o podatku od towarów i usług?

2)Czy istnieje możliwość prawna odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od kosztów inwestycji w związku z planowaną budową sieci kanalizacyjnej na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy z dn.11.03.2022 o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1)

Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT zawartego w koszcie realizacji inwestycji.

Gmina w przedstawionej sprawie będzie występować jako podmiot gospodarczy, świadczący usługi dostarczania wody na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z odbiorcami. W tym zakresie będzie podatnikiem podatku VAT, któremu służy prawo do odliczenia i zwrotu VAT od wytworzonego środka trwałego.

Ad 2)

Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT zawartego w koszcie realizacji inwestycji.

Gmina w przedstawionej sprawie będzie występować jako podmiot gospodarczy, świadczący usługi odprowadzania ścieków na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z odbiorcami. W tym zakresie będzie podatnikiem podatku VAT, któremu służy prawo do odliczenia i zwrotu VAT od wytworzonego środka trwałego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT jest:

·prawidłowe – w związku z realizacją zadania w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej;

·nieprawidłowe – w związku z realizacją zadania w części dotyczącej budowy sieci kanalizacyjnej.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

W myśl art. 86 ust. 2a ustawy o VAT:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy o VAT:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy o VAT:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy o VAT:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy o VAT:

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

W myśl art. 86 ust. 2f ustawy o VAT:

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy o VAT:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy o VAT:

W przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy o VAT:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem z dnia 17 grudnia 2015 r.”.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Stosownie z § 2 pkt 8 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r.:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to: urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową, zakład budżetowy.

W myśl § 2 pkt 5 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r.:

Urzędem obsługującym jednostkę samorządu terytorialnego jest urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, działający w formie samorządowej jednostki budżetowej.

W świetle § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r.:

Przez jednostkę budżetową rozumie się utworzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego, samorządową jednostkę budżetową.

Według § 2 pkt 7 rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r.:

Zakładem budżetowym jest, utworzony przez jednostkę samorządu terytorialnego, samorządowy zakład budżetowy.

Ww. rozporządzenie wprowadza wzory, według których są wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez określonych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy o VAT. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność statutową).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Według art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie ze środków „Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich” na lata 2014-2020. Złożony wniosek swoim zakresem obejmuje realizację inwestycji pn. „...”. Zadanie będzie realizowane przez Gminę samodzielnie tzn. bez współudziału innych jednostek samorządu terytorialnego. Wykonawcą inwestycji będzie podmiot wyłoniony w trybie przepisów prawa zamówień publicznych. Umowę z wykonawcą przedmiotowego zadania będzie zawierała Gmina ... jako Zamawiający. Wybudowane sieci będą stanowić Państwa własność. Po zakończeniu inwestycji, jako właściciel i zarządca sieci zawrą Państwo umowy cywilnoprawne z mieszkańcami Gminy na dostawę wody. Podstawą zapłaty za dostawę wody będą wystawione na rzecz mieszkańca faktury VAT. Poza siecią wodociągową zamierzają Państwo realizować zadanie inwestycyjne pn. „…”. Budowa rurociągu jest konieczna dla prawidłowego odprowadzania nieczystości ciekłych. Ścieki gromadzone w istniejących reaktorach pochodzą przede wszystkim z posesji mieszkańców osiedla w Gminie ..., z którymi są zawarte umowy na odprowadzanie ścieków do istniejącej oczyszczalni. Na podstawie tych umów będą Państwo wystawiać faktury na rzecz mieszkańców. W związku z powstaniem sprzedaży opodatkowanej Gmina zamierza odliczyć VAT naliczony zawarty w koszcie inwestycji.

W związku z budową sieci wodociągowej nabywane towary i usługi będą wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z wybudowanej sieci wodociągowej nie będą korzystały jednostki organizacyjne Gminy ... .

W związku z budową sieci kanalizacyjnej nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Z wybudowanej sieci kanalizacyjnej będą korzystały następujące jednostki organizacyjne Gminy ... – Zespół Szkół w … – jednostka budżetowa Gminy. W związku z budową sieci kanalizacyjnej Urząd Gminy nie będzie miał obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Oznacza to, że podatnik zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej.

Analiza okoliczności niniejszej sprawy wskazuje, że w związku z realizacją zadania w zakresie budowy sieci wodociągowej będą Państwo nabywać towary i usługi, które w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, będą mieli Państwo prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu w zakresie sieci wodociągowej. Powyższe wynika z faktu, iż są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki ponoszone na realizację ww. zadania w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Z kolei w związku z realizacją zadania w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej będą Państwo nabywać towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (czynności opodatkowanych podatkiem VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT). Nie mają Państwo możliwości bezpośredniego przyporządkowania wydatków związanych z zadaniem dotyczącym budowy sieci kanalizacyjnej w całości do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Tym samym, skoro będą Państwo wykorzystywać nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej wraz z jednostką budżetową do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT (czynności opodatkowanych podatkiem VAT) oraz działalności innej niż gospodarcza (czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) oraz nie będzie istniała możliwość przyporządkowania ww. wydatków w całości działalności gospodarczej, to w celu realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego będą Państwo zobligowani do stosowania przepisów o sposobie określania proporcji, o których mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT oraz przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.

W konsekwencji będą mieli Państwo prawo do odliczenia części podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone w związku z realizacją zadania w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej, zgodnie z art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT oraz przepisów rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Podsumowując, będzie Państwu przysługiwało – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT –prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację zadania w zakresie sieci wodociągowej. Natomiast w związku z realizacją zadania w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej będzie Państwu przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, przy zastosowaniu przepisów, o których mowa w art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy o VAT oraz przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe. Natomiast stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).