brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowego - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.238.2022.1.IB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.238.2022.1.IB

Temat interpretacji

brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowego

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2022r. wpłynął Państwa wniosek z 1 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowego ze środków (…), w ramach programu priorytetowego (…). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 kwietnia 2022 r. (wpływ 19 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) otrzymała dofinansowanie ze środków (…), w ramach programu priorytetowego (…). Zadanie publiczne nosi nazwę (…), a prowadzone działania edukacyjne - pikniki, warsztaty - mają na celu zwiększenie wiedzy mieszkańców terenów miejsko-wiejskich na temat odnawialnych źródeł energii, a także zachęcenie ich do korzystania z ogólnopolskiego programu (…). Projekt będzie realizowany w okresie (…).

Jednym z załączników do umowy na realizację zadania, pomiędzy (…), jest interpretacja indywidualna, o której mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, potwierdzająca brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT, w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków (…) w ramach zawartej umowy o dofinansowanie.

(…) nie jest płatnikiem VAT i nie ma możliwości odliczenia tego podatku w związku z zarówno realizacją niniejszego przedsięwzięcia, jak i wielu innych projektów realizowanych we współpracy z innymi podmiotami publicznymi. Niestety stosowny dokument poświadczający ten fakt, wydany przez odpowiedni organ podatkowy ((…)), nie jest akceptowany przez (…), zaś wymagana jest interpretacja indywidualna. Bez tego dokumentu nie jesteśmy w stanie podpisać umowy na realizację zadania, ani prowadzić projektu.

W piśmie z (…) 2022 r., uzupełniając opis stanu faktycznego wskazaliście Państwo, że nie jesteście czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z tym, że (…) nie jest czynnym podatnikiem VAT, dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czynności zwolnionych z podatku ani niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ramach niniejszego projektu faktury będą wystawiane na (…).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z (…) 2022 r.)

Czy (…) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego w całości lub w części ze środków (…)?

Państwa stanowisko w sprawie (uzupełnione w piśmie z (…) 2022 r.)

(…) zgodnie z wpisem w KRS zajmuje się:

- inicjowaniem i promowaniem zdrowego trybu życia,

- inicjowaniem i promowaniem działalności kulturalnej,

- inicjowaniem i wspieraniem edukacji obywateli,

- inicjowaniem i wspieraniem aktywności fizycznej, sportu i rekreacji,

- promowaniem zdrowej i ekologicznej żywności,

- wspieraniem i promowaniem działań proekologicznych,

- inicjowaniem i promowaniem działań prorodzinnych,

- umacnianiem potencjału organizacji obywatelskich,

- pomocą społeczną w tym pomocą rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywaniem szans tych rodzin i osób,

- wspieraniem rodziny i systemu pieczy zastępczej,

- działalnością charytatywną.

W ramach zadania publicznego (…) będzie ponosić wydatki na towary i usługi, których koszt netto wraz z podatkiem VAT będą kosztem kwalifikowanym w ramach realizowanego projektu.

(…) nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i nie ma możliwości odliczenia tego podatku w związku z zarówno realizacją niniejszego przedsięwzięcia, jak i wielu innych realizowanych projektów we współpracy z innymi podmiotami publicznymi ((…) realizuje wiele innych projektów, jak np. (…) - współfinansowany przez (…), czy projekty prorodzinne i dedykowane społecznościom lokalnym - współfinansowane przez jednostki (…)), co uprawnia ją do zaliczenia podatku VAT z faktur kosztowych dot. w/w zadania, do kosztów kwalifikowanych.

W piśmie z 19 kwietnia 2022 r., uzupełniając opis stanowiska wskazaliście Państwo, że nie prowadzicie działalności gospodarczej, nie jesteście podatnikiem podatku VAT zgodnie z art. 112 ust. 1 ustawy o VAT i nie macie możliwości odliczenia tego podatku w związku z realizacją niniejszego przedsięwzięcia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.  z 2021r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W oparciu o treść art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowego ze środków (…), w ramach programu priorytetowego (…).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie, jak wynika z wniosku, nie jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czynności zwolnionych z podatku ani niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie są spełnione.

Wobec powyższego nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowego ze środków (…), w ramach programu priorytetowego (…)

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

          Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

• Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

• Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

• w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

• w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).