
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 lipca 2025 r. (wpływ 16 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest lekarzem posiadającym prawo wykonywania zawodu i odbywającym szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie psychiatrii dziecięcej w Szpitalu. W tym podmiocie leczniczym jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę zawartej na czas określony - czas trwania szkolenia specjalizacyjnego. Po zakończeniu szkolenia specjalizacyjnego Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej (indywidualna praktyka lekarska) i skorzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni zamierza świadczyć usługi medyczne dla innych podmiotów medycznych, w tym dla Szpitala, w którym jest obecnie zatrudniona.
Zgodnie z umową o pracę do obowiązków Wnioskodawczyni jako lekarza-rezydenta (młodszego asystenta-lekarza) należy: przeprowadzenie wstępnego obchodu, obecność na obchodzie ordynatora, referowanie stanu zdrowa pacjentów powierzonych Jej pieczy oraz notowanie podczas obchodu zleceń ordynatora: staranne prowadzenie historii choroby pacjentów powierzonych Jej opiece, przygotowywanie dokumentów potrzebnych przy wypisywaniu lub w razie śmierci pacjenta, przygotowywanie wyciągów z historii choroby stosownie do poleceń ordynatora; pełnienie dyżurów lekarskich; wykonywanie zabiegów zleconych przez ordynatora lub starszego asystenta-lekarza; udzielanie na zlecenie ordynatora rodzinie pacjenta informacji dotyczących stanu zdrowia pacjenta; zawiadomienie starszego asystenta-lekarza lub ordynatora o wszelkich ważnych wydarzeniach w oddziale i wykroczeniach popełnionych zarówno przez personel jak i pacjentów, a także o wydanych przez Nią zarządzeniach; wykonywanie innych zadań nieobjętych powyższym zakresem zadań a zleconych przez ordynatora.
Ponadto Wnioskodawczyni jako pracownik ma zwykłe obowiązki dbania o powierzone mienie, BHP, poddawanie się badaniom okresowym i kontrolnym, szkoleniom BHP i ochrony ppoż, zachowania poufności danych, tajemnicy lekarskiej oraz obowiązek doskonalenia i podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. Młodszy asystent-lekarz nie ma prawa zmieniać leczenia zaleconego przez ordynatora, z wyjątkiem przypadku gdy w przebiegu choroby wystąpiły zmiany wymagające natychmiastowej zmiany ordynacji, a porozumienie się z ordynatorem lub starszym asystentem-lekarzem jest niemożliwe. O takiej zmianie powinien zawiadomić niezwłocznie ordynatora lub starszego asystenta-lekarza. Lekarz rezydent dyżury lekarskie pełni w Szpitalu pod nadzorem lekarza specjalisty. Karty informacyjne z leczenia szpitalnego przygotowywane przez lekarza rezydenta muszą zostać zaakceptowane przed wydaniem i podpisane przez lekarza specjalistę. Przewidywane zakończenie szkolenia specjalizacyjnego ma nastąpić w lipcu 2025 r. Po zakończeniu szkolenia specjalizacyjnego, zdaniu Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego i uzyskaniu tytułu specjalisty w dziedzinie psychiatrii dziecięcej Wnioskodawczyni zamierza prowadzić indywidualną praktykę lekarską w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i kontynuować współpracę ze Szpitalem na podstawie umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawartej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Rozpoczęcie współpracy jest planowane po uzyskaniu tytułu specjalisty w dziedzinie psychiatrii dziecięcej, wtedy mają Jej zostać powierzone obowiązki starszego asystenta, czyli lekarza specjalisty.
W zakresie obowiązków starszego asystenta-lekarza (lekarza specjalisty) jest: udzielanie świadczeń zdrowotnych z należytą starannością, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, wszelkimi dostępnymi metodami i środkami zapobiegania, rozpoznawania i leczenia chorób, przestrzegając praw pacjenta, zgodnie z zasadami etyki zawodowej i obowiązującym prawem i przepisami wewnętrznymi Szpitala; udzielanie pacjentom Szpitala świadczeń zdrowotnych na zasadach określonych w szczegółowych materiałach informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz o realizacji i finansowania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień i umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej - opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień zawartej pomiędzy NFZ a Szpitalem; wdrażanie i stosowanie obowiązujących standardów i procedur przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych objętych umową; udzielanie świadczeń zdrowotnych objętych umową z uwzględnieniem niezbędnych kosztów terapii, diagnostyki, konsultacji i zabiegów rehabilitacyjnych w taki sposób, by zapewnić maksymalną skuteczność przy możliwie najniższym koszcie; koordynowanie leków w ramach udzielania świadczeń zdrowotnych objętych umową w taki sposób, aby zapewnić możliwie najkorzystniejszy efekt leczniczy, przy możliwie najniższym koszcie terapii; udzielanie świadczeń zdrowotnych przestrzegając rodzaju uprawnień pacjentów oraz wynikających z nich zakresów świadczeń; udzielanie świadczeń zdrowotnych wg. przyjętego harmonogramu pracy określającego miejsce, dni i godziny udzielania świadczeń a w przypadkach nagłych zagrożeń życia lub zdrowia niezwłocznie; prowadzenie sprawozdawczości statystycznej na zasadach obowiązujących w podmiotach leczniczych; poddanie się kontroli NFZ na zasadach określonych w ustawie w zakresie wynikającym z umowy z NFZ; poddanie się kontroli przeprowadzanej przez Udzielającego zamówienia w związku z przetwarzaniem danych osobowych w ramach realizacji warunków umowy.
Jako lekarz specjalista Wnioskodawczyni będzie ponosiła całkowitą odpowiedzialność za stosowanie procedur diagnostycznych i leczniczych oraz za ordynowanie leków, materiałów medycznych, środków leczniczych i pomocniczych w ramach udzielania świadczeń zdrowotnych. Będzie również ponosiła odpowiedzialność wobec pacjenta z tytułu udzielania świadczeń zdrowotnych niezgodnie z zasadami lub z tytułu nie udzielenia świadczenia zdrowotnego w przypadkach, w których będzie do tego zobowiązana. Ciążyć na Niej będzie także odpowiedzialność za prawidłową realizację świadczeń zdrowotnych, jak również za udzielanie świadczeń zdrowotnych przez osoby, którym powierzy wykonywanie tych świadczeń (lekarz rezydent, pielęgniarka).
Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do posiadania aktualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej obejmującej szkody będące następstwem udzielania świadczeń zdrowotnych albo niezgodnego z prawem zaniechania udzielania świadczeń zdrowotnych, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej i jego kontynuacji przez cały okres trwania umowy w brzmieniu i o minimalnej sumie gwarancyjnej określonej w odrębnych przepisach. W ramach umowy o świadczenie usług starszego lekarza-asystenta przewidziane są także finansowe kary umowne za nieuzasadnioną odmowę udzielenia świadczeń zdrowotnych pacjentom, umyślne przedstawienie danych niezgodnych ze stanem faktycznym na podstawie, gromadzenie informacji lub prowadzenie dokumentacji, w tym medycznej w sposób naruszający obowiązujące przepisy prawa, udzielanie świadczeń zdrowotnych w sposób i na warunkach nieodpowiadających wymogom określonym w umowie, udzielanie świadczeń zdrowotnych wykraczających poza zakres podmiotowy i przedmiotowy określony umową, udzielanie świadczeń zdrowotnych niezgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz w przypadku wystawienia recept osobom nieuprawnionym lub w przypadkach nieuzasadnionych. Lekarz specjalista posiada zatem obowiązki, prawa i odpowiedzialność, których nie ma lekarz rezydent.
Wykonując obowiązki lekarza specjalisty Wnioskodawczyni będzie podejmowała samodzielne decyzje dotyczące sposobów leczenia i diagnostyki pacjentów. Dodatkowo, jako lekarz specjalista Wnioskodawczyni może być kierownikiem specjalizacji dla lekarza rezydenta. W ramach sprawowanego nadzoru kierownik specjalizacji m.in. ustala szczegółowy plan szkolenia specjalizacyjnego, konsultuje i ocenia proponowane i wykonywane przez lekarza rezydenta badania diagnostyczne i ich interpretację, rozpoznanie choroby, sposoby leczenia, rokowania i zalecenia dla pacjenta, prowadzi nadzór nad wykonywaniem przez lekarza rezydenta zabiegów diagnostycznych i leczniczych objętych programem specjalizacji do czasu nabycia przez lekarza umiejętności samodzielnego ich wykonywania, uczestniczy w stosowanej metodzie leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko dla pacjenta.
Uzupełnienie
Wnioskodawczyni posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazaną we wniosku działalność gospodarczą prowadzi od 4 sierpnia 2025 r. Oświadczenie dotyczące opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w ustawowo określonym terminie, w chwili rejestracji w CEIDG w dniu 14 czerwca 2025 r. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 86.22.19.0 - „Pozostałe usługi w zakresie specjalistycznej praktyki lekarskiej”. Usługi, które Wnioskodawczyni świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz wskazanego we wniosku Szpitala nie odpowiadają czynnościom, które wykonywała w tym Szpitalu na podstawie umowy o pracę. Po rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej nie jest już zatrudniona na podstawie umowy o pracę w Szpitalu, wykonuje czynności na rzecz Szpitala jedynie w ramach działalności gospodarczej. W odniesieniu do Wnioskodawczyni zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Do wykonywanej przez Nią działalności nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przychód osiągany przez Wnioskodawczynię z pozarolniczej działalności gospodarczej opisanej powyżej może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „u.p.d.o.f.”), dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Kolejno, w świetle art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli podatnik, który wybrał taki sposób opodatkowania uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Powyższe oznacza, że prawa do skorzystania z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczy nie mają, podatnicy, którzy osiągnęli przychody ze świadczenia usług odpowiadających czynnościom, które wykonywali w tym samym roku podatkowym na rzecz byłego pracodawcy w ramach stosunku pracy.
W ocenie Wnioskodawczyni, zakres czynności wykonywanych w ramach rezydenckiej umowy o pracę jest różny od zakresu czynności wykonywanych przez lekarza specjalistę. W pierwszy kolejności należy zauważyć, że rezydencka umowa o pracę posiada szczególny charakter. Celem zawierania rezydenckiej umowy o pracę jest odbywanie przez lekarza rezydenta szkolenia specjalizacyjnego zgodnie z programem specjalizacji. W zakres obowiązków lekarza rezydenta wchodzi więc nie tylko wykonywanie pracy zarobkowej na rzecz pracodawcy w czasie i miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, jak ma to miejsce w przypadku „zwykłych” umów o pracę. W ramach rezydenckiej umowy o pracę lekarz rezydent realizuje program szkolenia specjalizacyjnego, który obejmuje m.in. formy i metody pogłębiania i uzupełniania wiedzy teoretycznej oraz nabywania i doskonalenia umiejętności praktycznych. Wobec tego lekarz rezydent jest obowiązany przede wszystkim do wykonywania czynności mających na celu realizację szkolenia specjalizacyjnego. Podkreślić należy, że w ramach szkolenia specjalizacyjnego lekarz rezydent odbywa kursy i staże na różnych oddziałach podmiotu leczniczego, w ramach których zdobywa wiedzę, doświadczenie i umiejętności w różnych gałęziach medycyny.
Podkreślić przy tym należy, że w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 maja 2011 r. sygn. akt II FSK 2163/09, sąd stwierdził, że: zwrot „odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy” należy odnieść do czynności zatrudnienia obowiązków powierzonych przez pracodawcę i wykonywanych faktycznie przez pracownika na konkretnym stanowisku pracy, a nie do wszystkich czynności jakie pracownik może wykonywać np. z racji posiadanych kwalifikacji, bądź tez do działań o takim samym lub podobnym charakterze. W sytuacji, gdy stosunek pracy lekarza obejmuje wyłącznie wykonywanie obowiązków na konkretnym stanowisku lub w ramach wyodrębnionego oddziału szpitala zakres tych obowiązków i wynikające z nich czynności, a nie faktycznie podejmowanie działania w ramach tych czynności (np. badania), stanowi o zastosowaniu art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. Nie przypadkiem bowiem w art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. jest wyraźnie mowa o usługach odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy, a nie np. o wykonywaniu w ramach świadczonych usług czynności odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy. Chodzi więc w istocie o to, by usługi świadczone przez podatnika w ramach działalności gospodarczej, co do ich charakteru i treści były odpowiednikiem tego, co robił podatnik wykonując pracę.
Do obowiązków Wnioskodawczyni jako lekarza specjalisty będzie należało kwalifikowanie pacjentów do leczenia , samodzielne prowadzenie terapii, zatwierdzanie przygotowanych przez lekarzy rezydentów kart informacyjnych z leczenia szpitalnego, wykonywanie konsultacji specjalistycznych, wykonywanie konsultacji specjalistycznych dla innych szpitali, a także nadzór nad pracą lekarzy rezydentów. Wykonując obowiązki lekarza specjalisty Wnioskodawczyni będzie podejmowała samodzielne decyzje dotyczące sposobów leczenia i diagnostyki pacjentów. Lekarz specjalista posiada zatem obowiązki i uprawnienia, których nie ma lekarz rezydent.
Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawczyni, czynności wykonywane w rezydenckiej umowie o pracę nie będą odpowiadały czynnościom wykonywanym w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.
Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
- pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie zaś z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.).
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zwracam uwagę, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.
Ponadto, warunkiem koniecznym dla skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
We wniosku wskazała Pani, że jest lekarzem posiadającym prawo wykonywania zawodu i odbywającym szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie psychiatrii dziecięcej w szpitalu. W tym podmiocie leczniczym jest Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę zawartej na czas określony - czas trwania szkolenia specjalizacyjnego. Po zakończeniu szkolenia specjalizacyjnego rozpoczęła Pani prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczą (indywidualna praktyka lekarska). Wskazaną we wniosku działalność gospodarczą prowadzi od 4 sierpnia 2025 r. Oświadczenie dotyczące opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w ustawowo określonym terminie, w chwili rejestracji w CEIDG w dniu 14 czerwca 2025 r. Usługi świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 86.22.19.0 - „Pozostałe usługi w zakresie specjalistycznej praktyki lekarskiej”. Usługi, które świadczy Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz wskazanego we wniosku szpitala nie odpowiadają czynnościom, które wykonywała Pani w tym szpitalu na podstawie umowy o pracę. Po rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej nie jest już Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę w szpitalu, wykonuje Pani czynności na rzecz szpitala jedynie w ramach działalności gospodarczej. W odniesieniu do Pani zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro usługi, które wykonuje Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz wskazanego we wniosku szpitala nie będą odpowiadać czynnościom, które wykonywała Pani dla byłego pracodawcy na podstawie umowy o pracę, to przychody uzyskane od momentu rozpoczęcia świadczenia usług jako lekarz specjalista na rzecz byłego pracodawcy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej będzie Pani mogła opodatkowywać na podstawie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednocześnie wskazać należy, że ocena „tożsamości” wykonywanych czynności w ramach stosunku pracy oraz prowadzonej działalności gospodarczej może nastąpić w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego. Mając na uwadze treść art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), w przedmiotowej sprawie wydając interpretację prawa podatkowego nie jestem uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy czynności wykonywane przez Panią w ramach umowy o pracę, są lub będą tożsame z czynnościami, które wykonuje Pani ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawia i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanego przez Panią wyroku sądu administracyjnego stwierdzam, że zapadł on w indywidualnej sprawie i nie jest wiążący w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
